Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vers van de pers: Fietsen naar Berlijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vers van de pers: Fietsen naar Berlijn

Daarom noemen ze dit ook wel monnikenwerk. Bedankt voor uitleg van de uitgebreide werkwijze, zelf zou ik me er met een Jantje van Leiden hebben afgemaakt door alleen de route op de OFM kaart in te tekenen.
@Kees. Wat een werk om de kaartjes re maken. Maar het eindresultaat mag er dan ook zijn! M'n fietshelm neem ik er voor af.
Gisteren als onderdeel van een driedaagse tocht in het grensgebied van NL en de BRD het stukje Enschede naar Bad Bentheim gefietst. De kaartjes en de track waren okay. Later in het seizoen op naar Berlijn.

Jan
Lijkt me erg veel werk om alles over te trekken. Is het niet makkelijker om met een software programma als http://maperitive.net/ op basis van OSM data je eigen style sheet te maken, dan kan je van ieder gebied de OSM kaart inladen zonder dat je ieder weggetje moet intekenen. Die data staat immers al online en is vrij beschikbaar.
Precies. Zelf heb ik onlangs QGIS gebruikt om eigen kaarten te maken op basis van OSM. Met QGIS kun je eenvoudig allerlei lagen aan- en uitzetten en anders vormgeven.
Poeh 😅 Respect 💪🏻
De tovenaar schreef:
do 21 apr, 2022 18:58
http://maperitive.net/
eindgebruiker schreef:
do 21 apr, 2022 20:41
https://qgis.org/nl/site
Dat ga ik eens uitproberen als de wintertijd weer begint. Ik heb me natuurlijk wel eens afgevraagd of het niet efficiënter kon, maar ik ging liever gelijk aan de slag met een werkwijze die ik al kende, dan weer aan een zoektocht te beginnen in een doolhof van nieuwe mogelijkheden. Ik was allang blij dat ik na het overlijden van Michaël mezelf redelijk snel heb geleerd om met bestaande teken- en opmaakprogramma's te werken. Vervolgens heb ik uitgezocht hoe ik een virtuele machine op mijn nieuwste pc kon installeren waarmee ik die programma's zonder duur abonnement en ongewenste upgrades kon blijven gebruiken. Toen dat eenmaal goed werkte, was ik toe aan rustgevend monnikenwerk ;-).

Vergelijk het maar met een grote tocht die je wilt maken. Je kunt zo'n tocht steeds weer uitstellen omdat je eerst nog van alles uit wilt zoeken, je kunt ook vertrekken zonder fietsreparatiecursus en met een imperfecte uitrusting. Je ziet dan wel waar het schip strand. De kans op een mooi reisverhaal wordt er zeker niet minder van.
Opmerkingen Fietsen naar Berlijn

Van 8 t/m 12 juli van Braunschweig naar Enschede gefietst via het routeboekje ‘’Fietsen naar Berlijn’’.

Het is een mooie route via merendeels rustige weggetjes, soms delen niet geasfalteerd, met name door bossen. Af en toe wat klimwerk.
Merendeels door landelijk gebied en maar ook door dorpjes en stadjes.
Al met al een mooie en afwisselende route waarop het gemoedelijk fietsen is.
Zorg wel voor goede banden!

Voor wie van beschreven routes houdt, is het een goed alternatief voor de R1 en de Hanzefietsroute.

Om een indicatie te geven van het ‘’klimwerk’’:
Braunschweig-Salzhemmendorf: 101 km met 708 hoogtemeters.
Salzhemmendorf-Lage: 98 km en 841 hoogtemeters.
Lage-Bad Iburg: 100 km en 798 hoogtemeters.
Bad Iburg-Bad Bentheim: 96 km en 657 hoogtemeters.

Wat betreft hotelovernachtingen:
Premier Inn Braunschweig City Centre Hotel, Jöddenstraße 3, 38100 Braunschweig.
Pal aan de route gelegen in het centrum van Braunschweig. Fietsen veilig onder te brengen in een afgesloten ruimte bij de receptie. Goede kamer met prima ontbijt.

