Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtere binnenbanden van Schwalbe - Forum Wereldfietser

Lichtere binnenbanden van Schwalbe

Op diverse websites las ik dat Schwalbe met de Aerothan met een lichter type binnenband komt. 'k Dacht het hier ook maar even te plaatsen:

https://bikepacking.com/news/schwalbe-aerothan-tubes/

https://schwalbe.com/aerothan/nl
Jurr schreef:
vr 09 okt, 2020 09:55
Op diverse websites las ik dat Schwalbe met de Aerothan met een lichter type binnenband komt.
Bedankt dat je ons erop attent maakt. Na me door een heleboel marketingpraat geworsteld te hebben, blijkt het voor mij heleboel aan het einde van de pagina op te houden: een 559-band blijkt er alleen vanaf 54 mm breedte te zijn. En voor de 406-voorwielen van mijn velomobiel, waar een lichtlopende vervanger voor de vrij snel leeglopende *) Extra Light-binnenbanden welkom zou zijn, is er al helemaal niets. :(

Groetjes,

Carl

*) Over bijpompen van de Aerothans staat in de FAQ: "Aerothan Tubes presteren qua luchtretentie gelijk aan binnenbanden van butyl." Maar ja, is dat gelijk aan de standaardbanden, of gelijk aan de Extra Lights? In mijn ervaring zit daar wel verschil in.
Ik zou ook even controleren of ze kunnen worden geplakt.
Meestal zijn lichtgewichtbanden weggooibanden.

Verder moet je ze er erg voorzichtig omleggen.
Niet mijn sterkste punt bij regen en kou.
,

Carl schreef:
vr 09 okt, 2020 11:03
[: een 559-band blijkt er alleen vanaf 54 mm breedte te zijn. in.
Bij dit soort maten is tubeless een betere optie
1. ze kunnen worden geplakt.
2. de weerstand tegen rek is veel groter als bij traditionele banden, dus waarom je ze er voorzichtig op moet leggen is mij niet duidelijk.

Fijn als iemand ze wil uitproberen en ons zijn ervaring meedeelt.
liefhebber schreef:
vr 09 okt, 2020 11:06
Ik zou ook even controleren of ze kunnen worden geplakt.
Ik hoef dat dus niet, want de Aerothans zijn voor mij niet bruikbaar. :wink: Maar voor anderen is het antwoord: met 'Schwalbe glueless Patches'. Hoe lang die houdbaar zijn en hoe goed verkrijgbaar onderweg en hoe lang ze blijven zitten et cetera... dat stond allemaal niet in de FAQ.

Wel mooi: ze zijn volledig recyclebaar. (Wel inleveren bij de aangesloten Schwalbedealer... En o ja, dat inleveren blijkt met butylbandjes ook te kunnen, wist ik nog niet.)

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
vr 09 okt, 2020 11:51
Wel mooi: ze zijn volledig recyclebaar.
Butyl is ook recyclebaar. In 1988 stond bij Vredestein in Maastricht al een butylrecyclingfabriek, dus waarom ze nu met zulke praat beginnen te schermen weet ik niet.
Bert van Sprang schreef: Fijn als iemand ze wil uitproberen en ons zijn ervaring meedeelt.
+1
Ik lees het resultaat wel over een paar jaar.
Interessante ontwikkeling.
Mijn huidige standaard 26 inch binnenbanden gewogen. Opvallend dat ze een gelijk gewicht hebben. Daar zit dus niet de winst.
Mooie priet praat over het recyclen van rubber. Bergen rubber liggen er op de wereld en deze groeien alleen maar daar gaat geen spat van af. Laat degene die daar over wil schrijven ons eens vertellen wat er van gemaakt kan worden en dat er een markt is van gerecyled rubber.
Korrels op kunstgrasvelden? :roll:
Bert van Sprang schreef:
vr 09 okt, 2020 13:55
Korrels op kunstgrasvelden? :roll:
Dat zijn dus gewoon stortplaatsen, maar dan anders verkocht.

@WimB. Iets over citeren op een forum: als je niet citeert betekent dat dat je op de vorige schrijver reageert. Als je op een ander dan de vorige schrijver wilt reageren moet je citeren waarop je reageert.
Lichtere binnenbanden lijken mij niet zo relevant voor reisfietsen, grammen kwestie.
Op de buitenbanden lijkt mij meer winst te halen
Overigens wel hele fijne banden

Dirk
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 12:43
Carl schreef:
vr 09 okt, 2020 11:51
Wel mooi: ze zijn volledig recyclebaar.
Butyl is ook recyclebaar.
Ja, en Schwalbe neemt het kennelijk ook zelf in, dat schreven ze er dus al bij. Volledig houdt hier in met ventiel en al.
In 1988 stond bij Vredestein in Maastricht al een butylrecyclingfabriek, dus waarom ze nu met zulke praat beginnen te schermen weet ik niet.
Met praat schermen of erbij vermelden, dunne lijn blijkbaar. Ik vond dit, inderdaad in de stortvloed van marketingbabbel, wel het vermelden waard. Schwalbe had immers ook een geheel nieuwe band kunnen maken van een materiaal dat tot in lengte van dagen over de aarde blijft zwerven en waar je verder niks meer mee kan. ;)

Groetjes,

Carl
Op t werk verzamelen we de oude binnenbanden en sturen die op naar Schwalbe die ze hergebruikt, hoop dat er ook eens wat komt voor de buitenbanden!
Mbt hergebruik van fietsbanden.

Er is vraag naar oude binnenbanden, omdat steeds meer voertuigen tubeless rijden.
En binnenbanden van fietsen kan je nog vrij gemakkelijk met huis, tuin en keukengereedschappen tot iets verwerken.
In Rdam (Coolsingel) was ooit een winkel vol met huishoudelijke voorwerpen van oude fietsbinnenbanden.
Op Marktplaats worden meerdere malen binnenbanden aangeboden om er iets artistieks mee te doen.
Als je je banden zelf voor dat doel wilt aanbieden, moet je ze wel als partij aanbieden.

Even Googlen op inzameling fietsbanden levert enkele hits op van organisaties die professioneel fietsbanden inzamelen.

https://www.disrubt.com/portfolio/inzameling/
https://granuband.com/nl/afvalverwerkers
https://www.circulairondernemen.nl/chal ... -inzamelen

In 2017 heeft een ingenieur een procede bedacht om rubber te hergebruiken als band.
Maar er is nog geen commerciele belangstelling voor geweest.
Voorwerpen maken van oude fietsbanden is niet wat ik onder hergebruik versta. Hergebruik is als er weer nieuwe fietsbanden van gemaakt worden.
Bert van Sprang schreef:
vr 09 okt, 2020 20:07
Voorwerpen maken van oude fietsbanden is niet wat ik onder hergebruik versta. Hergebruik is als er weer nieuwe fietsbanden van gemaakt worden.
Zelfs dan is het geen hergebruik.
Van een kilo rubber kun je namelijk bepaald geen kilo nieuw rubber maken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Devulkanisatie
Ik gebruik (de bestaande) extralight binnenbanden in combinatie met lekbestendige buitenbanden als Marathon, Marathon Almotion of Marathon Plus, met als reden dat ze zorgen voor net wat minder rolweerstand(het gewichtsverschil interesseert me niet). Zeker in de winter wanneer alles al moeizaam en traag wordt net een klein beetje verlichting. Voor lekgevoeligere buitenbanden gebruik ik standaard binnenbanden, omdat ze toch wat gevoeliger lijken te zijn voor lekrijden. Ik stel me zo voor dat een scherp dingetje wat korte tijd in je buitenband zit, een normale binnenband net niet lekprikt en een dun uitgevoerde net wel. Sneller drukverlies/vaker moeten bijpompen met lichte binnenbanden is me nog niet opgevallen.
Nog even, beloven dat het gerecycled kan worden. [url=https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendin ... stic-afval [/url]. Kost je 25 minuten en je weet hoe het in elkaar steekt. Te veel mensen zijn niet geschikt om de wereld vooruit te helpen.
Ik heb minder goede ervaringen met de XXlights. Het probleem is dat het lichte aluminium (auto)ventiel soms vast blijft zitten en lekt. Geen idee of dat ook bij de Franse ventielen zo is.
Aerothan nieuw of een gelijk aan Tubolito binnenbanden, beide van Thermoplastische Elastomeren gemaakt of heb ik het 'weer' te gehaast gelezen.

Lek gaan ze allemaal;-)
IMG_2076.jpg