Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar een wil is, maar nog geen weg (Ladakh, Zanskar, India) - Forum Wereldfietser

Waar een wil is, maar nog geen weg (Ladakh, Zanskar, India)

Na meerdere fietsexpedities in (Centraal) Azië en een ultramarathon in de Himalaya besloten ik en mijn man Rick in de zomer van 2018 dat er nog wel een avontuur bij kon. Ons oog viel op Ladakh, een van de hoogstgelegen woestijngebieden ter wereld.

Dit ruige, ontoegankelijke gebied verandert snel. Belangrijkste reden: de aanleg van een weg die het mogelijk maakt om per auto dwars door de Zanskar vallei te reizen. Een vallei die wordt gekenmerkt door extreme hoogte, steile berghellingen en snelstromende rivieren. Het is niet verwonderlijk dat het finaliseren van deze weg een bijna onmogelijke opgave is die nog jaren zal duren. Eén van de 'obstakels' wordt gevormd door de ruim 5000 meter hoge Shingo La. En het is precies deze bergpas die wij op de fiets over wilden. Iets wat nog vrijwel niemand was gelukt zonder hulp van gidsen en lastdieren.

In mijn onlangs verschenen boek heb ik dit prachtige fietsavontuur beschreven: https://www.boekenbestellen.nl/boek/waa ... g-geen-weg.

Afbeelding
Ontzettend leuk dat je er een boek van hebt gemaakt! Gefeliciteerd hiermee!

Vorig jaar stond de Himalaya weer op de planning, maar zijn uiteindelijk terug naar Peru gegaan. Maar dit gebied blijft hoog op ons lijstje staan. Dus, wie weet kun je ons nog meer inspireren met je boek. ;)
ellenvandrunen schreef:
zo 16 feb, 2020 18:57
Ontzettend leuk dat je er een boek van hebt gemaakt! Gefeliciteerd hiermee!

Vorig jaar stond de Himalaya weer op de planning, maar zijn uiteindelijk terug naar Peru gegaan. Maar dit gebied blijft hoog op ons lijstje staan. Dus, wie weet kun je ons nog meer inspireren met je boek. ;)
Hallo Ellen ja het is er ongekend mooi. Mocht je er heen willen: in mijn boek is een dag tot dag overzicht opgenomen dat behulpzaam kan zijn!
Toen wij er in 2015 waren, was er een vloedgolf geweest en moest je ten noorden van de Shingo La regelmatig over (tijdelijke) geitenpaadjes. Het was daardoor best wel lijp om volbepakt te gaan. Toch zagen we een hele groep Bulgaren die het zonder ondersteuning deden. Ze waren toen trouwens al wel ruim over de top van de Shingo La heen met het aanleggen van de jeep track. Het was toen al veel minder lastig dan toen er nog helemaal geen weg lag, als ik de verhalen van voor 2015 las.

viewtopic.php?t=26147#p250408
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... FvMVhQRTVR
Mooi ook Willem. Toen wij in 2007 over de More Plains fietsten, lag daar nog geen asfalt. Tijden veranderen!
Toch zouden we nog eens terug willen die kant op, het is er echt ontzettend mooi.