Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Avaghon - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Avaghon

cyclos schreef:
za 11 sep, 2021 07:59
Volgens mij is dat toch al lang aan de gang bij de beter 'gravel'bikes?
Nee dit zitten op 12x100mm vooraan en 12x142mm achteraan (wat eigenlijk gewoon een 135mm naaf is met andere doppen die 3,5mm in het frame vallen). Achteraan zou men niet breder kunnen gaan omdat de road versnellingsgroepen een smallere kettinglijn hebben dan MTB groepen. Ik zeg "zou", omdat die kettinglijn toch niet zo belangrijk is, Shimano heeft zonder problemen de GRX-groepen op de markt gebracht, en bij die groepen staan de voorste kettingbladen 2,5mm verder naar buiten. En bij de overstap van velgremmen naar schijfremmen zijn de naven achteraan 5mm gegroeid (van 130mm naar 135mm/142mm) waardoor de cassette achteraan 2,5mm naar buiten kwam, en daar heeft ook niemand over gekraaid.

Jurr schreef:
za 11 sep, 2021 08:17
Het is nog gekker dan dat... De mountainbike wereld rijdt met Boost voorop in 110x15mm, dit zou 110x12mm zijn. Het is te hopen dat iemand een typfout heeft gemaakt, anders heeft men er weeeer een andere voornaafstandaard bij...
Volgens mij wordt er echt een 12mm steekas bedoeld want anders moeten die ranke voorvorken te dik uitgevoerd worden...

Enfin, je kunt de zaken niet veranderen, maar nu overstappen naar boost lijkt wel een cynische money grab om wielsets obsolete te maken, en de mensen weer op kosten te jagen.

Peter Verdone is heel uitgesproken hierin: 100×12 should never have existed, over hoe een wiel met schijfrem minder zijdelings stabiliteit heeft dan een normaal velgrem wiel en men dus vanaf het begin de naaf had moeten verbreden. Ik zie niet in waarom wat hij schrijft niet op het achterwiel van toepassing zou zijn.
bdr schreef:
za 11 sep, 2021 21:23
Peter Verdone is heel uitgesproken hierin: 100×12 should never have existed, over hoe een wiel met schijfrem minder zijdelings stabiliteit heeft dan een normaal velgrem wiel en men dus vanaf het begin de naaf had moeten verbreden.
Ik ben dat niet met Peter Verdone eens.
Het probleem van de zijdelingse stabiliteit kan eenvoudig worden opgelost met asymetrische velgen, en een bijbehorende naaf.
De spaakspanning is dan aan beide zijden van het wiel exact gelijk.

Goede wielbouwers kunnen zo'n aan de offset van de asymetrische velg aangepaste naaf gewoon bestellen.
Niet bij de grote jongens, wel bij de kleine echte ambachtslui.
Een 100x12 of 15 schijfremvoorwiel is net zo sterk als een cassettewiel, je hebt dezelfde afstand van center naar linkerflens als een achterwiel van center naar rechterflens. Ik rij al een paar jaar met zo'n wielset - omdat Salsa die 'fout' ook maakte met de eerste jaargang van de carbon firestarter vork - en ik kan je verzekeren dat ik daar heel onverstandige dingen mee heb gedaan, maar hij is nog heel hoor!
tndmbkr schreef:
zo 12 sep, 2021 09:31
... eenvoudig worden opgelost met asymetrische velgen
Het is maar wat je eenvoudig noemt.
Het concept van de asymetrische velg is eenvoudig..
Maar ze zijn moeilijk vindbaar in de catalogi.

Heel wat berichten op dit forum over kapotte spaken zouden er niet zijn geweest, als er meer asymetrische velgen zouden worden aangeboden door de grote fabrikanten.
Tuurlijk is het concept eenvoudig. Alleen: als er 5 verschillende manieren of afmetingen zijn in het asysmmetrisch maken van een velg dan vermeerdert het aantal typen velgen theoretisch met een factor 5 en dat heeft nadelen die vooral tot uiting komen als je plotseling een velg nodig hebt en later ook als je eens een velg nodig hebt als je fiets al wat ouder is.

