Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
Jurr schreef:
di 11 jan, 2022 09:41
Toch jammer dat deze post ge-edit is door de schrijver, gevolgd door al zijn volgende berichten in dit topic. Wat maakt dat de inhoud van die posts niet kan blijven staan?
Ja, dat zie je wel vaker.
Misschien een ongeschreven regel opschrijven dat een post niet meer gewijzigd wordt als direct op de inhoud van die post gereageerd is?
Jurr schreef:
di 11 jan, 2022 09:41
Toch jammer dat deze post ge-edit is door de schrijver, gevolgd door al zijn volgende berichten in dit topic. Wat maakt dat de inhoud van die posts niet kan blijven staan?
Ik sliep er een nacht slecht door en dacht: "Jammer, maar het is het niet waard."
Christophorus schreef:
di 11 jan, 2022 10:27
Ik sliep er een nacht slecht door en dacht: "Jammer, maar het is het niet waard."
Ik vond van wel, de meeste posts gaven heel nuttige informatie over vooral de onderdelenschaarste en het beleid van Santos daarin.
Poppink schreef:
di 11 jan, 2022 10:23
... Misschien een ongeschreven regel opschrijven dat een post niet meer gewijzigd wordt als direct op de inhoud van die post gereageerd is?
Niet mee eens. Als auteur van een bericht moet je m.i. zeggenschap houden over je eigen teksten. Soms krijgen topics nu eenmaal een vreemde wending. In dit topic stond m.i. een paar keer een ongenuanceerde woordkeuze die als trigger kan werken. Ook is er op het forum al een tijdje een trol actief (advies: negeren). Ik kan me goed voorstellen dat C. nu even pas op de plaats maakt.
Ik geloof eerlijk gezegd wel dat C prima tegen een mening van een ander bestand is, en ook dat hij het liefst transparant en oprecht wil kunnen zijn.

Dan deel je ongevraagd en niet eens als reactie op wat dan ook wel veel bedrijfsgevoelige informatie van je leveranciers (Santos, Idworx, Pilot). Is niet goed voor de relatie. Denk dat het daarmee te maken heeft.
Over wat mooie fietsen zijn zullen we het wel nooit eens worden, gelukkig, want dat is persoonlijk. Dat Santos fietsen duur zijn dat is bekend, maar als ik naar de site van Wim zijn favoriete fietsenbouwer kijk, dan zie ik dat Marten schrijft dat een beetje kekke expeditiefiets bij hem ook € 5000 euro kost, dan heb ik er gemakshalve € 800 afgetrokken voor de S/S koppelingen. Evenmin een gemiddelde prijsklasse, dus we hebben het hier over duur versus nog duurder. Verder heeft inmiddels Santos een aantal prijzen al aangepast, Marten schrijft dat bij de huidige krapte en lange levertijden prijzen en levertijden mogelijk aangepast kunnen gaan worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat de problemen in kosten en levertijden Marten bespaart zullen blijven als kleine fabrikant.
Ook de opmerking dat bij maatframe bouwers alles kan is maar beperkt waar. Marten begint al te zeggen dat hij geen Gates en geen Pinion doet. Dus ook hier past wel enige nuance.
Wat mij betreft zijn beide fietsenmakers vakmensen die een mooi en hoogwaardig product leveren, los van of het iemands smaak en voorkeur heeft.
Oh ja, als je er niet uitkomt, kijk dan even naar de Avaghon Grave, die maakt ook hele mooie fietsen, o.a. met Rohloff en riem. Kan ik aanbevelen.
@Dunlop
Je plaatst je opmerking over dat elitaire klupje na een citaat van mij, dus ik mag toch in redelijkheid aannemen dat je in elk geval mede aan mij refereert. Dan is een opmerking over de schoen aantrekken niet zo leuk want die gaat voorbij aan mijn redelijk uitvoerige antwoord. Als sociale wetenschapper wil ik je er tot slot toch op wijzen dat een kleine groep niet vanzelfsprekend een elitaire groep is.
Wat mijn professionele status ermee te maken heeft weet ik niet.
Bij Santos fietsen weet ik best waarover ik praat: mijn vrouw heeft er een. Ik heb ook niet gezegd dat Santos fietsen bagger zijn.

Kortom, mijn verzoek is niet op de man te spelen maar je te beperken tot argumenten.
@Senior
Het klopt dat we het hebben over duur versus heel duur, dat heb ik ook nooit ontkend. Mijn stelling was en is dat je voor een heel dure Santos minder waar voor je geld krijgt, en al jaren. En ja, ik ben het helemaal met je eens dat Avaghon pracht fietsen levert voor een prijs die bepaald wel concurrerend is.
Marten bouwt inderdaad niet alles: als hij het onzin vindt doet hij het niet - en terecht. Maar hij maakt wel dingen die niemand anders kan maken, zoals in mijn geval een speciaal opgehoogd SPD pedaal ter compensatie van mijn beenlengte verschil.
Gisteren einde van de middag van werk thuis gekomen. De hele dag in de productie tegen corona leveringsproblemen aanlopen. In alle hoeken en gaten constructies die nog op een onderdeel wachten en orderbonnen waar niet eens aan begonnen kan worden wegens ontbreken basismateriaal. Precies 2 jaar geleden werden de eerste leveringsproblemen duidelijk. Inmiddels zijn de inkoopprijzen ook flink gestegen en zelfs als je een product hebt waarvoor ze in de rij staan kun je niet altijd de hoofdprijs doorberekenen.

De discussie die in dit draadje plaatsvond was zeer merkwaardig. Toen ik er in viel was er al wat gemodderd: reactie van Beagle Bikes was alleen zichtbaar in een quote. Het verhaal van Cristophorus vond ik heel interessant. Jammer dat je geen minnetjes kan geven bij andere reacties. Als ik hier in de toekomst een reactie van iemand voor de eeuwigheid wil bewaren, moet ik hem blijkbaar direct volledig quoten.

Vandaag ontdek ik dat de essentie van gisteren grotendeels is verdwenen? Wat is dit toch voor forum? Gelukkig heb ik de herinnering nog…..

Nou, ik ga morgen maar weer eens achter de nieuwste 'verwachte' levertijd van mijn bestelde fiets aan bellen.

En eens nadenken over een topic waarom ik, als absoluut geen Santos fan, werkelijk niks denigrerends over de fietsen en het concept van dat merk kan verzinnen.
En eens nadenken over een topic met een grote round-up van de maatframe bouwers in Nederland en hoe hun prijzen/flexibiliteit/leveringstijd zich verhouden tot de AIKSS (Avaghon, Idworx, Koga, Santos, Snel).
En eens nadenken over een topic over hoe wel/niet marginaal dit forum aan het worden is omdat ik steeds meer ontdek dat er overal andere fietsbubbels zijn. En of andere lezers hier ook merken dat nieuwe (wereld)fietsers het ook wel elders kunnen vinden.
Wim schreef:
di 11 jan, 2022 19:39
@Senior
Het klopt dat we het hebben over duur versus heel duur, dat heb ik ook nooit ontkend. Mijn stelling was en is dat je voor een heel dure Santos minder waar voor je geld krijgt, en al jaren. En ja, ik ben het helemaal met je eens dat Avaghon pracht fietsen levert voor een prijs die bepaald wel concurrerend is.
Marten bouwt inderdaad niet alles: als hij het onzin vindt doet hij het niet - en terecht. Maar hij maakt wel dingen die niemand anders kan maken, zoals in mijn geval een speciaal opgehoogd SPD pedaal ter compensatie van mijn beenlengte verschil.
Als ik het goed begrepen heb dan is het in het geval van Gates en Pinion niet omdat Marten dit onzin vindt, maar omdat hij tegen problemen in de communicatie opliep bij deze Gates en Pinion. Dat is wel iets anders. Zo heeft iedere fabrikant wel een reden waarom hij het ene wel doet en het andere niet.
cyclos schreef:
di 11 jan, 2022 19:53
... En eens nadenken over een topic over hoe wel/niet marginaal dit forum aan het worden is omdat ik steeds meer ontdek dat er overal andere fietsbubbels zijn. En of andere lezers hier ook merken dat nieuwe (wereld)fietsers het ook wel elders kunnen vinden.
Voel je niet verplicht dit forum te bezoeken.

Overigens kan ik me goed vinden in de rest van je reactie. En sterkte met het dealen met de leveringsproblemen - heel vervelend lijkt me dat!
Gates kan alleen met een frame dat stijver is dan hij wil maken. Van Pinion kan ik me vaag iets herinneren over inadequate support. Tegen Pinion kun je nog inbrengen dat de Q wel erg groot wordt, het de fiets een kilo zwaarder maakt, en de interne weerstand hoger is. Dus waarom zou je? Maar goed, ieder zijn ding.
cyclos schreef:
di 11 jan, 2022 19:53
En eens nadenken over een topic waarom ik, als absoluut geen Santos fan, werkelijk niks denigrerends over de fietsen en het concept van dat merk kan verzinnen.
Toen ik las dat Santos voor de Travelmaster en voor hun gravelfiets hetzelfde frame gebruiken ging er op mijn dashboard toch wel een lampje uit want het raakt de kern van de fiets als zijnde een die speciaal voor jou gemaakt is.

Als je Marten's fietsen kent, ook van lang voordat Gatesriemen op een fiets konden, is het duidelijk dat hij een ander segment bedient. Niet alleen vanwege dat het maatbouw is, maar vrijwel alles aan de fietsen. Zowel Santos als M-gineering hebben een duidelijke signatuur en zijn geen, of op zijn minst nauwelijks, concurrenten.
Ivm schaarste heeft Marten als voordeel dat hij geen collectie hoeft aan te bieden. Hij kan net als altijd monteren wat leverbaar is. Wel zal bij hem die verzameling ook kleiner zijn.
@ Wim

Zo zie je maar, iedereen kan argumenten aandragen waarom voor het een of voor het ander gekozen wordt. Sommige argumenten zijn meer rationeel, andere meer gevoelsmatig. Na 55 jaar alleen met derailleur en ketting te hebben gereden, rijd ik nu ook met riem/pinion en riem/rohloff en ook nog steeds met derailleur en ketting icm 3 versnellingsnaaf ipv 3 voorbladen. Enige ervaring en mogelijkheden tot vergelijk in de praktijk heb ik dus wel. Mijn ervaring is dat haast alle systemen behoorlijk goed werken, mits ze hun onderhoud op tijd krijgen. Ik geniet volop van alle 3 de systemen. Ik zou ook niet gauw willen oordelen in beter of minder goed, maar vooral in de onderscheidenheid. Het is vooral anders.
Dit forum wordt knap onleesbaar door de niet zichtbare moderatie. Soms twijfel ik aan mezelf, heb ik Alzheimer?
ericplan schreef:
di 11 jan, 2022 21:26
Dit forum wordt knap onleesbaar door de niet zichtbare moderatie. Soms twijfel ik aan mezelf, heb ik Alzheimer?
Dat is niet zozeer aan de moderatie in dit geval. Hier schreef ik het al:

viewtopic.php?p=411784#p411784

Alle postings van Christophorus had hij zelf vanochtend alle tekst uitgehaald en aangepast naar drie puntjes. Dat een moderator vervolgens die posts met alleen puntjes weghaalt lijkt me niet meer dan logisch.

Pleit wel weer voor het door velen zo geliefde quoten van gehele forumposts...

