SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten

472 berichten
Blackbelt schreef:
di 22 sep, 2020 22:22
Tja, toch een heel klein beetje dubbel.
Aan de ene kant duurzaam reizen promoten, en dan de meest vervuilende bus kopen....
Electrische auto met een fietsaanhanger is dan toch wat milieuvriendelijker.... maar minder cool.
Natuurlijk is het dubbel. Iedere auto met verbrandingsmotor is vervuilend en elektrische bedrijfswagens zijn voorlopig nog onbetaalbaar. Bij deze is nog de oude diesel eruit gehaald. Dat scheelt een heel klein beetje. Ik vind het wel een goed idee om eerst het oude spul op te maken alvorens iets nieuws te kopen. En dit oudje kan nog wel een poosje mee.

Voor woon-werk verkeer zonder grote goederen heb ik een zuiniger Peugeotje en straks een mooie collectie fietsen om uit te kiezen, dus deze bus komt alleen in beweging als ik spullen mee moet nemen.
Blackbelt schreef:
di 22 sep, 2020 22:22
en dan de meest vervuilende bus kopen....
Wees blij dat het geen Chevy bus met dikke V8 is. ;)

Zodra elektrisch rijden betaalbaar wordt, stap ik graag over, maar die kans is privé groter dan zakelijk.
Een kennis van mij bouwt oldtimers om naar elektrisch en waterstof, maar dat kost nu nog minstens €50.000,- en dan is de actieradius nog echt te klein.
Nieuwe elektrische bestelbussen beginnen op dit moment bij meer dan €60.000,-
Ik moet natuurlijk wel realistisch blijven. Daar moet ik héél veel fietsen voor verkopen.
Ter compensatie van die vieze stinkbus ga ik besparen op koffiebekers en een vaatwasser. Je krijgt bij mij zelfs geen koekje bij de koffie... Ik schenk namelijk de koffie IN een koekje!

Zie: https://cupffee.me/en_US/

En dan mag je roeren met een rietje met chocolade of kaneelsmaak.
Christophorus schreef:
di 22 sep, 2020 19:44
Ja! Dat heb ik gelezen! Best wel rigoureus!
De Ardennen gaan op slot voor oudere auto's (behalve hobby-auto's met een maximum aantal kilometers per jaar).
Maarja... dat zal met iedere, jongere, gebruikte en betaalbare bestelbus ook het geval zijn geweest. Elektrische bussen zijn voorlopig nog niet te betalen. Ach, ik gebruik hem toch voornamelijk in en rond Gorssel en Apeldoorn.
Een gemiste kans.
Een gewone auto met trekhaak en een aanhangwagen met dekzeil zou ook prima volstaan voor vervoer van bijvoorbeeld fietsen.
Het is maar welke vergelijking je maakt.
Appels met peren daar kan je ook een leuke mix mee maken. Appel-perensap bijvoorbeeld.
In Californië bijvoorbeeld werd op de grond gevallen fruit geraapt en sap van geperst.
Wachten op schonere vervoersmogelijkheden omdat je die nog niet kan betalen is zoiets als wachten met scheren tot je een volle baard hebt gekregen omdat je zo graag voor Sinterklaas wilt spelen. Of; hoe zorg ik ervoor dat mijn commercieel nieuws steeds weer bovenaan actieve onderwerp komt drijven.
En nu weer graag on-topic :D
joukon schreef:
wo 23 sep, 2020 04:49
Een gemiste kans.
Een gewone auto met trekhaak en een aanhangwagen met dekzeil zou ook prima volstaan voor vervoer van bijvoorbeeld fietsen.
Oeps... dan zal ik maar niet zeggen dat ik ook bedrijfskleding heb gekocht... Nergens voor nodig natuurlijk.

