Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Ik denk het ook:
https://www.gazelle.nl/fietsen/trekking ... %5B%5D=Nee

In het segment trekkingfiets heeft Gazelle twee modellen en in totaal vijf uitvoeringen waarvan twee met derailleur. Met 1000 tot 1500 euro een heel stuk goedkoper dan een Santos. En naar midden-Zweden fietsen is zo vlak dat het je met alle vijf de Gazelle trekking bike-varianten vast lukt. Wel zou ik dan de achterdrager vervangen.
Flix schreef:
do 16 dec, 2021 17:15
En Gazelle dan? Daar kom je vast ook mee tot midden Zweden.
Ik heb zelfs de Britse Eilanden met een Gazelle bedwongen. Dat was een uitstekende autodidacte fietsreparatiecursus van 5 weken :wink: (zie Opa vertelt).

Vijf jaar later reed ik met betere onderdelen op hetzelfde zwabberframe zonder problemen via Praag naar Gdansk. Dat was nog voor de Val van de Muur (zie hier).

Afbeelding

Tegenwoordig schijnt er in Polen een levendige handel te zijn in gebruikte Santossen, maar destijds had ik me daar in geval van pech waarschijnlijk met zoiets moeten behelpen:

Afbeelding
Het is opmerkelijk dat sommigen de derailleur afserveren als inferieur terwijl het opvallende aan een Santos me eerder het stijve oversized aluminium frame lijkt. En de mooie kleurtjes. En de gelikte presentatie.
Of de aandrijving nu gebruik maakt van een derailleur of een naaf doet er weinig toe qua praktisch nut, betrouwbaarheid of comfort.
Zowel de derailleur als de bekende naven hebben hun kwaliteiten ruimschoots bewezen.
Voor elk wat wils zou je zeggen, dus er spelen inzake het verdwijnen van hun derailleur-modellen andere motieven een rol dan de rationeel-technische.
Gaat ook wel over een enorme niche-markt trouwens, de vraag is of al die dure fietskopers wel met het overgekwaificeerde ding op reis gaan. Zoveel vakantiefietsers zijn er niet, ik kom ze onderweg zeer zelden tegen, en ik ken er geen in mijn persoonlijke omgeving (wat strikt genomen meer zegt over die omgeving dan over het aantal vakantiefietsers)
Wellicht zit ik qua Santos en vakantiefietsen wel helemaal op het verkeerde spoor, en worden de fietsen eerder gekocht door mensen die er gewoon een aardig tochtje op maken, en de duurste mooie (smaak) spulletjes erop willen hebben.

De eerder aangehaalde vergelijking met de autobranche is treffend; bijvoorbeeld SUV's zijn niet aan te slepen, en vanouds is dat ook een soort auto waar de koper feitelijk geen enkele praktische behoefte aan heeft.
Men wil het gewoon. Het is een hebbedingen luxemarkt, dit soort fietsen zeker ook.
keesswart schreef:
do 16 dec, 2021 18:07
Ik heb zelfs de Britse Eilanden met een Gazelle bedwongen. Dat was een uitstekende autodidacte fietsreparatiecursus van 5 weken :wink: (zie Opa vertelt).

Vijf jaar later reed ik met betere onderdelen op hetzelfde zwabberframe zonder problemen via Praag naar Gdansk. Dat was nog voor de Val van de Muur (zie hier).

Afbeelding
Dank je voor de links en de foto's! Die had ik de eerste keer gemist.

Mooie tassenset trouwens op je Gazelle. Als zwabberframeliefhebber kan ik die wel waarderen. :)
Jurr schreef:
za 11 dec, 2021 13:00
Aldus Santos dealer Rob's Bikecenter in Maasland:

Rob's Bikecenter schreef:Omdat Santos volledig overgaat op fietsen met een Rohloff naaf en riemaandrijving ruimen wij een paar winkelmodellen op.
Ik weet niet of alle Santos dealers een memo van het hoofdkantoor hebben gekregen met de mededeling:
"Santos gaat volledig over op fietsen met Rohloff of Pinion in combinatie met een riem."
Ik denk eerder zoiets:
"In verband met ernstige leveringsproblemen van derailleur groepsets halen we alle derailleur versies uit de configurator. Dit betekent dat we alleen met Rohloff of Pinion in combinatie met een riem doorgaan. Neem contact op over wat nog mogelijk is op derailleur gebied voor individuele gevallen."

Ik kan me zelfs voorstellen dat nu ook de moeilijk te verkrijgen rem systemen van afgemonteerde derailleur fietsen worden gehaald om fietsen met 'meerwaarde' leverbaar te krijgen.

Ik heb gemerkt dat 2 populaire MTB modellen die ik op het oog had gewoon op de site in de collectie 2022 staan van de betreffende merken. Als je met dealers belt wordt direct verteld dat 2022 voor die modellen een verloren jaar is. Van de fiets die ik 12 weken geleden had besteld is de uitlevering ook al uitgesteld. Het zijn rare tijden. Prijzen zijn ook behoorlijk gestegen.
En het gissen gaat door. 🤔

Maar ik vind de eerdere suggesties nog niet zo gek. En dan bedoel ik het opsommen van merken en winkels die nog wél vakantiefietsen met derailleur verkopen. Zo zie ik op de website van bike4travel dat ze nog steeds Avaghon-fietsen in diverse modellen mét derailleur verkopen. Is dat niet mooi?
https://www.bike4travel.nl/93-vakantiefietsen
Nou, dan zijn we er toch uit!
Allemaal op reis op een goedkope Gazelle. Want dat kan prima, en alle andere (duurdere) fietsen zijn dus blijkbaar overduidelijk statussymbolen, volledig onnodig en moet (mag) je dus gewoon niet kopen. Net als allerlei auto's.

Kunnen we gelijk allerlei draadjes hier schrappen over dure onderdelen: status-zaken en nergens voor nodig!
In elke sociale groep ontstaan statussymbolen die helpen het groepsgevoel te bevorderen, maar daarmee ook dreigen uit te sluiten.
Flix schreef:
do 16 dec, 2021 21:12
Nou, dan zijn we er toch uit!
Allemaal op reis op een goedkope Gazelle. Want dat kan prima, en alle andere (duurdere) fietsen zijn dus blijkbaar overduidelijk statussymbolen, volledig onnodig en moet (mag) je dus gewoon niet kopen. Net als allerlei auto's.

Kunnen we gelijk allerlei draadjes hier schrappen over dure onderdelen: status-zaken en nergens voor nodig!
Anders dan de SUV die inderdaad verboden zou moeten worden omdat die de weg heel veel gevaarlijker maakt voor fietsers, vind ik het uitstekend als anderen overdreven dure fietsen kopen. Vind het ook prima als ze zich laten wijs maken dat ze het nodig hebben. Natuurlijk is het prima om een enthousiaste hobby te hebben, veel meer uit te geven dan functioneel nodig is, en de in de praktijk minieme kwaliteitsverschillen heel belangrijk te vinden.

Echter, ik vind het wel schadelijk als we daarmee anderen wijs maken dat je zonder eigenlijk niet met net zo weinig problemen op een lange zware fietsvakantie kunt. De fietsbranche maakt door slimme marketing van innovatieve producten goed gebruik van de flinke groep (vakantie)fietsers die (erg) veel geld te besteden heeft, maar zag laatst gelukkig ook een aanbieder met een uitstekend bruikbare betaalbare vakantiefiets.
blokdoorn schreef:
do 16 dec, 2021 23:17
Natuurlijk is het prima om een enthousiaste hobby te hebben, veel meer uit te geven dan functioneel nodig is, en de in de praktijk minieme kwaliteitsverschillen heel belangrijk te vinden.
Ach, jezelf iets moois gunnen is prachtig.
En als een fietser helemaal uit de bol gaat met zeg eens 6000 of meer euro voor een fiets en dat wordt hier op het forum gedeeld, dan kan ik met diegen meegenieten.
En dat gevoel heb ik minder niet bij een dure auto, bijvoorbeeld een sportwagen.

Ik heb voor mijn dochter 2 jaar geleden een vakantiefiets opgetuigd.
Een Cube van 100 euro op Marktplaats.
Nieuwe banden, nieuwe spatborden, nieuwe drager en nog wat spul bij Rose en aan het eind stond er een knap fietsje met schijfremmen voor 208 euro en een paar centen.
En Poppink heeft een heerlijke tijd gehad met het gesleutel.
De prijsverschillen bij (reis)fietsen zijn vergelijkbaar met die bij auto's:
Een vakantiefiets koop je van 700 tot 7000 euro.
Een auto van 15.000 tot 150.000.
Beiden een factor 10.
Ik heb echter al lang geen rijders van dure auto's meer horen beweren dat je met een goedkope auto niet prima kunt rijden. Juist de kwaliteit van de goedkope auto's is de afgelopen 50 jaar gigantisch vooruit gegaan, de kwaliteit van de dure veel minder.

Het megaprobleem van dure auto's is dat je er niet mee kunt en mag doen waar ze voor bedoeld zijn. Zeker nu 100 km/u de norm is, is de lol er wel vanaf en zit je in een goedkope auto net zo comfortabel. Alleen zijn er erg veel mensen die nog niet doorhebben dat dat zo is.
Leon schreef:
do 16 dec, 2021 11:30
.
Polling schreef:
do 16 dec, 2021 11:22
Als slechte onderdelen toch worden gemonteerd, en niet meteen vervangen bij de montage van de fiets, vind ik dat slechte montage.
Ik weet dat het woord montage, of afmontage, ook gebruikt wordt voor de onderdelen. Dat is een soort van vaktaal, maar IMHO niet bevordelijk tegen misverstanden.
Maar dat bedoel ik hier niet. Ik bedoel dat een monteur moet zien of de bedoelde onderdelen ook goed zijn en goed passen. De band (merk en type) is de juiste, maar het is geen goede band, omdat er een bobbel in zit. Hetzelfde geldt voor een slecht passend onderdeel, het kan kwalitatief best goed zijn, maar als het niet goed past, is het of een slechte keuze voor die fiets (afmontage) of een slecht exemplaar (montage). Bij 2 vind ik het dus een montagefout.
willem.m schreef:
do 16 dec, 2021 19:46
Maar ik vind de eerdere suggesties nog niet zo gek. En dan bedoel ik het opsommen van merken en winkels die nog wél vakantiefietsen met derailleur verkopen. Zo zie ik op de website van bike4travel dat ze nog steeds Avaghon-fietsen in diverse modellen mét derailleur verkopen. Is dat niet mooi?
https://www.bike4travel.nl/93-vakantiefietsen
Klopt, echter... de voorraad dunt aardig uit, dus veel complete sets hebben we helaas ook niet meer.:(
En zijn de Grave en de Racert op dit moment alleen met Rohloff of Pinion te krijgen.
Maar we zijn niet voornemens om te stoppen met derailleurfietsen.
Het schijnt dat santos nog Sram 2x10 heeft liggen :wink:
HenkS schreef:
di 14 dec, 2021 19:52
Een Santos is toch alleen voor mensen die niet kunnen schakelen met een derailleur?
ik denk meer voor mensen met een dikke portemonnee.
Ronald van der Perk schreef:
vr 17 dec, 2021 16:20
HenkS schreef:
di 14 dec, 2021 19:52
Een Santos is toch alleen voor mensen die niet kunnen schakelen met een derailleur?
ik denk meer voor mensen met een dikke portemonnee.
Ik voel me inderdaad rijk met een Santos met derailleur :D
Edwin* schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
Verder lees ik veel sneue reacties, jammer.
Grandonneur schreef:
zo 12 dec, 2021 13:23
Meen je dat echt? Ik lees vooral reacties van mensen die het jammer vinden dat je straks geen santos met derailleur meer kiezen kunt.
Snap je (nu, na 7 pagina’s) wat ik bedoel….? :wink:
Grandonneur schreef:
vr 17 dec, 2021 15:27
Het schijnt dat santos nog Sram 2x10 heeft liggen :wink:
En wellicht klanten niet teleur wil stellen met onmogelijke levertijden en daarom de keuze in derailleurfietsen beperkt heeft tot twee modellen en één soort derailleur (???).

Ik lees nergens (vanuit Santos gecommuniceerd) dat ze (voorgoed) gestopt zijn met derailleurfietsen.
Ik zie alleen in hun configurator dat er nog twee modellen beschikbaar zijn waar aflevering met derailleur mogelijk is.

Waarschijnlijk omdat Santos nog Sram 2 x 10 heeft liggen inderdaad…
Ik maak van de gelegenheid om nog even de fietsen van VSF Fahrradmanufaktur te noemen.

Ik tel vijf Expedition modellen in zes uitvoeringen, waarvan vier met derailleur.
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/bik ... n-bike.php

In de Trekking range zie ik zes modellen in elf uitvoeringen, als ik goed heb geteld. Hiervan zijn er negen met derailleur.
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/bik ... g-bike.php

Geen idee of deze modellen in derailleuruitvoering daadwerkelijk leverbaar zijn.
Het is inderdaad de vraag of deze fietsen leverbaar zijn…. voorlopig kunnen we daar alleen maar naar gissen.
Na een tijdje het forum zat te zijn geweest en niet meer actief te zijn geweest op het forum ben ik via het vrij vriendelijke Raadplaatje! weer wat actiever geworden. Ik merk dat ik me inmiddels weer aan dezelfde dingen stoor als voorheen, waardoor het moment aangekomen is om iedereen fijne feestdagen te wensen om vanaf nu weer (voorlopig) van het toneel te verdwijnen.

Veel succes allen met de discussie over de verdwenen Santos derailleurfietsen!