Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
non-fixie schreef:
di 14 dec, 2021 00:57
Beweer je nou dat derailleurs levensgevaarlijke apparaten zijn? :shock:
Ja natuurlijk. Spannende dingen hebben aantrekkingskracht. D’r wordt niks beter van saai en voorspelbaar.
Revanho schreef:
di 14 dec, 2021 00:36
nicolevelo schreef:
ma 13 dec, 2021 17:46
Colruytgroep, voor zover ik dat bedrijf ken, staat al langer bekend voor een bijzonder HR beleid.
Daarnaast investeren ze zelf in wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling onder meer op gebied van duurzame energiebronnen. Ze hebben ook hun eigen technische teams, en sponsoren projecten om jongeren te stimuleren voor technisch wetenschappelijke beroepen. Het is meer dan een grootwarenhuis keten. Ik vind het eerder interessant dat zij nu investeren in de fietsensector.
Niet echt on-topic. Maar Colruyt is ook: https://www.gva.be/cnt/aid1577232
SKEPP komt hier inderdaad gevat tussen :lol:. Het artikel dateert van 2014 en toont alvast een niet alledaagse bedrijfsleider.
Anno 2021 is de toekomstvisie van Colruyt hier te lezen.
En nu terug on topic.
ericplan schreef:
ma 13 dec, 2021 20:27
Ronald van der Perk schreef:
ma 13 dec, 2021 20:05
Gelukkig zijn er ook nog andere merken/leveranciers die nog wel fietsen met een derailleur maken. Je zou zou langzamerhand gaan denken dat fietskamperen alleen nog maar mogelijk is met een Rohloff naaf, een riem en hydraulische remmen.
Natuurlijk de vraag hoelang de klassieke derailleur nog bestaat. Alle grote merken hebben inmiddels elektrische derailleurversies, soms zelfs met een app gekoppeld aan een Garmin of zoiets. De klassieke derailleur, waarbij je zelf het handeltje precies goed moest zetten om geen tikkende ketting te hebben is voor de meesten historie.
Toen ik mijn 11-speed racer kocht in 2013 was het over and out met 9-speed. Er zou zowaar nooit nog iets te krijgen zijn aan onderdelen voor 9-speed aandrijfsystemen. Een 9 speed was je vastrijden in een donkere steeg. Niet veel later zouden ook 10-speed volgen. Er zou al eens een vrachtschip kunnen klemgeraken in één of andere kanaal. Volgeladen met 9-speed kettingen en derrailleurwieltjes. Al die onderdelen zouden liggen roesten onder de vernietigende UV-stralen van de woestijnzon. Ik kan het weten want de gladde verkoper heeft het mij toen zelf gezegd. "Mijnheer, u heeft echt een 11-speed nodig. Want dat is de toekomst. U moet mee met uw tijd." "En vertel me even hoe u die bergen opgeraakt met 9-speed? U heeft veel te weinig tandjes achteraan." "Uw verzet is veel te klein." (of te groot? Ik heb dat onderscheid nooit echt begrepen)
Nu vele jaren later rij ik met een 9 speed trippel (of tripple) versnellingsbak. Bar-end shifters en voor vooraan eentje in frictionshifter uitvoering. De enige geluid dat ik soms hoor zijn de servo's van de passerende 13 speed e-derrailleurs want met zo'n frictionshifter kan ik micro aanpassingen doen.
Ah, iedereen zou even wat ouder moeten worden, om dan weer jong te zijn. Je laat je zo snel niet meer gek maken.
O ja en die 11-speed racer? Die heb ik al lang verkocht. Die was namelijk al weer oud geworden vermits er 12 en 13-speed systemen zijn. En zeg eens eerlijk, u moet toch mee met de tijd nietwaar?
Zo werd mij in 1996 of zo al verteld dat 7 speed snel weg zou zijn. De cassettes zijn nog steeds te krijgen.
zijweggetje, maar soit; je Gates sprocket of riem vervangen kan je daarentegen heel wat meer hoofdbrekens opleveren.
Voor een zuivere vergelijking moet je er daarvan nu een kopen en die in 2046 proberen te vervangen.
Ik zocht een 5 speed pignon (kent u die uitdrukking?), ook nog verkrijgbaar.

Het is met fietstechnieken net als met andere techniek; voortdurend krijg je van allerlei doem/vooruitgangspredikers te horen dat hetgeen je nu gebruikt absoluut zeer binnenkort tot het verleden gaat behoren danwel volstrekt achterhaald is.

De LP zou ook reeds lang geleden zijn bijgezet in het museum, evenals het analoge fototoestel.
Ik probeerde laatst tevergeefs Kodak Gold 200 te kopen; uitverkocht omdat de vraag te groot is.
Een Santos is toch alleen voor mensen die niet kunnen schakelen met een derailleur?
Edwin* schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
Verder lees ik veel sneue reacties, jammer.
Grandonneur schreef:
zo 12 dec, 2021 13:23
Meen je dat echt? Ik lees vooral reacties van mensen die het jammer vinden dat je straks geen santos met derailleur meer kiezen kunt.
Het zijn er niet veel, maar het worden er wel meer…. :roll:
Ik hoop niet dat Santos een trend heeft ingezet.
Ik hoop oprecht dat Gaastra blijft bij zijn aloude uitspraak :
Ik lever fietsen met een riem omdat mensen er om vragen, niet omdat ik het een goed concept vind
We dwalen af en het oorspronkelijke bericht blijkt niet helemaal te kloppen....
Wat blijkt niet te kloppen?
Dat de 2.8 en 4.29 voorlopig nog met Sram 2x10 leverbaar zijn? (dus de derailleurmodellen er (nog) niet helemaal uit zijn)
O ja dat. Mijn idee is dat er nog non-excenter frames opgemaakt moeten worden. TM2.6 is blijkbaar al op.

