Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten

627 berichten
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 14:21
Fedor schreef:
za 08 aug, 2020 14:02
Misschien een idee om toch enkele tenten op te nemen in het kampeerassortiment?
Ik neem zowiezo een kleine selectie Vaude tenten op.
Exped overweeg ik nog, want die zijn lichter en compacter, maar hun duurzaamheidsvisie gaat lang niet zo ver als die van Vaude.
Misschien zou je ook eens kunnen kijken naar het Amerikaanse aanbod? Ik heb dit voorjaar een tentje uit de bikepacking line van Big Agnes gekocht, maar dat was in Nederland nergens te koop en ging dus via een Slowaakse webshop. En zo zijn er volgens mij nog wel meer merken lichtgewicht trekkerstenten te vinden aan de overkant van de oceaan.
Amerikaanse bedrijven hebben het op dit moment erg moeilijk. Meerdere bedrijven, waaronder Arkel tassen en Big Agnes tenten, reageren met excuses dat ze (nog) niet klaar zijn voor het komende seizoen, vanwege knelpunten bij import en export van grondstoffen en producten. Heeft o.a. te maken met een oranje getinte politicus en een rondwarend virus.
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 12:40
Het onverwachte advies: "Laat maar liggen, want dat heb je niet nodig" is ook wat waard. Het levert tevreden klanten op.
Persoonlijk heb ik ongeveer een even grote hekel aan verkopers die mij vertellen wat ik niet nodig heb, als aan verkopers die me willen aanpraten dat ik iets wél nodig heb (terwijl ik zeker ben van het tegendeel). Maar misschien bedoel je bovenstaande als een soort hyperbool en zeg je in werkelijkheid iets als "het kan ook wel zonder, tenzij je..."

In elk geval succes gewenst met de winkel!

Carl
Carl schreef:
za 08 aug, 2020 18:23
Persoonlijk heb ik ongeveer een even grote hekel aan verkopers die mij vertellen wat ik niet nodig heb, als aan verkopers die me willen aanpraten dat ik iets wél nodig heb (terwijl ik zeker ben van het tegendeel). Maar misschien bedoel je bovenstaande als een soort hyperbool en zeg je in werkelijkheid iets als "het kan ook wel zonder, tenzij je..."
Nee, ik ga het je keihard, onverbiddelijk en herhaaldelijk verbieden. Die omgekeerde psychologie werkt bij mijn kinderen ook als ik graag wil dat ze iets doen. :twisted:
Christophorus schreef:
za 08 aug, 2020 18:34
Carl schreef:
za 08 aug, 2020 18:23
Persoonlijk heb ik ongeveer een even grote hekel aan verkopers die mij vertellen wat ik niet nodig heb, als aan verkopers die me willen aanpraten dat ik iets wél nodig heb (terwijl ik zeker ben van het tegendeel). Maar misschien bedoel je bovenstaande als een soort hyperbool en zeg je in werkelijkheid iets als "het kan ook wel zonder, tenzij je..."
Nee, ik ga het je keihard, onverbiddelijk en herhaaldelijk verbieden. Die omgekeerde psychologie werkt bij mijn kinderen ook als ik graag wil dat ze iets doen. :twisted:
Dan wil ik... vier voortassen!

:D

Carl
Carl schreef:
za 08 aug, 2020 20:03
Dan wil ik... vier voortassen
Nee, mag niet!
Christophorus schreef:
za 01 aug, 2020 22:39
Update: het minimaal benodigde startkapitaal is bereikt. Ik kan dus beginnen!

In afwachting van de goedkeuring van de gemeente Deventer ben ik bezig met voorbereidende bezigheden, zoals website bouwen, assortiment samenstellen, enz.

Kleinere investeringen (tot +/- €25.000,-) zijn nog steeds welkom en zullen gebruikt worden voor het versneld samenstellen voor het assortiment kampeerartikelen.
Super Michiel, en dat nog wel aan de oostelijke kant van Nederland.

Toch nog een vraagje. Vanwaar de voorliefde voor kerkgebouwen ( In Deventer of Vorden )
Natuurlijk geeft dit een zeer fraaie uitstraling.
Maar ik kan me als beginnend ondernemer ook voorstellen, dat je zekerheid wil gezien de kosten-kant.
Kerkgebouwen komen uit een ander tijdperk.
Dit brengt ook een hogere investering en onkosten met zich mee in vergelijking met een modern nieuw pand. Tevens kan ik me voorstellen dat de gemeente beperkingen gaat opstellen wat betreft de buitenzijde van het kerkgebouw..

Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel respect voor jouw insteek.
In ieder geval veel succes gewenst.
Peter
jumbo schreef:
za 08 aug, 2020 20:10
Maar ik kan me als beginnend ondernemer ook voorstellen, dat je zekerheid wil gezien de kosten-kant.
Kerkgebouwen komen uit een ander tijdperk.
Dit brengt ook een hogere investering en onkosten met zich mee in vergelijking met een modern nieuw pand. Tevens kan ik me voorstellen dat de gemeente beperkingen gaat opstellen wat betreft de buitenzijde van het kerkgebouw..
Ik vond Garderen ook een betere locatie.

Maar dan wel puur uit egoïsme (kom regelmatig in de buurt) ;) :P
Zoals Bert Sitters al terecht vermeldde, er zijn ook veel vakantie/wereld fietsers die uit Noord-Oost Nederland komen. Dus je zou kunnen overwegen om een goede koffie-corner op te zetten in combinatie met een aantal praktische gebruiksartikelen in stock om daarmee een soort van "wereldfietser" ontmoeting circuit te creëren. Jouw eigen ervaringen zouden hier als meerwaarde gezien kunnen worden.

Daarmee kan men o.a. veel gebruikte spullen (goede banden, rem onderdelen, tassen, betere type zadels, rohloff onderhoudsbeurt, etc.) afhalen onder het genot van een bak koffie en tegelijkertijd met mede-gezelschap onderling leuke ervaringen uitwisselen. Zonder meteen een nieuwe fiets te moeten kopen...

De kunst van de verleiding ;-)

My 2cts
jumbo schreef:
za 08 aug, 2020 20:10
Toch nog een vraagje. Vanwaar de voorliefde voor kerkgebouwen ( In Deventer of Vorden )
Natuurlijk geeft dit een zeer fraaie uitstraling.
Ik ben een romanticus, houd van historie en ben gek op oude, karakteristiek gebouwen als kastelen, kerken en eigenlijk alle monumentale panden.

Ik stippel mijn routes graag uit langs kastelen, kerken en ruïnes en onderweg grijp ik iedere gelegenheid aan om een historisch gebouw in te lopen. Kerken zijn bijna altijd open en ik ben duidelijk niet de enige die er even een pauze voor inlast, want heel veel toeristen en vakantiefietsers lopen onderweg even een kerkje in. Daarnaast zijn natuurlijk veel bekende fietsroutes oude pelgrimsroutes die logischerwijs langs kerken, kapellen en kathedralen lopen. En zo vind ik het wel leuk dat het fietsvakantiegevoel bij Saint Christopher in een kerk begint en mede daarom ging ik ruim drie jaar geleden op zoek naar een leegstaande kerk om mijn winkel in te beginnen. Leegstaande kastelen waren helaas niet te vinden en ook een monumentale boerderij uit 1785 is de revue gepasseerd. Helaas liep iedere locatie vast op het bestemmingsplan. Totdat ik de voormalige synagoge/gereformeerde kerk tegenkwam.

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik houd wel van de mystiek van oude legenden, mythen en sagen. Veel oude volksvertellingen hebben op de één of andere manier een binding met de christelijke kerken of hebben dit later gekregen. Hier kwamen vervolgens meerdere heilige figuren uit voort, zoals de Heilige Christoffel, beschermheilige van de reizigers.
Zowel gelovigen als niet-gelovigen hebben een amulet van Christoffel om hun nek, aan hun sleutelbos of op het dashboard van de auto. Iedereen mag voor zichzelf bepalen welke waarde hij/zij eraan toekent. Ik bekijk het vooral historisch, romantisch, cultureel, zoals ik mijzelf ook interesseer in de Griekse en Noorse mythologie en er nog altijd feestdagen bestaan voor bijvoorbeeld Sinterklaas, Sint Maarten, Sint Joris en Saint Patrick in Ierland. Ik had ook de Hindoe God Ganesha (die met het olifantenhoofd) kunnen kiezen, want die is ook beschermheilige van de reizigers, maar de Hindoe cultuur staat te ver bij me weg.


