Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelmaster - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gravelmaster

154 berichten
LHTJoost schreef:Marten
Als fietsenbouwer is het iemand die we moeten koesteren. Maar wat vaak wordt vergeten is de zeer lange levertijd van zijn fietsen. Ik heb geen zin om te gaan zoeken, maar ik heb hier wel berichten gelezen die over levertijd van veeeele maanden gingen.

Tegelijkertijd is het doodzonde dat hij van dit forum is weggepest.
gios schreef:
zo 11 apr, 2021 12:57
Ik vind die dunne vork wel mooi :wink:

Om de prijs kan ik alleen maar schaterlachen... :roll:
Hij is duur maar om te schaterlachen? Is een unieke fiets, race STI's [shifters] hydraulische rem die een Rohloff naaf bedienen, frame en letter kleuren naar wens etc, wie biedt dat verder aan? en als ze er al zijn zal de prijs niet veel kunnen schelen.

Santos ontwerpt het frame, ontwerpt specifieke onderdelen er voor, houd een hoop onderdelen op voorraad, heeft een showroom waar mensen op vrijdag ontvangen worden, heeft een heleboel test fietsen op voorraad, de fietsenmaker stopt redelijk wat tijd in het voorlichten en begeleiden van klanten van hun aankoop.

Na bestelling worden de onderdelen klaar gelegd en gaat het frame naar een spuiter die elk frame in een andere kleur moet spuiten en beletteren [kost veel meer tijd dan in serie spuiten] dan gaat het frame weer terug naar Santos en wordt uniek opgebouwd [kost ook weer veel meer tijd dan in serie]
De STI's moeten worden opgebouwd zodat je er een Rohloff naaf mee kan bedienen, kabels op maat gemaakt, remleidingen ook etc en dan staat de fiets na 5 weken al klaar voor de klant.

Als je kijkt hoeveel uren tijd er in 1 fiets zitten en wat de onderdelen kosten dan is de prijs niet om te lachen maar valt het nog wel mee.
Dat kan wel waar zijn. Maar ik heb voor die prijs een heel degelijke vakantiefiets van merk A met R-naaf (2006), een zelf samengestelde racefiets met fijne specs en Ultegra (2017) en een heel leuke mtb met SRAM Eagle 1x12 (eveneens 2017). En dan houd ik nog dik 1.000 euro over. Oja, dat is dan mijn Stevens stadsfiets met Nexus 8v. (Dat vind ik allemaal al best genant luxe.) Dus vier dedicated fietsen voor de prijs van één. Waarom moet één fiets in godsnaam meer dan 8.000 euro kosten? Wat is dat voor markt? En misschien belangrijker: waarom heb ik de indruk dat mensen zulke prijzen normaal gaan vinden? Is het materiaal zo veel belangrijker dan de reis die je ermee gaat maken? De balans lijkt zoek. N.B. Er zijn ook zulke dure racefietsen die door gewone amateurs worden gekocht. Al dat geld voor die paar gram minder of die unieke specs, ik volg het niet.
Mr. Z schreef:
zo 11 apr, 2021 20:51
wie biedt dat verder aan?
Ik herinner me mijn maatbouw-Avaghon. Er onderdeel, de lokatie van elk schroefje en de lengte van elk frame-onderdeel waren vrije keuze, voor zover ze dat bij Avaghon zagen zitten natuurlijk. Het frame zelf werd dus al bij voorbaat uniek, laat staan de onderdelen.
En het kostte geen 8000 euro. Niet eens vaag in de buurt.
willem.m schreef:
zo 11 apr, 2021 21:00
waarom heb ik de indruk dat mensen zulke prijzen normaal gaan vinden?
Misschien heb je die indruk wel omdat het zo is?
Onlangs van een collega gehoord dat de actievere racefietser die lid van een club tegenwoordig gemakkelijk 5000 euro uitgeeft aan een nieuwe racefiets.
Of mijn collega letterlijk te citeren: "5000 euro is het nieuwe normaal."
Met Di2, schijfremmen, carbon wielen en vermogensmeter ga je al snel die kant op ja :lol:
Zojuist geconfigureerd: een Racert met rohloff gates rival/rohbox/hydraulisch en wenskleur hebbie vanaf €4519. Is ook een dure fiets natuurlijk. Wel van een veel kleinere bouwer alsdan S. Meerprijs voor bijvoorbeeld cycle2charge €95 (S: €132).

