Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
Van Travelmaster naar Gravelmaster

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... avelmaster
De stalen voorvork oogt wat ieletjes... kan mij niet echt bekoren. En een Lauf vind ik ook niet echt smoelen.

Ik denk dat de Gravelmaster met een carbon voorvork met iets meer body wat mooier oogt.
Of maak de fiets helemaal van staal.

Bij the way: recent de Rondo Mutt aangeschaft en voor wat betreft mijn Santos houd ik het bij mijn Travelmaster 3+.
Misschien ieletjes, maar ook naakt; waarom zouden ze productfoto's plaatsen zonder remklauwen en kabels / leidingen?
Inderdaad, op de foto van het exemplaar met de Lauf voorvork zie je de kabels wel en op de foto van het exemplaar met de stalen voorvork zijn geen kabels aangebracht.... :roll:
R!k schreef:
vr 09 apr, 2021 14:53
Misschien ieletjes, maar ook naakt; waarom zouden ze productfoto's plaatsen zonder remklauwen en kabels / leidingen?
Misschien omdat deze niet leverbaar zijn? :?:
ik denk dat die wireless remt :lol:
nieuwste van het nieuwste
Heb de plaatjes nog eens goed bekeken, maar ik wordt er niet echt enthousiast van.
Ik denk dat de vacature voor designer nog vacant is bij Santos.

Op de Fb pagina van Santos wordt in reacties afgevraagd of dit niet gewoon een 2+ is en wordt er verschillend op deze nieuwe(?) fiets gereageerd.
Een gemiste kans, dit is gewoon de Travelmaster 2+ met een andere sticker.

(Check de plaatjes en de geometrie gegevens)

Waarom niet een echt nieuw ontwerp?
En een lichter frame?

Nee, ik vind dit een slechte zet en misleidend ook wel een beetje.

Dat moet beter kunnen.
Ik ben geen expert, maar ik lees in de beschrijving zgn. "unieke" aspecten die ik toch echt al wel eerder heb gezien. Op mij heeft dat het effect dat ik het allemaal bullshit vind.
Edwin* schreef:
vr 09 apr, 2021 18:41

Ik denk dat de vacature voor designer nog vacant is bij Santos.
Dit. :shock: Misschien dat het met een paar héle grote tassen wat minder opvalt ...
Ten eerste; als je binnen het aanbod gravelbikes nog wat vernieuwend wilde brengen had je 5 jaar eerder moeten zijn.

Ten tweede; als er één merk is wat de laatste 10 jaar hetzelfde doet zonder ook maar de kleinste zijweg te bewandelen dan is het Santos wel. Elk model is een extra niche binnen het niche binnen het niche, 0 ontwikkeling op technisch vlak of design of creativiteit of noem maar op.

Ten derde; het uitmelken is werkelijk wel tot kunst verheven op de burelen van nieuw-vennep. Met de crosslite lukte het ook, zullen ze gedacht hebben en we weten niks beters dus prima zo. 30 verkooppunten x €3333 is toch zomaar weer een ton omzet geplust.
Rohloff met shiffers; een unieke combinatie.

Ik rij er op mijn Velotraum Speedster al weer een aantal jaartjes heel fijn mee. En raad eens wat?..........Ik ben niet bepaald de eerste!

En een Velotraum is aardig hetzelfde, maar wel een paar honderd euro goedkoper.
bodhi schreef:
vr 09 apr, 2021 16:59
ik denk dat die wireless remt :lol:
nieuwste van het nieuwste
Lach maar, het bestaat!
(Maar wel bedoeld voor mensen met een beperking)
Santos maakt erg goeie fietsen. Vind ik echt.

Maar.

Nou ben ik voor de lol eens zo'n gravelmaster aan het configureren. En als het niet zo droevig was zou je de ballen uit de broek lachen. Uitgangspunt: kale fiets (waarbij kaal=kaal) kost €5315. Weinig bijzonders alu framepje uit één of andere aziatische fabriek, rohloffnaaf erin, dat was het wel zo'n beetje. Nou maar vinkjes zetten.

-De enige keuze vork: 'rank en recht cromo'. Lekker gespecificeerd.
-Busch & Muller led voorlamp. Welke?
-Pletscher achtervorkstandaard voor €36. Dezelfde die overal tussen de €25 en €30 kost? €6 om hem op je nieuwe fiets te monteren?
-Fietsbel! optie voor €11 op een fiets vanaf €5315!
-Forumslader (welke) voor €396. Mag wat kosten.
-echt, een selle bassano op een 5K+ fiets. Dat ding kost ze inkoop nooit meer dan een tientje. (ik heb hem gehad, goed zadel. Zacht maar bleef lang heel).
-Heel veel remkeuze. Allemaal 180mm. Flat mount voor en achter? Ik wil 160/140.
-oké geen verlichting. Voornaaf 'santos disc'. Wat is dat nou weer?
-Velgen dan. Best belangrijk. 'lichtgewicht velgen, sportvelgen, stevige bikepacking/gravel velgen of toch maar vakantievelgen XL'? :?
-Zwarte spaken en nippels uiteraard. Optie voor €60. Wanneer je een kale fiets koopt moet 'ie ook wel echt kaal zijn natuurlijk.


Bizar. Wanneer je zo veel als mogelijk vinkjes zet til je zo'n gravelmaster naar €8200. Mag je tegenwoordig toch wel een béétje weten wat je daarvoor krijgt, meer dan 'een fiets die het doet'.
Je kunt nu wel heel rationeel gaan doen, maar wat je -al dan niet bewust- vergeet te melden is dat zo'n fiets wel heel veel beleving zal geven. En dat stukje emotie is in de prijs inbegrepen. Dus zo bekeken is het eigenlijk een koopje. 🤭
Storm zei het al eerder: “ Nee, ik vind dit een slechte zet en misleidend ook wel een beetje.”

Dat vind ik inderdaad ook en niet een beetje. In de configurator heb je alleen maar de keuze voor zo’n lelijk iel voorvorkje (echt géén kijk dat ding) en als je je een beetje inhoud kom je toch nog tegen de € 6.000,- aan en dat alleen maar om een beetje te kunnen gravelen?? (Of bikepacken...??).

Ik ben echt wel Santos fan, heel tevreden met mijn Travelmaster 3+, maar hier raken ze mij kwijt, ik haak af. Ik vind het een goedkope manier om veel geld binnen te harken. Het komt op mij erg arrogant over.
Bestaande fiets iets anders optuigen, ander naampje erop en hoppa...! Daar is-tie dan, de Gravelmaster. Die heb je nog niet he? Gauw kopen dan maar...

Sorry, kan er niks aan doen... maar dit is het gevoel wat mij bekruipt.
Ik vind die dunne vork wel mooi :wink:

Om de prijs kan ik alleen maar schaterlachen... :roll:
Inderdaad voor die prijs heb je bij een fietsenbouwer als Marten misschien wel 2 fietsen en anders houdt je een boel geld over om van op vakantie te gaan. De doelgroep is duidelijk niet die van mensen die de fiets ook echt gaan gebruiken (+10k km/j) Maar meer de mensen met teveel geld.
gios schreef:
zo 11 apr, 2021 12:57
Ik vind die dunne vork wel mooi :wink:
Ook in combinatie met de dikkere stalen buizen van het alu frame en dan voornamelijk met zo’n dikke balhoofdbuis erboven?

Ik vind een dunne (stalen) vork ook wel mooi, maar alleen in combinatie met de dunne buizen van een stalen fiets (zoals de Kona Rove bijvoorbeeld).

gios schreef:
zo 11 apr, 2021 12:57
Om de prijs kan ik alleen maar schaterlachen... :roll:
Ik schaterlach met je mee... :roll: :lol:
_Peter_ schreef:
zo 11 apr, 2021 16:29
Inderdaad voor die prijs heb je bij een fietsenbouwer als Marten misschien wel 2 fietsen en anders houdt je een boel geld over om van op vakantie te gaan. De doelgroep is duidelijk niet die van mensen die de fiets ook echt gaan gebruiken (+10k km/j) Maar meer de mensen met teveel geld.
Als je die 2 fietsen van Marten hebt gekocht hou je dus geen geld over voor vakantie :wink: