Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tekort aan fietsonderdelen nog nijpender - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tekort aan fietsonderdelen nog nijpender

Deze 'Suezcrisis' maakt ook weer eens duidelijk dat er complete megastallen door het Suezkanaal varen. Nu zijn 11 Roemeense schepen volgepakt met in totaal 130.000 schapen (zie hier). In 2019 berichtte Trouw al over deze transporten naar landen als Koeweit en Qatar, waarbij dieren die onderweg bezwijken, als haaienvoer overboord worden gekieperd.
keesswart schreef:
di 30 mar, 2021 18:52
Er zijn ook geopolitieke redenen ... Rob de Wijk ...
Ik denk dat je inhoudelijk gelijk hebt. Alleen die Rob de Wijk zeg: ik hoorde laatst een lange podcast met hem, en ik heb zelden zo'n zelfingenomen man gehoord. Tenenkrommend vond ik het. Overigens valt me dat ook bij enkele andere geopolitieke 'experts' op.
keesswart schreef:
di 30 mar, 2021 19:02
Deze 'Suezcrisis' maakt ook weer eens duidelijk dat er complete megastallen door het Suezkanaal varen. Nu zijn 11 Roemeense schepen volgepakt met in totaal 130.000 schapen (zie hier). In 2019 berichtte Trouw al over deze transporten naar landen als Koeweit en Qatar, waarbij dieren die onderweg bezwijken, als haaienvoer overboord worden gekieperd.
Ja hoor, gaan we weer... Roemenië en Koeweit/Qatar verwijten maken, maar hoe goed doen wij het dan in dit kleine landje?
(behalve die containerreus weer vlot trekken)

https://www.animalrights.nl/undercover ... -straathof

Alsof wij zo lekker omgaan met dieren... ook wij hebben megastallen hier in NL, alleen varen ze niet.

Iets met een splinter in het oog van een ander en een balk in je eigen oog?

Hier nog een eye-opener (?)

https://www.jongebazen.nl/geen-categor ... -betweters

(Ik weet overigens niet zo goed wat varende megastallen met een nog nijpender tekort aan fietsonderdelen te maken heeft)
Edwin* schreef:
di 30 mar, 2021 19:40
Alsof wij zo lekker omgaan met dieren... ook wij hebben megastallen hier in NL, alleen varen ze niet.
Iets met een splinter in het oog van een ander en een balk in je eigen oog?
Ik denk niet dat het werkt om iemand proberen af te drogen met een jij-bak in de vorm van nationaliteiten, en al zeker niet bij Kees.
Leon schreef:
di 30 mar, 2021 20:18
Edwin* schreef:
di 30 mar, 2021 19:40
Alsof wij zo lekker omgaan met dieren... ook wij hebben megastallen hier in NL, alleen varen ze niet.
Iets met een splinter in het oog van een ander en een balk in je eigen oog?
Ik denk niet dat het werkt om iemand proberen af te drogen met een jij-bak in de vorm van nationaliteiten, en al zeker niet bij Kees.
Ik wil niemand afdrogen, maar ik begrijp dat belerende toontje niet zo goed en kan het in dit topic al helemaal niet plaatsen. Waar is dat helemaal goed voor? Wat schieten we er mee op om af te geven op anderen die het zo slecht doen en wij dus zo goed zijn, want zoiets zouden wij dus noooooooit doen.

Ik merk dat ik me hier wel vaker aan stoor en het niet kan laten om dan toch een tegengeluid te geven.

Dus iemand wijzen op een balk heet jij-bakken? Dat is wel een erg eenvoudige manier om een tegengeluid te willen laten verstommen.
Ja, het was een inkoppertje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Daarnaast denk ik dat een overeenkomst tussen Kees en mij is dat wij het beiden vreemd vinden om ons in het hokje wij-Nederlanders te laten stoppen. Ik ben tenminste al een tijd niet meer zo trots op Nederland als ik ooit was, of het moet zijn dat je in Nederland nog individu mag zijn.

Een rake jij-bak (maar nog steeds volgens de logica geen geldig argument) was geweest als je Kees kad ervan kunnen betichten zelf dieren op een dieronvriendelijke manier in zijn stallen te houden. Ik verwacht evenwel niet dat hij een kleine kudde half verstorven en aan ziektes lijdende geiten in zijn fietsenhok heeft.
Of je snapt mijn punt niet, of je wilt ‘m niet snappen.

