Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten

627 berichten
Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
-raming van 2x een cdx set per 50.000km. Is dat het huidige gemiddelde? Zaten de meningen er de afgelopen jaren zó ver naast?
De CDC riem ging gemiddeld 3 tot 4 keer langer mee dan een ketting (met de uitschieters naar boven en onder niet meegerekend). De huidige CDX gaat 2 tot 3 keer zo lang mee.

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
-de melding 'gereedschappen niet meegerekend'. Is voor rohloff/pinion geen gereedschap nodig?
Jazeker wel.

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
-Het stokje voor bereik van het systeem. hoe is derailleur korter dan pinion?
Een 3x10 derailleursysteem voor MTB/trekking heeft een bereik van ongeveer 550% a 575%
Moderne 1x12 groepen tot 520%
Dat is dus minder dan beide Pinion varianten.

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
-veroudering van het (derailleur)systeem. Je zult ze nog horen, de tevreden CDC gebruikers.
Ja, echt heel jammer dat ze die niet meer maken. Maar het gaf gelukkig geen compatibiliteitsproblemen. Omdat je altijd de tandriem en tandwielen tegelijk moet vervangen, konden de CDC rijders probleemloos overstappen op CDX.

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
-Nergens een woord over het (verlies van) rendement van het systeem. Ikzelf weet van twee rijders op een racelite en 'gewone' racefiets. Mag je raden welke fiets sneller is (x2).
Geen tijd om dat nu allemaal uit te kauwen. Ik wil zo naar bed. Daar zijn al vele artikelen over geschreven (o.a. goede stukjes van Alee Denham) en misschien ga ik dat op mijn site nog wel een keer doen. Het zal in ieder geval genoeg voer opleveren voor een eindeloze welles-nietes discussie op dit forum, want voor het verzamelen van goede rendementscijfers heb je constante laboratoriumomstandigheden nodig, maar een lab komt nooit volledig overeen met de werkelijkheid...

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
-Regelmatig afstellen van derailleurs? serieus?
Ja, serieus.

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
Zinnen als deze 'Dit bevestigt wat we natuurlijk allemaal allang wisten. Het derailleursysteem scoort wat duurzaamheid betreft erg slecht'. maken dat de boel op voorhand alvast met zout genomen mag worden.
Geen korrels zout. Korrels zand! Dat is gewoon een waarheid als een koe en altijd het voornaamste argument om een gesloten versnellingssysteem te overwegen. Al zo lang als de derailleur en naafversnelling naast elkaar bestaan (+100 jaar).

Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 23:20
Ik vind het stukje wél sturend, en moest er daarom hartelijk om lachen.
Het is hartstikke sturend. Maar daarom niet minder oprecht.

Over de cijfertjes kan je overigens nog eindeloos dimdammen. Meerdere fietsenwinkels en onafhankelijke blogs hebben hun eigen simpele of uitgebreide rekensommetjes opgesteld, maar de strekking en de globale uitkomst blijft opvallend genoeg altijd gelijk.

https://www.robsbikecenter.nl/blog-tech ... g-systeem/
https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... ssystemen/
Hier nog een opmerking over voordelen/nadelen: Met een derailleur en de Pinion kan je makkelijk tussen wielsets wisselen. Bij de Rohloff wordt dat een duur geintje.

Al zal je doelgroep misschien daar niet stil bij staan, uitgezonderd de echt sportieve fietser die bijv. smallere velgen met wegbanden wilt monteren op een gravelbike of MTB.
Er is nog iets dat de keuze voor een naaf die duur is in aanschaf relativeert.
De gemiddelde leeftijd van fietsen in Nederland bedraagt 13 jaar. (Bron: Raivereniging)
Nederlanders fietsen gemiddeld 880 kilometer per persoon per jaar (Bron: Fietsersbond)
Dat betekent dat de gemiddelde fiets die na 13 jaar wordt afgedankt 11.440 km is gebruikt.
Nu gaan mooie dure fietsen natuurlijk langer mee, ook omdat ze beter verzorgd worden dan fietsen van de bouwmarkt. Toch denk ik dat er heel veel mooie dure fietsen zijn die ook na 20 jaar nog relatief weinig kilometers hebben meegemaakt.

Welke conclusie moeten we daar aan verbinden? Technisch: niks.
Maar als je een uiteenzetting maakt over de kosten van fietsen dan hoort daar wel een gebruiksverwachting bij. Als je echt veel fietst en dat een flink aantal jaren volhoudt dan komt een Rohloff- of Pinionnaaf het best tot zijn recht. Maar als je niet veel op zo'n fiets gaat fietsen (Hetzij omdat je niet veel fietst, of omdat je nog twee andere fietsen hebt, of omdat het best kan zijn dat je levenssituatie anders wordt) dan is de mededeling dat zo'n naaf 100.000 km meegaat niet erg relevant, want ook een fiets met Rohloffnaaf is na 15 jaar gewoon een oude fiets.
Als je fiets maar 25.000 km gaat halen, wat voor de meeste Nederlandse fietsen al heel bijzonder is, dan kom je echt niet toe aan een tweede derailleur, tenzij je ergens tegenaan gaat fietsen. Het is mij nog nooit gelukt om een derailleur te verslijten. (Suntour? 60.000km, LX 40.000 km (Op een andere fiets gezet), LX 35.000 km (verkocht in zeer goede staat) , Acera 20.000 km (verkocht in zeer goede staat) en nu bezig met een Deore 20.000 km en als inwoner van Zuid-Limburg die graag onverhard fietst schakel ik serieus meer dan andere Nederlanders en als subtiel sta ik ook niet bekend.)

Maar ik snap wel dat Michiel het graag anders presenteert. Dat mag, maar een grote zweem van onafhankelijkheid kan hij als belanghebbende (populair: ... van WC-eend ...) nu eenmaal niet meer bereiken, hoe oprecht hij ook is.

Iets anders: de Rohloffnaaf was er niet veel plotselinger dan de derailleur. De Rohloffnaaf viert dit jaar 25 jaar (de.wikipedia: "1996 wurde auf der IFMA die Getriebenabe Speedhub 500/14 vorgestellt"). Maar die eerste Rohloffnaven waren nog niet zo ver uitontwikkeld als de huidige; dat blijkt duidelijk uit de lijsten met verbeteringen die her en der te vinden zijn. In de verkoop van tweedehands Rohlofffietsen wordt niet voor niets aangeraden om naar het naafnummer te kijken om te zorgen dat je niet een al te oude naaf koopt.
De derailleur kwam vanaf 1953 in zwang (nl.wikipedia: "Na veel prototypes, die alleen door coureurs gebruikt werden, komt in 1953 de productie van die derailleur, de "Gran Sport" , op gang en heeft onmiddellijk veel succes.")
Nu is 1953 + 25 = 1978. Zo veel verschil in ontwikkelingstraject is er dus ook weer niet.
Fedor schreef:
di 26 jan, 2021 08:55
Hier nog een opmerking over voordelen/nadelen: Met een derailleur en de Pinion kan je makkelijk tussen wielsets wisselen. Bij de Rohloff wordt dat een duur geintje.
Dat is voor een enkeling een voordeel, inderdaad.

Zo krijg je bij Idworx twee achterwielen als je een elektrische variant met Neodrives bestelt. Eén met een naafmotor en één gewoon wiel, zodat je er te allen tijde een gewone fiets van kunt maken. Die optie wordt het meest toegepast door heren die het hele jaar door 'gewoon' rijden en tijdens de fietsvakantie hun vrouw op de E-bike bij willen houden.
En bij verkoop/inruil is het goed voor de restwaarde, want elektrische fietsen devalueren waar je bij staat en gewone fietsen veel minder.
En zo wordt het toch weer een derailleur versus Rohloff en Pinion discussie.

Dat was alweer een tijdje geleden toch?

;)
Jurr schreef:
di 26 jan, 2021 10:30
En zo wordt het toch weer een derailleur versus Rohloff en Pinion discussie.
Tsja, je moet toch wat, in coronatijd...
Ik sta liever hier op de winkelvloer over fietsen te prediken, maar dat mag niet...
Toch maar die verwaarloosde Rohloff uit elkaar schroeven en foto's maken. ;)

Naast eentje met hetzelfde kilometrage en dezelfde leeftijd die wel onderhoud heeft gehad, en een hele nieuwe?

(-:
Jurr schreef:
di 26 jan, 2021 10:55
Toch maar die verwaarloosde Rohloff uit elkaar schroeven en foto's maken. ;)
De website vullen heeft nu prioriteit. Het zou mooi zijn als ik een beetje online verkoop op gang kan krijgen.
Vanmiddag komt een fotograaf de winkel in beeld brengen en dan kan ik daar een mooie pagina op de website mee maken.

Ik laat nu de discussie derailleur-Rohloff-Pinion even rusten, want ik heb een webshop te bouwen.
Christophorus schreef:
di 26 jan, 2021 01:52
Over de cijfertjes kan je overigens nog eindeloos dimdammen. Meerdere fietsenwinkels en onafhankelijke blogs hebben hun eigen simpele of uitgebreide rekensommetjes opgesteld, maar de strekking en de globale uitkomst blijft opvallend genoeg altijd gelijk.

https://www.robsbikecenter.nl/blog-tech ... g-systeem/
https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... ssystemen/
Screenshot from 2021-01-26 12-03-43.png
:roll:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevestigingsvooroordeel

Er wordt trouwens overal gemeld dat een derailleursysteem efficiënter draait, steevast gevolgd door "ja maar niet als ie vies is". Ik zou graag eens een foto zien van een derailleur/ketting die zo vies is dat de efficiëntie overeenkomt met een Rohloffnaaf.
Tja als het al te veel moeite is om 1x per 2 weken je ketting te smeren :roll:
Dan is onderhoud al gauw te veel, maar als ik het goed begrijp zijn er genoeg van die mensen, dus ik denk dat er genoeg klanten zullen zijn.
Shadow schreef:
di 26 jan, 2021 12:15
Tja als het al te veel moeite is om 1x per 2 weken je ketting te smeren :roll:
Ketting smeren kan niet het punt zijn in deze vergelijking. Een Rohloffiets heeft namelijk ook een ketting. Hoeft die niet gesmeerd? Dat staat er in die tabel namelijk niet bij.
Kennelijk gaat het om het andere onderhoud aan een derailleursysteem wat te veel werk is.
Wat dat is is me niet helemaal duidelijk.
Leon schreef:
di 26 jan, 2021 12:57
Een Rohloffiets heeft namelijk ook een ketting. Hoeft die niet gesmeerd?
Niet als die ketting een riem is.

eindgebruiker schreef:
di 26 jan, 2021 12:12

*Screenshot met tabel
Ook leuk is die levensduur onder het rode cirkeltje. Bij een derailleur worden daar waarschijnlijk cassette, ketting en eventueel voorbladen en derailleurwieltjes voor dat kilometrage mee bedoeld. Terwijl de tandwielen en ketting/riem van een Rohloff/Pinion ook niet die geclaimde kilometers meegaan. Dan lijkt het ineens om het interne gedeelte te gaan.

EDIT voor toevoegen tweede quote en voor betere leesbaarheid, maar Leon was nogal snel met reageren ;)
Jurr schreef:
di 26 jan, 2021 13:00
Leon schreef:
di 26 jan, 2021 12:57
Een Rohloffiets heeft namelijk ook een ketting. Hoeft die niet gesmeerd?
Niet als die ketting een riem is.
Precies, je kopt hem in. Maar het vergelijk ging helemaal niet over ketting-versus riem, dus je mag geen voordeel van de riem opvoeren terwijl je de nadelen daarvan nog niet eens besproken hebt.
Blijft toch een persoonlijke discussie, maar denk dat een rohloff of pinion met riem nooit goedkoper zal zijn dan een derailleur. Maar dit is een elite zaak voor de meer vermogende fietsers. Is verder niks mis mee, maar ik vind bijvoorbeeld een Santos met rohloff naaf en riem zoals de travelmaster 3+ die je meer kost dan 5000 euro toch zwaar overdreven. Ikzelf zou nooit 5000 euro voor een "gewone"fiets uitgeven. Ikzelf heb een e-bike en dat is een ander verhaal. Je hebt een motor erin en dure accu. Verder gewoon derailleur en ketting.

Maar goed, iedereen doet zijn eigen ding en als mensen plezier hebben met de rohloff en pinion, gewoon doen.
cycler schreef:
di 26 jan, 2021 15:21
Ikzelf heb een e-bike en dat is een ander verhaal. Je hebt een motor erin en dure accu.
Hoezo een ander verhaal? Waaraan je geld uitgeeft is een keuze, of dat nu aan een Rohloff/Pinion is of aan een motor.
Fedor schreef:
di 26 jan, 2021 19:55

Hoezo een ander verhaal? Waaraan je geld uitgeeft is een keuze, of dat nu aan een Rohloff/Pinion is of aan een motor.
Of aan allebei. Of aan allebei niet ;)

In theorie zou ook nog Rohloff+Pinion+voorwielmotor kunnen ;)
Mag er alsjeblieft een slotje op dit commerciële nergens op slaande item over een voor de gemiddelde wereldfietser veel te dure winkel?
Ricky :(
Mijn inziens mag er alleen een slotje op een topic, wanneer een discussie uit de hand loopt.
Hier is niets aan de hand.
Het topic staat niet voor niets in commercieel nieuws.
Wil je het niet lezen.....gewoon een keer overslaan. :wink:
Ik vind het heel interessant om te volgen hoe een ondernemer zijn plannen aan het verwerkelijken is, voel wel de drang opkomen voor een tegenhanger: de lowbudget fietsvakantiewinkel. Vrees alleen dat daaraan niet zoveel te verdienen is.
Decathlon doet het toch best aardig.