Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Aldus Santos dealer Rob's Bikecenter in Maasland:

Rob's Bikecenter schreef:Omdat Santos volledig overgaat op fietsen met een Rohloff naaf en riemaandrijving ruimen wij een paar winkelmodellen op.
https://link.marktplaats.nl/m1783938969

Al zullen de Pinion modellen denk ik ook wel blijven?
Waarschijnlijk wel, maar wat de verkoopcijfers zeggen weet ik niet, denk dat de meerwaarde voor Pinion misschien meer in de off-road modellen zit?
De meerwaarde van de Pinion zit vooral in het transactiebedrag. :D

Het zal toch voor niemand een echte verrassing zijn dat Santos stopt met derailleurs, wel? Ik heb immers al lang geleden gehoord dat fietsenmakers de derailleurfietsen minder graag verkopen.
Er rijdt straks nog tenminste één Santos met ontspoorder rond; die van Dhr F. van Rijn uit Doldersum.
Leon schreef:
za 11 dec, 2021 14:44
Ik heb immers al lang geleden gehoord dat fietsenmakers de derailleurfietsen minder graag verkopen.
Vanwege welke reden? Derailleurs staan garant voor meer onderhoud, daar zouden fietsenmakers toch wel oren naar hebben.
Geeft alleen maar gezeur met klanten die vinden dat onderdelen op het www veel goedkoper zijn.
Shadow schreef:
za 11 dec, 2021 14:33
[...]denk dat de meerwaarde voor Pinion misschien meer in de off-road modellen zit?
Leon schreef:
za 11 dec, 2021 14:44
De meerwaarde van de Pinion zit vooral in het transactiebedrag. :D
De range van Pinion is groter dan Rohloff, de stappen van een P1.18 zijn kleiner dan bij Rohloff, en je mag een Pinion lager vertanden dan een Rohloff. Waarbij je van dat laatste met de meeste wielmaten niet zoveel last hebt, tenzij je in wieldiameter sterk toeneemt. Bij bijvoorbeeld 29x2.6, 29x2.8 of zelfs 29x3.0 met bepakking kan die lagere versnelling echt wel fijn zijn.

Daarbij zit het gewicht van een Pinion bak in het midden, wat vooral in een kale fiets zonder bagage mee zou kunnen tellen. En Pinion is te combineren met een achterwiel motor om er een e-bike van te maken. Bij Rohloff zit je dan aan voorwielmotor of Pendix.

De P-serie van Pinion heeft dan wel weer een hogere Q-waarde waarbij de cranks verder uit elkaar staan in breedte. Bij veel Rohloff compatible frames kun je die wel smaller kiezen, uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de meeste fatbikes daargelaten. En Pinion heeft natuurlijk een hogere prijs dan Rohloff en een Pinion specifiek frame nodig om die versnellingsbak te kunnen plaatsen. Tenzij je 'm dan weer voorop een ligfiets plaatst bijvoorbeeld ;)

In hoeverre die verschillen een meerwaarde zouden kunnen zijn is verschillend per persoon denk ik.

Fedor schreef:
za 11 dec, 2021 15:25

Derailleurs staan garant voor meer onderhoud, daar zouden fietsenmakers toch wel oren naar hebben.
Wel als men voor dat onderhoud dan ook terug komt bij de winkel in kwestie. Als men het zelf doet en de onderdelen bestelt in een willekeurige webshop dan merkt de verkopende winkel daar dan weer vrij weinig van.

Maar ik vind het wel jammer. Een Travelmaster 2.8 derailleur was een prima fiets voor een best prima prijs, pre-covid tijd dan. Vooral het 'Special' model in de kenmerkende grijszwarte kleur met de zilverkleurige letters waar er niet zoveel aan opties te kiezen was. Zeker in vergelijking met de rest van het Santos aanbod had je daarmee toch echt een hoop fiets voor je geld. En als je dan niet al teveel geld aan een fiets uit wil of kunt geven dan valt er hiermee wel een goede keuzemogelijkheid weg.
Valt niet mee om in een draadje over derailleurs over derailleurs te praten merk ik :wink:
Santos custombuilt :
Je kunt alles kiezen….tot een unieke fiets die perfect bij je past.
Dit is waarom velen voor Santos kozen.

Ik denk ook inderdaad dat het hier niet gaat om keuze vrijheid te beperken maar om een verdienmodel te optimaliseren.
Nog even en dan bieden ze alleen nog elektrisch aan...
... En als je lek rijdt, ruil je je Swap Santos om in de minimalistisch ingerichte, smetteloos witte Santos Superstore waar je 'm least. 🤭

Even serieus:
@Jurr: Is het niet handiger om eerst bij de bron (Santos) na te gaan of dat bericht van Rob's Bikecenter klopt, en zo ja, wat de reden is? Anders blijft het gissen op basis van een tekstje van een dealer op MP.
willem.m schreef:
za 11 dec, 2021 18:42

@Jurr: Is het niet handiger om eerst bij de bron (Santos) na te gaan of dat bericht van Rob's Bikecenter klopt, en zo ja, wat de reden is? Anders blijft het gissen op basis van een tekstje van een dealer op MP.
Ach, ik heb wel meerdere bronnen. ;)

Maar dit was de eerste keer dat ik het openbaar gecommuniceerd zag, en dat maakte dat ik vond dat ik het wel openbaar op een forum kon zetten.
Ok. Goed geïnformeerd dus. Weet je dan ook de motivatie van Santos om met de derailleurfietsen te stoppen en wil je deze in het openbaar delen?
Jurr schreef:
za 11 dec, 2021 13:00
Aldus Santos dealer Rob's Bikecenter in Maasland:

Rob's Bikecenter schreef:Omdat Santos volledig overgaat op fietsen met een Rohloff naaf en riemaandrijving ruimen wij een paar winkelmodellen op.
https://link.marktplaats.nl/m1783938969

Al zullen de Pinion modellen denk ik ook wel blijven?
jammer, er worden wereldwijd nog veel derailleurs verkocht en niet onterecht. Maar goed, ik ben wel een fan van het oude, zeker de muziek op www.DaCostaRadio.nl
Eric op de Fiets schreef: jammer, er worden wereldwijd nog veel derailleurs verkocht en niet onterecht. Maar goed, ik ben wel een fan van het oude, zeker de muziek op ########
Haal je reclame ff weg aub Eric :wink:
willem.m schreef:
za 11 dec, 2021 19:29
Weet je dan ook de motivatie van Santos om met de derailleurfietsen te stoppen en wil je deze in het openbaar delen?
Die weet ik wel ja, maar dat lijkt mij aan Santos of ze dat openbaar willen communiceren. En zo ja, waar en met hoeveel details.

Het zal niet de eerste keer zijn dat de Santos oprichter hier op het forum langsfietst, dus dit forumtopic wordt vast ook daar gelezen ;)
In ieder geval kun je op de Santos site in de customizer alleen nog kiezen voor een Rohloff of Pinion aandrijving. Dus het zal wel kloppen.
Flix schreef:
za 11 dec, 2021 20:06
In ieder geval kun je op de Santos site in de customizer alleen nog kiezen voor een Rohloff of Pinion aandrijving. Dus het zal wel kloppen.
Nou dat is/was omdat ze geen derailleur spul meer hadden en niet geleverd konden krijgen zoals veel andere fietsmerken en als kleine afnemer sta je achter in de rij voor je spullen.

Verder zit je met je frame's, neem de 3+ , die komt alleen met excenter voor de trapas en Belt drive geschikt, dat maakt het frame duur voor een derailleur fiets, een apart derailleur frame laten maken wordt nog duurder.
Santos leverde gok ik pre-corona al meer Rohloff fietsen uit dan derailleur, dus als het waar is dat ze geen derailleur mee gaan doen snap ik het wel.
vreemd nieuws, vind ik dit. ik hoor/lees niks over wat de klant wil.
hoogframe schreef:
za 11 dec, 2021 21:27
vreemd nieuws, vind ik dit. ik hoor/lees niks over wat de klant wil.
Nou eigenlijk kan de klant erg veel bepalen wat hij wil bij Santos, veel meer dan bij Gazelle of Batavus :wink: