Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Hier wordt natuurlijk "op maat" bedoeld als geschikt gemaakt voor en naar specieke wens van de klant.
Dat kan over meer gaan dan alleen de framemaat, en het is een typisch voorbeeld van marketingtekst, waarin heel bewust enige misleiding is opgenomen. Dat is iets waar de commercie veelvuldig gebruik van wordt gemaakt.
Het is daarmee ook minder een taalfout dan een vorm van commerciële misleiding, waarbij een begrip in het eigen voordeel ruimer wordt geïnterpreteerd.
Maar het is wel weer fijn om in de Volkskrant van juli dit jaar te lezen dat Santos binnenkort ook een e-bike gaat leveren. Echt iemand die goed ingevoerd is in wat er op fietsgebied zoal speelt. 🙁🙁
Joris Flemming schreef:
di 21 dec, 2021 13:35
Hier wordt natuurlijk "op maat" bedoeld als geschikt gemaakt voor en naar specieke wens van de klant.
Dat kan over meer gaan dan alleen de framemaat, en het is een typisch voorbeeld van marketingtekst, waarin heel bewust enige misleiding is opgenomen. Dat is iets waar de commercie veelvuldig gebruik van wordt gemaakt.
Bovenstaande geldt toch ook voor het 'hand made' van de Koga World Traveller?
'Ambachtelijk gebakken volgens oma's recept'
Leon schreef:
di 21 dec, 2021 13:21
Toen ik spellingscontroleur was voor een alhier veelgelezen tijdschrift heb ik me bijna nergers zo hard aan geërgerd dan aan het alsmaar terugkomende "deze spelling mag ook" als ik ging nakijken of het correct was.
Het probleem dat je krijgt wanneer je alle taalfouten maar goed vindt is dat de woorden uiteindelijk geen betekenis meer hebben.

Ik vind "op maat" voor een Santos fout, want nota bene het enige dat niet écht naar wens is uitgerekend de maat. Ja er zijn meerdere framematen, maar dat hebben alle merken.
Klopt dat alle merken meerdere framematen hebben, maar bij de “standaard” fietsen is dat meestal een van de weinige zaken die variabel is. Het is bij die “standaard” fietsen niet de bedoeling dat je onderdelen gaat ruilen of wisselen. Misschien is de betere fietsenmaker nog bereid om een ander zadel te monteren, maar daarbij houdt het meestal wel op.

Wat mij betreft is er alleen meer waarde (in ieder geval mijn ervaring) van een maatframe wanneer je afwijkende lichaamsmaten hebt of wanneer je heel specifieke wensen hebt voor afstelling of maatvoering. Ik schat dat je >95% kan corrigeren met maten en keuze van onderdelen.

Los daarvan blijft het natuurlijk voor de meeste mensen erg leuk om ook een frame op maat te laten bouwen, dat is toch speciaal.
Toch leuk dat Robbert Rutgrink zelf nog even langsfietste in dit topic. Best kans dat dat zonder Rohloff of Pinion was en ook zonder derailleur, want een singlespeed heeft dat allemaal niet ;)

Senior2 schreef:
di 21 dec, 2021 15:13

Wat mij betreft is er alleen meer waarde (in ieder geval mijn ervaring) van een maatframe wanneer je afwijkende lichaamsmaten hebt of wanneer je heel specifieke wensen hebt voor afstelling of maatvoering.
Of als je een combinatie van onderdelen wil monteren die je af-fabriek niet op 1 fiets ziet maar alleen als je stukjes van meerdere frames combineert.

Dan maar liever op een 'leeg A4tje' beginnen met tekenen ;)
Het feit dat fietsen verkopen bestaat uit marketing beeldvorming en een stukje beleving mag geen grote verrassing zijn. Imho ook werkelijk niks mis mee.

Het is spijtig dat de mate van maatwerk, opties en keuzevrijheid bij een merk als S intussen behoorlijk matig is geworden (en zo u wilt; steeds meer in strijd met de geschetste beeldvorming).

S is het I van een jaar of 15 geleden geworden. Wij bepalen wat goed voor je is (en wat we niet goed genoeg vinden maken we beter).
It's all about the customer journey. :lol:
De honden blaffen, de karavaan trekt verder.
Poppink schreef:
di 21 dec, 2021 14:08
Bovenstaande geldt toch ook voor het 'hand made' van de Koga World Traveller?
Op die WT-S van mij staat het iig niet meer (net gecheckt).

