Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Ik snap je :wink:

Stel ik wil een fiets met verlichting max €4500, dan is mijn keuze bij S vanaf nu ongeveer 0 en bij die anderen ongeveer 50.
:lol: :lol: :lol:
Als ik het goed zie kun je nog wel de Travelmaster 2.8 met SRAM 2x10 bestellen.
Precies, alleen in de zwart geanodiseerde versie en met keuze HS11 of 33 als rem, dat is wel een beetje magertjes.
PeterVanRijn schreef:
zo 12 dec, 2021 10:18
Als ik het goed zie kun je nog wel de Travelmaster 2.8 met SrAM 2x10 bestellen.
Dat zie je niet goed.

De 4.29 is ook nog met derailleur leverbaar en kost € 2.499,-

Ik verbaas me altijd over beweringen die niet kloppen.
Grandonneur schreef:
za 11 dec, 2021 23:49
Ik snap je :wink:

Stel ik wil een fiets met verlichting max €4500, dan is mijn keuze bij S vanaf nu ongeveer 0 en bij die anderen ongeveer 50.
De keuze bij Santos is dus twee en niet nul.

En ja, ook deze 4.29 is alleen in het zwart te bestellen en met alleen Magura HS 33 remmen, geen keuze in de optielijst voor verlichting (maar volgens mij zijn er allemaal slimme mensen op dit forum die daar zelf wel een oplossing voor kunnen bedenken).

Maar neem bijvoorbeeld eens de Gazelle Heavy DutyNL C7+ HMB met een gelijksoortige prijs van € 2.449,-. Ook alleen leverbaar in één kleur. Ja, een totaal andere fiets, maar hier wordt Santos nu eenmaal vergeleken met andere merken.

Verder lees ik veel sneue reacties, jammer.
Meen je dat echt? Ik lees vooral reacties van mensen die het jammer vinden dat je straks geen santos met derailleur meer kiezen kunt.
Edwin* schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
PeterVanRijn schreef:
zo 12 dec, 2021 10:18
Als ik het goed zie kun je nog wel de Travelmaster 2.8 met SrAM 2x10 bestellen.
Dat zie je niet goed.

De 4.29 is ook nog met derailleur leverbaar en kost € 2.499,-
Ik zag het wel goed, maar was wellicht niet volledig.
Dat kwam doordat ik alleen onder de optie "Travel" keek, en niet ook nog onder "All terrain".
Edwin* schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
PeterVanRijn schreef:
zo 12 dec, 2021 10:18
Als ik het goed zie kun je nog wel de Travelmaster 2.8 met SrAM 2x10 bestellen.
Dat zie je niet goed.
Want? Ik zie het namelijk ook.

Groetjes,

Carl
Edwin* schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
Verder lees ik veel sneue reacties, jammer.
Als je niet zegt wie je bedoelt bedoelt bezorg je dus iedereen hier een rotgevoel.
Inmiddels zijn we nu op zoek naar 'meerdere bronnen' en de criteria voor 'sneue recties'. :)
Kletspraat.
Ik ga lekker een eindje wandelen.
Iedereen kijkt naar die onzin in Abu Dabi of zo dus is er buiten op de achtergrond weinig geraas van het verkeer.
De oorzaak van eventuele miscommunicatie in dit topic ligt m.i. bij de TS, die er om goede redenen voor kiest om relevante informatie niet te delen, maar daarmee de lezers wel in verwarring achterlaat.

Wandelen is inderdaad een goed idee, ga ik zo ook doen.
Het zat er al een tijdje aan te komen dat Santos de derailleur vaarwel zou zeggen. Wellicht heeft de huidige schaarste aan onderdelen Santos het laatste zetje gegeven om uitsluitend nog derailleurloze fietsen te leveren, maar het was al jaren duidelijk dat ze bij Santos niks hebben met ‘ferrodrive’. En dus ook niet met onderdelen die geen riemen lusten.

