Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Bosch e-bike - Forum Wereldfietser

Santos Bosch e-bike

Op de Instagram van Santos een aankondiging voor een Santos e-bike met Bosch motor:

https://www.instagram.com/p/CfMQCuDMgtj/
dat blauwe buisje rechts... is dit misschien qua motor de dry-sump-versie? :wink:

ik denk dat hier zeker een markt voor is: ben benieuwd naar de hele fiets.
Hé hé eindelijk een echte e-bike van Santos. Als ze nu ook de echte Bosch motor gebruiken, die met pit en er is weer een toekomst voor de ouder wordende vakantiefietser :roll:
DCEA18AF-CCF3-4B3E-9C97-F90889F70985.jpeg
595CD836-3D92-4A73-B6B8-56ACBA33909A.jpeg
Eric op de Fiets schreef:Hé hé eindelijk een echte e-bike van Santos.
Laat ik me netjes uitdrukken.
Wat een volstrekt onzinnige opmerking.
Een fiets met ondersteuning is alleen een E-bike als er een Boschmotor in zit.

Als dit werkelijk waar is, moet Robbert Rutgrink zich diep gaan schamen.

Motto is toch: Build for life.
Na 5 jaar batterij moet vervangen. Sorry, deze inbouwbatterij is niet meer leverbaar.
Of
Na 6 jaar is de motor aan vervanging toe. Sorry, nu leverbare motoren passen niet in het frame.
De oorspronkelijke tekening was meer de e-Neo. maar deze heeft er wel wat van weg. Zijwaarts de accu verwijderen (hoe vaak doe je dat eigenlijk)? is een handige extra.

Maar ja: lage instap lijkt me nu niet echt de (normale) doelgroep van Santos. Alhoewel die wel vaak de meest gevulde beurs hebben natuurlijk ;) Gelukkig ook nog met "hoge" instap (ik neem aan: met bovenbuis) mogelijk :)
Hmmm nog niet in de Technische configurator. Duurder of goedkoper dan de e-Neo? Die komt op 9600 euro voor het standaard model incl. verlichting.

De Kleurenconfigurator is trouwens wel leuk spelen :) Had ik nog niet eerder gezien.
Fedor schreef:
ma 26 feb, 2024 21:20
De oorspronkelijke tekening was meer de e-Neo. maar deze heeft er wel wat van weg. Zijwaarts de accu verwijderen (hoe vaak doe je dat eigenlijk)? is een handige extra.
Accu verwijderen doe ik vaak, omdat ik geen verwarmde schuur heb, dus ik laad in huis op. Dus minstens 1-2 keer per week bij werkweken.
dunlop schreef:
vr 01 jul, 2022 22:14
Motto is toch: Build for life.
Na 5 jaar batterij moet vervangen. Sorry, deze inbouwbatterij is niet meer leverbaar.
Of
Na 6 jaar is de motor aan vervanging toe. Sorry, nu leverbare motoren passen niet in het frame.
Dit is een zorg die geldt voor bijna het gehele e-bike-aanbod van alle merken... :(

Ik ben Santos dealer (het is zelfs het enige merk dat ik verkoop), maar kijk toch kritisch afwachtend naar de Travelmaster-E-Bosch.

Over de problemen m.b.t. duurzaamheid, compatibiliteit en snelle veroudering door snelle vernieuwing heb ik een kritisch artikel op mijn website geschreven.

https://saintchristopher.bike/e-bikes/e ... rzaamheid/

Een veel gebruikt argument is dat Bosch als marktleider het grootste dealernetwerk van Europa heeft, dus in geval van problemen is een Bosch-dealer nooit ver weg. Maar... het zou mooier zijn als je dat dealernetwerk helemaal niet nodig hebt.

Er zijn zelfs dealers die zeggen dat Bosch het enige merk is waarmee je met een gerust hart door Europa kunt reizen, maar aan de andere kant is er ook een dappere Santos-dealer die helemaal gestopt is met de verkoop van e-bikes, omdat hij helemaal klaar is met het vele elektronische gezeik.

Ik ben (nog) geen fan van Bosch, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen van mensen die op bijvoorbeeld een Koga WorldTraveller met Bosch door Europa toeren. Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid en levensduur?
Fedor schreef:
ma 26 feb, 2024 21:20
Maar ja: lage instap lijkt me nu niet echt de (normale) doelgroep van Santos. Alhoewel die wel vaak de meest gevulde beurs hebben natuurlijk ;) Gelukkig ook nog met "hoge" instap (ik neem aan: met bovenbuis) mogelijk :)
De doelgroep van Santos vergrijst, maar is nog altijd fit genoeg om met een kampeeruitrusting door Europa te toeren. Er blijkt weldegelijk veel vraag naar dit soort e-bikes.

En de jongeren (die nog wél echt uitdagende reizen maken) hebben meestal geen geld voor een nieuwe Santos. Dus laat de ouderen maar lekker veel goede Santossen inruilen, zodat er voor de jonge wereldreizigers betaalbare Santossen op de markt komen.
Christophorus schreef:
do 18 apr, 2024 09:41
dunlop schreef:
vr 01 jul, 2022 22:14
Motto is toch: Build for life.
Na 5 jaar batterij moet vervangen. Sorry, deze inbouwbatterij is niet meer leverbaar.
Of
Na 6 jaar is de motor aan vervanging toe. Sorry, nu leverbare motoren passen niet in het frame.
Dit is een zorg die geldt voor bijna het gehele e-bike-aanbod van alle merken... :(

Ik ben Santos dealer (het is zelfs het enige merk dat ik verkoop), maar kijk toch kritisch afwachtend naar de Travelmaster-E-Bosch.

Over de problemen m.b.t. duurzaamheid, compatibiliteit en snelle veroudering door snelle vernieuwing heb ik een kritisch artikel op mijn website geschreven.

https://saintchristopher.bike/e-bikes/e ... rzaamheid/

Een veel gebruikt argument is dat Bosch als marktleider het grootste dealernetwerk van Europa heeft, dus in geval van problemen is een Bosch-dealer nooit ver weg. Maar... het zou mooier zijn als je dat dealernetwerk helemaal niet nodig hebt.

Er zijn zelfs dealers die zeggen dat Bosch het enige merk is waarmee je met een gerust hart door Europa kunt reizen, maar aan de andere kant is er ook een dappere Santos-dealer die helemaal gestopt is met de verkoop van e-bikes, omdat hij helemaal klaar is met het vele elektronische gezeik.

Ik ben (nog) geen fan van Bosch, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen van mensen die op bijvoorbeeld een Koga WorldTraveller met Bosch door Europa toeren. Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid en levensduur?
Mijn vrouw en ik hebben allebei een Koga e-WordTraveller. We hebben deze e-bikes gekocht in 2018. In 2019 hebben we een maand ge-ebiked (fietsen mag je niet zeggen hier geloof ik) in Duitsland, in 2020 en 2021 een maand in Nederland en in 2022 in Duitsland. We ebiken dan 2200 a 2300km in die maand. Op onze e-bikes staat nu ruim 17000km.
We fietsen zoveel mogelijk in Eco mode.

Bij ons is allebei 1 keer de accu defect geraakt en onder garantie vervangen, Dit was gelukkig niet in een vakantie. Bij mij is 1 keer de bedieningseenheid defect geraakt, deze is vervangen in 2020 op vakantie door een Koga dealer. Ook dit was onder garantie.

We hebben ook beiden een 720Wh batterij van E-bike Vision sinds voorjaar 2022. Dit jaar gaan we weer naar Duitsland (2378km). We volgen de Limes route tot Kelheim, dan de Donau route tot Donaueschingen en weer terug via Door de Zwarte Wouden route met wat aanpassingen.
Bosch maakt zonder twijfel het meest betrouwbare e-bike systeem, lastige voor kleine fabrikanten is dat Bosch ze alleen in erg grote aantallen verkoopt, wat een te grote investering is, gelukkig is er nu een oplossing bedacht dat meerdere kleine fabrikanten zoals Santos gezamenlijk inkopen.
Christophorus schreef: Er zijn zelfs dealers die zeggen dat Bosch het enige merk is waarmee je met een gerust hart door Europa kunt reizen, maar aan de andere kant is er ook een dappere Santos-dealer die helemaal gestopt is met de verkoop van e-bikes, omdat hij helemaal klaar is met het vele elektronische gezeik.
Wat die dealer vooral zelf moest oplossen omdat hij geen vaste monteur heeft, dan merk je wel waarom veel monteurs veel tijd kwijt zijn aan dingen waar geen rekening voor geschreven kan worden, en dat zit vooral bij e-bike storingen.

Had eerst nog wel een goede indruk van Pendix maar zie daar toch ook wat teveel gedoe de laatste tijd en wat het dan vooral lastig maakt is de lange wachttijd om garantieclaims geregeld te krijgen.
Voordeel is wel je kan het op je huidige fiets zetten en het er ook weer afhalen :wink:
Mr. Z schreef:
do 18 apr, 2024 15:13
Wat die dealer vooral zelf moest oplossen omdat hij geen vaste monteur heeft, dan merk je wel waarom veel monteurs veel tijd kwijt zijn aan dingen waar geen rekening voor geschreven kan worden, en dat zit vooral bij e-bike storingen.
Daar noem je nog een belangrijk punt. Ik ben ook een eenmanszaak en moet het zelf oplossen. Maar al had ik wél een monteur beschikbaar, hij/zij moet ook gewoon een salaris krijgen. En met de komst van de e-bike is dat steeds vaker voor werk onder garantie, waar je niets voor rekent.

Op e-bikes is de dealermarge vaak al lager dan op gewone fietsen en het vele garantiewerk zet ook nog eens het rendement van de werkplaats onder druk. Reken daar nog de hoeveelheid negatieve energie en de vervelende gesprekken met teleurgestelde klanten bij en dan kan ik me héél goed voorstellen dat een kleine specialist de e-bike geheel links laat liggen.