Of het moet ergens onder de aangekoekte blubber verborgen zitten ;)
Flix schreef:De honden blaffen, de karavaan trekt verder
De keffertjes keffen.
En ze deden een plas.
En verder bleef alles wat het was.
Grandonneur schreef:
di 21 dec, 2021 15:36
Het feit dat fietsen verkopen bestaat uit marketing beeldvorming en een stukje beleving mag geen grote verrassing zijn. Imho ook werkelijk niks mis mee.

Het is spijtig dat de mate van maatwerk, opties en keuzevrijheid bij een merk als S intussen behoorlijk matig is geworden (en zo u wilt; steeds meer in strijd met de geschetste beeldvorming).

S is het I van een jaar of 15 geleden geworden. Wij bepalen wat goed voor je is (en wat we niet goed genoeg vinden maken we beter).
Kan best zijn. Maar als bedrijf beslissen wat je wel en niet wil maken is een deel van de strategie, gebaseerd op marktkennis.
Er zullen dan altijd een paar mensen zijn die teleurgesteld zijn. Als dat een handvol is… so what …

Op dit ogenblik kan het ook zijn dat ze te weinig onderdelen van Shimano geleverd krijgen om redelijke leveringstermijnen aan te houden.
Dat kan de strategie wat naar voor geduwd hebben.
Blackbelt schreef:
di 21 dec, 2021 21:36
Kan best zijn. Maar als bedrijf beslissen wat je wel en niet wil maken is een deel van de strategie, gebaseerd op marktkennis.
Er zullen dan altijd een paar mensen zijn die teleurgesteld zijn. Als dat een handvol is… so what …
Klopt. Met de ondernemingen in huize G is dat min of meer routine aan de ontbijttafel.

Hier op ‘t forum staan we aan de consumentenkant van de kwestie ‘S stopt met derri’s en ketting’, niet aan de ondernemerskant. (Althans ik 🙂).
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 18:16
Poppink schreef:
di 21 dec, 2021 14:08
Bovenstaande geldt toch ook voor het 'hand made' van de Koga World Traveller?
Op die WT-S van mij staat het iig niet meer (net gecheckt).

Of het moet ergens onder de aangekoekte blubber verborgen zitten ;)
Op de mijne staat het nog wel, net als op een heel aantal andere modellen van Koga en andere merken. Maar dat heeft weinig met maatwerk te maken en alles met dat het leuk klinkt dat iets niet door een robot in elkaar gezet is. Dat dat dan weer meestal op de fiets als geheel slaat en veel minder vaak op het frame is een marketingtechnisch detail.

En een maatframe is leuk, maar zoals al gezegd voor de meeste mensen totaal niet van belang. Ik heb zelf drie maatframes, waarvan twee omdat ik ze zelf heb gebouwd en een omdat een Casati mijn droomracer was en maatwerk bij de Marte in zat. Een confectie frame had me echter net zo goed gepast en was met de juiste onderdelen perfect op maat te maken.

Wat Santos (en Koga in mindere mate) doet is mensen keuzes geven en dat verkoopt gewoon goed omdat het een illusie van individualiteit geeft. Het is jouw individuele fiets en niemand anders heeft net zo een, dat idee. Rose deed dit tig jaar terug ook al en dat verkocht ook als een tierelier. Dat het natuurlijk maar beperkt zo is (je bouwt tenslotte niet alles volledig custom op, maar hebt een beperkt aantal mogelijkheden) is voor de kopers niet zo van belang.

Maar goed, ik snap prima dat Santos stopt met de derailleurs als die slecht leverbaar zijn en maar een klein percentage van de verkoop zijn. Sneu voor de derailleur liefhebbers, maar als ze BYO hanteren voor derailleurs dan zullen hun frames daar standaard de mogelijkheid voor hebben en dan kun je altijd nog ombouwen als je de Rohloff toch niets vindt. 8)
Grandonneur schreef:
di 21 dec, 2021 22:14
Blackbelt schreef:
di 21 dec, 2021 21:36
Kan best zijn. Maar als bedrijf beslissen wat je wel en niet wil maken is een deel van de strategie, gebaseerd op marktkennis.
Er zullen dan altijd een paar mensen zijn die teleurgesteld zijn. Als dat een handvol is… so what …
Klopt. Met de ondernemingen in huize G is dat min of meer routine aan de ontbijttafel.

Hier op ‘t forum staan we aan de consumentenkant van de kwestie ‘S stopt met derri’s en ketting’, niet aan de ondernemerskant. (Althans ik 🙂).
Je kan ook accepteren dat Santos een nette onderbouwing geeft voor het (tijdelijk???) niet meer leveren van derailleur fietsen. Door hier een punt van te maken dat je aan de ene kant staat of aan de andere kant draag je bij aan een onnodige polarisatie. Dat is precies wat er op dit moment in heel Nederland gebeurt, en dat veroorzaakt in mijn ogen veel onnodige ellende.
Senior2 schreef:
di 21 dec, 2021 23:13
Door hier een punt van te maken dat je aan de ene kant staat of aan de andere kant draag je bij aan een onnodige polarisatie. Dat is precies wat er op dit moment in heel Nederland gebeurt, en dat veroorzaakt in mijn ogen veel onnodige ellende.
Oef, zo wordt babbelen over de aandrijving van een fiets wel zware kost.
Grandonneur schreef:
di 21 dec, 2021 23:24
Senior2 schreef:
di 21 dec, 2021 23:13
Door hier een punt van te maken dat je aan de ene kant staat of aan de andere kant draag je bij aan een onnodige polarisatie. Dat is precies wat er op dit moment in heel Nederland gebeurt, en dat veroorzaakt in mijn ogen veel onnodige ellende.
Oef, zo wordt babbelen over de aandrijving van een fiets wel zware kost.
Dat is zeker niet de bedoeling, ook wil ik absoluut niet zeggen dat dat de intentie zou zijn, maar dat dit probleem van polarisatie zich overal voordoet, en dan met name op sociale media, kan niemand ontkennen en ik ben daar duidelijk ongerust over.
Poppink schreef:
di 21 dec, 2021 14:08
Joris Flemming schreef:
di 21 dec, 2021 13:35
Hier wordt natuurlijk "op maat" bedoeld als geschikt gemaakt voor en naar specieke wens van de klant.
Dat kan over meer gaan dan alleen de framemaat, en het is een typisch voorbeeld van marketingtekst, waarin heel bewust enige misleiding is opgenomen. Dat is iets waar de commercie veelvuldig gebruik van wordt gemaakt.
Bovenstaande geldt toch ook voor het 'hand made' van de Koga World Traveller?
Ik ben niet op de hoogte van de door Koga gebruikte termen, maar als daar "hand made" op staat dan is dat toch niet ver bezijden de waarheid verwacht ik, aangezien zowel bij assemblage van de gehele fiets, als ook bij de productie van het frame in Azië(?) meer dan waarschijnlijk handwerk te pas komt. Hand made dus.
De automatisering van veel fabrieken in Azië is inmiddels van dusdanige kwaliteit dat je je moet afvragen of hand made nog wel een aanbeveling is. Je hebt in Azië fabrieken die niet best zijn maar ook waar de meeste Nederlanders zich geen voorstelling bij kunnen maken zo geavanceerd, en niet alleen in Japan en Taiwan.
@ Grandoneur
Beste Grandonneur (en andere lezeres van dit topic),

Niet alles wat we doen kun je op de Santos site vinden. Dealers weten dat. Custom wensen worden veelvuldig in overleg met dealer en consument doorgevoerd. Verder heeft Santos een custom framelijn. Hiervoor wordt per fiets een aparte frametekening gemaakt voor de juiste framematen en geometrie, de gewenste aantallen en plekken van de nokjes en wensen mbt de overige bevestigingspunten. Leuk om zo'n proces te mogen doen. Deze week leveren we er toevallig twee af aan een klant in Brabant.

Ik ben me ervan bewust dat we niet alles kunnen wat men wenst, maar ik vindt dat er best veel kan (en daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben). De uitvoering hiervan organiseren we soms op een wat creatieve manier, dat past wel bij ons. Mocht je interesse hebben en willen zien hoe het er echt aan toe gaat bij Santos, dan nodig ik je graag eens bij ons uit in Nieuw-Vennep voor een rondleiding. Dan kan ik je ook laten zien hoe zo'n custom frame ontwerp proces verloopt, kan ik je een maattekening laten zien van een recent voorbeeld en zie je ook de 'onbekende' opties en mogelijkheden die wel hebben maar niet op de site staan.

Na de lockdown ben je van harte welkom en wil ik je graag eens ons mooie bedrijf laten zien.
Groet, Robbert