Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
Fedor schreef:
di 13 apr, 2021 08:24
Maten van de Travelmaster 2+ en de Gravelmaster naast elkaar gelegd. Het zijn idd identieke frames
Zouden die echt niet qua wanddikte e.d. verschillend zijn? Het zou toch wel heel vreemd zijn om een stevige vakantiefiets waar je je hele hebben en houden aan kunt hangen ook als gravelfiets aan te prijzen?
Volgens Santos is dat niet vreemd, anderen vinden het slechts bijzonder.

Ik zag het toen ik het topic opende al. Het is nu ook bevestigd vanuit Santos.

Screenshot van de Santos Facebook pagina, de reacties onder de Gravelmaster foto:
20210413_120500.jpg
Maar ja, welke zijn nu die andere drie? Cross Lite en 4.29, welke nog meer? ;)
Jurr schreef:
di 13 apr, 2021 12:06
Maar ja, welke zijn nu die andere drie? Cross Lite en 4.29, welke nog meer? ;)
viewtopic.php?f=8&t=35360&hilit=scc

:wink:
Trekking en TM2.8
STR (die ken ik niet echt) en TM2.8?
Alle ebikes :lol:
2+ en 3+... frames geschikt voor zowel derailleur als Rohloff als schijf- en velgremmen, met heel veel kabelmontagepunten.
Eens even gekeken naar die configurator voor de gravelmaster...... :lol:
Mijn god! Een alu frame met snelspanners: 5740,- en absoluut niet uniek. Dat geef je er toch niet aan uit!
Mijn handgebouwde, stalen, custom WiND frame + onderdelen is nog goedkoper. Maar dat is als je de onderdelen zelf goed uitkiest. Bij Santos mag je het doen wat ze je bieden....

Spaken, velgen, remmen, groepset: nul specificaties.
Mr. Z schreef:
ma 12 apr, 2021 23:55
Bij auto's zijn nog maar weinig unieke dingen, motor en onderstel worden door veel modellen en merken gebruikt, alleen wat cosmetische dingen zijn uniek en er valt weinig custom te maken, van dit model zullen er veel meer verkocht worden dan een custom made fiets.
Dat is toch wel heel kort door de bocht, juist in de auto-industrie zorgen de economies-of-scale ervoor dat je zo'n complex apparaat aan zachte prijzen kunt verkopen. Wat is er nu custom aan die Santos? Het frame bestaat uit rechte buizen, geen complexe hydroformed tubes, en de dropouts kunnen gelasercut worden uit vlakke plaat. Van de drivetrain wordt geen enkel onderdeel door Santos gemaakt. Ik ben er zeker van dat één framebouwer een soortgelijke fiets kan maken aan een competitieve prijs.

Maar vraag aan eender welke interieurbouwer om een nieuw interieur (dashbord, stoelen, binnenbekleding) te maken voor bovengenoemde Peugeot en je zult met de aanschafprijs niet volstaan IMHO.
Jurr schreef:
di 13 apr, 2021 12:06
Volgens Santos is dat niet vreemd, anderen vinden het slechts bijzonder.

Ik zag het toen ik het topic opende al. Het is nu ook bevestigd vanuit Santos.

Screenshot van de Santos Facebook pagina, de reacties onder de Gravelmaster foto:

20210413_120500.jpg

Maar ja, welke zijn nu die andere drie? Cross Lite en 4.29, welke nog meer? ;)
Van iemand die in professionele context "vindt ik" schrijft loopt ik gillend weg en koopt ik NIETS ;p
Tenzij er iemand bij Santos werkt die "ik" heet natuurlijk, maar dan zou het weer "Ik" moeten zijn....
jwkeij schreef:
di 13 apr, 2021 13:58
Mijn handgebouwde, stalen, custom WiND frame + onderdelen is nog goedkoper.
Ja maar die heeft geen Rohloff. Wel een heel mooie fiets!

Wel een goede vergelijking is deze: https://www.shandcycles.com/shop/bikes/ ... f-dropbar/
Ook SRAM i.c.m. Rohbox. Sinds de Brexit helaas ook erg prijzig geworden. Wel een héél mooie gravelbike/monstercrosser.
Daar heb je gelijk in, klopt. Geen rohloff naaf in mijn WiND. Maar, man, man... wat een bedrag voor zo’n dozijnfiets.
Bij The Big $ durven ze ook 13.000,- (geen typefoud!) te vragen voor een racefiets. En die is, naar mijn mening, ook vrij standaard.
Inderdaad, je kunt de merknaam onderhand net zo goed zo schrijven: $anto$ :wink:
Als het dan toch wat mag kosten.....

181268FA-DA0A-4411-92BE-CE15C81BAF18.png

Ik weet niet wat-ie kost, maar hij is wel mooi(er dan de Gravelmaster, vind ik)...
Wat de levertijden zijn weet ik ook niet, maar als ik € 6.000,00 zou willen uitgeven voor een gravelbike, keek ik absoluut verder dan mijn Santos-neus lang is :D
jwkeij schreef:
di 13 apr, 2021 22:21
Bij The Big $ durven ze ook 13.000,- (geen typefoud!) te vragen voor een racefiets.
Bedoel je dan S-Works? Dan praat je wel over het meest luxe racefietsmodel van een al heel duur merk.

Maar er zijn heel veel merken met een 10k-plus racefiets of MTB. En er zal vast wel een markt voor zijn.
Edwin* schreef:
di 13 apr, 2021 22:47
Als het dan toch wat mag kosten.....

181268FA-DA0A-4411-92BE-CE15C81BAF18.png
Moooi... mis alleen wel de triple mounts op frame en voorvork ;)
SingleBe doet alleen custom frames dus prijs is lastig te bepalen.

Pilot Scram Pinion is ook leuk voor 6k,en dan wel met een Ti frame.
Mooie fiets, die Pilot Scram Pinion, maar wel nog duurder met een vanaf van E5900.

- TRP remmen heb ik ook op mijn Stromer ST1X, ik ben voorzichtig gezegd daar niet zo enthousiast over. Maar goed, die mechanische schrijfremmen die standaard op de Gravelmaster komen had ik op mijn Focus crosser, die deden vanalles, maar remmen was er niet 1 van.
- Een draaishifter midden op je stuur, ik weet niet of je daar nu zo blij van wordt, dan denk ik toch liever het schakelsysteem dat S levert.
- De C-line pinion is toch een beetje de lichte variant, waar de Rohloff voor mij toch wat meer proven technologie is.

Blijft dat E5500 instapprijs voor een aluminium fiets bizar veel geld is, daarom ben ik voor een carbon Specialized Diverge gegaan (ook geen budgetmerk, maar met E4500 toch een stukje goedkoper en carbon is een bak duurder om te maken dan alu). Waarom zit ik dan in dit topic.....? Omdat die Diverge wellicht toch weg gaat voor de Santos... Want E5500 is een bak geld, maar van alle fietsen die ik gehad heb (en dat zijn er heel veel), is mijn Santos Travel Lite de enige waar ik nooit gezeik mee heb. En met die Specialized, eigenlijk alleen maar gezeik. Als de Gravelmaster voor mij de 'nooit meer gezeik' sportievere fiets kan zijn, dan is mij dat het geld wel waard.
robhuls schreef:
ma 25 okt, 2021 13:57
Mooie fiets, die Pilot Scram Pinion, maar wel nog duurder met een vanaf van E5900.

[...]

- Een draaishifter midden op je stuur, ik weet niet of je daar nu zo blij van wordt, dan denk ik toch liever het schakelsysteem dat S levert.
Het schakelsysteem van Cinq waarmee je vanaf de remhendels je Pinion kunt schakelen is slecht leverbaar. Er staat al een tijd 2023 staat. Aldus Pilot dealer Saint Christopher:

viewtopic.php?p=401710#p401710

Santos heeft er misschien wat meer op voorraad genomen en kan daarom nog leveren?

robhuls schreef:
ma 25 okt, 2021 13:57

De C-line pinion is toch een beetje de lichte variant, waar de Rohloff voor mij toch wat meer proven technologie is.
Het Cinq schakelsysteem werkt alleen met de 12-speed versie, niet met de 18 speed. Ondanks de voorraad issues heb je dan later nog wel deze optie.

Tevens is de Q-waarde van de C-line smaller dan die van de P-line, wat maakt dat je cranks dichter bij elkaar staan.

18 stappen zijn er wel een hoop, dat heeft niet ieders voorkeur. De range verschilt dan weer niet zo gek veel tussen een 12 en een 18 speed. En zo'n C-line heeft wel een handige aftapplug onderaan voor de oliewissel waar die bij de P-line ontbreekt, daar heb je toch eenmaal per jaar voordeel van ;)
Jurr schreef:
ma 25 okt, 2021 14:32
Het schakelsysteem van Cinq waarmee je vanaf de remhendels je Pinion kunt schakelen is slecht leverbaar. Er staat al een tijd 2023 staat. Aldus Pilot dealer Saint Christopher:

viewtopic.php?p=401710#p401710

Santos heeft er misschien wat meer op voorraad genomen en kan daarom nog leveren?

Het Cinq schakelsysteem werkt alleen met de 12-speed versie, niet met de 18 speed. Ondanks de voorraad issues heb je dan later nog wel deze optie.

Tevens is de Q-waarde van de C-line smaller dan die van de P-line, wat maakt dat je cranks dichter bij elkaar staan.

18 stappen zijn er wel een hoop, dat heeft niet ieders voorkeur. De range verschilt dan weer niet zo gek veel tussen een 12 en een 18 speed. En zo'n C-line heeft wel een handige aftapplug onderaan voor de oliewissel waar die bij de P-line ontbreekt, daar heb je toch eenmaal per jaar voordeel van ;)
De Gravelmaster komt met Rohloff en gebruikt daarvoor de Gebla box. Volgens mij waren de SRAM shifters moeilijk leverbaar en de Campagnolo shifters wel gewoon, maar ik denk dat nu alles weer gewoon leverbaar is. Overigens kost die Cinq shifter E600 extra, standaard is een eigen Pilot fabrikaat (E600 extra voor een andere shifter, dat zijn ook wel prijzen).

Er bestaat ook een P.12, maar die kost E399 meer (en een P.18 E599 meer). Dus ergens is er geld bespaard op de C.12. Of dat erg is, geen idee, je kunt ook geld bespaard hebben op marketing of door beter ontwerp voor productie.