Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga World Traveller 2023 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga World Traveller 2023

Grandonneur schreef:
do 16 mar, 2023 16:45
terwijl je bij de nieuwe voor €5494 maar liefst 23,5 kg fiets krijgt :D
Waanzin. Wel goed voor het milieu, want vliegen met je fiets kun je met dat gewicht wel vergeten. De meeste vliegmaatschappijen hanteren een maximum gewicht van 23kg...
Grandonneur schreef:
do 16 mar, 2023 16:45
Maar bij de classic krijg je voor €5651 slechts 17,4 kg fiets, terwijl je bij de nieuwe voor €5494 maar liefst 23,5 kg fiets krijgt :D
Niet toevallig de e-bike variant gekozen...?

Hoop ik dan ;)
Ik krijg de fiets (WTR-S, niet E) met Rohloffnaaf in de configurator nauwelijks onder de 22 kilo.
De maat maakt trouwens niet eens uit.

Als ik steeds het lichtste kies kom ik net niet onder de 20. Als ik voor zover mogelijk dezelfde onderdelen kies in de Classic versie kom ik net onder de 15 kilo.
Wat me opvalt is dat de spatborden van het zware model liefst 1,3 kilo toevoegen aan het geheel. Dat is voor menige fiets het gewicht van het frame exclusief vork.
18,7 op de nog-net-niet-allerlichtste-stand (wel met pomp en bidons) :)

Blijft best zwaar dus ;)
Het is lastig vergelijken zo. Verschil zal wel wat minder opmerkelijk zijn irl. Zo is er op de de nieuwe gekozen voor een band van 1335gr en op de classic voor een band van 660gr. Om maar wat te noemen.

Overigens blinkt de configurator verder ook niet uit in goed. Kies je voor een suspension versie is de eerste vraag of je een vaste vork blieft, kies je voor een rohloff versie is de tweede vraag of je wellicht een XT groep blieft. tja dan is zo'n tool meer voor de bladvulling dan daadwerkelijk over nagedacht.
Grandonneur schreef:
vr 17 mar, 2023 11:05
Kies je voor een suspension versie is de eerste vraag of je een vaste vork blieft, kies je voor een rohloff versie is de tweede vraag of je wellicht een XT groep blieft. 
Het lijkt dit forum wel ;)
:lol: zouden ze meelezen?
Iemand bekend met de combinatie met de derailleur shimano XT i.c.m. bosch motor CX?
Ik ben aan het overwegen om de nieuwe e-worldtraveller 2023 aan te schaffen voor mijn vriendin.
Die combinatie zal prima werken, een XT derailleur kan dat prima aan.

Los daarvan ben ik wel blij dat ze de 'Classic' nog leveren, want dit is echt een fiets die ik niemand aan zou raden. Wanneer ik mijn fiets naast de nieuwe met dezelfde configuratie zet, dan is de nieuwe maar liefst 4,9 kg zwaarder. Dat is een gewichtstoename van 30% !! Ik vind dat echt bizar veel en vraag me ook echt af of dat nodig is voor die 180 kg. Pure marketing, als je het mij vraagt.

En dan is hij ook nog 11€ duurder, maar daar zal ik verder niet over zeuren. :lol: De Classic is sinds ik de mijn kocht ook al weer dik 700€ omhoog gegaan...

