Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Creatief met riemaandrijving - Forum Wereldfietser

Creatief met riemaandrijving

Je kan een frame deelbaar maken voor riemaandrijving, maar je kan natuurlijk ook onder het frame door met die riem....

https://www.jongerius.bike/jongerius-pi ... tdrive-men

Verrassend dat ze kiezen voor een naafdynamo met 110x15mm Boost steekas en een tapered vork, net als idworx op de oPinion doet. En daar niet net als bij een Santos Travelmaster 3+ voor een 100mm QR as en een 1 1/8 stuurbuis van de vork kiezen. De velgen van Jongerius met 26mm interne breedte lijken Rad15 Storm26 te zijn, dat zal met de wielen dan wel goedkomen.

Ook hebben ze bij Jongerius hun draai gegeven aan de bagagedrager brace van idworx:

https://www.jongerius.bike/nieuws/nieuw ... abilisator
Ze zijn niet de eerste met een dergelijke oplossing: https://www.r-m.de/nl/bikes/charger/
Maar da's wel een e-bike natuurlijk ;)

Maarre... preorders levering juni 2022... auw...

Mooi vind ik het trouwens niet.
Fedor schreef:
vr 09 jul, 2021 21:01

Maar da's wel een e-bike natuurlijk ;)
Oh sorry, da's niet echt een hoek waar ik in kijk ;)

In titanium kan het ook zie ik op de Instagram van Jongerius:

https://www.instagram.com/p/CPqLAPoqf0r/
Deze keer geen Velo de Ville met Jongerius stickers?
Ah kijk, er wordt weer gedeeld ;)

Is dat bij dit frame ook zo dat 'ie ook met een andere merknaam verkocht wordt?
bagagedrager brace
Ik kan mij niet voorstellen dat deze brace veel stijfheid toevoegd, uit het getoonde filmpje kan ik dat in ieder geval niet afleiden.
Bert van Sprang schreef:
za 10 jul, 2021 01:11
Ik kan mij niet voorstellen dat deze brace veel stijfheid toevoegd, uit het getoonde filmpje kan ik dat in ieder geval niet afleiden.
Als het wel zou werken, lijkt het makkelijk zelf te maken. Aangezien het een plat plaatje lijkt waar men 4x de bevestiging op heeft gemonteerd waar normaliter de bevestigingsstang van de drager mee op de drager gemonteerd wordt.

Een hoop letters, waar volgens mij twee keer omcirkelen een stuk duidelijker is. Te zien in dit screenshot:
Screenshot_20210710-084942_Samsung Internet.jpg
Bert van Sprang schreef:
za 10 jul, 2021 01:11
bagagedrager brace
Ik kan mij niet voorstellen dat deze brace veel stijfheid toevoegd, uit het getoonde filmpje kan ik dat in ieder geval niet afleiden.
Ik heb nog nooit iets gemerkt van niet-stijfheid bij mijn Tubus-drager overigens. En anders zou ik er van uitgaan dat Tubus wel wel wat op de markt zou brengen (of het product verbeteren). Plaatje voegt waarschijnlijk weinig toe behalve gewicht.

Nu heb ik relatief korte stangetjes, misschien dat het bij heel lange stangen wel zou kunnen uitmaken.
Wat ook opvalt is dat fietsen met een ouderwetse derailleur niet verkocht of gemaakt worden (of kijk ik er overheen)
Bert van Sprang schreef:
za 10 jul, 2021 01:11
bagagedrager brace
Ik kan mij niet voorstellen dat deze brace veel stijfheid toevoegd, uit het getoonde filmpje kan ik dat in ieder geval niet afleiden.
Ik denk inderdaad dat hij op 0:30 meer het wiel naar voren trekt dan de drager naar voren.
Het zal allicht een beetje helpen.
Als je een echt stijve drager zoekt moet je een Tubus Cargo hebben; daarvan is de achterste poot veel meer een driehoeksvorm. De Logo is inderdaad minder stijf, wat nog niet slap is trouwens. Maar als jouw fiets daar geen last mee krijgt is er geen probleem.
Van Jongerius vind ik het wel raar dat de oplossing van een theoretisch probleem op voorhand al 69 euro kost.
Fedor schreef:
za 10 jul, 2021 09:36
Ik heb nog nooit iets gemerkt van niet-stijfheid bij mijn Tubus-drager overigens. En anders zou ik er van uitgaan dat Tubus wel wel wat op de markt zou brengen (of het product verbeteren). Plaatje voegt waarschijnlijk weinig toe behalve gewicht.
Het grootste deel van de stijfheid komt volgens mij uit de bevestiging aan de onderzijde op het frame.
Kijk maar eens naar sommige Rose fietsen waarbij de bovenkant alleen maar aan het spatbord vastzit.
Doodeng, maar blijkbaar stevig genoeg, anders zou het niet meer verkocht worden wegens klachten.
Fedor schreef:
za 10 jul, 2021 09:36

Nu heb ik relatief korte stangetjes, misschien dat het bij heel lange stangen wel zou kunnen uitmaken.
We kunnen niet allemaal met zo'n grote framemaat rijden ;)

Leon schreef:
za 10 jul, 2021 11:19
[...]

Van Jongerius vind ik het wel raar dat de oplossing van een theoretisch probleem op voorhand al 69 euro kost.
Toch een euro goedkoper dan het oorspronkelijke idee (of was er iemand anders nog eerder...?) van idworx:

https://www.speedbasics.eu/shop/bicycle ... -da-brace/
Jurr schreef:
za 10 jul, 2021 11:34
Fedor schreef:
za 10 jul, 2021 09:36

Nu heb ik relatief korte stangetjes, misschien dat het bij heel lange stangen wel zou kunnen uitmaken.
We kunnen niet allemaal met zo'n grote framemaat rijden ;)
Ik doelde meer hierop ;) Hangt van het fietsmodel af.

Afbeelding
Poppink schreef:
za 10 jul, 2021 11:29
Het grootste deel van de stijfheid komt volgens mij uit de bevestiging aan de onderzijde op het frame.
Dat kan natuurlijk, maar vooral als je wilt dat het daar op den duur breekt. Met dragers gemaakt van aluminium stangetjes van de jaren 90 gebeurde dat aan de lopende band.
In de beginjaren 90 was de ECS mountainbike ook een trend. ( ECS = elevated chainstay )
Ik denk voornamelijk bedoeld om frame beschadigingen te voorkomen als gevolg van chainsuck.

Zoek maar eens op Google : elevated chainstay

Zie dat Trek ook een fiets in het programma 2022 heeft met elevated chainstay
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... e=bluedark
In het mountainbike museum had ik het ook al gezien ja. Maar de combi met riemaandrijving vond ik wel creatief =) Blijkbaar was men in de e-bike wereld daar al eerder mee ;)
jumbo schreef:
za 10 jul, 2021 17:38
In de beginjaren 90 was de ECS mountainbike ook een trend. ( ECS = elevated chainstay )
Ik denk voornamelijk bedoeld om frame beschadigingen te voorkomen als gevolg van chainsuck.
En zover ik me herinner ook het voorkomen van beschadigingen door het slaan van de ketting op de liggende achtervork, al zal de ketting van de fiets op de foto tegen de onderkant aan slaan.
Aan een tweedehands fiets kun je in de betreffende gevallen vaak zien of die fiets heftig gebruikt is, of ze hebben er een nieuwe "shark fin" opgezet.
Ik kwam vandeweek trouwens dit filmpje nog tegen waar ze uitgebreid praten over hoe en wanneer een riem kan breken.

Samengevat: modder + een te lage spanning + de riem met tandwiel erop laten lopen = gebroken riem op een onhandig moment.