Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste fietsstad ter wereld - Forum Wereldfietser

Beste fietsstad ter wereld

Wat is de beste fietsstad ter wereld. Ik dacht dat het Lelystad zou zijn, maar helaas toch Amsterdam.

TOP 10 | De 10 beste steden uit de The 100 Best Cities in the World to Ride a Bicycle zijn:
1. Amsterdam
2. Luxemburg
3. Malmö
4. Kopenhagen
5. Utrecht
6. Dublin
7. Rotterdam
8. Auckland
9. Wellington
10. Sevilla

https://nieuwsfiets.nu/2019/05/22/amste ... er-wereld/

Afbeelding
In mijn ogen een raar lijstje.

Amsterdam, Luxemburg of Rotterdam prijken niet op mijn lijstje, aan alle drie heb ik vooral "gemengde" herinneringen als het om de fietsvriendelijkheid gaat.
Op Utrecht na ken ik de andere niet (of althans niet vanuit een fietsers-oogpunt), dus kan ik geen "definitief en uitputtend" lijstje geven.

Omgekeerd ken ik genoeg steden die minstens zo hoog scoren als Amsterdam, Luxembourg of Rotterdam.
En bijvoorbeeld Straatsburg scoort wat mij betreft duidelijk hoger, en zou dus hoog in de top-tien verwachten.

Groeten BSM
Het probleem is dat grote stad en fietsen niet echt bij elkaar horen. In verreweg de meeste nl provincieplaatsjes op enige afstand van een stad is het prettiger fietsen, al gooit de economische boom nu wat roet in het eten.
Altijd leuk als Amsterdam ergens op nummer 1 staat. Zeker voor Amsterdammers zelf :)

Maar wanneer op fietsgebied Amsterdam hoger scoort dan Copenhagen, dan maakt mij dat een beetje argwanend.
Als ik dan in totaal ook nog drie Nederlandse steden in de top-tien zie, dan wekt dat de schijn dat er sprake is van van enige mate van bias. Zeker als Rotterdam ook nog in de top blijkt te zitten.
En dat zeg ik als Rotterdammer!

Dat van die bias zou kunnen kloppen, want ik lees
"Het Nederlandse verhuisplatform ScanMovers heeft het rapport ‘The 100 Best Cities in the World to Ride a Bicycle’ gepubliceerd, waarin zij de 100 beste steden om in te fietsen hebben vergeleken."

En waar zit het hoofdkantoor van het nog maar kort bestaande Scanmovers, dat wel wat free publicity kan gebruiken? In Amst....
Met alle respect voor de TS, maar het wemelt op het internet en in social media van dit soort flutlijstjes. Het doel ervan is het creëren van advertentiewaarde om de zakken van de desbetreffende websites en influencers te vullen. En we trappen er met zijn allen in.
Ik mis Nantes en Bordeaux.
Luxemburg heeft de fietsroutes door de benedenstad en de liften waar je met de fiets vanuit de benedenstad naar het centrum gaat, maar in veel delen van de bovenstad vond ik het niet zo prettig fietsen.
willem.m schreef:
do 23 mei, 2019 10:55
Met alle respect voor de TS, maar het wemelt op het internet en in social media van dit soort flutlijstjes. Het doel ervan is het creëren van advertentiewaarde om de zakken van de desbetreffende websites en influencers te vullen. En we trappen er met zijn allen in.
Inderdaad, zo prettig vind ik Amsterdam niet fietsen :roll:
Misschien kunnen we een WF Forum-poll doen. Die komt in elk geval transparant tot stand. Bestaat de poll-functie eigenlijk nog op deze website?
Als je wat dieper in gaat op het echte artikel kan je zien dat er een hoop factoren meespelen die ik niet bepaald mee zou nemen in een 'fietsstad'.
https://scanmovers.com/en/blog/the-100- ... de-bicycle
Zo krijgt bijvoorbeeld de fietsprijs een weegfactor 10 (van de totaal 67 punten die verdeeld worden), verder kijkt men naar of men er fietst, zeer cultuur gebonden en het aantal paden per m², maar ook "bike buzz" (factor 7) wat een zeer wollige term is die je op allerlei manieren in mag vullen, maar er op neer komt of er veel over fietsen wordt gesproken... trending? ik weet het niet hoor.

Punten die hier veel aangehaald worden 'prettig fietsen' zie ik helemaal niet terug (maar hoe definieer je dat dan?), net zoals veiligheid, goed helmplicht wordt aangehaald en aantal doden op de fiets, maar dat is maar een klein aspect mbt veiligheid. Liever zie je aantal aanrijdingen, aparte fietspaden, fietssnelwegen. En wat winkels of fietsprijs nou met steden te maken hebben, goed je moet ergens een fiets kopen maar dat zegt wel erg weinig.

Conclusie: flutonderzoek met de juiste criteria zo gewogen dat Amsterdam er wel goed uit moet komen.
bert sitters schreef:
do 23 mei, 2019 11:10
Ik mis Nantes en Bordeaux.
Luxemburg heeft de fietsroutes door de benedenstad en de liften waar je met de fiets vanuit de benedenstad naar het centrum gaat, maar in veel delen van de bovenstad vond ik het niet zo prettig fietsen.
Nantes! Wij waren aangenaam verrast. :D

Mag ik dan Steenbergen(NB) in het lijstje opvoeren? Nul stoplichten en in een half uurtje heb je het wel gezien. :P Kun je weer lekker de vrije natuur in. :wink:
rockhopper schreef:
do 23 mei, 2019 11:37
Punten die hier veel aangehaald worden 'prettig fietsen' zie ik helemaal niet terug (maar hoe definieer je dat dan?), net zoals veiligheid, goed helmplicht wordt aangehaald en aantal doden op de fiets, maar dat is maar een klein aspect mbt veiligheid. Liever zie je aantal aanrijdingen, aparte fietspaden, fietssnelwegen. En wat winkels of fietsprijs nou met steden te maken hebben, goed je moet ergens een fiets kopen maar dat zegt wel erg weinig.
Het is maar hoe je het bekijkt:
Helmplicht: als een helm nodig is moet het vreselijk fietsen zijn daar.
Fietspaden: dan is het dus enorm druk en wemelt het van de kruispunten en oversteken, noem dat prettig dan ben ik een garnaal.
Fietssnelwegen: leuk, maar zijn ze open?*
Stallingsmogelijkheden: dat is alleen als het druk is.
Rekken met aanbindmogelijkheden voor slot: dan is diefstal dus een probleem daar.
Bewaakte stalling: horror....


*: Ik verbaas me over de snelheid waarmee in België fietssnelwegen verschijnen en verbaas me vervolgens over het speelse gemak en de totale vanzelfssprekendheid waarmee ze vervolgens voor langere tijd (1 jaar) weer worden afgesloten wegens werkzaamheden aan de autostructuur.
De Vakantiefietser schreef:
do 23 mei, 2019 09:40
Wat is de beste fietsstad ter wereld. Ik dacht dat het Lelystad zou zijn, maar helaas toch Amsterdam.

TOP 10 | De 10 beste steden uit de The 100 Best Cities in the World to Ride a Bicycle zijn:
1. Amsterdam
https://nieuwsfiets.nu/2019/05/22/amste ... er-wereld/
Vakantiefietser/Eric,

Zonder je startposting (verder) te willen afvallen (had het niet jaloezie-opwekkend Amsterdam betroffen, maar dorp Appelscha, dan waren de reacties ongetwijfeld milder geweest :) )
, toch een vraag:
topic is in de categorie 'Commercieel' geplaatst. Nu weet ik dat jij altijd netjes je eventuele belangen vermeld, maar waarom in dit geval in 'Commercieel'?
Is het omdat het onderzoekje een duidelijke commerciële bedoeling en afzender heeft? Ben je wellicht bekend met Scanmovers? Of simpelweg macht der gewoonte?
Waarom niet in 'Kletspraat' of 'Achtergrond' gezet?
Pure interesse. Verder geen discussie-bedoeling!

Deze vorm van publiciteit, met als doel het genereren van naamsbekendheid (free publicity, guerrillamarketing), roept bij mij overigens wel een bepaalde mate van bewondering op.
Slimme Amsterdamse jongens. Jongens? Ja sorry, alle vijftien zijn man!
rockhopper schreef:
do 23 mei, 2019 11:37
...

Zo krijgt bijvoorbeeld de fietsprijs een weegfactor 10 (van de totaal 67 punten die verdeeld worden), verder kijkt men naar of men er fietst, zeer cultuur gebonden en het aantal paden per m², maar ook "bike buzz" (factor 7) wat een zeer wollige term is die je op allerlei manieren in mag vullen, maar er op neer komt of er veel over fietsen wordt gesproken... trending? ik weet het niet hoor.

....
Als ik bovenstaande zie dan is het des te vreemder dat niet ook Straatsburg hoog scoort.
Ik denk dat er in geen Franse stad zoveel fiets-voorzieningen zijn en ook zoveel gefietst wordt.
Een goede maat is ook: Hoe vaak staat de fiets op slot (elders in Frankrijk is niet zo gewoon dat een fiets op slot gezet moet worden om 'm later nog weer terug te vinden).

Een mooi Straatsburgs voorbeeld is het stationsplein. Dat stationsplein was een verkeersknoop met Parijse allures. Nu gaat de hoofd-verkeersstroom onder het plein door en is het Stationsplein een prettig verblijfsgebied (en er staan dus ook heel wat fietsen geparkeerd). Voor het "Kiss-and-Ride" hebben ze een prachtige oplossing: Onder het stationsplein ligt ook een grote parkeergarage, en in die parkeergarage hebben ze direct naast de roltrappen naar de stations(voor)hal een afdeling met een half uur vrij parkeren ... blijf je daar te lang staan dan betaal je extra !!
Ander mooi voorbeeld: Tram en busbanen zij óók opengesteld voor de fietser. In Nederland is dat een "levensgevaarlijke" no-no, geen sprake van, geen discussie over, en .... het gaat gewoon goed, en dat terwijl de Straatburger tram verraderlijk stil door de straten sluipt.

Groeten BSM
Gezien het feit dat Amsterdam en Rotterdam niet eens voorkomen in de top 100 "Beste Fietsstad van Nederland in 2018" van de Fietsersbond, neig ik dit lijstje wat te wantrouwen...
Maar goed, kans is groot dat de organisatie nog nooit van Houten heeft gehoord...
rockhopper schreef:
do 23 mei, 2019 11:37
Als je wat dieper in gaat op het echte artikel kan je zien dat er een hoop factoren meespelen die ik niet bepaald mee zou nemen in een 'fietsstad'.
[...] maar ook "bike buzz" (factor 7) wat een zeer wollige term is die je op allerlei manieren in mag vullen, maar er op neer komt of er veel over fietsen wordt gesproken... trending?
Dus als heel veel mensen ergens mededelen: "Mijn fiets is gestolen in Amsterdam", komt die stad hoger op de lijst? :lol:

Carl
Correcte rangschikking want Amsterdam staat ook op 10 in de lijst van top flamenco cities.
Hoi Mike,

ik zet dit grappige bericht onder commercieel omdat als ik dat onder kletspraat plaats, iemand zou kunnen zeggen: "Hé, maar Eric is toch commercieel?"
Dat dit nu net andersom is, is wel grappig en geeft aan dat ik het toch nooit goed kan doen. :D :D

En Amsterdam had voor mij een veel lagere plaats mogen staan, want het is veel te druk me al die fietsers. Echt waar! En daarnaast vind ik dat Amsterdam genoeg aandacht krijgt (Ja, ik hoop dan ook dat het Eurovisie songfestival naar Maastricht, Utrecht of Rotterdam gaat)
Naast Strasbourg was ik ook onder de indruk van Lyon.
Ik ga voor Persingen! @#hotspotholland

https://hotspotholland.nl/bronkhorst-kl ... -nederland
CoolRX schreef:
do 23 mei, 2019 14:07
Gezien het feit dat Amsterdam en Rotterdam niet eens voorkomen in de top 100 "Beste Fietsstad van Nederland in 2018" van de Fietsersbond, neig ik dit lijstje wat te wantrouwen...
Maar goed, kans is groot dat de organisatie nog nooit van Houten heeft gehoord...
Die verhuisjongens hanteren andere criteria dan de Fietsersbond en internationaal gezien is Houten natuurlijk geen "city"
.