Gasthof Ratskeller, Hauptstraße 43, 31020 Salzhemmendorf.
Ook dit hotel ligt aan de route. Goede verhouding prijs-kwaliteit. De fiets wordt in een garage gestald. Prima restaurant.

Alte Residenz Hotel Garni, Heidensche Str. 44, 32791 Lage.
Ligt circa 1 km van de route. Er kan alleen contant worden betaald.
De fiets stal je naast het hotel in de openlucht op een afgesloten plaatsje.

Waldhotel Felsenkeller, Charlottenburger Ring 46, 49186 Bad Iburg.
Dit hotel ligt circa 1 km van de route. Goed hotel, vraag wel een kamer aan de achterzijde. De fiets wordt in een garage gestald.

dS Hotel Bad Bentheim, Ochtruper Str. 38, 48455 Bad Bentheim.
Ligt dichtbij de route.
Ontbijt in orde. De eenpersoonskamers zijn wel erg klein.
De fiets zet je in een garage.

Jan
Hilver schreef:
zo 24 jul, 2022 15:25
Zorg wel voor goede banden!
Goed snel? Goed lekbestendig? Goed geprofileerd? Goed geprijsd?

Leuk dat je je ervaringen deelt, fijn voor mensen die dezelfde route overwegen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 24 jul, 2022 16:34
Hilver schreef:
zo 24 jul, 2022 15:25
Zorg wel voor goede banden!
Goed snel? Goed lekbestendig? Goed geprofileerd? Goed geprijsd?
Zelf reed ik meestal op Big Apples (50 mm dik), op het voorwiel zat soms een Big Ben (55 mm dik). Vooral niet te hard opgepompt (voor 2,5 à 3 bar en achter rond 3,5 bar). Daarmee kwam ik op 'Schotterwege', 'Kopfsteinpflaster' en opgelapt asfalt nog redelijk comfortabel vooruit op mijn ongeveerde fiets. In drie jaar tijd eenmaal lekgereden op een scherp stukje grind.
Carl schreef:
zo 24 jul, 2022 16:34
Hilver schreef:
zo 24 jul, 2022 15:25
Zorg wel voor goede banden!
Goed snel? Goed lekbestendig? Goed geprofileerd? Goed geprijsd?

Leuk dat je je ervaringen deelt, fijn voor mensen die dezelfde route overwegen.

Groetjes,

Carl
Wat zou je denken? :wink:

Lekbestendig en goed profiel, maar vooral niet versleten :wink:

Jan
keesswart schreef:
zo 24 jul, 2022 19:02
Carl schreef:
zo 24 jul, 2022 16:34
Hilver schreef:
zo 24 jul, 2022 15:25
Zorg wel voor goede banden!
Goed snel? Goed lekbestendig? Goed geprofileerd? Goed geprijsd?
Zelf reed ik meestal op Big Apples (50 mm dik), op het voorwiel zat soms een Big Ben (55 mm dik). Vooral niet te hard opgepompt (voor 2,5 à 3 bar en achter rond 3,5 bar). Daarmee kwam ik op 'Schotterwege', 'Kopfsteinpflaster' en opgelapt asfalt nog redelijk comfortabel vooruit op mijn ongeveerde fiets. In drie jaar tijd eenmaal lekgereden op een scherp stukje grind.
Zelf fiets ik met Continental Topcontact II 42-622. Die waren breed genoeg.
Bandenspanning 5 bar voor en achter. Op mijn eveneens ongeveerde fiets rij ik daar prima mee.
Op de grindwegen simpelweg een beetje pro-actief fietsen, m.a.w. kuilen, grote en scherpe stenen vermijden.

Jan
keesswart schreef:
do 21 apr, 2022 21:31
De tovenaar schreef:
do 21 apr, 2022 18:58
http://maperitive.net/
eindgebruiker schreef:
do 21 apr, 2022 20:41
https://qgis.org/nl/site
Dat ga ik eens uitproberen als de wintertijd weer begint. Ik heb me natuurlijk wel eens afgevraagd of het niet efficiënter kon, maar ik ging liever gelijk aan de slag met een werkwijze die ik al kende, dan weer aan een zoektocht te beginnen in een doolhof van nieuwe mogelijkheden. Ik was allang blij dat ik na het overlijden van Michaël mezelf redelijk snel heb geleerd om met bestaande teken- en opmaakprogramma's te werken.
Inmiddels heb ik voor een andere gids, die aan een grondige update toe was, dankbaar gebruik gemaakt van Maperitive. Ook met de Qgis-software heb ik zitten stoeien, maar dat heb ik opgegeven zodra ik op de leercurve van Maperitive enkele begaanbare geitenpaadjes tegenkwam, die ik bij Qgisg nog niet heb kunnen ontdekken.

Met Maperitive heb ik een compleet nieuw kaartje en een flink aantal nieuwe detailkaartjes gemaakt. Hieronder enkele voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd heb ik er overigens niet mee bespaard, maar ik vond het wel leuk om nu eens op een andere manier kaartjes te maken. In plaats van urenlang routinematig kopieerwerk, zoals een middeleeuwse monnik het ook gedaan zou hebben (maar dan niet met een ganzenveer op een rol perkament ;-)), was ik nu urenlang bezig met selecteren en weggooien van alles wat ik niet wilde gebruiken. Binnen enkele dagen had ik Maperitive redelijk onder de knie en heb ik gelijk een handleiding gemaakt voor als ik het in de toekomst nog eens wil gebruiken, maar niet meer weet hoe het werkt.

Afbeelding

Verder dan plattegrondjes van een beperkt gebied ben ik nog niet gekomen. Als ik een kaart zou willen maken van een redelijk dicht bevolkt gebied van pakweg 20 x 30 km, loopt deze manier van werken bij mij vast op de enorme hoeveelheid data die dan van OpenStreetMap gedownload moet worden. Ik heb nog niet kunnen doorgronden hoe ik dat zou kunnen doen.
keesswart schreef:
di 21 mar, 2023 17:05
Verder dan plattegrondjes van een beperkt gebied ben ik nog niet gekomen. Als ik een kaart zou willen maken van een redelijk dicht bevolkt gebied van pakweg 20 x 30 km, loopt deze manier van werken bij mij vast op de enorme hoeveelheid data die dan van OpenStreetMap gedownload moet worden. Ik heb nog niet kunnen doorgronden hoe ik dat zou kunnen doen.
Misschien eerst de OSM data mbv OSM filter verkleinen tot alleen die elementen die je nodig hebt?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmfilter
Dat ga ik eens onderzoeken. De komende dagen is het toch geen fietsweer ;-).
We zijn net een paar uur terug van deze route, nu ja, we zijn nog een stuk NL in gestoken naar Lochem gisteren, vanuit Bad Bentheim. Onze variant was fietsen van Berlijn, omdat de treinreis die gereserveerd moet worden relaxter is aan de start.
En achteraf, omdat we zo veel oostenwind hebben gehad, zeker de eerste 6 dagen in het vlakke deel :)
En dat is wel fijn, want het is best open daar allemaal.
Wat een werk hierboven beschreven met de kaartjes! En dat terwijl wij deze helemaal niet gebruiken. We hebben het boekje meegehad om te lezen wat we gingen tegenkomen/gezien hadden.
Het hele deel met kaarten en bewegwijzering, w.s. het allermeeste werk, hebben we niet ingezien.
De GPS op het stuur met de ingeladen tracks is zoveel fijner om mee te rijden..., voor ons.
De route was echt helemaal goed. Een mooie mix van cultuur, natuur, off road paadjes en een, meesttijds, leuke keuze aan campings. Vooral de bivakplaatsen aan de Elbe en de Havel zijn ons goed bevallen. Wat een verademing t.o.v. de grote Duitse campings, daar heb je als fietser toch maar weinig te zoeken/vinden.
Het ex DDR deel is zo ongelooflijk leeg en verstild, wat een genot om doorheen te mogen rijden!