Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtere binnenbanden van Schwalbe - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichtere binnenbanden van Schwalbe

dik5 schreef:
vr 09 okt, 2020 14:29
Lichtere binnenbanden lijken mij niet zo relevant voor reisfietsen, grammen kwestie.
Op de buitenbanden lijkt mij meer winst te halen
Klinkt mij als een uitstekend reserve binnenband om mee te hebben.
De nieuwe binnenband van Schwalbe voor een 50mm band weegt iets van 65 gram, de extra lichte rubberen versie van Schwalbe weegt iets van 150 gram. Op mijn fietstocht heb ik er hier 4 van bij mij, dat scheelt toch snel 340 gram, en soepeler rijden en minder volume. Dus als deze band doet wat Schwalbe belooft, zie ik alleen maar plus, plus, plus. Verder zie ik aan het eind van de levenscyclus 65 ipv 150 gram afval.
Bert van Sprang schreef:
ma 12 okt, 2020 09:28
De nieuwe binnenband van Schwalbe voor een 50mm band weegt iets van 65 gram, de extra lichte rubberen versie van Schwalbe weegt iets van 150 gram. Op mijn fietstocht heb ik er hier 4 van bij mij, dat scheelt toch snel 340 gram,
Dat is een behoorlijk verschil. Het is op zijn minst aantrekkelijk als thuiskomertje, mits ze goed houdbaar zijn.
Maarre, VIER reservebinnenbanden? Wat voor tochten doe jij?
Misschien dat je met je nieuwe Almotions binnenkort iets kunt bezuinigen op de meegenomen binnenbanden.
Bert bedoelt vast twee gemonteerde binnenbanden en twee reserve. Dat laatste doe ik ook. Ieder gewichtsvoordeel mag je dus inderdaad met vier vermenigvuldigen, en dan wordt het al snel interessant - behalve als de ventielen lekken.
Helemaal correct, Wim.
Ik heb inmiddels wat beter gekeken en ben best wel geïnteresseerd, en niet allleen vanwege het gewichtsvoordeel. Wel zie ik dat er alleen Franse ventielen worden geleverd, dus ik zou een opvulringetje moeten gebruiken. Ik denk wel dat ik op een eerste tocht voor de zekerheid ook een gewone binnenband zou meenemen. Kinderziektes komen er immers vaak pas uit bij gebruik door een groot aantal gebruikers.
Een beperking is verder dat als afwisselend verschillende soorten buitenbanden gebruikt ze dezelfde maat moeten hebben. Kleiner mag niet. Mijn Conti winterbanden zijn echter smaller dan mijn Almotions, dus dan zou ik ook de binnenbanden moeten wisselen. Dat kan natuurlijk wel.
Ben benieuwd hoe het met plakken gaat als ze lek zijn - las op het Australian bike forum dat plakkers niet houden.
Reinder schreef:
vr 09 okt, 2020 13:29
Interessante ontwikkeling.
Mijn huidige standaard 26 inch binnenbanden gewogen. Opvallend dat ze een gelijk gewicht hebben. Daar zit dus niet de winst.
Nog eens mijn binnenband gewogen. Deze week weegt hij opeens 228 :oops: . Dat is toch een aardig verschil met de 85 gram van Schwalbe.
Inmiddels de 'nieuwigheid' wat beter gelezen en een andere tests ingezien dan die van de fabrikant.

Voor de liefhebbers twee reviews van Thermoplastic style tubes zie verder

aerothan
https://road.cc/content/review/schwalbe ... ube-277797

tubolito-tubo-road
https://road.cc/content/review/tubolito ... bes-253312
Na een tijdje als reserve meegenomen te hebben, heb ik laatst onderweg m'n Tubolito binnenband moeten gebruiken. Helaas was die door een productiefout niet lekdicht op de lasnaad. Bleek ook niet te dichten met de bijpassende plakkers. 'k Kreeg na een mailtje netjes een nieuwe van ze, maar in het vervolg gaat er wel een tweede mee ondanks de nu weer tubeless setup.

Voorlopig blijf ik nog even bij de oranje concurrent, maar ik ben wel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Leuk vind ik wel dat ze al aardig wat maten hebben, bij een brede plusband gaat er best een flinke binnenband in... zou leuk zijn als er nog meer maten volgen.
Zijn er inmiddels al ervaringen met de Aerothan? Ik heb wat nieuwe nodig omdat ik op mijn laatste tocht een binnenband verspeelde aan een gewoon lek en de volgende aan een lekkend ventiel.
En is de Foss inner tube al eens voorbij gekomen?

http://wimschermer.blogspot.com/2020/12 ... nband.html
Die zijn in ieder geval niet lichter, maar zwaarder als "normale" binnenbanden.
De charme van de Aerothan was voor mij dat hij ongeveer net zo zwaar/licht is als de xxlight biba van Schwalbe maar wel lekbestendiger. Dat laatste is voor mij vooral interessant in combinatie met de Compass Rat Trap Pass banden die licht snel en comfortabel zijn maar in Italie met veel troep op de weg toch te vaak lek gingen.
Is die Foss biba ook een kunststof biba maar dan wat degelijker en zwaarder dan de Aerothan?
Wim schreef:
do 25 mar, 2021 11:33
Is die Foss biba ook een kunststof biba maar dan wat degelijker en zwaarder dan de Aerothan?
Gemaakt van bewerkt thermoplastische elastomeren, taaier en een kwart zwaarder dan een SV7 lees ik op de blog van Wim Schermer.
Inge1 schreef:
ma 12 okt, 2020 10:31
Ben benieuwd hoe het met plakken gaat als ze lek zijn - las op het Australian bike forum dat plakkers niet houden.
Klopt, zijn wel weer aparte plakkers voor.

Hier trouwens altijd maar 1 (standaard) reservebinnenband en een paar plakkers. Zo hou ik altijd een reserveband (plak 's avonds dan de lekke band). Kans op twee keer lekrijden op één dag lijkt me klein.
Wim schreef:
do 25 mar, 2021 09:42
Zijn er inmiddels al ervaringen met de Aerothan?
Ja, al een half jaar in 50-622, maar heel weinig gereden. Montage is lastiger dan butyl, dat wel.
Ik geloof dat ik zelf ook maar eens moet gaan proberen dan.
Kans op twee keer lekrijden op één dag lijkt me klein.
Nee hoor, heb wel eens ooit 5 keer op een dag lekgereden zonder de oorzaak te kunnen vinden. Niet leuk en daarom ben meerdaagse tochten altijd 2 binnenbanden mee.