jumbo schreef:
za 08 aug, 2020 20:10
Maar ik kan me als beginnend ondernemer ook voorstellen, dat je zekerheid wil gezien de kosten-kant.
Kerkgebouwen komen uit een ander tijdperk.
Dit brengt ook een hogere investering en onkosten met zich mee in vergelijking met een modern nieuw pand. Tevens kan ik me voorstellen dat de gemeente beperkingen gaat opstellen wat betreft de buitenzijde van het kerkgebouw..
Dit ligt verrassend anders. Steeds meer kerkeigenaren zitten door de ontkerkelijking met lege kerken in hun maag. Herbestemmen van een religieuze instelling naar bijvoorbeeld een commercieel bedrijf of woning blijkt lastig, omdat er teveel tegenstrijdige sentimenten meespelen, maar ondertussen staan die prachtige gebouwen te verpieteren.

De meeste gemeenten willen er een culturele/maatschappelijke bestemming aan geven (om de lieve vrede te bewaren?) of het laten verhuren aan een zorginstelling, maar dergelijke partijen hebben daar veelal het geld niet voor. Dan blijven er meestal maar twee opties over: de gemeente koopt het monumentale pand voor een symbolisch bedrag en neemt de verantwoordelijkheid voor het behoud en de exploitatie over of het wordt verkocht/verhuurd aan een commerciële instelling. Zie vervolgens maar eens een ondernemer te vinden die gek genoeg is om er de lol en charme van in te zien en bereid is het monument in ere te houden.

Ik ben dus zo'n gek.

Maar... zo gek ben ik ook weer niet, want de meterprijs die ik ga betalen is slechts een derde ten opzichte van de vele sfeerloze - honderd in een dozijn - winkelpanden in hetzelfde centrum. De energiekosten zullen wel hoger uitpakken, maar dan nog. Het onderhoud van de buitenkant van het pand is voor de eigenaar en die kosten worden gedekt door de huur. Het interieur is mijn verantwoordelijkheid. Ik wil daar nauwelijks iets aan veranderen, alleen herstellen en opknappen, dus ik zal geen last hebben van de monumentenstatus. De werkzaamheden vallen alleszins mee en ik ben uiteindelijk goedkoper uit dan wanneer ik een casco winkelpand sfeervol moet inrichten en afwerken. Aan de voorkant zal ik de tuin flink opruimen. Ik weet dat de buurt daar heel blij mee zal zijn. Aan de voorgevel wil ik niets veranderen, er zullen alleen twee palen met baniers in de grond komen.

En zo heb ik straks hopenlijk de beschikking over een uniek, sfeervol pand, waar ik met plezier mijn werk ga doen. Ik creëer als het ware mijn eigen romantische comfort zone, want ik breng daar meer tijd door dan thuis. Zodra de deuren dit najaar open gaan, kunnen de Deventenaren, toeristen en alle andere geïnteresseerden ook weer van het interieur genieten en kan de eigenaar werk maken van het schilderwerk aan de buitenkant.

mightytheo schreef:
za 08 aug, 2020 20:41
Zoals Bert Sitters al terecht vermeldde, er zijn ook veel vakantie/wereld fietsers die uit Noord-Oost Nederland komen. Dus je zou kunnen overwegen om een goede koffie-corner op te zetten in combinatie met een aantal praktische gebruiksartikelen in stock om daarmee een soort van "wereldfietser" ontmoeting circuit te creëren. Jouw eigen ervaringen zouden hier als meerwaarde gezien kunnen worden.
Ik ga op het podium voor het kansel een lange koffietafel neerzetten. Iedereen is welkom en de koffie is gratis! Als ik druk ben, mag je zelf inschenken. ;)
Jullie kunnen de fietsen aan de voorkant binnen het smeedijzeren hek parkeren of aan de achterkant op de ommuurde parkeerplaats.

Onder de synagoge is nog een leuke kelder die ik niet als showroom ga gebruiken. Ik overweeg daar een gesloten-beurs-ruilmarkt voor kampeerartikelen, boeken en kaarten van te maken. Zou dat werken, denken jullie?
Fedor schreef:
za 08 aug, 2020 20:17
Ik vond Garderen ook een betere locatie.

Maar dan wel puur uit egoïsme (kom regelmatig in de buurt) ;) :P
Als je graag eens een fiets of kampeerspullen wilt testen, dan mag je het wel voor een weekendje meenemen naar Garderen, hoor. ;)

Ik kan er zowiezo nog steeds kleine groepsweekenden organiseren.
De synagoge in Deventer gaat 'm voorlopig niet worden...

De gemeente Deventer heeft de aanvraag voor de bestemmingswijziging niet op tijd in behandeling genomen. Op het moment dat ik de uitslag verwachtte, kreeg ik te horen dat ze het pas na de vakantie van de verantwoordelijke ambtenaar in behandeling gaan nemen... Dat betekent dat ik nu weer een paar maanden kan wachten en dus niet op tijd kan starten om voor het komende seizoen klaar te zijn. Heel frustrerend...

Als alternatief kijk ik nu naar een winkelpand in het mooie plaatsje Gorssel, vlak onder Deventer. Deze ruimte is per direct beschikbaar, maar is helaas wel kleiner. De directe omgeving van Gorssel is daarentegen weer schitterend. Diverse fietsroutes en gepijlde mountainbikeroutes starten direct bij de winkel.

Deze locatie is een mooie plek om rustig te starten en ik behoud de eerste optie op de synagoge, zodat ik alsnog kan verhuizen als de bestemming is gewijzigd.
Dat is erg jammer, in een kerk heb je later in de tijd boven de 3m nog voldoende ruimte om die verder kreatief te gaan gebruiken.
Heel jammer.

Gorssel heeft geen station, dus da's wel een nadeel qua bereikbaarheid. Garderen is als optie afgevallen?
Ja, Garderen wordt binnenkort aan een ander verhuurd. Vind ik niet zo erg, want daar zou teveel geld aan de afwerking en inrichting besteed moeten worden.

Wie op afspraak naar Gorssel komt voor de aanschaf van een fiets kan ik eventueel van station Deventer ophalen. Of je pakt de bus. Duurt slechts een kwartier.
Bijkomend voordeel van Gorssel is de aanwezigheid van outdoorwinkel René Vos. Die is gespeciliseerd in wandelschoenen, rugzakken en outdoorkleding.
Mijn bescheiden mening; je zit in Gorssel véél beter dan in Deventer. Ten eerste zit je dan óók op 10km fietsen van Zutphen en dat is een veel gunstiger omgevingsfactor. Ten tweede is Gorssel bovengemiddeld vermogend en ja, dat is je doelgroep. Ten derde heeft het met museum More een publiekstrekker van formaat (en wederom, is mijn vermoeden, zit daar aardig wat overlap met je doelgroep). Ten derde is het in een plaats als Gorssel veel eenvoudiger om lokaal bekendheid te vergaren als in (bijvoorbeeld) Deventer en zal je veel sneller vruchten kunnen plukken van je rol als lokale ondernemer.

Ik denk niet dat je daar ooit weg gaat.
Grandonneur schreef:
do 13 aug, 2020 15:55
Ik denk niet dat je daar ooit weg gaat.
Daar zou je misschien wel eens gelijk in kunnen krijgen. Nadeel is wel dat ik nu ruimte tekort kom voor goede kampeerartikelen (half zo groot als de synagoge), terwijl de huur iets hoger is. Morgen zal ik met de verhuurder o.a. overleggen over uitbreidingsmogelijkheden in hetzelfde pand.
Christophorus schreef:
do 13 aug, 2020 16:07
Nadeel is wel dat ik nu ruimte tekort kom voor goede kampeerartikelen
Christophorus schreef:
do 13 aug, 2020 14:28
Bijkomend voordeel van Gorssel is de aanwezigheid van outdoorwinkel René Vos. Die is gespeciliseerd in wandelschoenen, rugzakken en outdoorkleding.
Misschien wil die wel meehelpen als je genoeg mensen doorstuurt? Dichtbij elkaar gaan zitten en wie weet kunnen jullie elkaar wel helpen.
Fietsen van Deventer naar Gorssel is jammer genoeg niet leuk fietsen, langs een drukke weg (industrieterrein) en dan pas de laatste paar kilometer door de uiterwaarden (als je de weg kent) anders moet je een paar keer oversteken en wachten voor stoplichten, De weg terug richting Apeldoorn en of Zutphen kan 's zomers dan met het veer een stuk leuker gemaakt worden.
René Vos heeft overigens ook een filiaal in Apeldoorn, meer gericht op wandelen en kleding overigens.