Vijf jaar terug kwam ik bij Santos volgens afspraak een relatief goedkope Travelmaster met derailleur ophalen om een korte rij-impressie van deze fiets voor een tijdschrift te schrijven. Tot mijn verbazing was er een model met Rohloff en riem voor mij klaargezet. Ik liet weten dat ik daar niet om gevraagd had, maar werd in eerste instantie niet geloofd. Gelukkig had ik een uitdraai van mijn mail meegenomen, die ik kon laten zien. Een nieuwe Travelmaster met derailleur was op dat moment echter niet beschikbaar. Wel kon ik een wat ouder model lenen.
(En toen ik een week later deze fiets weer terug kwam brengen, werd mij verteld dat men mijn contactgegevens door wilde geven aan een Santos-dealer in mijn woonplaats. Het kostte me enige moeite om de persoon bij wie ik de fiets in moest leveren, ervan te overtuigen dat ik geen potentiële koper was ;-)).

In de tussentijd kon ik even een blik werpen op de fietsen die in het magazijn stonden. De enige fietsen die ik er toen nog met een derailleur aantrof, waren racefietsen. Ook die zijn nu blijkbaar derailleurloos geworden. Gelijk met de derailleur is ook de ketting in de ban gedaan. Op zoek naar Santossen die nog met een ketting geleverd kunnen worden, kwam ik uit bij de tandem. Daar is blijkbaar nog geen riem voor ontwikkeld.

In 2017 kreeg ik opnieuw de opdracht om een rij-impressie van een Santos te schrijven. Ditmaal mocht het wel een dure fiets zijn. Zie dit draadje voor een uitgebreide beschrijving van mijn vergeefse pogingen om een Travelmaster 3+ te lenen ;-).
Tandem kan ook met riem, zie Co-motion en Duratec
Grandonneur schreef:
zo 12 dec, 2021 13:23
Meen je dat echt? Ik lees vooral reacties van mensen die het jammer vinden dat je straks geen santos met derailleur meer kiezen kunt.
Nou ja, je hebt gedeeltelijk gelijk, het zijn er niet veel, maar wel een paar.
Leon schreef:
zo 12 dec, 2021 13:30
Edwin* schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
Verder lees ik veel sneue reacties, jammer.
Als je niet zegt wie je bedoelt bedoelt bezorg je dus iedereen hier een rotgevoel.
Ik pas er bij deze voor om aan naming and shaming te doen, Leon.

De personen die niet met een sneue reactie iets gepost hebben zullen zich dan ook echt niet aangesproken (hoeven te) voelen en zullen er dan ook echt geen rotgevoel aan over houden :wink:
Grandonneur schreef:
zo 12 dec, 2021 13:23
Meen je dat echt? Ik lees vooral reacties van mensen die het jammer vinden dat je straks geen santos met derailleur meer kiezen kunt.
Zou het niet kunnen zijn dat er te weinig mensen zijn die een Santos kopen met derailleur?
En dat het dus niet meer lonend is voor Santos om het aan te bieden?
Volgens geruchten worden er nog maar weinig Santossen verkocht met.
Jurr geeft zijn bronnen niet prijs, dus doe ik dat ook maar niet. :D
Als je fan bent van Santos én van derailleurs dan is deze ontwikkeling wel jammer natuurlijk.

Maar er is nog zoveel leuks te vinden mét een derailleur. Als ik een nieuwe fiets zou willen kopen (wil ik niet) en genoeg geld had (heb ik niet) dan zou iets met een Nivex -derailleur héél hoog op het lijstje staan:

Afbeelding

Ferrodrive FTW! :D
Er blijft alsmaar minder keuze over voor wie naar een goede budgetreisfiets op zoek is.
  • Santos derrailleurmodellen --> afgelopen
  • Poppink --> afgelopen
  • Surly LHT --> afgelopen
Poppink was volgens mij al een aantal jaren geleden gestopt met derailleurfietsen.
Leon schreef:
zo 12 dec, 2021 22:51
Poppink was volgens mij al een aantal jaren geleden gestopt met derailleurfietsen.
Poppink is alleen maar leverbaar geweest met Rohloff.
@cycloantverpia had het over budgetreisfietsen.