Wellicht de 4.29 wel en de crosslite niet omdat mtb-er’s nog wel eens derri willen.
liefhebber schreef:
wo 15 dec, 2021 08:42
Ik hoop niet dat Santos een trend heeft ingezet.
Ik hoop oprecht dat Gaastra blijft bij zijn aloude uitspraak :
Ik lever fietsen met een riem omdat mensen er om vragen, niet omdat ik het een goed concept vind
Je kan je ook af vragen of dit statement van Gerrit Gaastra (nog) wel terecht is. Als ik het goed volg heeft de riem aandrijving, mits van Gates, toch bewezen een behoorlijk grote mate van betrouwbaarheid te hebben en is het systeem zeer onderhoudsvriendelijk. Terecht misschien niet voor alle soorten fietssport even ideaal, maar over het algemeen heel prettig om mee te rijden.

Ik kan me ook voorstellen dat je voor een ketting kiest, bijvoorbeeld door de noodzaak van een frame aanpassing niet te willen of te kunnen, of de betere verkrijgbaarheid van een ketting, of de mogelijkheid een ketting zelf te kunnen repareren en een riem niet, maar dat maakt de riemaandrijving nog niet tot een minder concept.

Bovendien vind ik de opmerking van Gaastra wel apart. Hij staat niet echt bekend als iemand die concessies wil doen aan kwaliteit (en daar draait ook een beetje de mythe om vwb het merk Idworx), dus als hij het een minderwaardig concept zou vinden zou hij het nooit op zijn fietsen leveren lijkt me.
Het valt me op dat Santos op dit forum veel gratis exposure krijgt. In dit geval door een als clickbait verpakte retweet van een berichtje op MP.
We kunnen toch wel constateren dat een aantal merken marketingtechnisch erg succesvol zijn dat ze zoveel extra geld kunnen vragen voor iets dat nog steeds niets anders is dan 2 aan elkaar gelaste driehoeken met trappers en een aandrijving er op. Of met andere woorden: ze zijn enorm succesvol in het nemen van grote happen uit het (vakantie)fietsconsumentensurplus (dochter een avondje geholpen met economie). Denk dat de functie van een derailleur model dan wel nuttig is om die hap uit het consumentensurplus zo groot mogelijk te maken. Daarmee krijg je klanten binnen die je kunt overtuigen dat ze toch echt iets 'beters' nodig hebben. Het is dan handig om het derailleurmodel minder aantrekkelijk te maken voor mensen die je al binnenboord hebt voor je eigen merk.
Lekker platgeslagen zo - maar ja - zo werkt het ongeveer.
willem.m schreef:
wo 15 dec, 2021 10:13
Het valt me op dat Santos op dit forum veel gratis exposure krijgt. In dit geval door een als clickbait verpakte retweet van een berichtje op MP.
Ben het met je eens dat Santos veel gratis exposure krijgt. Dit is echter wel de rubriek "Commerciële zaken".
Maar ik zou gewoon voor een Koga gaan. Prima fiets en met dezelfde opties toch snel €1.000,= goedkoper dan de Santos.
Fytsreizger schreef:
wo 15 dec, 2021 11:43
willem.m schreef:
wo 15 dec, 2021 10:13
Het valt me op dat Santos op dit forum veel gratis exposure krijgt. In dit geval door een als clickbait verpakte retweet van een berichtje op MP.
Ben het met je eens dat Santos veel gratis exposure krijgt. Dit is echter wel de rubriek "Commerciële zaken".
Maar ik zou gewoon voor een Koga gaan. Prima fiets en met dezelfde opties toch snel €1.000,= goedkoper dan de Santos.
Heb je ze beiden wel eens uitgeprobeerd, met vakantiebagage volgehangen, 55 km/u van een berghelling af gesuisd en geconstateerd welke van de twee geen krimp geeft en welke van de twee uitdaagt om behoedzaam de berghelling af te gaan?
(Niet dat al onze fietsvakanties met 55 km/u van berghellingen afgaan, maar het is bij een afdaling een paar keer voorgekomen).

Of heb je bij beiden wel eens een hondenkar er achter gehangen en geconstateerd welke aanvoelt als een 2CV met een zware Fendt Caravan erachter en welke aanvoelt als een tank, ongeacht of er wat achter hangt?

Koga is absoluut een prima fiets en komt in veel opzichten tegemoet in de wensen voor de meeste vakantiefietsers, maar ik snap wel dat een Santos TM3+ € 853,- duurder is dan een Koga WTS.
In (een betere) vergelijking met een Santos TM 2.8 is de Koga € 477,- duurder en is het verschil dat de Koga XT schijfremmen heeft en de TM 2.8 Magura HS33 velgremmen.

Ergo: ze zijn beiden duur, maar je kunt appels en peren niet met elkaar vergelijken.

En er zijn nog meer goede vakantiefietsen: Idworx, M-geneering, Trek, Kona, Surly, Gazelle, Batavus, Avaghon, VSF Fahrradmanufaktur, Tout Terrain, Velotraum, etc. (om er een paar meer gratis exposure te geven :wink: )