Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Écht veel lichtere fietstassen: daarom - Forum Wereldfietser

Écht veel lichtere fietstassen: daarom

Een fietsvakantie-uitrusting is vaak een compromis tussen gewicht en comfort. Als het op fietstassen aankomt is daar opeens geen sprake meer van. Dan lijkt het opeens te gaan om oerdegelijk en onverslijtbaar. Dat brengt veel gewicht met zich mee. Ik vind dat dat anders kan, dat dat anders moet. Al was het alleen maar om op kunststof/plastic te besparen. Daarom heb ik mijzelf uitgedaagd om veel lichtere fietstassen te maken.

In dit ontwerpproces is steeds uitgegaan van zo licht en zo praktisch mogelijk. Dat komt dan neer op zo weinig mogelijk én zo licht mogelijk materiaal gebruiken. Ik heb dus nu een tas van 450 gram kunnen maken, inhoud ongeveer 22L.Dit zijn een aantal van de specs:
  • Gewicht: ± 450 gram
  • Uiteraard waterdicht
  • Met een goede levensduur
  • Met herbruikbare en recyclebare materialen
  • Het aanhaaksysteem is redelijk universeel.
  • De stabiliteit aan de fiets is beter dan welk systeem ook, want andere constructie, nog lichter ook.
  • De tas blijft ook uit zichzelf staan, want het heeft een bodem. Zie foto, onderste tas staat rechtop.

Het ontwerp is grofweg een combi van de good old Karrimor Iberian Pannier en een tas met rolsluiting. Best of both worlds.
Zou dit een interessante aanvulling op de gangbare fietstassen zijn?

Afbeelding

Mij is gevraagd om foto’s van het ontwerp te delen. Ik heb besloten dat vooralsnog niet te doen. Huiverig om mijn ontwerp, oplossingen en gewichtsbesparingen weg te geven. Vandaar de ietwat vage foto. Als er in principe genoeg belangstelling is, lijkt mij het goed om dit op de eoa manier uit te bouwen. Mogelijk is hier sprake van een gat in de markt.
Ik hoor graag jullie reactie(s).
Ik begrijp je terughoudendheid om in dit stadium verdere informatie te geven, maar zonder meer informatie is het ook schier onmogelijk om aan te geven of er een markt voor is.
Wat mij betreft is er zeker markt voor mensen die sterke, functioneel goede en lichte fietstassen zoeken maar nog geen fietstassen hebben, of al wel fietstassen hebben maar die versleten zijn. Ik besef echter dat andere mensen (ook op dit forum) andere behoeften hebben en graag blijven 'optimaliseren' tot ze een ons wegen. 😉 Ik heb zelf nog prima fietstassen en zoiets als een paar honderd gram gewichtsbesparing is vanuit het oogpunt van duurzaamheid voor mij geen reden om dan iets nieuws te kopen. Ik vind het belangrijker dat fietstassen tegen een stootje kunnen en lang mee gaan.
Ik ben veel te vaak kort door de bocht. Maar ik had geschreven dat de meeste vergelijkbare tassen van 22 liter ???? wegen.
Nou moet ik eerst gaan Googlen. Zo terughoudend zou dat niet zijn. Toch.
Nieuwe ontwikkelingen, die ook een verbetering zijn t.o.v. bestaande producten, zijn wat mij betreft altijd welkom.

In de sneakpreview meen ik materiaal te zien wat me doet denken aan een stevige plastic zak. Als consument zou ik te overtuigen moeten zijn dat deze fietstas minstens zo sterk is als een Ortlieb of Vaude fietstas.

En net als wat eerder aangegeven is, je koopt o.h.a. niet zomaar nieuwe fietstassen als je oude niet versleten zijn (en dat zijn in mijn geval de "onverslijtbare" Ortliebs).
Maar goed, ook Ortlieb heeft zo zijn afnemers voor nieuwe tassen, wat de laatste jaren gegroeid is door het groeiende aantal e-bikers, die je steeds vaker met Ortlieb tassen ziet fietsen.
Deze doelgroep vindt een paar honderd gram lichtere tassen waarschijnlijk niet heel relevant en zal misschien voor Ortlieb tassen blijven willen gaan, tenzij je met deze nieuwe fietstassen een ander koopmotief kunt triggeren.

Begrijp me verder goed, ik juich dit soort ontwikkelingen wel toe :wink:
</ GERARDS /> schreef:
vr 31 mar, 2023 10:34
Ik heb dus nu een tas van 450 gram kunnen maken, inhoud ongeveer 22L. […]
Zou dit een interessante aanvulling op de gangbare fietstassen zijn?
Ik denk dat je hier naar de concurrentie moet kijken (link van de eerste verkoper die ik tegenkwam in de zoekmachine):
https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... etstassen/
Jij biedt voor hetzelfde gewicht weliswaar dan 16l meer inhoud, maar hebben grammenjagers behoefte aan dat volume? Ik heb daar zelf geen antwoord op, ik kijk meestal niet op een kilogrammetje meer of minder. ;)

Groetjes,

Carl
Voor mij zit er meerwaarde in de volgende dingen:
Lagere prijs
Lager gewicht
Makkelijk monteren (dus ook verstelbaar zonder gereedschap)
Stevig genoeg dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik langs een muur/doornstruik schraap
Mogelijkheid om hem makkelijk als rugzak te gebruiken

Van deze is de rugzak mogelijkheid iets wat ik nog zoek, en de prijs is voor mij de minst doorslaggevend.

Maar ook wat men hier al schreef, met zo'n vage beschrijving zonder foto's is er weinig over te vertellen. Verder koop je fietstassen maar één of twee keer in je leven.
Nieuwe ontwikkelingen zijn altijd welkom natuurlijk :)

Tassen lijken gemaakt van Dyneema? Daat zit wel een prijskaartje aan vast natuurlijk. Maar lichter is eigenlijk bij altijd al duurder ;)

Wel nog een opmerking: Mensen die tassen van 22 liter nodig hebben kijken niet op een paar ons gewichtsverschil. Grammenjagers doen dat ook qua uitrusting zodat veel kleinere tassen nodig zijn.
WimB schreef:
vr 31 mar, 2023 11:51
Ik ben veel te vaak kort door de bocht. Maar ik had geschreven dat de meeste vergelijkbare tassen van 22 liter ???? wegen.
Nou moet ik eerst gaan Googlen. Zo terughoudend zou dat niet zijn. Toch.
Veel gebruikte tas van Ortlieb (Back-Roller Classic): Gewicht 2x 950 gram, Volume 2 x 20L
Fedor schreef:
vr 31 mar, 2023 12:20
Nieuwe ontwikkelingen zijn altijd welkom natuurlijk :)

Tassen lijken gemaakt van Dyneema? Daat zit wel een prijskaartje aan vast natuurlijk. Maar lichter is eigenlijk bij altijd al duurder ;)
Nee, niet van Dyneema. Veel te kostbaar en ook wel kwestbaar qua doorprikken. Ik heb een stevige kwaliteit HDPE gebruikt.
Mooie ontwikkeling maar helaas niet nieuw.
De Arkel Dry Lite tassen (https://arkel.ca/products/dry-lites-saddle-bags) bestaan nu zo'n 10 jaar. Ze wegen iets van 225 gram per stuk.
In 2014 heb ik ze aangepast en van Ortliebhaken voorzien. Dan wegen ze iets minder dan 300 gram per stuk. Een andere wereldfietser heef dat ook gedaan en heeft ze vanwege de grootte (ze zijn vrij klein, ook voor voortassen) verkocht. viewtopic.php?t=22216
Mijn ervaring heeft geleerd dat ze echt waterdicht zijn en best goed van kwaliteit, maar de stof is natuurlijk niet zo robuust als de veel zwaardere bekende tassen.

Ik denk dat er zeker markt voor is. Frabrikanten weten best hoe lichte tassen te maken; het punt is om ze er voor te porren ze op de markt te brgngen. De bekende merken hebben inmidels ook lichtere tassen in hun assortiment maar ze lopen, vermoed ik, tegen een aantal zaken aan. De eerste is dat hun ophangsysteem universeel 'moet' zijn omdat de klant dat kennelijk wil. Dat maakt het al zwaarder. De tweede is dat ze liever degelijk spul verkopen. Minder problemen. De derde dat ze hun andere tassen niet uit de markt willen prijzen. De vierde dat ze voor de lichtste versies wel graag de hoogste prijs vragen terwijl er aan de lichtste versies de minste toeters en bellen hangen terwijl consumenten nog steeds vallen voor toeters en bellen. En dan is het lastig om meer geld te vragen voor iets dat ontbreekt. De vijfde is dat hun andere tassen prima verkopen.
Maar dat is allemaal gespeculeer van mij natuurlijk.

Dat je geen foto's wilt delen snap ik wel. Dan gaat iedereen er mee lopen en zul je er zelf nooit meer iets van horen.
Mooie tassen, maar nu weten we nog niets.... En omdat de foto's bewust zo vaag zijn, zou ik alleen daarom al afhaken.

Als je ze nou had gepost als: 'Kijk eens wat ik gemaakt heb. Handwerk. Ik kan ze op bestelling ook voor je maken' is het weer een ander verhaal.
Leon schreef:
vr 31 mar, 2023 12:25
Mooie ontwikkeling maar helaas niet nieuw.
De Arkel Dry Lite tassen (https://arkel.ca/products/dry-lites-saddle-bags) bestaan nu zo'n 10 jaar. Ze wegen iets van 225 gram per stuk.
In 2014 heb ik ze aangepast en van Ortliebhaken voorzien. Dan wegen ze iets minder dan 300 gram per stuk. Een andere wereldfietser heef dat ook gedaan en heeft ze vanwege de grootte (ze zijn vrij klein, ook voor voortassen) verkocht. viewtopic.php?t=22216
Mijn ervaring heeft geleerd dat ze echt waterdicht zijn en best goed van kwaliteit, maar de stof is natuurlijk niet zo robuust als de veel zwaardere bekende tassen.

Ik denk dat er zeker markt voor is. Frabrikanten weten best hoe lichte tassen te maken; het punt is om ze er voor te porren ze op de markt te brgngen. De bekende merken hebben inmidels ook lichtere tassen in hun assortiment maar ze lopen, vermoed ik, tegen een aantal zaken aan. De eerste is dat hun ophangsysteem universeel 'moet' zijn omdat de klant dat kennelijk wil. Dat maakt het al zwaarder. De tweede is dat ze liever degelijk spul verkopen. Minder problemen. De derde dat ze hun andere tassen niet uit de markt willen prijzen. De vierde dat ze voor de lichtste versies wel graag de hoogste prijs vragen terwijl er aan de lichtste versies de minste toeters en bellen hangen terwijl consumenten nog steeds vallen voor toeters en bellen. En dan is het lastig om meer geld te vragen voor iets dat ontbreekt. De vijfde is dat hun andere tassen prima verkopen.
Maar dat is allemaal gespeculeer van mij natuurlijk.

Dat je geen foto's wilt delen snap ik wel.
De Arkel Dry-Lite hebben klittenband ipv haken. Dat lijkt mij (ook) niet goed.
Verder hoeft lichter niet duurder te zijn. 250grs/m2 HDPE-folie kost voor 1 tas ongeveer € 1,25.

Ik ben ook in het bezit van Ortliebtassen, maar die liggen jaarlijks meer dan 10 maand in de kast. Het materiaal van de tas (250grs/m2 HDPE-folie) gaat minimaal 18 maand mee. Dat is dus voor de gemiddelde vakantiefietser 9 jaar bij gebruik van 2 maand per jaar. In vergelijking met een vakantietent: daar rekenen ze ook in vakantieweken. Gemiddeld gaat een lichtgewicht tent 10-20 weken mee.
Gaat je tas kapot of wordtie sleets? Dan kun je mbv statiegeld oid je tas omruilen.
</ GERARDS /> schreef:
Leon schreef:De Arkel Dry Lite tassen bestaan nu zo'n 10 jaar. In 2014 heb ik ze aangepast en van Ortliebhaken voorzien.
De Arkel Dry-Lite hebben klittenband ipv haken.
Ik schrijf juist dat ik er haken aan gemaakt heb.
jwkeij schreef:
vr 31 mar, 2023 12:41
Mooie tassen, maar nu weten we nog niets.... En omdat de foto's bewust zo vaag zijn, zou ik alleen daarom al afhaken.

Als je ze nou had gepost als: 'Kijk eens wat ik gemaakt heb. Handwerk. Ik kan ze op bestelling ook voor je maken' is het weer een ander verhaal.
Wie weet, dat kan ik altijd nog doen. Maar liever peil ik eerst de 1e reacties. En ja, het is nu allemaal nog handwerk :) en ook heel veel uitzoekwerk qua materiaal
Leon schreef:
vr 31 mar, 2023 12:58
</ GERARDS /> schreef:
vr 31 mar, 2023 12:56
De Arkel Dry-Lite hebben klittenband ipv haken.
Nee hoor. De mijne hebben haken.
Good for you zeggen de Engelsen dan.
Hoe dan ook, ik heb die Arkel Dry-lites al een aantal jaren en we gebruiken ze altijd als we niet op kampeervakantie gaan maar via hotels reizen. Dat kan qua inhoud precies, maar het is wel krap. Ik had ze liever iets groter gehad; de inhoud is nu 28 liter voor twee tassen, aldus Arkel zelf. Dus voor iets grotere tassen met eenzelfde gewicht is misschien wel een markt.
Ik heb die Dry Lites, maar ze zijn klein, want kleiner dan de Ortlieb Front Rollers.
</ GERARDS /> schreef:
vr 31 mar, 2023 12:56

Het materiaal van de tas (250grs/m2 HDPE-folie) gaat minimaal 18 maand mee.
Het is een interessant idee, veel geluk ermee.
Maar een vraag: hoe goed is dat materiaal bestand tegen blootstelling aan de zon?
18 maanden dus :-)

Ach, er zijn genoeg verschillende folies in allerlei kleuren en dessins. De grote kosten zitten daar niet in.
</ GERARDS /> schreef:
vr 31 mar, 2023 12:56
Gemiddeld gaat een lichtgewicht tent 10-20 weken mee.
Dan moeten er heel wat tenten zijn die het na een week of vier wel welletjes vinden.