;)
Jurr schreef:
di 11 jan, 2022 21:31
ericplan schreef:
di 11 jan, 2022 21:26
Dit forum wordt knap onleesbaar door de niet zichtbare moderatie. Soms twijfel ik aan mezelf, heb ik Alzheimer?
Dat is niet zozeer aan de moderatie in dit geval. Hier schreef ik het al:

viewtopic.php?p=411784#p411784

Alle postings van Christophorus had hij zelf vanochtend alle tekst uitgehaald en aangepast naar drie puntjes. Dat een moderator vervolgens die posts met alleen puntjes weghaalt lijkt me niet meer dan logisch.

Pleit wel weer voor het door velen zo geliefde quoten van gehele forumposts...

;)
Ook dan, laat die post met puntjes gewoon staan, dan heb je een audit-trail en kan je als lezer aan Christophorus vragen waarom hij zijn post heeft gewijzigd. Nu mist er gewoon een stuk. Niet voor het eerst dat dit gebeurt overigens.
ericplan schreef:
di 11 jan, 2022 21:41

Ook dan, laat die post met puntjes gewoon staan [...]
Tsja, posts met slechts 3 puntjes laten staan is niet conform de forumregels helaas.

ericplan schreef:
di 11 jan, 2022 21:41

[...] en kan je als lezer aan Christophorus vragen waarom hij zijn post heeft gewijzigd.
Dat heb ik dan wel gedaan toen de posts er nog stonden, aangezien ik al vermoedde dat ze verwijderd zouden gaan worden. Zijn antwoord staat hier:

viewtopic.php?p=411858#p411788

ericplan schreef:
di 11 jan, 2022 21:41

[...] Nu mist er gewoon een stuk. Niet voor het eerst dat dit gebeurt overigens.
Ook wel eens gehad ja, best jammer als je best een stuk hebt zitten typen om een ander te helpen en het dan op de grote hoop met onkruid gegooid wordt. Maar nu kwam het vanuit Christophorus zelf om de oorspronkelijke posts tot niets te reduceren.

Maar ja, wie wil er nou moderator zijn? Da's ook een ondankbare taak hoor... Ik heb het op een ander forum wel eens gedaan, da's echt geen feest om te doen ;)
Beetje lastig.
Door ....? beschuldigd van trollen.
Kan het niet terugvinden.
Excuses. Schrijven is niet mijn sterkste punt. Maar trollen is niet mijn bedoeling.

Maar ik vraag me wel af waarom #Wim een uitspraak doet dat S. Chinese frames gebruikt.
Robbert Rutgrink vertelt je een ander verhaal.
Eens uitzoeken?
Wim schreef:
di 11 jan, 2022 20:58
Gates kan alleen met een frame dat stijver is dan hij wil maken. Van Pinion kan ik me vaag iets herinneren over inadequate support. Tegen Pinion kun je nog inbrengen dat de Q wel erg groot wordt, het de fiets een kilo zwaarder maakt, en de interne weerstand hoger is. Dus waarom zou je? Maar goed, ieder zijn ding.
@Wim, heb jij wel eens gereden met een Pinion? De reden dat ik dit vraag is omdat ik het verhaal over de grote Q ken, maar dit in de praktijk niet echt zo ervaar. Ook de grotere weerstand, dat denk ik wel te merken als ik het vergelijk met de derailleurfiets waar net nieuwe kransjes op liggen en een nieuwe ketting, maar wanneer dat pakweg 1000 km oud is en regelmatig vervuild is geweest (en uiteraard weer gereinigd) voel ik eerlijk gezegd dat verschil niet meer. En dan ben ik nog zo ouderwets dat ik mijn derailleur ketting van de racefiets en trekkingfiets iedere 750 km wisselde (in totaal 3 kettingen) en dan uitspoelde en in het kettingvet kookte.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen die grotere Q en grotere weerstand in de praktijk ervaren hebben.