Maar goed, om on topic te zijn: ik ben blij dat ik een paar weken geleden een nieuwe cassette, nieuwe voorbladen en ketting voor mijn racefiets gekocht heb. Wellicht nog net op tijd.

Ik kan weer met nieuw spul de weg op.
Dat laatste is inderdaad het belangrijkste. Ik heb gisteren nog ter informatie naar cassettes gezocht. 8 speed is overal uitverkocht. Gelukkig heb ik nog voorraad.
Meneer Shimano Benelux, heeft 109 cassettes in het assortiment, direct leverbaar op dit moment? 0 :shock:

Ben blij dat ik met enig aandringen net op tijd wat extra voorraad heb kunnen bestellen, fiets onderdelen zijn het nieuwe wc papier, maar een echt tekort doet de hele branche nu nog meer bestellen wat in backorder komt, straks heeft de ene fietsenmake/leverancierr 50 stuks 9 speed cassettes op voorraad maar geen kettingen en de ander 50 kettingen maar geen cassettes...

Dit gaat nog wel een tijdje duren
Inderdaad, als iedereen nu gaat hamsteren, wordt het alleen maar snel erger.
Als je zeker weet dat die zo gewenst fietsketting aan boord is van de Ever Given, leg dit scheepje dan bij je thuis in de achtertuin. Of bij je favoriete fietsenboer.
Ever Apeldoorn.JPG
Hier in Apeldoorn.

https://evergiven-everywhere.glitch.me
Mr. Z schreef:
wo 31 mar, 2021 00:03
straks heeft de ene fietsenmake/leverancierr 50 stuks 9 speed cassettes op voorraad maar geen kettingen en de ander 50 kettingen maar geen cassettes...
Net als vroeger, toen er nog geen webwinkels waren. Gelukkig woonde ik toen in Amsterdam, waar ik een niet al te groot rondje kon fietsen langs Brands in de Javastraat, Schram bij het Tropenmuseum, Kronenberg in de Van Woustraat en Lohman in de Clercqstraat om de gewenste onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Niet zelden moest ik dan toch maar genoegen nemen met wat minder goed maar wel betaalbaar spul van Halfords. (Hetzelfde verhaal voor fotospullen: ik was blij dat ik bij mijn toenmalige werkgever faxen kon sturen naar camerawinkels of ze een bepaald soort objectief nog als occasion hadden liggen.)
keesswart schreef:
wo 31 mar, 2021 11:47
Net als vroeger, toen er nog geen webwinkels waren. Gelukkig woonde ik toen in Amsterdam, waar ik een niet al te groot rondje kon fietsen langs Brands in de Javastraat, Schram bij het Tropenmuseum, Kronenberg in de Van Woustraat en Lohman in de Clercqstraat om de gewenste onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
Ha, zulke rondjes herinner ik me ook nog. Bij mij draaide dat er vrijwel altijd op uit dat het er niet was en ik het dan bij een fietsenmaker bestelde.
Dat hield destijds in dat hij een paar woorden kriebelde op een kladblok en je dan mocht gaan. Als je wilde weten wanneer het er was moest je dat vragenwant dat zei hij niet vanzelf. Het antwoord was "volgende week". Volgende week terugkomend kon je dan constateren dat het er niet was en hij nogmaasl noteerde waar het om ging. De week erna hoorde je dat het "niet leverbaar" was, waarop ik de importeur belde om te vragen of dat zo was. Dat was nooit zo en een week later lag het dan bij mijn fietsenmaker die zich afvroeg hoe hij aan dat pakketje kwam. Het was toch niet de bedoeling dat klanten het zelf gingen bestellen bij de importeur!
Klinkt alsof het tijd wordt voor een andere fietsenmaker? Zulke bestaan nu trouwens nog, verschil is dat je het dan beter bij een online dozenschuiver kan bestellen.
Laat ons eerlijk zijn...
In vergelijking met de grote online onderdelenwinkels (Mantel, Bikester, ...) heeft een lokale fietsenmaker geen kans als het puur gaat over het leveren van een onderdeel. Ze zijn duurder en niet sneller.

