Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtere binnenbanden van Schwalbe - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lichtere binnenbanden van Schwalbe

Bert van Sprang schreef:
do 25 mar, 2021 21:00
Kans op twee keer lekrijden op één dag lijkt me klein.
Nee hoor, heb wel eens ooit 5 keer op een dag lekgereden zonder de oorzaak te kunnen vinden. Niet leuk en daarom ben meerdaagse tochten altijd 2 binnenbanden mee.
Vast zonder dikke (en zware) antilekbanden dan, waar ik wel op rij ;)

Ik denk dat als ik soepele bandjes zou monteren ik Mathieu van der Poel wel bij zou kunnen houden :lol:

Maar ik heb idd al meermaals racefietsers kunnen helpen die zonder luchtpatronen zaten na meerdere lekke banden in één rit.
Inderdaad zonder dikke, zware antilekbanden. Maar ik verwacht eerder dat iets scherps in de band het probleem veroorzaakte en niet iets van buitenaf. (Ik rijd met Marathon racers vouwbanden (helaas uit procuctie) en lichtgewicht binnenbanden.)
Wim schreef: Zijn er inmiddels al ervaringen met de Aerothan?
Mijn ervaringen:.
  • Ik heb de Aerothans gekregen als Sinterklaascadeau en gebruik ze sindsdien op mijn vakantie-/winterfiets i.c.m. Schwalbe Supremes (50-622). Ik heb van die buitenband ook nog een setje in maat 40-622 liggen, maar het wordt afgeraden om dezelfde Aerothan binnenband te gebruiken voor twee verschillende buitenband-maten - wel handig om te weten voor degenen die geregeld wisselen van bandenmaat.
  • Het omleggen nam wel even wat tijd in beslag: de Aerothans ogen en voelen kwetsbaarder dan de normale binnenband dus ik was bij het monteren wat voorzichtiger dan anders.
  • Ondertussen heb ik er zo'n 1.500 kilometer mee gefietst. Voor zover ik dat kan beoordelen: het rijdt soepel, maar het verschil met de extralight binnenband die er voorheen op zat vind ik echter ook niet heel groot.
  • Mijn ervaring is dat de band beter rolt bij een wat hogere bandenspanning. Ter vergelijk: met de extralight binnenband heb ik achter ongeveer 2,2 bar, met de Aerothan ligt dat snel 0,5 hoger. De keren dat ik de Aerothan op 2 en een beetje zette had ik het gevoel dat de binnenband nog niet volledig tegen de buitenband aandrukte,
  • Gelukkig heb ik nog geen lekke band gehad. Ik heb ook geen geschikt bandenplakspul voor Aerothans, dus voor de zekerheid steeds een normale binnenband mee.
  • Vooralsnog ben ik niet van plan om de Aerothans te gaan gebruiken voor fietstochten van meer dan een paar dagen. Daarvoor mag de Aerothan nog wat meer laten zien dat het een betrouwbare binnenband is. Dus de Aerothans verhuizen binnenkort naar de fiets die ik gebruik voor meer sportieve ritjes en fietstrips van een paar dagen. De tijd (en de te rijden kilometers) moeten leren of de Aerothans meer daarop thuishoren dan op een vakantiefiets
In Velozine nog een artikelel over de aerothan alternatieve binnenband met een korte passage over de Tubolito versus Aerothan. Over de oranje exemplaren met lekkende ventielen kan ik meepraten;) <https://www.velozine.nl/nieuws/vernieuw ... innenband/>
Als omgekeerde voorbeeld;

Ik heb op een tandem laatst de Schwalbe Air-Plus binnenbanden gezet omdat ik banden wilden die langer op spanning zouden blijven.

305 gram voor een 42-584 wiel versus 205 voor een standaard binnenband of 135 gram voor een extra light versie. :lol:
Wim schreef:
za 10 okt, 2020 14:31
Ik heb minder goede ervaringen met de XXlights. Het probleem is dat het lichte aluminium (auto)ventiel soms vast blijft zitten en lekt. Geen idee of dat ook bij de Franse ventielen zo is.
Bij de presta ventielen (alle banden, niet alleen XXlights) heb ik helaas moeten constateren dat het (vaker dan gewenst) het binnenventiel bij de productie niet goed vastgedraaid is. Gevolg; langzaam leeglopende band, zelfs wanneer die fiets ophangt.
sjefke schreef:
vr 26 mar, 2021 01:06
Wim schreef:
za 10 okt, 2020 14:31
Ik heb minder goede ervaringen met de XXlights. Het probleem is dat het lichte aluminium (auto)ventiel soms vast blijft zitten en lekt. Geen idee of dat ook bij de Franse ventielen zo is.
Bij de presta ventielen (alle banden, niet alleen XXlights) heb ik helaas moeten constateren dat het (vaker dan gewenst) het binnenventiel bij de productie niet goed vastgedraaid is. Gevolg; langzaam leeglopende band, zelfs wanneer die fiets ophangt.
Ik heb het ook wel eens gehad met autoventielen, het is voor mij een gewoonte geworden om ventielen even na te trekken voordat ik ze gebruik.
Ik zet het binnenwerk zelfs met loctite vast om te voorkomen dat ik bij het losdraaien van het pompslangetje ook het binnenwerk eruit draai.
Bert van Sprang schreef:
vr 26 mar, 2021 10:33
Ik zet het binnenwerk zelfs met loctite vast om te voorkomen dat ik bij het losdraaien van het pompslangetje ook het binnenwerk eruit draai.
Ik niet. Ik neem een lichtgewicht kunststof ventieltooltje mee. Verder voorkomt de 'anti-vacuumknop' op de Lezyne pomp (ik bedoel zoiets: https://www.lezynestore.nl/lezynefietsp ... -2033.html) dat de ventielkern gaat meedraaien.
Zo'n kunststof ventieltooltje heb ik ook bij mijn reparatiespullen zitten, super lichtgewicht!
Die ventielkernen komen inderdaad veel te makkelijk los. Al meerdere malen pech door gehad. Je denkt ook als eerste aan een gewoon lek dus gaat op zoek naar het lek in de binnenband, blijkt het later het ventiel te zijn. Ook voor het oppompen losdraaien van het pinnetje dat een beetje vast zat heeft bij mij voor een lekkende ventielkern gezorgd... :roll:
Ik zou bijna willen vragen: zijn er nog binnenbanden met vaste ventielkern?...
Nog nieuwe ervaringen?
Verder heb ik de indruk dat de plaksetjes niet te krijgen zijn. Mogelijk ergens in het Suez-kanaal blijven steken? Zonder plaksetje wil ik er zeker niet mee op reis gaan.
Toeval of niet, recent twee keer een binnenband losgehaald waarna een net niet vastzittend frans ventiel de oorzaak bleek te zijn.
Een Italiaans ventiel trek je niet zo makkelijk scheef en gaat waarschijnlijk niet lek door slechte passing.
Ik heb na een lekke band in Italie een Italiaanse binnenband gekocht. Ik vind het een pracht ventiel hebben.
Poppink schreef:
zo 09 jan, 2022 00:06
Een Italiaans ventiel trek je niet zo makkelijk scheef en gaat waarschijnlijk niet lek door slechte passing.
Ik heb na een lekke band in Italie een Italiaanse binnenband gekocht. Ik vind het een pracht ventiel hebben.
Wat is een Italiaans ventiel? Want ik ken ventielen onder vele namen, maar Italiaans ken ik niet en ook google levert niets op. (Zie o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel en https://www.schwalbe.com/nl/ventile)

Ik vind het wel grappig dat er ook op het vlak van ventielen een cultuurverschil is tussen België en Nederland. In België zijn Dunlop-ventielen veel zeldzamer dan in Nederland en is het Presta-ventiel veel meer de standaard.
Inderdaad, een eerste zoektocht levert niets op.
Italiaans ventiel is een autoventitel in slanke vorm met een concentrisch afsluitschroefje dat niet scheef kan gaan zitten.
Het heet een 'valvola Regina', Regina ventiel.
Ik maak later vandaag wel even een foto.
Revanho schreef:
zo 09 jan, 2022 01:49
Ik vind het wel grappig dat er ook op het vlak van ventielen een cultuurverschil is tussen België en Nederland. In België zijn Dunlop-ventielen veel zeldzamer dan in Nederland en is het Presta-ventiel veel meer de standaard.
Dunlopventielen zijn hier slechts traditie om de traditie, waarmee ik Belgen niet vrijpleit voor eventuele andere vormen van dit verschijnsel.
Persoonlijk vind ik het Dunlop ventiel (is een Nederlands ventiel hetzelfde?) nog het fijnste. Bij die Franse vind ik het na het oppompen altijd nogal een gepiel om de slang van de fietspomp mooi recht en zonder luchtverlies af te koppelen, en het nadeel van een Dunlop, dat je de druk in de band vóór het pompen niet zou kunnen zien, is makkelijk op te lossen door de slang van de pomp even rustig op druk te brengen tot aan het punt dat het ventiel geopend wordt.
De pssst die je hoort bij het afkoppelen is de lucht die uit de pompslang ontsnapt die er in zit omdat de slang bij een Frans ventiel zo goed afsluit, wat bij een dunlopventiel vaak niet het geval is. Of je hebt geen fijne pompkop of je doet iets fout.
Dunlopventielen hebben nog als onhebbelijkheid dat de verkrijgbaarheid over de grens lastig is.