Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Avaghon - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Avaghon

42-632 lijkt mij erg smal. Dan liever een monstercrosser :)
Fedor schreef:
za 08 mei, 2021 20:09
Shadow schreef:
za 08 mei, 2021 18:24
Ik vind de x29 een prachtige fiets, maar die mogelijkheid voor een geveerde vork had niet gehoeven van mij :oops:
Doel je dan op de gebogen onderhuis of de "hoge" standaard voorvork (Santos heeft ook zo'n voorvork geloof ik)?
Beide zijn verbonden, de gebogen onderbuis maakt de verhoogde vork mogelijk. Ik ben benieuwd hoeveel er een geveerde vork mee krijgen...
Ik heb nu sinds 1,2 jaar een avaghon 26 inch.

Wat ik ja0mmer vind is dat de bb klein is. Ik heb maat 64 en bb is 60 cm.

Ik ben 184 en had liever de 60 cm gehad met bb 60cm, maar die was slechts 57 cm

Ik word ouder en afstappen gaat soms moeilijk

Mario
Fiets is dus te klein? Wel laten aanmeten?
Ik begrijp juist dat hij te groot is.
Ik begreep dan weer dat hij liever een sloping frame had gehad. Dat met de maat iets mis is, heeft hij het volgens mij niet over.

Overigens had ik met een lengte van 184 ook liever de 60 gehad, dan maar een wat langere stuurpen.
(of soms moet je gewoon je conclusies trekken en op zoek naar een frame dat wel aan je eisen voldoet)
Ze zijn vrij kort voor hun hoogte idd. Ik ben ook naar een nieuwe aan het kijken en als ik TT vergelijk met Avaghon dan valt me op dat een TT een stuk meer bovenbuislengte heeft bij vergelijkbare hoogte. Vooral je zit houding veranderd daardoor als je naar de hoogte kijkt, maar ik kijk tegenwoordig alleen nog maar naar de lengte van de bovenbuis, zadel zet je op hoogte en klaar.
Fedor schreef:
za 08 mei, 2021 22:18
42-632 lijkt mij erg smal. Dan liever een monstercrosser :)

Mijn idee is dat de genoemde 55-584 (ongeveer) een prachtige maat is waar je enorm ver mee komt. Voor een min-of-meer gelijk omtrek zou een 622 band 19mm kleiner moeten zijn. Stel nou dat in het frame 55-584 en/of 42-622 zou passen. Niet helemaal gelijk, maar een acceptabel verschil.

42mm vind ik namelijk ook een prachtige maat. Niet erg smal, maar juist veel breder dan de klassieke cross-maat 33mm, of oude randonneurs met 28mm, of actuele endurance racers met 32mm en niet heel veel smaller dan oude mtb's.

Voor snelheid op het asfalt met lichte bepakking is 35/37mm (met of zonder spatbordjes) ook optimaal. Dat wil wel op mijn Racert, de bredere 584 optie helaas niet. Boscrossen doe ik met 38-622 noppen.


Je kunt wel breed-breder-breedst willen bouwen, maar daarmee maak je een fiets uiteindelijk alleen maar trager. Of in andere woorden, kom je minder ver op een dag. Of in andere woorden, kost een afstand fietsen je meer energie dan strikt noodzakelijk zou zijn. Eeuwig zonde, op een fiets met sportieve genen.
Ik heb het frame los gekocht en zelf opgebouwd. Ben nu aan het fietsen naar de Veluwe.

Bijlagen

supermario schreef:
zo 09 mei, 2021 21:19
Ben nu aan het fietsen naar de Veluwe.
Veluwe? Lijkt meer op Australië.

Groetjes,

Carl
supermario schreef:
zo 09 mei, 2021 21:19
Ik heb het frame los gekocht en zelf opgebouwd. Ben nu aan het fietsen naar de Veluwe.
Ik snap de keuze voor 26" niet in combinatie met zo'n hoog frame...
Dat is sowieso niet de fiets of het frame waar dit topic over gaat...
Fedor schreef:
ma 10 mei, 2021 10:51
Dat is sowieso niet de fiets of het frame waar dit topic over gaat...
Nee daar heb je gelijk in...
Al meer bekend over deze fiets? Instagram van Avaghon biedt nog geen nieuwe foto's (of specs).
Fedor schreef:
ma 07 jun, 2021 19:32
Al meer bekend over deze fiets?
Jazeker.

En er komt nog meer nieuws op framegebied =) Maar dat laat ik allebei aan B4T/Avaghon om te vertellen (-:
Fedor schreef:
ma 07 jun, 2021 19:32
Al meer bekend over deze fiets? Instagram van Avaghon biedt nog geen nieuwe foto's (of specs).
Toch wel?
Screenshot_20210607-202025_Instagram.jpg
Ik hoop te zien een 29er, disc only Rohloff frame, met excenter. 8)
He leuk, de stickers zitten er nu ook op (-:
D'r staat hier een geometrietabel, die lijkt ingevuld.

https://avaghon.nl/avaghon-grave/

Snel vergelijk met m'n racert: stukkie langer aan de voorkant en een scherpere balhoofdhoek. iets langere achterkant. iets hoger balhoofd. Ik denk: toch scherp sturen, zonder nerveus te worden. Ruimte voor ~50mm banden. drop bar. Wel voor comfort en controle, iets minder diepe zit.

Opmerkelijk verschil tussen stack L vs XL. kweenie of dat klopt. De XL zit op de waarden van een 64cm Specialized Diverge. Da's wel héél XL.
Shadow schreef:
ma 07 jun, 2021 20:21
Fedor schreef:
ma 07 jun, 2021 19:32
Al meer bekend over deze fiets? Instagram van Avaghon biedt nog geen nieuwe foto's (of specs).
Toch wel?

Screenshot_20210607-202025_Instagram.jpg
Die had ik zien staan, maar Atlas is geen Grave ;)

Maar Atlas zal ook vast een mooie fiets worden :)
Oh er zijn er 2?