Als ik een nieuwe lamp wil, en ik ga naar mijn fietsenmaker, dan heb ik keuze uit 5 modellen of zo.
Wil ik iets anders, dan moet hij het ook bestellen, en er een marge op nemen...
Ondertussen heeft die wel 2 keer tijd aan mij besteed, en ondertussen ook nog een bestelling geplaatst, ontvangen en aan mij gegeven.
@Bast1aan
De herinnering dateert al van enige tijd geleden, van vóórdat ik de befaamde dikke catalogus van Roseversand ontdekte. Daar kon je onderdelen uit bestellen door de artikelnummers op een formulier in te vullen en naar Duitsland te sturen. Tot mijn grote vreugde kwam er dan een paar weken later een doos waarin daadwerkelijk echt zat wat ik had besteld. Mijn fietsklusleven verbeterde er aanzienlijk door.
Webshops kwamen pas later, maar die komen op hetzelfde neer, maar zijn meestal sneller.

@Blackbelt.
Ik heb nooit geklaagd over de prijzen bij lokale fietsenmakers. Maar je bestelt iets fatsoenlijk voor een klant of je doet het niet.
Leon schreef:
wo 31 mar, 2021 16:38


@Blackbelt.
Ik heb nooit geklaagd over de prijzen bij lokale fietsenmakers. Maar je bestelt iets fatsoenlijk voor een klant of je doet het niet.
Daarom dat deze fietsenmaker waarschijnlijk nu amper omzet draait met onderdelen... (of niet meer bestaat)

De winkel waar wij een paar kinderfietsen kochten bestaat nu ook niet meer. De man was vriendelijk als je kocht, maar werd gewoon giftig als er nadien een herstelling moest gebeuren.

Mijn 12-jarige zoon reed op zijn fiets en 2 weken na aankoop brak het zadel (metalen steuntjes onderin).
Dus wij terug met het zadel: geen garantie, je zoon is er zeker mee met volle kracht een stoep opgereden... Argumenteren dat ten eerste een zadel daar tegen moet kunnen, ten tweede dat hij toen amper 40kg woog (en het een volwassen fiets was), en dat hier dus echt een materiaalfout achter moest zitten hielp niet.
Ik heb het dan zelf met de fabrikant (fotootje was genoeg samen met aankoopbewijs) kunnen regelen, maar het zadel werd wel bij die FM geleverd. Deed hij nog eens dubbel giftig daarover....

Sommige mensen zouden beter geen winkel beginnen of overnemen.
Blackbelt schreef:
wo 31 mar, 2021 16:47
Leon schreef:
wo 31 mar, 2021 16:38
@Blackbelt.
Ik heb nooit geklaagd over de prijzen bij lokale fietsenmakers. Maar je bestelt iets fatsoenlijk voor een klant of je doet het niet.
Daarom dat deze fietsenmaker waarschijnlijk nu amper omzet draait met onderdelen... (of niet meer bestaat)
Ik heb ze hier allemaal geprobeerd. Allemaal hetzelfde.
Blackbelt schreef:
wo 31 mar, 2021 16:34
Laat ons eerlijk zijn...
In vergelijking met de grote online onderdelenwinkels (Mantel, Bikester, ...) heeft een lokale fietsenmaker geen kans als het puur gaat over het leveren van een onderdeel. Ze zijn duurder en niet sneller.

Als ik een nieuwe lamp wil, en ik ga naar mijn fietsenmaker, dan heb ik keuze uit 5 modellen of zo.
Wil ik iets anders, dan moet hij het ook bestellen, en er een marge op nemen...
Ondertussen heeft die wel 2 keer tijd aan mij besteed, en ondertussen ook nog een bestelling geplaatst, ontvangen en aan mij gegeven.
Deze mening deel ik met je. In een verleden ooit een aantal jaren iets gehad met een dochter van een fietsenmaker. Als je er wat meer van mee krijgt op die manier is het heel herkenbaar wat je schrijft.

En neem nou het bestellen van een fiets via internet bij zo’n dozenschuiver. Je betaalt gewoon de prijs die ze voor de fiets vragen. Om korting vragen, tsja, dat kan dus niet als de fiets in het winkelmandje van de webshop zit en afgerekend moet worden.

Bij de plaatselijke fietsenmaker om korting vragen, dat doen we natuurlijk allemaal, tot grote ergernis van de fietsenmaker zelf.
Een antwoord van de beste man (die inmiddels niet meer in ons midden is) die me altijd bijgebleven is, als een klant hem bij het kopen van een fiets vroeg of er nog wat af kon (de prijs bedoelend), was zijn steevaste antwoord: “Ja, de verf!”

(Of in het plaatselijk dialect: “Giet er nog wat of?” Met als antwoord: “Joa, de varve!”)
die plaatselijke fietsenwinkel gaat het alleen met webshop redden.