Zelf ben ik overigens aanwezig geweest toen mijn WTS uit de doos kwam en door de FM rijklaar gemaakt werd. Dat was in mijn geval puur een kwestie van verpakking verwijderen, stuur rechtzetten, pedalen monteren en de boel op de juiste hoogte afstellen. Alle boutjes zijn wel nagelopen omdat hij dat altijd doet, maar alles was perfect afgemonteerd. Bij mij stond de handtekening van de monteur dus wel voor kwaliteit. :D
Tja die 180 kg voor de nieuwe Worldtraveller.
Alee Denham kon goed uit de voeten met de lichtere 120kg variant. Maar Alee is zelf ook erg licht. Wanneer je net als ik ruim 30 kg zwaarder bent en je bent een paar weken aan het fietsen, dan toch maar de 180kg versie?
Hoeveel weegt Denham? Ik heb gezocht maar ik kon het niet vinden.
Enno64 schreef:
ma 03 apr, 2023 10:47
Wanneer je net als ik ruim 30 kg zwaarder bent en je bent een paar weken aan het fietsen, dan toch maar de 180kg versie?
Dat zullen meer mensen denken. ;) Misschien eerst eens kritisch kijken naar je paklijst en kijken of het wel echt nodig is. Zie ook het paklijst topic of daar misschien nog wat te winnen is:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Overigens lijkt het me niet zo dat het 'classic' model met 119 kilo totaalgewicht de hele wereld aan kan en bij 121 kilo in elkaar stort voordat je de Nederlandse grens over bent ;)
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 11:57
Overigens lijkt het me niet zo dat het 'classic' model met 119 kilo totaalgewicht de hele wereld aan kan en bij 121 kilo in elkaar stort voordat je de Nederlandse grens over bent ;)
Dat is natuurlijk het understatement van de week.

Zo zocht ik een paar maanden geleden op of een zadelpen die ik wilde kopen sterk genoeg zou zijn voor mijn fietsdoel.
Het bleek dat de zadelpen in kwestie niet in de hoogste categorie viel. Dan zou je kunnen denken dat ik dan toch maar een sterkere zou moeten kopen, totdat ik er achter kwam dat het verschil tussen de pen die ik op het ook had en de nog sterkere was dat je met de pen die ik op het oog had sprongen mocht maken tot 60 cm hoog.

Sprongen? Van 60 cm? Dat was ik niet echt van plan. De helft daarvan ook niet. De helft dáárvan ook niet.
Leon schreef:
ma 03 apr, 2023 12:08

Het bleek dat de zadelpen in kwestie niet in de hoogste categorie viel. Dan zou je kunnen denken dat ik dan toch maar een sterkere zou moeten kopen, totdat ik er achter kwam dat het verschil tussen de pen die ik op het ook had en de nog sterkere was dat je met de pen die ik op het oog had sprongen mocht maken tot 60 cm hoog.

Sprongen? Van 60 cm? Dat was ik niet echt van plan. De helft daarvan ook niet. De helft dáárvan ook niet.
Leuk hè die Ergotec categorieën ;)

Ik overigens wel, en daarom voor een Ergotec 6 stuur gekozen. Met bepakking en de vaste vork erin zal het eerder bij de helft blijven. Maar met de verende vork erin, ach... kan af en toe best de gehele veerweg gebruikt worden ;)
Als er vering onder zit scheelt dat in piekbelasting, en daarmee in de vermoeiīngsbelasting van het materiaal, natuurlijk enorm.
heeft inmiddels iemand praktijk ervaring met deze Koga? Ben er wel benieuwd naar vanwege het relatief hoge gewicht. Ik zie veel fietsen zo rond de 15-17 kg en uit ervaring weet ik dat in het geval van een racefiets het gewicht nogal uitmaakt.
Zal met een trekking fiets ook wel zo zijn vermoed ik, vooral bergop.
En als er nu iemand komt die zegt "Ik heb deze fiets geprobeerd en van dat hoge gewicht merkte ik in de heuvels helemaal niets", wat denk je dan?
De zwaartekracht is geen mening.
Shrek schreef:
ma 14 aug, 2023 17:51
De zwaartekracht is geen mening.
Best discutabel voor sommigen. :roll: :evil: :wink:
Ik vind het de mooiste World traveller ooit! Hij lijkt dan ook veel op een omgebouwde mountainbike waar ik nu ook op fiets.

Een paar weken terug even kunnen bekijken. De fietsmaker was er jammer genoeg nog mee bezig waardoor ik niet even kon uitproberen.

Ik ben inderdaad erg benieuwd naar de ervaringen en wat voor invloed het extra gewicht heeft.

Deze fiets zou voor mij de 1e keus zijn om mijn huidige vakantiefiets te vervangen. De prijs is ook prima in vergelijking met de andere merken.