Ik zal de gemeente even vertellen dat ze als de sodemieter die grote eik bij de winkel moeten kappen, omdat de parkeerplek twee keer zo lang moet worden voor mijn auto met aanhanger. Aangezien dat een duurzamere vervoersoplossing is, verwacht ik niet veel weerstand van ze. Bedankt voor de tip. ;)

joukon schreef:
wo 23 sep, 2020 04:49
Of; hoe zorg ik ervoor dat mijn commercieel nieuws steeds weer bovenaan actieve onderwerp komt drijven.
En nu weer graag on-topic :D
Daar werk jij goed aan mee, waarvoor dank. :)
Afbeelding

Overigens: een dieselbus slopen en een nieuwe elektrische bus bouwen kost ook heel veel energie en vervuiling. Gezien het verwachte (weinige) gebruik is die diesel zo gek nog niet. Wel lullig als je Wallonië niet meer inkomt natuurlijk.
Blackbelt schreef:
di 22 sep, 2020 22:22
Grandonneur schreef:
di 22 sep, 2020 20:55
Branding van 't bedrijf is wel een dingetje in je branche.
Tja, toch een heel klein beetje dubbel.
Aan de ene kant duurzaam reizen promoten,
volkomen mee eens, alleen volgens mij is het minder dubbel dan je op het eerste gezicht zou zeggen: óók het duurzaam reizen is voor een groot deel branding van het merk. Koopt de doelgroep straks a) die fiets en b) bij christophorus omdat ze duurzaam willen reizen, of omdat ze gelukkig worden van een gepersonaliseerd product van die lokale ondernemer met passie voor zijn werk die helemaal aansluit bij het imago dat ze zelf graag zouden willen hebben?

Het zal de eigenaar van christophorus om het even zijn :wink:
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 09:05
Gezien het verwachte (weinige) gebruik is die diesel zo gek nog niet. Wel lullig als je Wallonië niet meer inkomt natuurlijk.
Het is geen diesel.
Grandonneur schreef:
wo 23 sep, 2020 09:13
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 09:05
Gezien het verwachte (weinige) gebruik is die diesel zo gek nog niet. Wel lullig als je Wallonië niet meer inkomt natuurlijk.
Het is geen diesel.
Benzine dan (ik had over de Audi-blokje heen gelezen). Da's dan toch al beter ("minder slecht") dan diesel?
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 09:05
Wel lullig als je Wallonië niet meer inkomt natuurlijk.
Is niet erg. Het is daar mooi om te fietsen!
Grandonneur schreef:
wo 23 sep, 2020 09:12
óók het duurzaam reizen is voor een groot deel branding van het merk.
Zoeken op de websites van Santos en Idworx op het woord "duurzaam" levert 0 hits op. en bij Avaghon alleen een relatie met degelijkheid.

Dus zo'n groot deel maakt het blijkbaar niet uit voor de branding.
Ok, zodra het woord duurzaamheid gebruikt wordt, wordt er door velen direct kritisch gekeken naar de details. Dat is goed, want met duurzaamheidsdenken kan je je richten op de vele kleine dingen die samen een groter verschil kunnen maken. Maar je kan jezelf ook vastdenken en toekomstige doelen vergeten.

Ik ben bezig met de nieuwe website voor de winkel en de introductietekst van mijn visie is tot nu toe als volgt:
Duurzaamheid, we worden door merken en instanties met dit woord doodgegooid. Geloof jij ze nog? Hoe serieus moeten we de marketingpraatjes, de vele eco-labels en -soms zelfbedachte- keurmerken nu precies nemen? Onder druk van de publieke opinie nemen steeds meer bedrijven hun 'verantwoordelijkheid', maar ik vraag me toch te vaak af of het uit oprechte overtuiging komt of dat het stiekem slimme (misleidende) marketing is. Dat is voor de consument heel lastig te bepalen en ik worstel hier als winkelier ook mee. De ketens zijn gewoon niet transparant genoeg. Tegelijk zie ik overal veel algemeen geaccepteerde zaken die ik ècht niet vind kunnen, gewoon door me er een beetje in te verdiepen en gezond verstand te gebruiken. Daar heb je echt geen keurmerk voor nodig.

Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling waarbij de huidige wereldbevolking in haar behoeften voorziet, zonder de komende generaties te beperken om in hun behoeften te voorzien. In een duurzame wereld zijn de mens, het milieu en de economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Het duurzaamheidsdenken levert ons echter geen directe oplossingen en om het praktisch en werkbaar te houden moeten we continu consessies doen, maar het kan wel een proces in gang zetten.

Honderd procent duurzaamheid is vooralsnog een utopie. Daarvoor zou ik geen winkel moeten beginnen, maar mezelf in een houten hutje in het bos terugtrekken en 'off-the-grid' van de natuur gaan leven. Wat eigenlijk best aanlokkelijk klinkt. Maar om nu allemaal tegelijk het moderne leven af te zweren en in het bos te gaan leven? Dat is zeer zeker niet duurzaam!

Ik heb niet de illusie dat ik met mijn winkel de wereld ga redden, want mijn persoonlijke invloed bevindt zich op een micro-micro-niveau. Wat ik vanuit mijn winkel wel kan doen, is het duurzaamheidsdenken op zo veel mogelijk gebieden toe proberen te passen en blijven zoeken naar grote en kleine verbeteringen. Zoals fietsvakanties promoten als alternatief voor luxe vakanties met de auto, bus of het vliegtuig. En met een goed uitgedacht aanbod en de juiste informatie, kan ik beetje bij beetje de in omloop zijnde fietsen en artikelen vervangen door duurzamere alternatieven en afval tot een minimum beperken. Alle kleine beetjes helpen.
Om echt verschil te kunnen maken, moeten we gek genoeg niet op alle slakken zout leggen, maar op mondiaal niveau naar verbeteringen zoeken. Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en op landelijk niveau hele mooie dingen in gang zetten en realiseren. Except is zo'n bedrijf: http://except.nl/nl/
Ik trek lering uit hun manieren van denken en probeer dit op micro-niveau toe te passen. En ja, de personeelsleden van dit bedrijf rijden ook auto, hebben thuis ook de verwarming en verlichting aan en zijn echt niet allemaal vegetarisch. Schandalig natuurlijk, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel zeggen dat ze een gigantische, energieneutrale en CO2-negatieve groentekas in de woestijn van Dubai hebben weten te realiseren, zodat dat woestijnvolk de benodigde groenten niet meer bevroren in hoeft te vliegen! Ik vrees dat ik het verkeerde beroep heb gekozen, want ik zit hier een beetje een goedbedoelde fietsenwinkel met een oud bestelbusje te verdedigen...
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 09:28
Zoeken op de websites van Santos en Idworx op het woord "duurzaam" levert 0 hits op. en bij Avaghon alleen een relatie met degelijkheid.

Dus zo'n groot deel maakt het blijkbaar niet uit voor de branding.
Het busje is dan ook niet van santos, idworx etc :wink:

"puntjepuntje zal dealer worden van de fietsmerken Santos, Idworx, Pilot en 11Ants. Bij deze merken ligt de focus op kwaliteit, duurzaamheid, maatwerk en het naar wens samen kunnen stellen van de fietsen."
Grandonneur schreef:
wo 23 sep, 2020 10:15
"puntjepuntje zal dealer worden van de fietsmerken Santos, Idworx, Pilot en 11Ants. Bij deze merken ligt de focus op kwaliteit, duurzaamheid, maatwerk en het naar wens samen kunnen stellen van de fietsen."
Duurzaamheid staat hier echt voor degelijkheid. Niet voor deuglijkheid ;)

En hoeveel van die Santos-, Idworx-, Pilot- en 11Ants-kopers springt vrolijk weer op het vliegtuig naar Kirgizië etc. als de mogelijkheid er weer is?
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 10:43
En hoeveel van die Santos-, Idworx-, Pilot- en 11Ants-kopers springt vrolijk weer op het vliegtuig naar Kirgizië etc. als de mogelijkheid er weer is?
Inderdaad... :cry:
Christophorus schreef:
wo 23 sep, 2020 10:46
Inderdaad... :cry:
of inderdaad :) ?

:wink:

Mijn €0.02; brand je vingers als fietsenwinkel niet aan 'duurzaam'. Waarom zou je. Fietsen (kopen) moet je doen omdat je gezond wilt zijn, de techniek mooi vindt, wilt forenzen op de fiets, een singletrack in een oorspronkelijk ongerept bos op wilt, meer tripjes dicht bij huis wilt maken ipv huisje in portugal, er gelukkig van wordt, whatever. Elke reden is per definitie legitiem toch, omdat het een persoonlijke reden is. Zeker vanuit het oogpunt van fietsenwinkel is het legitiem.

Duurzaam willen zijn is niet afhankelijk van branche. Voor mij persoonlijk is duurzaam: gebruik spullen bewust (niet), en daar probeer ik dan thuis en op het werk steentje bij te dragen. Alle stimulans voor productie staat daar haaks op (en daarom neem ik elk bericht over duurzaam met een kilo zout, meestal stimulans voor gebruik in plaats van beperking van gebruik, terwijl dat puntje bij paaltje de enige duurzame optie is). Wat je niet gebruikt hoef je ook niet te vervangen voor een 'duurzamer variant'. Het streven naar niet gebruiken van (nieuwe) spullen is per definitie strijdig met de rol van fietsenverkoper.


Toch is die ouwe bus een prima keuze zo 8)
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 10:43
En hoeveel van die Santos-, Idworx-, Pilot- en 11Ants-kopers springen weer vrolijk op het vliegtuig naar Kirgizië etc.?
Ik dacht dat ik hier op de site van de wereldfietser ben, en dientengevolge weet dat al die fietsers met de fiets naar Kirgizië (en verder) gaan?!

😁
Ik reageer ongeveer nooit op dit forum, lees wel sommige topics met veel plezier, bijvoorbeeld over de fietstocht van Huib van Haarlem naar Winterswijk. Heel amuserend geschreven.

Maar nu ga ik een groot compliment geven aan SintChristophus!! Misschien zit het in je ‘naam’, maar wat ben jij goed in het vriendelijk blijven beantwoorden van allerlei vragen, waarvan soms de toon niet echt oké is. Het is dat je zover weg woont, maar ik denk dat ik me in jouw winkel echt op mijn gemak zou voelen. Zelfs met een tweedehands fiets :wink:

Heel veel succes met jouw droom! Dat gaat sowieso heel leerzaam worden en... je volgt je hart :D
Ik ben hier even stil van en volgens mijn vrouw heb ik nu rode wangen...

Dank voor deze vriendelijke woorden!
Zaken doen met Japanse firma’s blijkt een bijzondere aangelegenheid. Ze moeten jou de samenwerking gunnen en je mag blij zijn dat ze jou tot klant maken.

Wat dat betreft mag ik dus trots zijn dat de fabrikant van mijn favoriete branders en pannen, Evernew Titanium, mij tot Nederlands dealer heeft benoemd. Voor zover bekend ben ik straks de enige winkel in Nederland die dit merk op voorraad heeft.

Zie: http://evernew-global.com/products/burning/index.html

Een compleet 1-persoons kooksetje voor alcohol en hout van slechts 161 gram... I love it!
Bikepacking.com is er ook zeer over te spreken.

https://bikepacking.com/gear/evernew-ap ... et-review/

Verder kan ik nu putten uit de collecties van MSR, Optimus, GSI, Trangia, Pathfinder en Vango. Welke branders van deze merken het beste zijn, wil ik graag eerst testen.