Het aantal berichten op internetfora over gebroken spaken is een jaar of 10 geleden overigens al tamelijk opgedroogd.
We dwalen af... :|
Misschien een stukje verbinding terug richting on topic? ;)

Voordeel van losse dropouts is dat je met de sliding dropouts van bijvoorbeeld Avaghon die kan vervangen voor andere. Zo kun je in sommige frames zowel een 135mm QR naaf als een 142mm steekas naaf als een 148mm Boost steekas naaf kwijt, door simpelweg de dropouts te vervangen. Bijvoorbeeld Kona met een aantal vooral stalen frames, Salsa met de Alternator dropouts, en voor Avaghon zijn er naast de 135mm QR varianten ook al steekas varianten van de dropouts.

Al kom ik die laatste (nog?) niet tegen op de B4T website:

https://www.bike4travel.nl/onderdelen/5 ... aghon.html
Jurr schreef:
wo 15 sep, 2021 08:36
en voor Avaghon zijn er naast de 135mm QR varianten ook al steekas varianten van de dropouts.

Al kom ik die laatste (nog?) niet tegen op de B4T website:
inderdaad. op m'n Racert zit achter een 142mm steekas. en ook al was dat de eerste (dacht ik); ik heb hem nog niet kapot gekregen en het rijdt/remt heerlijk. Passing zou net iets mooier kunnen; vorken klemmen net een mm'tje te stevig voor het mooi. Ben ook benieuwd naar de huidige stand van zaken betreft de dropouts.

De combinatie derri/steekas vork komt ook wel zeldzaam voor bij Avaghon. Ik zie er zo gauw één op de lijst (een X29 met Reba), maar ook daar zit ie achterop niet op.


Ben trouwens ook nog benieuwd naar de verschillen tussen grave vs racert. één centimetertje langere achtervork, en daarmee zou ineens 50-622 kwijt kunnen? ook met de dropout voorin? in de optielijst 40-622 max. En de voorkant van de Grave is 20mm hoger, mooi. Is dat het?

Trouwens atlas vs S28: mocht je voorkeur voor een traditionele stuurpen en lugs hebben, sla dan toe. Bespaart je nog een leuk bedrag ook.
Even niet over de techniek maar over de Grave. Ik mocht hem donderdag jl ophalen en het was het wachten waard. Je kunt hem op de site van Avaghon zien (de Avaghon van... Peter). Ik heb er nu een paar ritten opzitten en dit was zoals ik het me voorstelde: comfortabel, snel en goed te plaatsen. Het gevoel dat de fiets zonder problemen doet wat ik wil en robuust aanvoelt is waar ik een hele tijd naar op zoek was. Mission completed
peterk67 schreef:
di 21 sep, 2021 18:42
Even niet over de techniek maar over de Grave. Ik mocht hem donderdag jl ophalen en het was het wachten waard. Je kunt hem op de site van Avaghon zien (de Avaghon van... Peter).
https://avaghon.nl/wp-content/themes/yo ... 4ae25.webp

Fraaie fiets! Veel plezier ermee (-:
Wat een héérlijke fiets zeg. karakter straalt er aan alle kanten vanaf. Rijden met dat ding, geniet ervan 8)
Grandonneur schreef:
ma 27 sep, 2021 20:05
Wat een héérlijke fiets zeg. karakter straalt er aan alle kanten vanaf. Rijden met dat ding, geniet ervan 8)
Dank je. De fiets is inderdaad heerlijk. Heb mijn eerste meerdaagse tocht achter de rug en diverse rondjes rondom mijn stadje en het precies zoals ik wilde: comfortabel doorkachelen op verhard en onverhard. Of een hoger tempo of op asfalt.
Wat ik ook wilde: een geruisloze fiets en daar zorgen de rohloff en de riem voor.