Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Ghost Grappler - Forum Wereldfietser

Surly Ghost Grappler

Surly heeft iets nieuws. De Ghost Grappler. 👻

https://surlybikes.com/bikes/ghost_grappler
Dit is een heel leuke fiets, al had ik liever smallere naven gehad voor een lagere Q. Blijkbaar kunnen er voor Nederlands gebruik ook spatborden op.
opmerkelijk: nul Shimano onderdelen! De monopolist gaat het voelen.
Achter een 11-48 met mechanische dropbarshifters. Lekker :D
Fedor schreef:
do 17 feb, 2022 23:14
Achter een 11-48 met mechanische dropbarshifters. Lekker :D
En voor maar een enkel 32T kettingblad. Dus bij normale fietssnelheden gebruik je maar de 11-13-15. Lijkt me erg ongelukkig vanwege laag rendement en slijtage.
sjefke schreef:
do 17 feb, 2022 21:33
opmerkelijk: nul Shimano onderdelen! De monopolist gaat het voelen.
Als er, zoals je aangeeft ("nul Shimano onderdelen") blijkbaar onderdelen van andere fabrikanten op zitten, zijn er dus andere fabrikanten op de markt actief, en is er geen sprake van een monopolie, maar van een oligopolie (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Monopolie). Wel kan het zijn dat je Shimano als monopolist ervaart - een gevoel dus. En ja, Shimano heeft wel een behoorlijk dominante marktpositie.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit model fiets zo bijzonder is ten opzichte van andere modellen van Surly en andere fietsenbouwers? Wat is er uniek en onderscheidend?
/edit: Ik heb er geen mening over. Ik vraag het me gewoon af.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit model fiets zo bijzonder is ten opzichte van andere modellen van Surly en andere fietsenbouwers? Wat is er uniek en onderscheidend?
Dat vroeg ik mij ook al af, maar ik was wat voorzichtig, want iedereen is altijd zo enthousiast over Surly. Van dat fancy knikje in staande achtervork moet ik ook niets hebben.
sjefke schreef:
do 17 feb, 2022 21:33
opmerkelijk: nul Shimano onderdelen! De monopolist gaat het voelen.
Dat de wachttijd voor de klanten 2 minuten korter wordt en dan nog maar 8 maanden, 3 dagen, 23 uur en 58 minuten is. 8)
Kees Bakker schreef:
Fedor schreef:Achter een 11-48
En voor maar een enkel 32T kettingblad. Dus bij normale fietssnelheden gebruik je maar de 11-13-15. Lijkt me erg ongelukkig vanwege laag rendement en slijtage.
Dan heb je dus gewoon de verkeerde fiets voor je tocht. Deze fiets is duidelijk bedoeld om te gravelen in heuvelachtige gebieden.
In het kort komt het er op neer dat de combinatie van een dergelijk licht verzet en drop bars een weinig voorkomende combinatie is op een kant en klare fiets.

https://www.youtube.com/watch?v=p0fRSqZo80A
Kees Bakker schreef:
Fedor schreef:Achter een 11-48
En voor maar een enkel 32T kettingblad. Dus bij normale fietssnelheden gebruik je maar de 11-13-15. Lijkt me erg ongelukkig vanwege laag rendement en slijtage.
Dan heb je dus gewoon de verkeerde fiets voor je tocht. Deze fiets is duidelijk bedoeld om te gravelen in heuvelachtige gebieden.
[/quote]

Dus je hebt versnellingen voor een technische parkoers met steile stukken omhoog en dus ook weer naar beneden. En een type stuur en starre voorvork voor relatief makkelijke gravelpaden. Lijkt me dat je er op beide stukken niet gelukkig van wordt van deze keuzes.
Met ruimte voor 2.8 inch banden (27.5) heb je genoeg demping om de single-tracks in te duiken. En de geo is juist meer de mtb kant op, als ik het goed zie. Kortom, het soort fiets dat Surly al jaren maakt in een flat bar uitvoering maar nu met drop bars.
Er zijn hier genoeg liefhebbers voor. Maar die verwacht ik meer in de bikepacking/mtb hoek, en niet hier bij de behoudende toerfietsers (ja, sorry... het lijkt hier soms wel een wedstrijdje 'wie kan de meeste minpunten vinden').
Voor het aangeharkte en relatief vlakke NL is dit idd geen ideale fiets. Maar het is dan ook een fiets voor gravel/mtb gebied met echte offroad tochten door de bergen. Maar goed, dat zijn mijn 2 centen... :)
Bert van Sprang schreef:
vr 18 feb, 2022 09:41
Kan iemand mij uitleggen waarom dit model fiets zo bijzonder is ten opzichte van andere modellen van Surly en andere fietsenbouwers? Wat is er uniek en onderscheidend?
Dat vroeg ik mij ook al af, maar ik was wat voorzichtig, want iedereen is altijd zo enthousiast over Surly. Van dat fancy knikje in staande achtervork moet ik ook niets hebben.
Surly maakt vaak onorthodoxe keuzes, die voor sommige aantrekkelijk zijn. Hun mtb-achtige lijn bevat heel wat geometriën en verschillende dropout opties. Deze heeft als ik het goed horizontale dropouts in combinatie met thru-axles, wat al niet zo veel voorkomt. Daarnaast zijn er algemene keuzes zoals veel boutjes om allerlei houders aan te bevestigen, staal als materiaal, volledig doorlopende buitenkabels, ... die voor veelfietsers aantrekkelijk zijn. En als laatste is het zo dat Surly framesets verkoopt en deze ook relatief makkelijk te krijgen zijn in Europa, aan een, enigszins, redelijke prijs.
Het hoe en waarom volgens Surly zelf:
lijkt mijn inziens verdacht veel op de Kona Sutra LTD;https://konaworld.com/sutra_ltd.cfm
bonkers schreef:
vr 18 feb, 2022 18:23
lijkt mijn inziens verdacht veel op de Kona Sutra LTD;https://konaworld.com/sutra_ltd.cfm
Ik dacht ook meteen aan de Kona ULTD. Mooie fiets trouwens.
Een review op bikepacking:
https://bikepacking.com/bikes/surly-gho ... er-review/

Ik heb een ingebouwd mechanisme dat ervoor zorgt dat ik stop met lezen zodra ik in een artikel "unique" lees. Ik stopte dus snel met lezen.

Wel lees ik al een aantal positieve aspecten in voorgaande berichten in dit draadje. Als ik het goed begrijp is het een optie voor diegenen die graag met dropbar en wat bepakking mountainbiken/gravelen over (flink) geaccidenteerd terrein.
willem.m schreef:
vr 18 feb, 2022 19:59
Als ik het goed begrijp is het een optie voor diegenen die graag met dropbar en wat bepakking mountainbiken/gravelen over (flink) geaccidenteerd terrein.
Daar had je toch geen leesbril voor nodig denk ik?
Hoezo?
De foto zie je toch ook zonder bril wel scherp genoeg?
Voor een nieuw surlyframe is t minder anders dan een krampus of n pugsley, Beide waren verantwoordelijk voor redelijke aardverschuivingen in t idee wat een fiets kan/wil.

Wat is wel normaal voor een surly dat er bredere banden inpassen ten opzichte van de concurrentie.
Wat mij triggerde was zoals bij meer surly's de mogelijkheid om er een rohloff in te hangen zonder dat er een kettingspanner op moet.

Das bij veel andere "budget" frames niet t geval.
is t een fiets voor de polder, nee. Is t leuk voor datgene wat ik leuk vind op vakantie, Denk t wel. kan dat met meer frame/fietsen zeker.