Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 21:52
.
Sprongen van 17,7% lijken me leuk voor een stadfiets maar onpretiig groot voor een vakantiefiets. Dat is denk ik ook de reden waarom Pinion in de vakantiefietswereld bijna synoniem is aan 18 versnellingen.
Op een mountainbike met P1.18 schakel je er ook vaker 2 of 3 tegelijk. Maar als je dan weer bagage op die mountainbike hangt is het wel weer fijn al die kleine stapjes ;)
Speeder300 schreef:
vr 14 jan, 2022 20:25
Het valt me op dat deze eigenschap van de pinion-bak niet altijd wordt begrepen terwijl het toch redelijk eenvoudig is; de krachtvermeerdering zit bij een naafversnelling na de ketting/riem, en bij een Pinion ervoor.

Om het idee (héél sterk vereenvoudigd) te verduidelijken: stel je hebt een fietser die 2 pk kan leveren en een elektro-motor (we rijden op een E-bike) die 10 pk levert. Zit de motor in het achterwiel dan gaat er 2 pk door de ketting waarna de motor er nog 10 aan toevoegt. Heeft de E-bike een middenmotor dan levert de fietser dus die 2 pk, en de motor doet er 10 bij, zodat er nu 12 pk door de ketting gaan.
Close, but no cigar, zei men in het oude Rome. Bij een normale fiets is die motor de fietser, dus altijd aan de voorkant, onafhankelijk van de versnellingsbak voor of achter. Deze vergelijking lijkt me niet echt verduidelijkend. Zou wel mooi zijn, dat je er met een naafversnelling een aantal pk's bij krijgt. :wink:

De vergelijking Arbeid = Kracht x Afgelegde weg geeft m.i. wel een goede verklaring voor de lagere kracht die je met een naafversnelling op de ketting/tandwielen uitoefent.

Waarbij je weer moet uitzoeken wat op lange termijn meer slijtage zal geven: een grotere kracht versus de hogere rotatiesnelheid van de onderdelen. Lijkt me geen uitgemaakte zaak.
Flix schreef:
za 15 jan, 2022 01:12
Speeder300 schreef:
vr 14 jan, 2022 20:25
Het valt me op dat deze eigenschap van de pinion-bak niet altijd wordt begrepen terwijl het toch redelijk eenvoudig is; de krachtvermeerdering zit bij een naafversnelling na de ketting/riem, en bij een Pinion ervoor.

Deze vergelijking lijkt me niet echt verduidelijkend. Zou wel mooi zijn, dat je er met een naafversnelling een aantal pk's bij krijgt. :wink:

De vergelijking Arbeid = Kracht x Afgelegde weg geeft m.i. wel een goede verklaring voor de lagere kracht die je met een naafversnelling op de ketting/tandwielen uitoefent.
Klopt, zoals ik al schreef, het verbaast me dat mensen het meestal te ingewikkeld zien, er allerlei formules uit de natuurkunde op los willen laten, terwijl je het juist zo eenvoudig mogelijk moet proberen te zien.

Dus, de krachtvermeerdering die een versnellingssysteem kan leveren (dat wil zeggen, bij de “lagere” versnellingen, bij bijvoorbeeld de Nexus 8 is de 5 direct drive, dus daar zijn het de 4 standen daaronder) kan na of voor de ketting/riem zitten, zit hij ervóór dan zal die ketting/riem deze hogere kracht moeten verwerken. By the way, je krijgt er dus ook geen pk’s bij, want je moet in de laagste versnelling de trap-as veel vaker rond draaien.

Een nog eenvoudiger voorbeeld is de garagekrik; ik ben krap 70 kilo en bepaald niet sterk, maar ik beurde vroeger wel m’n Corvette van de grond, niet direct, maar m.b.v. een garagekrik. De krikstang (handvat) was uitgevoerd voor mijn mierenkracht, de andere kant van de krik was uitgevoerd om twee ton te kunnen verwerken. Ook (uiteraard) in dit geval krijg je er trouwens geen kracht bij; de plunjer beweegt met elke slag een centimeter of twee terwijl de auto maar met een paar millimeter tegelijk omhoog gaat.
Allemaal goed en wel, maar wat heeft deze discussie te maken met het het topic ("Gravelmaster") van dit draadje? Volgens de informatie die ik vind bestaat de Gravelmaster niet eens in een Pinion versie.
Om een uitgebreid forum als dit nog gaande te houden zou op zijn minst de informatie moeten terug te vinden zijn onder de juiste titel.
nicolevelo schreef:
za 15 jan, 2022 09:23
Allemaal goed en wel, maar wat heeft deze discussie te maken met het het topic ("Gravelmaster") van dit draadje? Volgens de informatie die ik vind bestaat de Gravelmaster niet eens in een Pinion versie.
Dat klopt. Wat dan werkt is het openen van aparte topics (bijv. voor- en nadelen van Pinion 1.18), of het doorgaan in bestaande draadjes over dat onderwerp.

Maar goed, reageren in een actueel draadje is laagdrempeliger.

Zou er forumsoftware bestaan die automatisch een nieuw topic kan aanmaken of de discussie opsplitsen?
willem.m schreef:
za 15 jan, 2022 09:30
Zou er forumsoftware bestaan die automatisch een nieuw topic kan aanmaken of de discussie opsplitsen?
Meta kan daar vast een algoritme voor schrijven. ;-)
willem.m schreef:
za 15 jan, 2022 09:30

Zou er forumsoftware bestaan die automatisch een nieuw topic kan aanmaken of de discussie opsplitsen?
Dat is voor een moderator al geen feest om uit elkaar te vlechten, zeker niet als er on-topic en off-topic quotes in dezelfde forumpost van 1 persoon staan ;)

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat er straks alsnog een Gravelmaster/Travelmaster2+ komt met Pinion mogelijkheid, dat lijkt me de makkelijkste oplossing ;)
Jurr schreef:
za 15 jan, 2022 10:05
willem.m schreef:
za 15 jan, 2022 09:30

Zou er forumsoftware bestaan die automatisch een nieuw topic kan aanmaken of de discussie opsplitsen?
Dat is voor een moderator al geen feest om uit elkaar te vlechten, zeker niet als er on-topic en off-topic quotes in dezelfde forumpost van 1 persoon staan ;) ...
Gelukkig bestaat er A.I. En wetenschappelijk onderzoek op dit vlak gaat snel. Maar daarop doorgaan vereist een afgesplitst draadje en ik ben te lui om dat aan te maken. 😉
Er wordt hier schamper gedaan over het gebruik van een Travel frame voor een Gravel fiets. Toch vind ik er wel logica in zitten:
Santos is in de vakantiefietswereld geliefd geworden door de oer Travelmaster. Goed geprijsd, goed afgemonteerd. Die hele fiets lijkt gebaseerd op de klassieke ATB geometrie van begin jaren '90 (voor de opkomst van geveerde voorvorken): heel goed rechtuit kunnen en toch niet te lomp sturen. En een frame dat geen krimp geeft onder zware vakantiebagge belasting.
Als de Travelmaster 2+ een doorontwikkeling van die kwaliteiten is, dan is een dropbar op een Travelmaster zetten ongeveer net zo iets als waar het bij 'gravel'racen om te doen was: met meer comfort en betrouwbaarheid eindeloos hard over slecht wegdek scheuren.
Hiervoor werden 3 wegen befietst:
- een racefiets proberen van bredere banden te voorzien
- een toerfiets waar brede banden in pasten sneller maken
- een klassieke MTB sneller maken.
Sneller maken betekent al snel de zithouding sneller/efficienter maken met een dropbar.
Voordat je het weet wordt er vanuit zo'n 'slechte wegen' fiets dan weer een reis fiets ontwikkeld.
O jee, nou zitten we in een loop….

Ik vind het ook vreemd dat hier op het forum sommige fietsen/frames bijna mythische eigenschappen worden toegedicht.
Of zoals een fabrikant het zou noemen: "our …… frame is the swiss knife of bicycling" of andere marketingpraat.
Nou zie ik op buitenlandse sites ook wel goede recensies van dat soort fietsen, dus misschien is het wel terecht.
cyclos schreef:
za 15 jan, 2022 11:52
Er wordt hier schamper gedaan over het gebruik van een Travel frame voor een Gravel fiets. Toch vind ik er wel logica in zitten:
{logica}
Ik vind het ook vreemd dat hier op het forum sommige fietsen/frames bijna mythische eigenschappen worden toegedicht.
Dat schampere heeft denk ik als reden dat fabrikanten enerzijds een groot aantal frames uitbrengen die allemaal precies afgestemd zouden zijn op jouw toepassing. Vervolgens blijkt het ene frame plotseling voor een totaal andere toepassing ook geschikt te zijn. Dat vind ik opmerkelijk. Zeker als het gaat om een heavy-duty reisfiets die stabiel genoeg moet zijn om heel veel volle tassen te dragen die ineens geschikt zou zijn om met vrijwel geen bagage gebruikt te gaan worden. Je kunt het uiteraard gooien op het feit dat comfort ook komt uit moderne dikke banden, maar dan diskwalificeer je het bestaan van de vele verschillende frames opnieuw.

