Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
robhuls schreef:
ma 25 okt, 2021 13:57
Waarom zit ik dan in dit topic.....? Omdat die Diverge wellicht toch weg gaat voor de Santos... Want E5500 is een bak geld, maar van alle fietsen die ik gehad heb (en dat zijn er heel veel), is mijn Santos Travel Lite de enige waar ik nooit gezeik mee heb. En met die Specialized, eigenlijk alleen maar gezeik. Als de Gravelmaster voor mij de 'nooit meer gezeik' sportievere fiets kan zijn, dan is mij dat het geld wel waard.
Nou ben ik wel heel benieuwd welke problemen je hebt met de Specialized. Het zijn mooie fietsen (en er zit een goede dealer in mijn buurt) en ik denk er aan om een gravelbike voor er bij te kopen. Wordt het dan een "goedkopere" met derailleur (naast mijn huidige trekkingbike) of toch diep(er) in de buidel tasten (of mijn huidige fiets inruilen en heel dik bijbetalen) voor een Rohloff-fiets?
Fedor schreef:
ma 25 okt, 2021 15:21
Nou ben ik wel heel benieuwd welke problemen je hebt met de Specialized. Het zijn mooie fietsen (en er zit een goede dealer in mijn buurt) en ik denk er aan om een gravelbike voor er bij te kopen. Wordt het dan een "goedkopere" met derailleur (naast mijn huidige trekkingbike) of toch diep(er) in de buidel tasten (of mijn huidige fiets inruilen en heel dik bijbetalen) voor een Rohloff-fiets?
Eerste wereld problemen, maar toch.

Bij aflevering waren de derailleurs niet afgesteld waardoor schakelen zeer matig ging. Wat afstellen en dan werkt het schakelen wel (Shimano schakelt meestal wel, dat is bij mijn Campa fiets wel anders), maar mooi lopen doet het eigenlijk niet (t.o.v. bijvoorbeeld mijn Campagnolo racer of Rohloff trekking fiets).

Ik heb net de cassette gewisseld en weer is die afstelling niet lekker en loop ik me daar aan te ergeren. Waar ik ook niet tevreden mee ben is dat ik na dik 2000 kilometer onder zomerse omstandigheden zowel een ketting als een cassette nodig heb (de nieuwe ketting wilde al niet meer op de oude cassette blijven liggen). Mijn FM gaf aan dat hij zelfs elke 1000 kilometer een ketting wisselde.

Als ik de Diverge vervolgens het zand in stuur dan piept en kraakt het alsof het een fiets van de Gamma is. Ik denk dat het carbon frame met een kachelpijp als downtube dat geluid behoorlijk versterkt. Met deze kennis had ik misschien beter een alu versie gekocht en vele euro's uitgespaard. Dit kraken schijnt minder te zijn als je wax in plaats van olie gebruikt op de ketting, maar mijn ervaring met wax is dat het prima werkt, maar alleen als het mooie droge omstandigheden zijn. Bovendien is mijn ervaring dat de aandrijflijn er niet geruislozer van wordt, terwijl ik die met olie al zo luidruchtig vind, dus wil ik eigenlijk helemaal geen wax.

Verder lopen de schijfremmen vaker wel dan niet aan, doordat de GRX groep de Shimano race remmen gebruikt, die eigenlijk te weinig clearance hebben voor ongeveer alle omstandigheden behalve zonnig, warm en asfalt. Santos kiest daarom wellicht voor MTB remmen.

Dit soort ergernisjes kan ik van mijn volbloed Italiaanse racer wel hebben (Italiaans karakter...), maar bij mijn gravelbike erger ik me er geel en groen aan. En als ik ga fietsen om te ontspannen, dan is het laatste wat ik wil me ergeren aan het materiaal.

Misschien ter compensatie, die Diverge is wel echt een technologisch hoogstandje hoor. Hoe licht dat frame kan zijn, hoe ze daar dan ook nog een SWAT ruimte in maken en zo ongeveer alle denkbare nokjes, echt knap werk. En die future shock, gecompliceerd, kan zeker ook weer kapot, maar het draagt zonder enige twijfel bij aan het comfort. En hij rijdt ook echt super, je kunt er heel veel terrein mee baas en op de weg loopt het als een dolle. Oftewel, ik denk dat Specialized echt een fantastisch apparaat heeft afgeleverd, alleen is het met mijn kennis nu, na een jaartje gravel rijden (ook top, heerlijk van het asfalt de natuur en de bergen in, weg van het verkeer), voor mij niet de best passende fiets. Ach, ik ben soms ook gewoon een verwend nest!
willem.m schreef:
za 10 apr, 2021 18:41
Je kunt nu wel heel rationeel gaan doen, maar wat je -al dan niet bewust- vergeet te melden is dat zo'n fiets wel heel veel beleving zal geven. En dat stukje emotie is in de prijs inbegrepen. Dus zo bekeken is het eigenlijk een koopje. 🤭
SON en Rohloff in matchende ano kleurtjes, joehoe! :D

Oh wacht, de gravelmaster heeft standaard helemaal geen SON :lol:
robhuls schreef:
ma 25 okt, 2021 17:05

Als ik de Diverge vervolgens het zand in stuur dan piept en kraakt het alsof het een fiets van de Gamma is. Ik denk dat het carbon frame met een kachelpijp als downtube dat geluid behoorlijk versterkt. Met deze kennis had ik misschien beter een alu versie gekocht en vele euro's uitgespaard.
Zo'n carbon Diverge gaat qua gewicht wel echt heel veel schelen met een TM2+/Gravelmaster. Je zult met een volledig vrije afmontage met bijvoorbeeld carbon velgen & voorvork nog best wel wat kunt winnen qua gewicht, maar het zullen uiteraard totaal andere fietsen blijven.

Maar als je dan weer je Travel Lite als referentiekader gebruikt kun je er best een stap voorwaarts mee maken. 'k Zou uitgebreid op een Gravelmaster 2+ gaan proefrijden, het zou toch jammer zijn als deze uiteindelijk ook niet helemaal is wat je zoekt. 't Blijft uiteindelijk een Travelmaster, gemaakt voor een hoop bagage.

Als alternatief kwam titanium al voorbij, heb je staal al eens overwogen? Avaghon, Shand of Wind bijvoorbeeld, om maar even drie bouwers te noemen die concrete Rohloff dropbar voorbeelden hebben staan op hun site.
Ik ga zeker bij de fietsenmaker de Cross Lite en de Gravelmaster lenen, beiden staan er in mijn maat. Ik vind zelf de cross lite niet echt fraai met een heel erg sloping frame. Mijn idee is om een gravelmaster naast mijn Travel Lite aan te schaffen, waarbij de Gravelmaster de sportieve variant is (geen verlichting, dynamo en XL dragers maar wel lycra, helm en dropbars) en de Travel Lite het werkpaard (voor de ritjes door de stad en als vakantie fiets). Als ik dit zo tik vraag ik me inderdaad wel af of er genoeg verschil tussen zit, omdat de Gravelmaster een stuk dichter tegen de Travel Lite aan kruipt t.o.v. de Diverge.

Mijn dealer is fan van staal, maar ik eigenlijk niet zo. Als werktuigbouwer lijkt alu toch de betere keus voor een fietsframe (stijver frame bij hetzelfde gewicht/prijspunt) met eventueel carbon als het lichter/comfortabeler moet en duurder en kwestbaarder mag. Titanium vind ik wel interessant, en toevallig doet mijn dealer ook Pilot. Wellicht iets comfortabeler als alu als het duurder mag, maar vooral ook heel erg bling :-). Dus die Pilot gaat toch weer op de lijst, hoewel het budget dan wel echt naar gekkenwerk gaat.
Shrek schreef:
ma 25 okt, 2021 18:27
Oh wacht, de gravelmaster heeft standaard helemaal geen SON :lol:
Maar je kunt dan wel weer geanodiseerde remmen van Hope krijgen (niet in de configurator geloof ik, maar het bestaat dus het kan). Bling bling!
Als ik die berichten over innovaties op fietsen lees, begrijp ik niet hoe het mogelijk is dat ik met veel plezier klimmend en dalend over allerlei soorten wegdek op een zestien jaar oude tractor fiets. Ik vind het trouwens wel tof dat jullie de economie helpen aanjagen en hopelijk bijdragen aan innovaties die misschien op den duur handig en betaalbaar blijken voor simpele zielen zoals ik. En sowieso mag natuurlijk iedereen lekker zelf weten waar hij/zij zijn/haar geld aan uitgeeft.
robhuls schreef:
di 26 okt, 2021 14:52
Ik ga zeker bij de fietsenmaker de Cross Lite en de Gravelmaster lenen, beiden staan er in mijn maat.
Slim, uitgebreid proefrijden op die fietsen :)

robhuls schreef:
di 26 okt, 2021 14:52
Ik vind zelf de cross lite niet echt fraai met een heel erg sloping frame.
Dat zou dan weer kunnen pleiten voor iets met custom geometrie, dan kun je zo sloping of niet-sloping gaan als je wil binnen de mogelijkheden van de fabrikant ;)

robhuls schreef:
di 26 okt, 2021 14:52
Mijn idee is om een gravelmaster naast mijn Travel Lite aan te schaffen, waarbij de Gravelmaster de sportieve variant is (geen verlichting, dynamo en XL dragers maar wel lycra, helm en dropbars) en de Travel Lite het werkpaard (voor de ritjes door de stad en als vakantie fiets). Als ik dit zo tik vraag ik me inderdaad wel af of er genoeg verschil tussen zit, omdat de Gravelmaster een stuk dichter tegen de Travel Lite aan kruipt t.o.v. de Diverge.
Als je maat en geometrie het toelaten zou je ook nog naar een setje HS66 remhendels op je Travel Lite kunnen kijken. Want die is Firmtech toch? Dan kun je ook daarop naar dropbars. Met v-brake mounts zou je ook nog de kabelbediende optie gehad hebben.

Het zou anders natuurlijk wel veel van hetzelfde kunnen zijn als je die Gravelmaster ernaast zou zetten. Niet dat dat fout hoeft te zijn uiteraard, misschien is het verschil voor jou juist wel groot genoeg om 'm er juist wel naast te zetten?

robhuls schreef:
di 26 okt, 2021 14:52

Mijn dealer is fan van staal, maar ik eigenlijk niet zo. Als werktuigbouwer lijkt alu toch de betere keus voor een fietsframe (stijver frame bij hetzelfde gewicht/prijspunt) met eventueel carbon als het lichter/comfortabeler moet en duurder en kwestbaarder mag. Titanium vind ik wel interessant, en toevallig doet mijn dealer ook Pilot. Wellicht iets comfortabeler als alu als het duurder mag, maar vooral ook heel erg bling :-). Dus die Pilot gaat toch weer op de lijst, hoewel het budget dan wel echt naar gekkenwerk gaat.
Vergis je niet in het comfort van een goed gebouwd stalen of titanium frame. Een goede framebouwer kan daar voor jouw gebruik precies de juiste balans vinden tussen comfort en stijfheid. In tekst lastig te vatten, qua rijden vind ik het duidelijker te merken.

Overigens ook duidelijk te merken als je zo'n frame met een zorgvuldig gekozen balans op weinig bagage dan met Travelmaster-like gewichten gaat beladen zoals 40 kilo achterop en 25 kilo voorop in 4 Ortlieb tassen... maar ja, je hebt al een fiets die dat kan toch? ;)
Iedereen heeft problemen met de levering van onderdelen, maar dat rechtvaardigt nog geen woekerprijzen voor doorsnee fietsen als van Santos. En ja, ook ik vind die Gravelmaster lelijk, en ik ben heel blij met mijn veel elegantere m-gineering waar je wel alles helemaal in overleg kon samenstellen, en voor minder geld. Op dit moment is de verstandigste keus denk ik om gewoon niets te kopen, of geen fiets met lastig leverbare componenten.
Christophorus schreef:
ma 10 jan, 2022 11:44
Godzijdank kon Santos het afgelopen jaar alles leveren wat ik bestelde. Hoe? Hier een voorbeeld:
Pre-corona kostte het verschepen van een lading frames ongeveer €1.100,-. Dit is inmiddels verzevenvoudigd.
Door lockdowns in de havens bleven en blijven veel containers voor onbepaalde tijd liggen. Santos wachtte op een zending frames, maar die bleek niet te komen. Om toch fietsen te kunnen bouwen en hun dealers te kunnen leveren, besloot Santos de hele lading maar in te laten vliegen. Kosten: €32.000,-.
Deze strop van €30.900,- had GEEN invloed op de prijs, maar het heeft wel alle dealers overeind gehouden.
Kun je er bij vertellen hoeveel frames er in een container passen? Anders hebben deze getallen geen waarde.
Santos heeft natuurlijk wel het voordeel dat hoge transportkosten relatief weinig effect hebben op de totaalprijs. Bij fietsen die één tiende van een Santos kosten is dit wel anders.
De beslissing om de frames in te laten vliegen was denk ik niet zo heel moeilijk. De verkoopmarkt is supergoed, dus de fietsen waren quasi bij voorbaat al verkocht.
Flix schreef:
ma 10 jan, 2022 12:25
Ik vroeg me al af hoeveel seconden er nodig zouden zijn voordat een reaguurder deze genuanceerde reactie ...
Iemand heeft zich weer laten verleiden om te veel gegevens er bij te zetten die iemand anders dan kan afschieten. 🙄

Respect Christophorus dat je ondanks alle tegenslagen stug volhoudt en heel geduldig blijft uitleggen hoe de fietsmarkt er vanuit het perspectief en de ervaring van een ondernemer uitziet.
Erg flauw jongens (Flix en willem.m) om dit persoonlijk te maken.
Misschien hebben jullie gemist dat ik niet op Flix reageerde omdát hij kritiek leverde, maar omdat hij het onterecht deed. Bovendien was ik was daar niet degene die de kritiek waar het om ging leverde maar Flix. Dat spel heet afaik een discussie met argumenten. Iemand beweert iets (de tabel). Iemand zegt dat dat geen argument is (Flix). De derde zegt vervolgens dat de tabel geen steekhoudende gegevens bevat waardoor het argument van de tweede niet meer klopt. Is dat vervelend?
In dit draadje komt iemand met een gegeven dat maar weinig ilustratieve waarde heeft omdat onbekend blijft hoe groot de lading frames was. Mag je daar een vraag over stellen of is zwijgen de norm?
Laten we de discussies inhoudelijk houden.

Goed. Even rekenen dan maar:
40'-container: 12,03 x 2,35 x 2,39 m inwendig = 67,5 m3
KLM-fietsdoos (ik neem aan dat een Santosframe daar riant in past): 1,765 x 0,23 x 1,105 m = 0,45 m3
Op elkaar delen geeft exact 150 stuks, dus het gaat om 230 euro per frame, maar ik denk dat je er ook zeker twee keer zo veel in zouden passen want als je 32 mille uitgeeft voor een transport kunnen ze in het verrre oosten veel tijd voor je besteden om het tactisch in te pakken, een KLM-fietsdoos lijkt me niet erg tactisch als je alleen frames inpakt.
Beagle Bikes Utrecht schreef:
ma 10 jan, 2022 13:12
De discussie was na de zinsnede: doorsnee fietsen voor woekerprijzen al weer op het bruine cafe niveau aangeland.
En dat mag niet want daar is dit forum niet voor bedoeld?
Christophorus schreef:
ma 10 jan, 2022 13:51
Zoveel wijsheid, kennis en ervaring op dit forum, fantastisch toch? Hoe gaan de zaken bij jou, Jorma? Zodra het uit kan, zou ik ze direct inhuren! Ik moet nog even een jaartje of twee met een parttime vrijwilliger doorbuffelen, tot ik een expert kan inhuren.
Hier, een spiegeltje voor je. weegt amper niks.

Wij zijn klant van dealers, en hebben daar dus verstand van. Logisch toch. Zoals jij klant van fabrikanten bent en daar dus verstand van hebt. Vette tirade tegen idworx daarnet. Leuk weetje: de handelswijze van idworx is altijd al zo geweest. Niet goed of slecht, zij kiezen hun eigen handelswijze, en zijn daar best consequent in. Vooraf inventariseren ze welke verkoop verwacht kan worden, dat produceren ze. Daar komen ze kennelijk mee uit. Tien jaar geleden kon een easyrohler in een courante maat in mei gerust op zijn. Het is nu blijkbaar niet anders. Het is ongeloofwaardig dat je je hierdoor laat verrassen.

Christophorus schreef:
ma 10 jan, 2022 13:59
... héél véél waarde. Namelijk het voortbestaan van mijn mooie fiets-kampeer-winkel in deze voor zelfstandige ondernemers ongelooflijke klotetijd.
Het is allicht niet makkelijk voor je. Ook hier: het is ongeloofwaardig dat je je hierdoor laat verrassen. Je bent nota bene ingestapt toen de markt reeds op volle snelheid het zoveelste rondje op de achtbaan maakte. Het is je eigen keuze om gekregen geld stuk te slaan op véél dure voorraad, een hipsterbus en dood decoratiehout nog voordat er überhaupt sprake is van omzet.

Hier gaat het ook niet denderend (mrs G daarentegen :shock: ), maar het is me intussen gelukt om een mooi parallel geitenpaadje te vinden. Bedenk je intussen: er zijn in deze tijd overal zelfstandige ondernemers met overvolle agenda's, top omzetten, werk te over, klanten te over. Er zijn groepen die (in zijn algemeen) meer aanspraak mogen maken op het begrip 'ongelooflijke klotetijd'.
Ik heb het niet op Santos fietsen en ik vind ze ook te duur, maar erg zuur doen tegen een winkelier die het hoofd boven water probeert te houden vind ik evenmin erg fijn.
Wim schreef:
ma 10 jan, 2022 17:38
Ik heb het niet op Santos fietsen
Ik heb de afgelopen periode een boel belezen op dit forum. Deze biecht is niet echt een openbaring.
Ooit een keer een stel ontmoet met 2! fietsen van m-geneering.
"Een klassiek ontwerp, daar kan geen andere 'fiets' aan tippen."

Jammer.
De fietsen van Marten zijn best mooi. Maar het lijkt een soort elitair klupje, dat alleen fietsen uit Kiel-Windeweer als echte fietsen ziet.
En dan is het gerechtvaardigd dat Santos slechts bagger is.
Ik heb Wim eigenlijk nooit horen zeggen dat Santos bagger is. Denk dat iedereen het op dit forum wel eens is dat het prima fietsen zijn. Zwaar, dat misschien wel. Maar voor op reis geen verkeerde keuze. Als je echter zoals Wim weet wat er te koop is en voor welk geld begrijp je ook wel wat zijn bezwaren zijn :wink:
Bagger. Nee dat woord heeft hij nooit gebruikt.
Maar woordkeus is ook een suggestie.
En is M-geneering de oplossing voor iedereen zoals Wim vaak suggereert?
Vast wel, als je een stalen fiets mooi vind. Maar hoeveel fietsen bouwt Marten per jaar?
Naast al die wielen die hij moet bouwen op advies van dezelfde Wim.
Kwa aantal dus niet echt een oplossing.
Maar ja, dan heb je wel een Viets.
Ik begrijp niet helemaal waar ik dat etiket elitair aan verdiend heb. Wie mijn lezingen op de Fiets en Wandelbeurs heeft bijgewoond of mijn fietsvakantiesite voor beginners heeft bekeken kan weten dat ik juist bepleit dat je ook fijn op fietsvakantie kunt gaan zonder een fiets van zes of zevenduizend euro. Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van mooie fietsen, en vanuit die persoonlijke smaak valt Santos bij mij af. Ik vind het vrij lompe stugge fietsen met eigenlijk gewoon doorsnee Chinese confectie frames. Het mooie van een maatframe is dat dat precies gemaakt kan worden met de voor jou en jouw gewicht en lengte perfecte balans tussen stijfheid en souplesse. Verder hou ik van mooie onderdelen als van Nitto of TA, en niet van rechte sturen. Natuurlijk is dat niets anders dan een persoonlijke hoewel niet unieke smaak, en iedereen mag iets anders fijn vinden. Daarnaast vind ik Santos wel heel erg duur, en niet alleen de laatste tijd met zijn onderdelenschaarste. Qua prijstelling hebben we het bij Santos echt wel over de bovenkant van de vakantiefietsenmarkt, en ik vind dat je dan ook wat mag verwachten. Deze Gravelmaster is echter een gewone Travelmaster waar een racestuur op gezet is, en qua geometrie is dat echt niet ideaal, zeker niet voor zoveel geld. Zo'n hoge prijs is ook niet nieuw: een Santos met een Chinees frame en tamelijk gewone onderdelen is al jaren duurder dan een mooie maatfiets van het groeiend aantal maatbouwers waar je alles kunt krijgen zoals je het hebben wil, qua frame, maar ook qua afmontage. Hetzelfde geldt natuurlijk in iets mindere mate ook voor Idworx. Als ik dit draadje zo lees zie ik dat ik ook zeker niet de enige ben die dit een lelijke en dure fiets vindt.
Kortom, stalen maatfietsen zijn niet zozeer elitair als wel voor liefhebbers. En voor wie dat te duur vindt zijn er ook altijd de prima fietsen van volumebouwers als Fahrradmanufaktur of Surly, of, als we het toch hebben over gravelracers, Kona.
Christophorus schreef:
ma 10 jan, 2022 09:49
...

Laatst gewijzigd door Christophorus op di 11 jan, 2022 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch jammer dat deze post ge-edit is door de schrijver, gevolgd door al zijn volgende berichten in dit topic. Wat maakt dat de inhoud van die posts niet kan blijven staan?