Kritiek op de Gravelmastert die we constateren:

-frame hadden ze al liggen,
-lelijk ding ( :wink: ),
-geen idee wat ze er op schroeven,
-beperkte customvrijheid,
-mooie praat,
-statusduur.
willem.m schreef:
zo 11 apr, 2021 21:00
Dat kan wel waar zijn. Maar ik heb voor die prijs een heel degelijke vakantiefiets van merk A met R-naaf (2006), een zelf samengestelde racefiets met fijne specs en Ultegra (2017) en een heel leuke mtb met SRAM Eagle 1x12 (eveneens 2017). En dan houd ik nog dik 1.000 euro over. Oja, dat is dan mijn Stevens stadsfiets met Nexus 8v. (Dat vind ik allemaal al best genant luxe.) Dus vier dedicated fietsen voor de prijs van één. Waarom moet één fiets in godsnaam meer dan 8.000 euro kosten? Wat is dat voor markt? En misschien belangrijker: waarom heb ik de indruk dat mensen zulke prijzen normaal gaan vinden? Is het materiaal zo veel belangrijker dan de reis die je ermee gaat maken? De balans lijkt zoek. N.B. Er zijn ook zulke dure racefietsen die door gewone amateurs worden gekocht. Al dat geld voor die paar gram minder of die unieke specs, ik volg het niet.
Kijk eens voor de grap wat die fietsen nu kosten als je je verveelt :wink:
Wat mij bij zowel de Gravelmaster en de Racert opvalt is dat de voorvorken alleen oogjes hebben om low-riders te bevestigen.
Maar wie fietst er in 2021 nog met low-riders?
Je kunt geen rekje zoals de Santos Alleshouder of ander voorvorkrekje als deze: https://bikepacking.com/index/cargo-cag ... hing-bags/ erop schroeven.
Daarvoor heb je aan allebei de kanten van de voorvork 3 oogjes nodig. 2 voldoet ook, maar als je toch bezig bent, dan doe er maar 3.
Surly en Kona bijvoorbeeld hebben deze oogjes vaak wel.
@Mr. Z: #integraalquotealarm + Ik ben inderdaad ook wel bang dat ik zal schrikken van die prijzen, die voor fietsen een stuk rapper lijken te stijgen dan het gemiddelde inflatiecijfer doet vermoeden.
DaVinci schreef:
zo 11 apr, 2021 22:16
Wat mij bij zowel de Gravelmaster en de Racert opvalt is dat de voorvorken alleen oogjes hebben om low-riders te bevestigen.
Bij de Racert kun je kiezen: staal met lowrider oogjes (waarom niet?), carbon, of de carbon fyxation (die heb ik) met 2x3 van die nokjes. (En als graag wat anders wilt hebben ze daar vast geen groot bezwaar tegen :D )
Mooie manier om met een naam een nieuwe markt aan te boren :)

Tot voor kort had je toch de Travelmaster 2+ met dropbarmogelijkheid? Dat lijkt wel heel erg op de "nieuwe" gravelmaster. Of zijn er nog andere wijzigingen?

Tja over de prijs... fietsen zijn de afgelopen jaren gewoon een stuk duurder geworden (en Santos is altijd al aan de dure kant geweest). 10 tot 20% prijsstijging in 3 jaar is redelijk standaard. En op een groot bedrag gaat het dan heel snel omhoog.
Fedor schreef:
ma 12 apr, 2021 09:42
Tja over de prijs... fietsen zijn de afgelopen jaren gewoon een stuk duurder geworden (en Santos is altijd al aan de dure kant geweest). 10 tot 20% prijsstijging in 3 jaar is redelijk standaard. En op een groot bedrag gaat het dan heel snel omhoog.
Dat zal allemaal, maar als je eens twee van die fietsen samen naast deze auto zet:
Afbeelding
(Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi 72)
En je ziet dat de fietsen zeker meer gaan kosten dan de auto, die 12.645 euro kost, (Bron autoweek) en je somt eens allemaal op wat er in zo'n auto zit aan dingen die speciaal voor die auto gefabriceerd zijn dan vind ik het toch opmerkelijk. En dan zit op deze auto ook nog 1838 euro BPM die op de fiets niet zit.
Mr. Z schreef:
zo 11 apr, 2021 20:51
race STI's [shifters] hydraulische rem die een Rohloff naaf bedienen,
Dat is een optie van €269, vanafprijs is dan €5584. SRAM double tap (groep niet nader gespecificeerd).

Hier SRAM Force op een titanium frame, Rohloff/Gates/disc banden tot 42-622 (of 47-584), 9,9kg. vanafprijs €4890. Meer race georiënteerd dan de gravelmastert (geen nokkies enzo). Niet Nederlands maar Italiaans/Tsjechisch.

https://www.fabike.it/t2-rohloff-drop-bar

Maar goed ik geef S op zich geen ongelijk hoor. Investeerders willen natuurlijk rendement. De stores moeten zo'n fiets maar weer afnemen. Ze zijn flink afhankelijk van het merk voor hun eigen belegde boterham.
derdekeer schreef:
zo 11 apr, 2021 21:16
Onlangs van een collega gehoord dat de actievere racefietser die lid van een club tegenwoordig gemakkelijk 5000 euro uitgeeft aan een nieuwe racefiets.
Maar dan heb je wel een afgelijnde fiets die er niet uitziet alsof er wat uit de onderdelenbak gegraaid is....

(Bij die racefietsen is het overduidelijk dat het "maar een hobby" is, functioneel moet het niet zijn.)
Leon schreef:
ma 12 apr, 2021 10:01
Fedor schreef:
ma 12 apr, 2021 09:42
Tja over de prijs... fietsen zijn de afgelopen jaren gewoon een stuk duurder geworden (en Santos is altijd al aan de dure kant geweest). 10 tot 20% prijsstijging in 3 jaar is redelijk standaard. En op een groot bedrag gaat het dan heel snel omhoog.
Dat zal allemaal, maar als je eens twee van die fietsen samen naast deze auto zet:
Afbeelding
(Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi 72)
En je ziet dat de fietsen zeker meer gaan kosten dan de auto, die 12.645 euro kost, (Bron autoweek) en je somt eens allemaal op wat er in zo'n auto zit aan dingen die speciaal voor die auto gefabriceerd zijn dan vind ik het toch opmerkelijk. En dan zit op deze auto ook nog 1838 euro BPM die op de fiets niet zit.
Bij auto's zijn nog maar weinig unieke dingen, motor en onderstel worden door veel modellen en merken gebruikt, alleen wat cosmetische dingen zijn uniek en er valt weinig custom te maken, van dit model zullen er veel meer verkocht worden dan een custom made fiets.
Maar het blijft een boel geld voor een fiets.....
En nu heeft Santos ook geen 3 x 10 derailleur sets meer dus die optie valt af.
Maten van de Travelmaster 2+ en de Gravelmaster naast elkaar gelegd. Het zijn idd identieke frames (net zoals de 4.29 en de Cross Lite).

Dat levert voor een gravelbike (die wat "speelser" mag zijn) eigenlijk een te lange wielbasis op.

Ze hadden beter de Race Lite als uitgangspunt kunnen gebruiken en die geschikt maken voor bredere banden en schijfremmen. Maar ja, dan praat je wel over een nieuw frame. Nu maken ze zich er weer wat te makkelijk van af.
Op zich is het gebruik van één frame voor twee modellen niet nieuw. Rond 2000 had Koga de randonneur en de terraliner oval. Precies dezelfde stalen frames, maar de randonneur was volgehangen met van alles en nog wat en de terraliner oval werd geleverd als kale hybride.
Senior2 schreef:
di 13 apr, 2021 08:44
Op zich is het gebruik van één frame voor twee modellen niet nieuw.
Da's waar, maar voor een dikke 5k euro verwacht ik wel een specifieke geometrie die meer aansluit bij het beoogde gebruik.
willem.m schreef:
za 10 apr, 2021 18:41
Je kunt nu wel heel rationeel gaan doen, maar wat je -al dan niet bewust- vergeet te melden is dat zo'n fiets wel heel veel beleving zal geven. En dat stukje emotie is in de prijs inbegrepen.
Hier op het forum maakt Santos altijd wel emoties los ja :lol: