Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Heel goed, ik stel voor om het hierbij te laten. :?:
De forumleden zijn hier aan het kletsen over welke soorten/merken/typen/uitvoeringen fietsen ze de komende jaren wel en niet kunnen kopen. Als dat niet on-topic is dan weet ik het niet meer.
Sommige reacties vind ik ook wat minder dan andere maar om dan het onderwerp maar dicht te gooien?
Leon schreef:
do 16 dec, 2021 15:53
Welkom op dit forum yuri. Voor jouw informatie: we fietsen hier niet allemaal op een Santos en ook fietsen er een heleboel met een derailleurfiets.
sorry ...het kwam wellicht n beetje denigrerend over voor de derailleur-fietsers, excusez moi beaucoup, maar mijn punt was ook meer dat derailleurs veel onderhoud vergen en aan snelle slijtage onderhevig zijn, en erger me dan maar al te vaak dat de fabrikanten middelmatige kwaliteitsonderdelen assembleren. Ik juich dan ook de duurzame varianten toe. :lol: :) :D
yuri schreef:
di 28 dec, 2021 02:05
maar mijn punt was ook meer dat derailleurs veel onderhoud vergen en aan snelle slijtage onderhevig zijn,
Dat is wat kort door de bocht, menig derailleur uit de basisklasse is na tig jaar en tienduizenden km’s misbruik zonder noemenswaardig onderhoud nog prima functioneel hoor 😉
Of je nu elke 5000km casette en ketting vervangt of je naaf een oliebadje geeft, maakt toch niet zo'n enorm verschil?
Iedere 5000km een cassette vervangen??

Die dingen gaan/kunnen veel langer mee.
En zoals Grandonneur zegt; een Deore derailleur om maar eens wat te noemen, gaat een fietsleven mee.

Maar dat doet niets af aan het feit dat de derailleur wat minder hip wordt bevonden door bepaalde klanten, of dat men denkt bah, snel vies zo'n ouderwets ding, en mijn SUV thuis heeft ook een automaat, en daar heeft Santos mee te maken. Niet wat in de basis afdoende is telt, maar wat maximaal technisch mogelijk is in het kostbare segment telt, want dat is wat de klant wil.
We weten hier allemaal dat je uitstekend op wereldreis kunt met een Surley met Deore en V-brakes. Spotgoedkoop en je komt overal.
blokdoorn schreef:
di 28 dec, 2021 09:52
Of je nu elke 5000km casette en ketting vervangt of je naaf een oliebadje geeft, maakt toch niet zo'n enorm verschil?
Vanuit duurzaamheidsoogpunt wel. Er is qua afval en grondstoffen nogal een verschil tussen een ketting + cassette en een beetje olie. De derailleurs zelf blijven het wel doen, tenzij je echte meuk hebt (maar dat zal op vakantiefietsen wel een beetje meevallen).
Je moet bij de vergelijking niet direct oordelen in termen van slechter of beter, alle systemen hebben voor- en nadelen. Zet die op een rijtje en kijk wat bij jou past.

Wat betreft onderhoud, het is niet alleen de jaarlijkse beurt of vervanging van cassette en ketting, maar ook het schoonhouden ervan. Mijn ervaring is dat je met ketting/ derailleur ook met woon werk vervoer in de soms erg natte wintermaanden wekelijks onderhoud moet plegen. Zeker als je in buitengebied woont waar nogal wat landbouw voertuigen rijden. En daarbij komt ook dat de een het leuk vindt om zijn/haar fiets netjes te houden en de ander heeft er gewoon hekel aan.
Joris Flemming schreef:
di 28 dec, 2021 10:03
We weten hier allemaal dat je uitstekend op wereldreis kunt met een Surley met Deore en V-brakes. Spotgoedkoop en je komt overal.
Om het nog goedkoper te maken, zelfs de E kun je nog weglaten ;)
^^^ :D
Aziraphale schreef:
di 28 dec, 2021 10:07
blokdoorn schreef:
di 28 dec, 2021 09:52
Of je nu elke 5000km casette en ketting vervangt of je naaf een oliebadje geeft, maakt toch niet zo'n enorm verschil?
Vanuit duurzaamheidsoogpunt wel. Er is qua afval en grondstoffen nogal een verschil tussen een ketting + cassette en een beetje olie.
Je vergeet dat naaffietsen ook nog een ketting/riem, kansje en voorblad hebben.
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 10:43
Je vergeet dat naaffietsen ook nog een ketting/riem, kansje en voorblad hebben.
Maar die gaan wel langer mee (de riem althans). Bij mij nu 22k onder allerlei omstandigheden en ze zijn nog steeds lang niet versleten.

Bij een eerdere fiets kon ik ketting en cassette vervangen na 1 modderwinter met 1500 km (ondanks regelmatig onderhoud).
Fedor schreef:
di 28 dec, 2021 10:52
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 10:43
Je vergeet dat naaffietsen ook nog een ketting/riem, kansje en voorblad hebben.
Maar die gaan wel langer mee (de riem althans). Bij mij nu 22k onder allerlei omstandigheden en ze zijn nog steeds lang niet versleten.

Bij een eerdere fiets kon ik ketting en cassette vervangen na 1 modderwinter met 1500 km (ondanks regelmatig onderhoud).
Precies dit. Ik ben een liefhebber van sleutelen en vind een geruisloos lopende derailleur mooier dan een naafversnelling, maar voor jaarrond gebruik is het gewoon behoorlijk onderhoudsintensief. Met mijn riem rij ik rustig de hele winter zonder onderhoud door, maar bij een derailleursysteem is dan de boel echt aan gort.

Qua kosten, arbeid en duurzaamheid is een naafversnelling voor gebruik onder alle omstandigheden gewoon de beste keuze. Wanneer je je fiets alleen in de zomer gebruikt of heel erg van poetsen houdt ligt dat natuurlijk anders.
^^^ Dat lijkt mij ook, wat dat betreft is het opvallend dat de naafversnelling juist niet te zien is op het MTB parcours, terwijl de Rohloffnaaf daar, als ik het goed heb, in principe voor ontworpen is.
Voor heel-het-jaar-door forenzen lijkt zo'n naaf me ideaal.
Fedor schreef:
di 28 dec, 2021 10:52
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 10:43
Je vergeet dat naaffietsen ook nog een ketting/riem, kansje en voorblad hebben.
Maar die gaan wel langer mee (de riem althans). Bij mij nu 22k onder allerlei omstandigheden en ze zijn nog steeds lang niet versleten.
Bij een eerdere fiets kon ik ketting en cassette vervangen na 1 modderwinter met 1500 km (ondanks regelmatig onderhoud).
Qua kosten schiet het niet echt op want je hebt zojuist zelf een kransje gekocht voor maar liefst 70 (!) euro: viewtopic.php?f=11&t=36577&p=410613#p410613
Dat zijn toch stevige bedragen.
Joris Flemming schreef:
di 28 dec, 2021 12:41
^^^ Dat lijkt mij ook, wat dat betreft is het opvallend dat de naafversnelling juist niet te zien is op het MTB parcours, terwijl de Rohloffnaaf daar, als ik het goed heb, in principe voor ontworpen is.
Voor heel-het-jaar-door forenzen lijkt zo'n naaf me ideaal.
Dat zal een gewichts- en gewoontekwestie zijn. Bij wedstrijden worden de fietsen direct afgespoten en recreanten hebben de neiging om het spul van de profs te willen. Daar komt bij dat een derailleursysteem nog altijd lichter is dan een Rohloff en meestal voordeliger. Bij de cross en gravelfietsen zie je hetzelfde fenomeen, want ook op die fietsen zou een Rohloff minder onderhoud geven dan een derailleur.

Voor een jaarrond fiets is een versnellingsnaaf inderdaad een no-brainer, tenzij 's winters vrijwel dagelijks poetsen je hobby is.
Aziraphale schreef:
di 28 dec, 2021 13:24
Joris Flemming schreef:
di 28 dec, 2021 12:41
^^^ Dat lijkt mij ook, wat dat betreft is het opvallend dat de naafversnelling juist niet te zien is op het MTB parcours, terwijl de Rohloffnaaf daar, als ik het goed heb, in principe voor ontworpen is.
Voor heel-het-jaar-door forenzen lijkt zo'n naaf me ideaal.
Dat zal een gewichts- en gewoontekwestie zijn. Bij wedstrijden worden de fietsen direct afgespoten en recreanten hebben de neiging om het spul van de profs te willen. Daar komt bij dat een derailleursysteem nog altijd lichter is dan een Rohloff en meestal voordeliger. Bij de cross en gravelfietsen zie je hetzelfde fenomeen, want ook op die fietsen zou een Rohloff minder onderhoud geven dan een derailleur.

Voor een jaarrond fiets is een versnellingsnaaf inderdaad een no-brainer, tenzij 's winters vrijwel dagelijks poetsen je hobby is.
Vergeet ook niet dat de inwendige veriezen van een naaf groter zijn dan de verliezen met een derailleur....
Als je echt snel wilt gaan is de derailleur een no-brainer....
Aziraphale schreef:
di 28 dec, 2021 13:24
Joris Flemming schreef:
di 28 dec, 2021 12:41
^^^ Dat lijkt mij ook, wat dat betreft is het opvallend dat de naafversnelling juist niet te zien is op het MTB parcours, terwijl de Rohloffnaaf daar, als ik het goed heb, in principe voor ontworpen is.
Voor heel-het-jaar-door forenzen lijkt zo'n naaf me ideaal.
Dat zal een gewichts- en gewoontekwestie zijn. Bij wedstrijden worden de fietsen direct afgespoten en recreanten hebben de neiging om het spul van de profs te willen. Daar komt bij dat een derailleursysteem nog altijd lichter is dan een Rohloff en meestal voordeliger. Bij de cross en gravelfietsen zie je hetzelfde fenomeen, want ook op die fietsen zou een Rohloff minder onderhoud geven dan een derailleur.

Voor een jaarrond fiets is een versnellingsnaaf inderdaad een no-brainer, tenzij 's winters vrijwel dagelijks poetsen je hobby is.
Denk dat het meer het idee is dan de praktijk die meestal meevalt. Een paar dagen sneeuw met pekel kan inderdaad funest zijn voor de ketting, vooral als de fiets daarna een poos niet gebruikt wordt, maar mijn midelbare scholieren fietsen toch het hele jaar rond met een alivio derailleur (11km enkel). Het woord onderhoud kennen ze zelf niet eens, en ik doe er niet meer aan dan een paar keer per jaar een drupje olie op de ketting. Voordat cassette en ketting na een paar jaar aan vervanging toe zijn, zijn ze uit de fiets gegroeid...
blokdoorn schreef:
di 28 dec, 2021 09:52
Of je nu elke 5000km casette en ketting vervangt of je naaf een oliebadje geeft, maakt toch niet zo'n enorm verschil?
:roll: nou mijn kindje geef ik liever een oliebadje dan dat ik mijn kindje met het badwater weggooi :lol: :lol: :lol: :lol:
blokdoorn schreef:
di 28 dec, 2021 09:52
Of je nu elke 5000km casette en ketting vervangt of je naaf een oliebadje geeft, maakt toch niet zo'n enorm verschil?
:roll: nou mijn kindje geef ik liever een oliebadje dan dat ik mijn kindje met het badwater weggooi :lol: :lol: :lol: :lol: