Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Vaude Bikepacking tassen - Forum Wereldfietser

Ervaring Vaude Bikepacking tassen

Eigenlijk vinden we dat het in de rubriek "Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen" maar om lange discussies over sponsoring te voorkomen zetten we het hier neer. Mocht dat verkeerd zijn dan kan de moderator het natuurlijk altijd verplaatsen. Eigenlijk wilde we geen ervaringen meer op het wereldfietsforum plaatsen wegens slechte ervaringen maar we kregen allerlei signalen om dat toch maar te doen en ons erover heen te zetten. Dus bij deze....

Dit ervaringsverslag en andere vind je terug op https://www.lismarq.com/post/technotip- ... ing-tassen. Kies in de blog dan voor 'Technotip". Veel plezier.

Ervaring Vaude Bikepacking tassen

Afbeelding

Eerst maar even wat feitjes.
De Vaude Aqua Back Light heeft een inhoud van 18 liter liter per tas en weegt volgens Vaude 520 gram. De complete achtertassenset komt daarmee op 36 liter en 1040 gram.
Wij hebben de tassen op de keukenweegschaal gelegd en meten 528 gram.
Volgens Vaude zijn de tassen 100% gemaakt van Polyamide. En daarmee schaart Vaude zich meer en meer in de hoek van ‘milieu-minder-schadelijke’ producten. Dat staat tussen aanhalingstekens. Elk product belast in meer of mindere mate uiteraard het milieu maar Vaude zet sterke stappen om de belasting zo min mogelijk te maken. En dat pleit voor ze, vinden we.
De haken op de tas zijn volgens ons van kunststof gemaakt. We kunnen niet achterhalen of dat ook van een milieu vriendelijk materiaal is gemaakt.

Met twee haken wordt de tas aan de drager bevestigt en de onderhaak voorkomt dat de tas gaat slingeren wanneer je over een hobbelt stuitert.
De tas wordt gesloten met een klassieke rolsluiting.
Het materiaal van de tas is waterdicht.
Allemaal prima feiten voor een mooie fietstas.

Wat maakt de tas dan zo anders dan een klassieke Vaude Aqua Back of de Ortlieb Backroller? Waarom weer investeren in een setje tassen?
Daar is toch wel een goede reden voor.

De laatste jaren hebben fietstassenbouwers zich met name gericht op het maken van onverwoestbare tassen. En dat is bijzonder goed gelukt. Tegenwoordig kan je zonder problemen een aantal jaren onderweg zijn met een setje zonder dat de gaten erin vallen. Maar met die sterkte is helaas ook het gewicht van de tassen sterk omhoog gegaan. Leek dat in eerste instantie geen probleem te zijn, maar de fietser van tegenwoordig nestelt zich meer en meer in de Bikepacking scene en die groep fietsers wil kosten wat het kost een uitrusting met een laag gewicht hebben. En daar valt zeker wat voor te zeggen wanneer je op een racefiets grote, en snelle, afstanden wil overbruggen. Of wanneer je met je mountainbike, tegenwoordig je bikepacking bike, over onbegaanbare paden wil reizen. Dan is gewicht een belangrijke factor waar je niet teveel van wilt hebben.
En scheelt dat? Ja toch wel. Alleen al een set achtertassen is ongeveer 540 gram lichter. En dat is best wel veel voor grammenjagers, en weer weinig voor mensen die niets om gewicht geven. Ook hier is het glas of half vol of half leeg. Eerlijk gezegd vinden wij het erg veel lichter geworden. De balans tussen inhoud en gewicht valt daarmee erg goed uit. Knap gedaan. Voor beide tassen betekent dat je al snel dat een een flesje wijn lichter bent. En dat tikt best wel aan.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook in de opbouw van de tas zijn er grote verschillen.
Zo heeft de tas twee karakters. Een voor een lichte bikepacking tocht waar al je spullen prima in de ruime tassen passen. Maar mocht je plannen wijzigen en heb je het idee opgevat om dagen door de bush te rijden, en wil je meer boodschappen meenemen, dan kan dat ook. De tas is eenvoudig om te vormen tot een groter geheel. Zie de twee foto's hierboven.
Da tas is ingesnoerd met een koord. En daarmee kan je het karakter van de tas veranderen. Van groot tot heel klein. De onderzijde van de tas komt dan lager te hangen. En met dat koord kun je er ook voor zorgen dat alle spullen in je tas stevig ingesnoerd zitten. Bij reguliere fietstassen deden we dit met een extra set sjorbanden maar nu zit het er standaard op.

Zijn de tassen dan echte off road Bikepacking tassen?
Mwah, dan moet je nog wel een kleine aanpassing doen. Wij hebben een extra haak aan de onderzijde gezet. Dat is echt wel nodig wanneer je flink off road gaan. Met een haak red je het niet. De haak schiet dan net iets te makkelijk achter de drager vandaan. Met twee haken is dat prima opgelost. Haken zijn los te koop en eenvoudig te monteren.

En het materiaal? Is dat stevig genoeg? De eerste keer toen wij de tassen in handen hadden moesten we heel erg wennen aan het dunne materiaal. Dat is wel wat anders dan waar de reguliere fietstassen van zijn gemaakt. Maar tot op heden houdt de stof zich goed. Geen gaatjes, geen lekkage. Maar eerlijk gezegd gaan we er wel vanuit dat dat ongetwijfeld een keer zal gebeuren. Een Bikepacking fiets heeft vaak geen fietsstandaard dus zet je je fiets of tegen een muurtje of leg je de fiets op de tassen op de grond. Scherpe doorns liggen overal.
Maar tijdens het gebruik merken we dat we een omslag in denken hebben gemaakt. De tassen zijn zo licht en zo flexibel inzetbaar dat een gaatje ons niet zoveel meer uitmaakt. Dat is makkelijk oplosbaar met een druppeltje seam grip. We willen eenvoudigweg die winst in gewicht niet zomaar opgeven.

Inpakken van de tas gaat wel lastiger dan een reguliere fietstas. De tas neerzetten en dan rustig je spullen erin stoppen werkt niet. De tas valt om. Een ook naast je neerzetten in je tent kan niet zonder dat twee tassen elkaar ondersteunen. Wij laten de tassen altijd op de fietsen dus voor ons maakt dat niet uit maar de fervente ‘tasneerzetter’ irriteert het wellicht. Al moeten we zeggen dat we dt ook niet voor elkaar kregen met reguliere Ortlieb tassen maar goed, het is een ervaringen die delen we dan ook.

Voor wie is de tas nu bedoeld?
In ieder geval niet voor de fietser die met veel bagage op pad wil gaan. Ja, er kan veel in maar al die grammen besparen op de tassen en vervolgens met 25 kilo aan bagage op pad gaan heeft niet zoveel zin.
Volgens ons is de tas uitstekend geschikt voor de snelle randonneur die met zijn racefiets door de Alpen toert en voordeel heeft bij een laag gewicht.
Of voor de off roader die behoefte heeft aan iets meer ruimte dan de reguliere Bikepacking fietstassen kunnen geven.
Wij gebruiken de set achtertassen omdat een flinke Bikepacking zadeltas en frametas veel minder flexibel zijn dan twee Vaude Aqua Bick Light tasjes.

Uiteraard vind je meer info op de site van Vaude zelf.
Na een paar maanden zullen we nogmaals een update over de tas schrijven. Heel benieuwd hoe de tassen zich dan hebben gehouden.

Update 16 September 2019. De tassen zijn inderdaad meer kwetsbaar dan een reguliere fietstas van Vaude of Ortlieb. Dat hadden we ook wel verwacht. We zien een klein gaatje na een paar weken gebruik. Sea Grip heeft dat verholpen. In een ochtend zagen we water bovenop de tas (in de rolsluiting) zitten. De tas zelf was droog. Nog geen idee waar dit vandaan kwam en/of we zelf water hebben gemorst bij het sluiten. We houden het in de gaten.

PS: wij hebben de tassen gratis van Vaude gekregen om ze uit te proberen en te testen. Volgens ons beïnvloed dat niet onze mening maar het is wel goed om het te melden.

Afbeelding
Prima aangepakt zo Marco :wink:
Mij is onduidelijk waarom Vaude binnenvakken (is extra gewicht) heeft toegevoegd. Hebben jullie ze gebruikt? Beetje jammer om ze er meteen uit te snijden.
Grappig, ik vind dat juist wel fijn.
Het was fijn geweest als ze er bijvoorbeeld met klittenband oid in hadden gezeten, nu is het meteen zo rigoureus om ze er uit te snijden.
Ja idd.
Toffe review Marco. keep up the good work! En laat je aub niet afschrikken door sommige misschien negatieve reacties.
Inge1 schreef:
di 17 sep, 2019 06:37
Toffe review Marco. keep up the good work! En laat je aub niet afschrikken door sommige misschien negatieve reacties.
+1
Ik probeer te achterhalen wat Inge1 bedoelt met "sommige misschien negatieve reacties" maar ik zie ze niet :roll:
willem.m schreef:
di 17 sep, 2019 16:17
Ik probeer te achterhalen wat Inge1 bedoelt met "sommige misschien negatieve reacties" maar ik zie ze niet :roll:
Dit is meer bedoeld voor "in het verleden behaalde resultaten die geen garanties voor de toekomst bieden", ik bedoel, eerder hebben bepaalde topics van de TS negatieve reacties gekregen (en waarvoor...? :roll: ).

Goed om te zien dat de TS zich daar deze keer niet door heeft laten ontmoedigen :D

Dit soort verhalen/verslagen hebben mij aan het denken gezet om minder mee te nemen op de fiets. Het is mij dit jaar gelukt om de voortassen thuis te laten... :D
Marco Meijerink schreef:
ma 16 sep, 2019 17:59
Volgens Vaude zijn de tassen 100% gemaakt van Polyamide. En daarmee schaart Vaude zich meer en meer in de hoek van ‘milieu-minder-schadelijke’ producten. Dat staat tussen aanhalingstekens. Elk product belast in meer of mindere mate uiteraard het milieu maar Vaude zet sterke stappen om de belasting zo min mogelijk te maken. En dat pleit voor ze, vinden we.
De haken op de tas zijn volgens ons van kunststof gemaakt. We kunnen niet achterhalen of dat ook van een milieu vriendelijk materiaal is gemaakt.
Het kan best dat die ook van polyamide zijn, wat vergelijkbaar is met nylon.
Het recyclinglogo staat waarschijnlijk aan de binnenkant van de onderdelen.
Ik weet niet of polyamide op dit moment hoogwaardiger te recyclen is dan bermpaaltjes, onderzetters of andere laagwaardige toepassingen.
De meeste milieuschade die kunststoffen aanrichten zit niet in de produktie, maar in de afdankfase, dys het zijn niet de tassen die milieuvriendelijk zijn, maar de eigenaren.
Dank voor het verslag! Is het tassenset op jullie andere fiets een maatje groter, of komt die uit een andere serie?
20190917_181740.jpg
Edwin* schreef:
di 17 sep, 2019 16:54

Dit soort verhalen/verslagen hebben mij aan het denken gezet om minder mee te nemen op de fiets. Het is mij dit jaar gelukt om de voortassen thuis te laten... :D
Volgende keer de voortassen weer mee en achterop in plaats van de achtertassen? ;)
Ik had de (zware) ouderwetse voortassen van Vaude achterop. Lisette had de wat grotere, maar lichtere Vaude light tassen achter. Zo kan zij meer chips, bier, choco, M&M's meenemen :D .
Beste mensen,

Zoals afgesproken zou ik een update van het gebruik van de Vaude Agua Light

Update 15 juni 2020.

1.
Helaas, de tassen zijn niet super waterdicht. Was ook niet te verwachten maar wel iets om rekening mee te houden. Nu na iets langer gebruik merken we dat we met stevige langdurige regen wel wat problemen krijgen. Ga je naar Schotland? Kies dan voor de dikkere variant. die blijven zeker waterdicht. Ga je naar Afrika? Kies dan voor deze tassen. Wij blijven hier nog mee rijden en proberen de regen voor te zijn :D .

2.
Haakje van het koortje is kwetsbaar. Wij lossen het makkelijk op door er een ander koortje en een ander haakje te monteren. Is een fluitje van een cent maar wel goed om te benoemen.


Als we meer ervaringen hebben melden we ons.
Marco en Lisette
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jun, 2020 21:22
Haakje van het koortje is kwetsbaar.
Maareh, zingt het wel zuiver?

Mooi dat jullie nog even terugkomen met een verslag van de langere termijn! Voor geïnteresseerden goed om te weten, van die waterdichtheid.

Groetjes,

Carl
Nieuwe update over het gebruik van de bikepacking tassen Vaude Agua Light...

In de bodem van de tas beginnen twee kleine gaatjes te ontstaan. Bij inspectie blijkt dit de kant te zijn waar de fiets met de tassen de de grond raakt (geen standaard, gewicht sparen :D , fiets op de zijkant op de grond). De gaatjes zijn makkelijk dicht te maken met seam-grip maar we merken wel dat er een tegenstelling ontstaat. Bij bikepacking wil je zo licht mogelijk zijn en tegelijkertijd moet je vaak vlak langs takken, stenen, enz fietsen. Tja, heel laag gewicht met hele hoge robuustheid is denk ik nog niet te vinden. We gaan nog steeds niet terug naar zwaardere tassen. Ja, er zitten nadelen aan kwa robuustheid maar de smallere tassen in combinatie met een veel lager gewicht zijn nog net even belangrijker. Wel benieuwd of het omslaat als we in Scandinavië zijn :D
Marco Meijerink schreef:
zo 11 apr, 2021 13:17
Wel benieuwd of het omslaat als we in Scandinavië zijn :D
Gokje:
Zweden/Finland: nee
Noorwegen: ja 8)
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jun, 2020 21:22

Ga je naar Schotland? Kies dan voor de dikkere variant. die blijven zeker waterdicht. Ga je naar Afrika? Kies dan voor deze tassen.
Ik vind dit wel een verrassend advies. In Afrika wil je toch ook geen laag water onderin je tas? Zal vaak goed gaan maar gelukkig regent het er nog wel af en toe. En dan meestal goed.
Ik heb tegenwoordig Altura ARC 15 tassen (het zijn eigenlijk voortassen). Die zijn 33 liter per paar en samen 1040 gram, en daarmee sterk vergelijkbaar met deze Vaude tassen. Er zijn wel twee belangrijke verschillen. Het eerste is het veel simpeler want weinig verstelbare ophangsystem (het is gelukkig wel degelijk want van Klickfix). Dat spaart veel gewicht uit maar betekent dat de tassen op lang niet alle dragers passen. Dat gewicht is dan terecht gekomen in het zwaardere materiaal (stevig Cordura). Dat is na een paar langere tochten nog in prima staat, en volledig waterdicht.
Deze tassen worden helaas niet meer gemaakt, en ik denk dat dat komt omdat het niet verstelbare ophangsysteem voor de handel lastig was - online winkels kregen vast nogal wat tassen retour. Tegelijk maakt dit nog weer eens duidelijk dat het ophangsysteem van fietstassen vaak nogal zwaar is. Integratie van tassen en drager moet veel gewicht kunnen besparen. Ondertussen ben ik blij met wat ik heb.
LHTJoost schreef:
zo 11 apr, 2021 15:46
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jun, 2020 21:22

Ga je naar Schotland? Kies dan voor de dikkere variant. die blijven zeker waterdicht. Ga je naar Afrika? Kies dan voor deze tassen.
Ik vind dit wel een verrassend advies. In Afrika wil je toch ook geen laag water onderin je tas? Zal vaak goed gaan maar gelukkig regent het er nog wel af en toe. En dan meestal goed.
1,5 jaar in Afrika gefietst en geen spatje regen gehad. Maar je hebt helemaal gelijk, als je middenin het regenseizoen in Afrika gaat fietsen dan zijn waterdichte tassen handig 8) .......