Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Built for Life - Forum Wereldfietser

Built for Life

In feburari 2011 heb ik een Santos Trekking Lite gekocht en fiets hier naar alle tevredenheid op.
Met mijzelf had ik de afspraak gemaakt dat ik er minimaal 100.000 km op moest fietsen voor ik om zou kijken naar mogelijk een andere fiets. De Avaghon bekeek ik af en toe likkebaardend. Maar ik zat nog maar op de 70.000 dus nog 30 te gaan en dan misschien afreizen naar Rotterdam.

Eind januari brachten we de fiets naar de fietsenmaker ivm lekkende rem en even een beurtje.
Naast het repareren van de rem zag de fietsenmaker een breuk in het frame in de zitbuis, vlak onder het zadel.

Geheel toevallig zat ik 1 week voor de garantie termijn op het frame zou verlopen, ik verwachte niets en toch!
Ik krijg een geheel nieuw frame! :D
In maart krijg ik mijn ' nieuwe' fiets, nieuwe kleur, 1 maatje groter voor misschien ooit een pendix. En ik laat m nu opbouwen met son dynamo. ( misschien ter overvloede, dat betaal ik natuurlijk zelf)

Ik vind het leuk dit met jullie te delen.
Beetje jammer dat een nieuwe Avaghon er voorlopig niet inzit. :wink: Eerst weer 100.000km fietsen.
Dat is een fijne service! Welke kleur heb je nu uitgezocht?
Marjan schreef:Beetje jammer dat een nieuwe Avaghon er voorlopig niet inzit. :wink:
Dan heb je dan wel het nieuwste model. :D :wink:
Gefeliciteerd!
Lekker veel km's gemaakt op een fiets die daarvoor ook bedoeld is :P)

En nu weer verder dus ;)
Slim dat andere kleurtje op het frame, is het net een nieuwe fiets ;)
Mr. Z schreef:
vr 12 feb, 2021 19:31
Dat is een fijne service! Welke kleur heb je nu uitgezocht?
Legergroen met zwarte letters en zwarte son. :D
Leuk! :D
(En het bevestigd een beetje wat ik over alu frames denk -
oh jeej vrouwlief d’r Idworx is ook een jaar of 10 :shock: )
En het bevestigd een beetje wat ik over alu frames denk
En wat denk je over aluminium frames? Ik ben in mijn leven veel meer gebroken stalen als aluminium frames tegengekomen.
Geheel toevallig zat ik 1 week voor de garantie termijn op het frame zou verlopen
Ik had van Santos wel een levenslange garantie verwacht.
Bert van Sprang schreef:
vr 12 feb, 2021 20:28
En het bevestigd een beetje wat ik over alu frames denk
En wat denk je over aluminium frames? Ik ben in mijn leven veel meer gebroken stalen als aluminium frames tegengekomen.
Dat alumium niet houd van buigen, zeker niet in de nabijheid van lassen. Dat veranderd de structuur van het materiaal blijvend.
Dat klopt, daarom worden aluminium frames ook ontworpen om teveel buiging te voorkomen.
Marjan schreef:
vr 12 feb, 2021 19:16
(...)
Beetje jammer dat een nieuwe Avaghon er voorlopig niet inzit. :wink: Eerst weer 100.000km fietsen.
Zo is het. Veel plezier ermee!

Ben overigens wel blij dat die regel voor mij niet geldt. :lol:
Dat nieuwe frame is een meevaller.

Is het lek aan de rem ook verholpen?

Hans
Onder het zadel hóórt ook een scheur in het frame te zitten. Anders klemt de zadelpenklem niet.
:D :D :D
javb2812 schreef:
vr 12 feb, 2021 20:54
Dat nieuwe frame is een meevaller.

Is het lek aan de rem ook verholpen?

Hans
Volgens de fietsenmaker was het geen lekkende rem maar moest deze ontlucht worden. De rem remde nauwelijks meer maar doet het nu weer goed.
Netjes! :D
Beetje jammer dat een nieuwe Avaghon er voorlopig niet inzit. :wink: Eerst weer 100.000km fietsen.
Dat kan je wel zeggen ja!
Je kan hem ook nu verkopen en na 10 jaar voor iets mooiers gaan. Life is short, No time to waste. :!:
geelfietsje schreef:
za 13 feb, 2021 04:04
Beetje jammer dat een nieuwe Avaghon er voorlopig niet inzit. :wink: Eerst weer 100.000km fietsen.
Dat kan je wel zeggen ja!
Je kan hem ook nu verkopen en na 10 jaar voor iets mooiers gaan. Life is short, No time to waste. :!:
Precies. Verkoop dat Santos-frame nu dat nog nieuw is en koop een goede fiets. 😁
Marjan schreef:
vr 12 feb, 2021 19:16
Naast het repareren van de rem zag de fietsenmaker een breuk in het frame in de zitbuis, vlak onder het zadel.
Ik ben wel benieuwd hoe die breuk precies liep.
Is dat bijvoorbeeld zo: (Foto M-gineering)
Afbeelding

of zo: (Foto M-gineering)
Afbeelding

of bijvoorbeeld in het verlengde van de uitsparing t.b.v. de zadelklem?
En of je vaak de zadelpen hebt verzet... Ik geloof niet dat jij er een bent die drie keer per week de Col du Vam via de kasseien afragt, of vergis ik me? :wink: