Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Een budgetreisfiets met een Rohloffnaaf?
dunlop schreef:
zo 12 dec, 2021 18:12
Zou het niet kunnen zijn dat er te weinig mensen zijn die een Santos kopen met derailleur?
En dat het dus niet meer lonend is voor Santos om het aan te bieden?
Volgens geruchten worden er nog maar weinig Santossen verkocht met.
Ja natuurlijk is dat zo. Maar juist daarom zijn er wel mensen die het jammer vinden dat de keuze beperkt wordt tot Rohloff/riem.

waarom: in mijn optiek maakt S heel goede fietsen (sterk, stabiel, fijn gedrag), en er zijn mensen met voorkeur voor derri of ketting. Een goed product wordt geschrapt en dat is zonde.

Zakelijk snap ik het prima. De investeerders willen gewoon zo veel mogelijk geld verdienen. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen. Er zijn meer dan zat potentiële klanten met een hoog budget, je moet ze alleen weten binnen te hengelen.

https://retailtrends.nl/news/65445/sant ... der-binnen

en het persbericht van Korys zelf https://www.korys.be/pers/korys-stapt-i ... tos-bikes/

en het verhaal van robbert over de samenwerking https://www.deondernemer.nl/mobiliteit/ ... nd~3460339
Schitterend, die ondernemers prietpraat.
Santos is een onafhankelijke fietsenproducent die duurzame en technisch hoogwaardige fietsen bouwt, op maat voor elke individuele fietser.

Het woord duurzaam wordt vandaag de dag te pas en te onpas gebruikt.

Even verderop gaat het beter.
Duurzame mobiliteit en een gezonde levensstijl zijn thema’s waar we op willen blijven inzetten, hierbij wint de fiets meer en meer aan belang, zowel vanuit recreatief als vanuit functioneel oogpunt.

Gebakken lucht, vertaald in holle woorden.

Op mijn pak yoghurt staat praktisch hetzelfde.
Weidemelk van koeien die 240 dagen per jaar op stal staan.
Samen bereiden we elke dag verse zuivel. Voor kinderen in de groei tot ouderen in de bloei van hun leven.
dunlop schreef:
zo 12 dec, 2021 18:12
Grandonneur schreef:
zo 12 dec, 2021 13:23
Meen je dat echt? Ik lees vooral reacties van mensen die het jammer vinden dat je straks geen santos met derailleur meer kiezen kunt.
Zou het niet kunnen zijn dat er te weinig mensen zijn die een Santos kopen met derailleur?
En dat het dus niet meer lonend is voor Santos om het aan te bieden?
Volgens geruchten worden er nog maar weinig Santossen verkocht met.
Jurr geeft zijn bronnen niet prijs, dus doe ik dat ook maar niet. :D
Het gaat er niet om of er weinig mensen zijn die een Santos met derailleur willen, het gaat erom dat de weinigen die aanvankelijk een Santos met derailleur willen, met enige overreding van de dealer blijkbaar ook wel tot een Santos met kennelijk veel winstgevender naaf te verleiden zijn. Tel uit je winst! BMW verkoopt ook geen auto's met handschakelbak meer, die extra pecunia voor een automaat zijn geen probleem voor de clientèle.
Iedere ondernemer moet blijven vernieuwen, blijven kijken naar rendement.
Helaas is daar geen plaats voor te lang volgehouden sentiment.
Ondernemers die niet in staat zijn om vooruit te kijken en daarbij soms zelfs sommige dromen moeten laten voor wat het is, zijn gedoemd om op termijn te verliezen.
Neem nou Poppink.
Mooier was er niet, maar het is voorbij.
De fietsen te goedkoop aan de man gebracht, de productie te individueel.
Jammer.

PS
Ik vind winst geen vies woord, maar helaas doet het vaak iets met mensen.
Kijk ter illustratie MindFuck van gisteren even terug, dat spelletje Monopoly.
Dan zie je precies wat ik bedoel.
Poppink schreef:
ma 13 dec, 2021 10:36
... Santos is een onafhankelijke fietsenproducent die duurzame en technisch hoogwaardige fietsen bouwt, op maat voor elke individuele fietser. ... Duurzame mobiliteit en een gezonde levensstijl zijn thema’s waar we op willen blijven inzetten, hierbij wint de fiets meer en meer aan belang, zowel vanuit recreatief als vanuit functioneel oogpunt.

Gebakken lucht, vertaald in holle woorden. ...
+1
Inderdaad veel bullshit jargon. Wat ze bedoelen te zeggen is "We verkopen degelijke fietsen die lang meegaan en waarop je fijn kunt fietsen."
Iets wat me een beetje eng lijkt dat zo'n groot deel van de fietsen geleverd worden met een Rohloffnaaf. Wat als er iets gebeurt waardoor die naven niet meer beschikbaar zijn?
Bernhard rohloff zal ook ooit met pensioen willen.

Maar wie gaat het bedrijf kopen.

https://www.tijd.be/ondernemen/algemeen ... 39871.html

uit dit artikel over de overname van S: 'Onze typische 'ticketjes' variëren van 5 tot 25 miljoen euro. Dit dossier past daarin', zegt De Kempeneer.
Mmm...
Tijd dat de Pon groep Korys overneemt.
"...op maat voor elke individuele fietser."

gaat dit over een maatfiets (geometrie) of een 'mobiliteitsoplossing op maat', want dan lijkt een derailleur nog steeds relevant als maatoptie. (net als Pendix of gelijk welke optie 'elektrische fiets').

Ik heb ook zo'n hekel aan marketinggeblaat dat gewoon haaks staat op wat er echt gebeurt. Soms duurt eerlijkheid gewoon het langst en dien je gewoon te zeggen dat je 'de focus wil verleggen naar een product waar overduidelijk meer vraag naar is teneinde de dienstverlening en toeleveringsketen te optimaliseren'.
Grandonneur schreef:
ma 13 dec, 2021 11:45
Bernhard rohloff zal ook ooit met pensioen willen.

Maar wie gaat het bedrijf kopen.

https://www.tijd.be/ondernemen/algemeen ... 39871.html

uit dit artikel over de overname van S: 'Onze typische 'ticketjes' variëren van 5 tot 25 miljoen euro. Dit dossier past daarin', zegt De Kempeneer.
In de fietswereld zullen daar wel kandidaten voor te vinden zijn.
Onbetaalbaar is het niet voor een groep als Pon, maar ook een bedrijf als Shimano, Pinion, Bosch zou deze kunnen kopen.
Marketingpraat of een verhaal van de fietsenmaker, iedereen zal een verhaal willen vertellen waarin zijn invalshoek er positief uitkomt. Doen wij als consumenten niet anders.

Ik geloof zonder meer dat er afspraken gemaakt zijn over het behoud van de uitgangspunten van de premium kwaliteit fietsen bouwer, maar met een meerderheids aandeel van een investeerder die nauwelijks iets met fietsen heeft blijft de wat verdere toekomst ongewis voor iedereen. Alle goede intenties van nu hoeven niet over een paar jaar onveranderd te zijn. Groot verschil is, als ik het goed heb, dat de vorige investeerder geen meerderheid had.

Maar is het niet zo dat op termijn alle fiets bedrijven of bedrijfjes hun zelfstandigheid laten varen. Goede voorbeelden zijn ook Shand en Falkenjagd/Rennstahl, ook niet de minsten.

Wij als consumenten kunnen alleen hopen dat Santos in zijn huidige vorm en met zijn huidige filosofie nog lang blijft bestaan en niet langzaam verwordt tot de zoveelste massafabrikant.

Maar of het allemaal waar is wat ik schrijf mag Robbert bevestigen of ontkennen.
Blackbelt schreef:
ma 13 dec, 2021 12:53
Grandonneur schreef:
ma 13 dec, 2021 11:45
Bernhard rohloff zal ook ooit met pensioen willen.
Maar wie gaat het bedrijf kopen.{knip}
In de fietswereld zullen daar wel kandidaten voor te vinden zijn.
Onbetaalbaar is het niet voor een groep als Pon, maar ook een bedrijf als Shimano, Pinion, Bosch zou deze kunnen kopen.
Of Google, die alle fietsenmakers kan kopen, om het fietsen dan maar af te schaffen omdat ze zelf geen fatsoenlijke fietskaart op Google Maps hebben. :wink:

Qua marketingpraat kom ik het wel eens tegen dat ik op een website van een bedrijf kom alwaar ik lees hoe geweldig ze zijn zonder ook maar een moment iets te lezen over wat ze doen. Volgens mij kun je templates voor zulke websites kopen of gratis downloaden met universeel marketingverhaal dat altijd klopt en geweldig klinkt. Niet dat de website van Santos zo zou zijn maar men zou daar een keer over kunnen nadenken over hoe dat overkomt.

Het probleem van Santos derailleurfietsen ligt er volgens mij ook aan dat de voorkeur voor een derailleurvakantiefiets in plaats van een Rohloff vergezeld moet gaan van een aantrekkelijk prijsverschil, anders kopen mensen de Rohlofffiets. Omdat Santos liever niet de goedkopere Schimanogroepen gebruikt en verder ook een mooiere afmontage wil dan "standaard" is dat prijsverschil maar klein. Sterker: een Santos met derailleurs zou zomaar duurder kunnen uitvallen dan een concurrent met een Rohloffnaaf, maar verder wat goedkopere onderdelen. Dat maakt het voor Santos lastig om een derailleurfiets te verkopen.

Wel denk ik dat er een markt is voor goede vakantiefietsen met derailleurs, maar dan niet met een 'rijke' afmontage maar juist met een eenvoudige, mits die uiteraard (missschien juist daardoor) wel voldoet aan de 10 geboden voor de vakantiefiets die in de wiki staan.
Poppink schreef:
zo 12 dec, 2021 23:31
Leon schreef:
zo 12 dec, 2021 22:51
Poppink was volgens mij al een aantal jaren geleden gestopt met derailleurfietsen.
Poppink is alleen maar leverbaar geweest met Rohloff.
Dan ben ik kennelijk op de beurs in 2013 in de war gebracht en heeft Michiel van Christophorus daar nog een schepje bovenop gedaan.
Bron: https://www.sintchristophorus.nl/poppin ... fietsmerk/
"Een met Shimano Deore afgemonteerde fiets begint bij 1190 Euro."
Foto Christophorus:
Afbeelding
Grandonneur schreef:
ma 13 dec, 2021 11:45
Bernhard rohloff zal ook ooit met pensioen willen.

Maar wie gaat het bedrijf kopen.

https://www.tijd.be/ondernemen/algemeen ... 39871.html

uit dit artikel over de overname van S: 'Onze typische 'ticketjes' variëren van 5 tot 25 miljoen euro. Dit dossier past daarin', zegt De Kempeneer.
Volgens mij is dat al geregeld? Eric Schuijt heeft daar ooit eens iets over geschreven...ik dacht in de trand van dat de werknemers allemaal een stuk eigenaar werden met 1 bedrijfsleider o.i.d. zodat het niet in handen kon vallen van zo'n opkoop club die niks goed in de zin heeft.
Leon schreef:
ma 13 dec, 2021 14:12
Poppink schreef:
zo 12 dec, 2021 23:31
Poppink is alleen maar leverbaar geweest met Rohloff.
Dan ben ik kennelijk op de beurs in 2013 in de war gebracht en heeft Michiel van Christophorus daar nog een schepje bovenop gedaan.
Bron: https://www.sintchristophorus.nl/poppin ... fietsmerk/
"Een met Shimano Deore afgemonteerde fiets begint bij 1190 Euro."
Dan ben ik duidelijk niet goed op de hoogte van het voorafgaande.
Ik stapte opnieuw in de fietswereld in 2016 na een afwezigheid van ruim 30 jaar. (destijds besloten vanwege de tijd die fietsen kost en de prioriteit voor de opvoeding van de kinderen)
Leon schreef:
ma 13 dec, 2021 13:23
Het probleem van Santos derailleurfietsen ligt er volgens mij ook aan dat de voorkeur voor een derailleurvakantiefiets in plaats van een Rohloff vergezeld moet gaan van een aantrekkelijk prijsverschil, anders kopen mensen de Rohlofffiets. Omdat Santos liever niet de goedkopere Schimanogroepen gebruikt en verder ook een mooiere afmontage wil dan "standaard" is dat prijsverschil maar klein. Sterker: een Santos met derailleurs zou zomaar duurder kunnen uitvallen dan een concurrent met een Rohloffnaaf, maar verder wat goedkopere onderdelen. Dat maakt het voor Santos lastig om een derailleurfiets te verkopen.
Een Santos Travelmaster 2.8 met derailleur kost in basisuitvoering € 2199; als ik die configureer met achterdrager, spatbord etc. zoals bij de Rohloff-variant inbegrepen is, kom ik op € 2570. Een Travelmaster 2.8 met Rohloff en ketting kost € 4165, sommige onderdelen zijn dan wel hoogwaardiger. Dat is een prijsverschil van ruim €1500. Dat is toch geen "klein prijsverschil"?
De crux is volgens mij (waarbij N=2) dat potentiële Santos-klanten zoveel te besteden hebben, dat ze overstag gaan voor die Rohloff-versie, die voor Santos kennelijk veel lucratiever is. Ken je klanten!
Sorry, ik was even vergeten dat die dingen zo duur geworden waren.
Leon schreef:
ma 13 dec, 2021 14:50
Sorry, ik was even vergeten dat die dingen zo duur geworden waren.
Ja, in 2009 betaalde ik €1700 voor een Santos Travelmaster 2.6 met derailleur en HS33.
Wat een emoties rond een fiets zonder derailleuroor.

Ik vind de combinatie tussen Santos en Colruyt intrigerend.
Santos wil kwaliteit uitstralen. En vraagt daar een premium prijs voor.
En roemt nu de marktkennis van Colruyt.

Maar op de website van Colruyt lees ik vooral
Winkelen voor de laagste prijzen doe je bij Colruyt. Ontdek onze Rode Prijzen en aanbiedingen en vind een winkel in je streek.

https://www.tweewieler.nl/47491/colruyt ... -in-santos