Met het laatste ben ik het, mede daarom, zeker eens.
Je kan er op verschillende manieren naar kijken.
Velen op dit forum hebben ervaren dat je met een goed frame diverse fietsen kan samenstellen, mits goed gekozen onderdelen/afmontage (uiteraard zijn er grenzen aan wat je met een bepaalde framegeometrie kan doen).
Je zou dus ook kunnen zeggen dat het net marketingpraat is om voor elke soort fiets een ander frame nodig te hebben.
Is niet iedere fiets een compromis tussen verschillende stijlen. De oude asfalt randonneur kan je ook niet vergelijken met de huidige trekkingbike, terwijl beiden bedoeld zijn en waren om met een complete kampeeruitrusting op pad te kunnen gaan. Vroeger ging je met een gewone stadsfiets op vakantie en dat ging ook maar dan bleef het nog steeds een stadsfiets en werd daardoor niet ineens een trekkingbike.

Intussen zie je ook bij de gravelbike een splitsing ontstaan, de ene fiets toch meer gericht op snelheid en de andere meer er op dit gericht om (ook) te kunnen touren met een kampeer uitrusting. Bij Santos lijkt het er een beetje op dat ze de Cross Lite meer richting snelheid positioneren en de Gravelmaster meer richting touren met bagage, waarbij beide modellen elkaar flink overlappen, maar misschien sla ik de plank helemaal mis hoor.

Voor de rest is het zeker niet uniek wat hier gebeurt, rond de eeuwwisseling had Koga een Randonneur en een Terraliner Oval. De een een reisfiets, de andere een sportieve hybride. Beiden hadden exact het zelfde frame, alleen de een hing vol met toeters en bellen en de ander werd kaal geleverd.

Ja, en dat fabrikanten een beetje ronkende taal gebruiken om hun producten aan te prijzen is ook niet echt nieuw, ik maak me daar niet druk om, ik moet er alleen om lachen. Het gaat me ook een beetje te ver om het misleiding te noemen.
nicolevelo schreef:
za 15 jan, 2022 09:23
Allemaal goed en wel, maar wat heeft deze discussie te maken met het het topic ("Gravelmaster") van dit draadje? Volgens de informatie die ik vind bestaat de Gravelmaster niet eens in een Pinion versie.
Om een uitgebreid forum als dit nog gaande te houden zou op zijn minst de informatie moeten terug te vinden zijn onder de juiste titel.
Ik vrees dat boven beschreven verschijnsel nét zo oud is als het forum zelf :D .

Persoonlijk beur ik er niet zo zwaar aan. Wanneer ik het wel een beetje teleurstellend vind is als je een zoekterm invoert, bijvoorbeeld “groene velgen met een paars bloemetje”, je dan vijf bladzijden over juist dat onderwerp vindt, je er eens goed in je luie stoel voor gaat zitten met een kop thee erbij, waarna dan blijkt dat alleen de eerste helft van de eerste bladzijde over die velgen gaat, en de volgende antwoorden langzaam gaan afwijken om tenslotte te eindigen in een discussie over chocolademousse als smeermiddel voor een Alfine 11. Of iets dergelijks :wink: .
cyclos schreef:
za 15 jan, 2022 11:52

Santos is in de vakantiefietswereld geliefd geworden door de oer Travelmaster. Goed geprijsd, goed afgemonteerd. Die hele fiets lijkt gebaseerd op de klassieke ATB geometrie van begin jaren '90 (voor de opkomst van geveerde voorvorken): heel goed rechtuit kunnen en toch niet te lomp sturen. En een frame dat geen krimp geeft onder zware vakantiebagge belasting.
Toch is de geometrie van een Travelmaster 2.6 ook geschikt om een verende voorvork te gebruiken (-: