Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga World Traveller 2023 - Forum Wereldfietser

Koga World Traveller 2023

Koga kiest in 2023 voor een nieuw frame voor de World Traveller en World Traveller Signature las ik op de website van De Vakantiefietser:

https://www.vakantiefietser.nl/202212/n ... lers-2023/

Het meest opvallend lijkt de nieuwe achterdrager in framekleur te zijn. Net als bij bijvoorbeeld ToutTerrain meer geïntegreerd met het frame, maar in tegenstelling tot bij de meeste ToutTerrain modellen lijkt hier het deel in framekleur van deze achterdrager wel te demonteren van het frame.

Verder de overstap van excentrische trapas terug naar de sliding dropouts die men op de eerdere Signature modellen ook al had.

Ook zie ik net als bij bijvoorbeeld idworx een voorvork met steekas en ook achterop die steekas mogelijkheid.

'k Ben benieuwd hoe men dat bij Koga met de Rohloff modellen doet, of dat nog de klassieke 135mm snelspanner uitvoering is of de A12 variant die ook in frames voor steekassen past. Sliding dropouts zijn natuurlijk makkelijk te wisselen van een variant voor 135mm snelspanner naar een variant voor 142x12mm steekas. Of zou men bij Koga voor 148x12mm Boost steekassen gekozen hebben?
Overbodig.
EDIT: niet meer van toepassing door aanpasing bovenstaand bericht.
Bwah… een stuk minder mooi dan het 2018-2022 model.
De achterkant met soort van dubbel uitgevoerde bagagedrager maakt het er niet mooier op. Lijkt me ook volstrekt niet nodig met het huidige aanbod aan lichtgewicht kampeerspulletjes.
blokdoorn schreef:
zo 01 jan, 2023 21:02
De achterkant met soort van dubbel uitgevoerde bagagedrager maakt het er niet mooier op.
Maar wel handiger dan een vaste bagagedrager in kleur want tassen zijn de pest voor je lak. Nu hoef je alleen het subframe te vervangen als je weer een onbeschadigde fiets wilt.

Hmmm dat kon met een reguliere Tubus-drager natuurlijk ook al.
Zo (althans op het eerste gezicht) te zien nog geen drievoudige montagepunten binnen de framedriehoek. Jammer want dat kan schelen bij het plaatsen van de bidons. Die zitten (ook bij de huidige WT) relatief hoog zodat er weinig ruimte is voor een halve frametas.
De nieuwe worldtraveller wekt een aantal vragen op :
- mbt bagage-drager : was er een probleem met de stabiliteit van het huidige model ?
- mbt ketting / riem spanner : was er een probleem met het bushnell-excenter van het huidige model ?

Of zijn er door de ontwerpers gewoon andere keuzes gemaakt ?
jumbo schreef:
wo 04 jan, 2023 20:33

- mbt ketting / riem spanner : was er een probleem met het bushnell-excenter van het huidige model ?
Nu kunnen ze wel de e-bike met middenmotor, waar door die motorplaatsing in het midden natuurlijk geen Bushnell-excenter in kon, aan de achterkant gelijk maken aan het non-ebike model. Die e-bike versie gebruikte in modeljaar 2022 nog altijd dezelfde sliding dropouts als het pre-bushnell Signature frame.

Ook is het als je toch al sliding dropouts hebt makkelijker om die in verschillende varianten te maken, zonder het hele frame daarvoor aan te passen. Steekas/quickrelease of derailleur/naafversnelling bijvoorbeeld. Schijfrem/nietschijfrem zou ook nog kunnen, maar de HS33 en V-brakes waren reeds niet meer leverbaar toch?

Van problemen verder geen idee. Misschien heeft men teveel dol gedraaide Bushnells terug gekregen van overenthousiaste thuissleutelaars?
Zou natuurlijk kunnen dat dit nieuwe model sterker is, maar mooier wordt hij er niet op. Blij dat ik net het 'oude' model heb gekocht.
Ik las op de site van de vakantiefietser nog even de plus en min punten

Ik kwam wel een opmerkelijk minpun tegen :
Vanuit de fabriek wordt hij slecht gemonteerd aangeleverd. Koop je hem ergens anders? Let er dan op dat ze ieder boutje op het goede moment aandraaien, alles opnieuw invetten, afstellen en een nieuwe binnenvoorband monteren. ‘Het moment’ is de kracht waarmee je een boutje aandraait.

Hoezo , een nieuwe binnenvoorband ?
jumbo schreef:
za 07 jan, 2023 10:20
Hoezo , een nieuwe binnenvoorband ?
Rraaarrr....
Dat staat er omdat Koga de fietsen om mij verder onbekende 'logistieke redenen' inpakt en verzendt zonder opgepompte voorband. Misschien is er niks aan de hand, maar de kans bestaat hierdoor dat je nieuwe fiets al een stootlek heeft opgelopen.
Naar aanleiding onze opmerking op de site van De Vakantiefietser;
Om 'productietechnische redenen' zoals Koga dat noemt, worden vaak hun fietsen met een lege voorband geleverd; oftewel zonder lucht erin.
Dat betekent dus dat tijdens transport de velg op de binnenband drukt en zo een zwakke plek creëert. En die zwakker plek kan dus lek gaan. Vandaar mijn opmerking en het advies om de binnenband dan maar meteen te vervangen. Ik heb er principieel al heeel veel naar Koga teruggestuurd :evil: .

En tja, een Santos of idworx worden perfect aangeleverd, maar zijn helaas grofweg 1500 duurder met dezelfde configuratie, waarbij Santos nog iets hoger in prijs is dan idworx. Maar daarvoor krijg je wel veel meer opties en wij vanuit de fabriek dus een goed opgebouwde fiets.
(Bij een Koga zijn we altijd veel meer opbouwtijd kwijt want alles moet gecheckt worden)

Eric Schuijt
jumbo schreef:
wo 04 jan, 2023 20:33
De nieuwe worldtraveller wekt een aantal vragen op :
- mbt bagage-drager : was er een probleem met de stabiliteit van het huidige model ?
- mbt ketting / riem spanner : was er een probleem met het bushnell-excenter van het huidige model ?
Met 30k km op het oude (2018-)model (en de laatste jaren zo'n 60 hkm per jaar) heb ik iig nog nooit problemen mee gehad (bij vakanties niet heel zwaar beladen overigens - en wel altijd minstens 1 zijtas).

Wat betreft de laatste posts: De dealer die mijn Koga leverde had ook alles nog eens nagelopen en mopperde wel over e.e.a.. Maar bij een goede dealer krijg je de fiets dus wel in goede orde mee, en dan is het echt prijsgunstig t.o.v. de specialistische merken.
De Vakantiefietser schreef:
zo 08 jan, 2023 18:53
Naar aanleiding onze opmerking op de site van De Vakantiefietser;
Om 'productietechnische redenen' zoals Koga dat noemt, worden vaak hun fietsen met een lege voorband geleverd; oftewel zonder lucht erin.
Dat betekent dus dat tijdens transport de velg op de binnenband drukt en zo een zwakke plek creëert. En die zwakker plek kan dus lek gaan. Vandaar mijn opmerking en het advies om de binnenband dan maar meteen te vervangen. Ik heb er principieel al heeel veel naar Koga teruggestuurd :evil: .

En tja, een Santos of idworx worden perfect aangeleverd, maar zijn helaas grofweg 1500 duurder met dezelfde configuratie, waarbij Santos nog iets hoger in prijs is dan idworx. Maar daarvoor krijg je wel veel meer opties en wij vanuit de fabriek dus een goed opgebouwde fiets.
(Bij een Koga zijn we altijd veel meer opbouwtijd kwijt want alles moet gecheckt worden)

Eric Schuijt
Tja, dan heeft het argument : HANDGEMAAKT DOOR ÉÉN TOEGEWIJDE MASTER MECHANIC ook geen meerwaarde bij Koga. ( met paspoort bij de Signature )

Misschien heeft het verschil in afwerking te maken met de direkte betrokkenheid van Rutgrink en Gaastra.
Fedor schreef:
zo 08 jan, 2023 20:06
30k km
60 hkm
Je maakt er wel een rekensom van hè?

Maf dat je die slecht in elkaar geschroefde zaken alleen in de fietsenwereld lijkt teken te komen. Ik heb het nog nooit meegemaakt bij een tv, een handmixer, een koffiezetapparaat of zelfs niet bij op zich niet zo beste prullaria van een tientje of minder dan de bekende prullariawinkel. Zelfs dat spul zit goed in elkaar geschroefd en is degelijk verpakt.
Leon schreef:
zo 08 jan, 2023 20:14
Je maakt er wel een rekensom van hè?
Ik hou het netjes bij idd. Handig om te kijken hoe lang zaken meegaan.

Wel laatst wel als boomer beschouwd toen ik vertelde dat ik geen Strava had. Hij verklaarde me al voor gek maar daarna kwam de opmerking: "Je gaan toch niet vertellen dat je je ritten in een Excel-sheet bijhoudt?"... eeeeeh ja....
Ik bedoelde je niet SI-conforme eenheden met dubbele decimale voorvoegsels. :wink:

Ik heb zelf ook helemaal geen probleem met mijn kilometeradministratie als er eens een lange internetblackout optreedt. :D
Leon schreef:
zo 08 jan, 2023 20:14
Maf dat je die slecht in elkaar geschroefde zaken alleen in de fietsenwereld lijkt teken te komen. Ik heb het nog nooit meegemaakt bij een tv, een handmixer, een koffiezetapparaat of zelfs niet bij op zich niet zo beste prullaria van een tientje of minder dan de bekende prullariawinkel.
Maar koop eens een nieuw huis of een tesla..