Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtere binnenbanden van Schwalbe - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Lichtere binnenbanden van Schwalbe

Leon schreef:
zo 09 jan, 2022 11:07
Dunlopventielen hebben nog als onhebbelijkheid dat de verkrijgbaarheid over de grens lastig is.
Dan koop je op dat moment gewoon een binnenband met een ander ventiel. Toch?
Poppink schreef:
zo 09 jan, 2022 09:53
Inderdaad, een eerste zoektocht levert niets op.
Italiaans ventiel is een autoventitel in slanke vorm met een concentrisch afsluitschroefje dat niet scheef kan gaan zitten.
Het heet een 'valvola Regina', Regina ventiel.
Hier vind ik het ventiel wel terug, maar is de uitleg fundamenteel anders dan de uwe: https://cyclosport.webs.com/ventielen-valves

Hier wordt immers gezegd dat het Italiaans of Regina-ventiel een variant is van het Sclaverand ventiel / Frans ventiel / Prestaventiel en dus niet een variant op het Schradar of autoventiel.

En hier schrijft men hetzelfde: https://mamaija.net/wiki/Autoventil

Renaat
Speeder300 schreef:
zo 09 jan, 2022 10:32
Persoonlijk vind ik het Dunlop ventiel (is een Nederlands ventiel hetzelfde?) nog het fijnste.
In het dagelijks taalgebruik wordt een Dunlopventiel en een Hollands ventiel (inderdaad de standaard in Nederland) als synoniem gebruikt.

Uit de uitleg die ik vind (https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel#Dunlop-Blitz) worden echte Dunlopventielen niet meer gebruikt, wel daaraan verwante opvolgers van dit ventiel die er uiterlijk hetzelfde uitzien. De moderne varianten zouden werken met een balletje, de echte Dunlopventielen met een intern ventielslangetje.

Meestal word er maar over drie soorten ventielen gesproken, omdat er uiterlijk maar drie (of vier) types zijn. Maar technisch zijn er natuurlijk meer soorten en zijn ook ventielsoorten geëvolueerd in de loop van de tijd.

Renaat
Ik was een beetje klaar met de toch wel wat kwetsbare XXlight binnenbanden en heb Aerothan's gekocht. Ze zijn heel licht, lijken wat soepeler, en zijn althans tot nu toe niet lek gegaan (maar ik heb er nog niet heel veel mee gereden). Ik heb ze gekocht omdat ze wat lekbestendiger zouden zijn, en dus een goede combinatie zouden vormen met lichte snelle buitenbanden. De montage was niet heel makkelijk want ze zijn wat glibberig. En als ze er eenmaal opzitten moet ze zich nog wat zetten, dus de eerste paar kilometer hoor je af en toe een klein knalletje/tikje/kraakje. En zoals gezegd, je kunt niet echt wisselen met buitenbanden in een andere/smallere maat.
Het zou fijn zijn als er nog minder in omloop kwamen. Als je een binnenband koopt kun je namelijk kiezen uit iets van vier wieldiameters, vier banddikten, drie materiaaldikten, twee soorten materiaal, drie ventielsoorten en drie ventiellengtes.
Dat betekent dat de fietsenmaker 4 x 4 x3 x 2 x 3 x3 = 864 verschillende binnenbanden in vooraard zou kunnen hebben, en dan heeft hij er nog maar van elk één.
Dat is uiteraard slechts theorie maar ik denk dat iedereen het probleem ervan wel inziet.
Revanho schreef:
zo 09 jan, 2022 11:24
Hier wordt immers gezegd dat het Italiaans of Regina-ventiel een variant is van het Sclaverand ventiel / Frans ventiel / Prestaventiel en dus niet een variant op het Schradar of autoventiel.
Ik vind alles goed.
Een soort van Labradoodle onder de ventielen dus.

Onderstaand 2 foto's van mijn Italiaans Regina ventiel.
DSC_5939.JPG
DSC_5938.JPG
Leon schreef:
zo 09 jan, 2022 11:07
Of je hebt geen fijne pompkop of je doet iets fout.
Nee hoor, niks fouts. Ik heb zo’n Topeak JoeBlow (what’s in a name?) pomp die meen ik tot 11 bar druk kan pompen. De pompkop is zo’n klemding waar je een hendeltje een kwartslag geeft. Bij het van het ventiel afhalen komtie bij een Dunlop-type vlot los, en bij een Frans type heeft hij meestal de neiging om net wat te blijven hangen aan het ventiel, waarschijnlijk omdat de “vastgepakte” lengte bij een Dunlop wat korter is. Maar goed, de lucht krijg ik er in beide gevallen wel in, daar niet van.
Wim schreef:
zo 09 jan, 2022 12:08
Ik was een beetje klaar met de toch wel wat kwetsbare XXlight binnenbanden en heb Aerothan's gekocht. Ze zijn heel licht, lijken wat soepeler, en zijn althans tot nu toe niet lek gegaan (maar ik heb er nog niet heel veel mee gereden). Ik heb ze gekocht omdat ze wat lekbestendiger zouden zijn, en dus een goede combinatie zouden vormen met lichte snelle buitenbanden. De montage was niet heel makkelijk want ze zijn wat glibberig. En als ze er eenmaal opzitten moet ze zich nog wat zetten, dus de eerste paar kilometer hoor je af en toe een klein knalletje/tikje/kraakje. En zoals gezegd, je kunt niet echt wisselen met buitenbanden in een andere/smallere maat.
In MYBike Fahrradmagazin Januar-Februar No 01 2022 een test met o.a. TPU-Schläuche. Voor de Aerothan's en 'zware' Tubolito's -> MYBIKE-Urteil:super. Ik had de 'lichte' Tubolito's in gebruik en had er voortdurend ruzie mee. Loszittende ventielinzet, lastig plakken bij lekrijden.
Schermafbeelding 2022-01-09 om 15.19.56.png
Voor wie nog een paar Aerothan bandjes zoekt, ik ruim ze op met 50% korting en neem ze niet meer op in de collectie.
De kwaliteit is niet consistent genoeg. Ongeveer de helft van de verkochte banden loopt te snel leeg. De meesten moeten wekelijks of zelfs dagelijks bijgepompt worden. De lekbestendigheid valt me ook tegen.
Klinkt nog niet als een geschikte reisband.