Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Koga Worldtraveller voor 2020! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Koga Worldtraveller voor 2020!

Ik moet zeggen ik kom er redelijk makkelijk doorheen (de configurator). Maar eerlijk is eerlijk, je moet wel wat kennis in huis hebben om een fiets samen te stellen. Ik vermoed dat menig wielertoerist niet snel de combi's kan maken. Maar ja, dat geldt voor veel configuratoren. Hoe meer keuzes, hoe meer ingewikkeld. Wel grappig om doorheen te klikken voordat je naar de fietsenmaker gaat.
Ik vermoed overigens dat de rol van fietsenmaker in de toekomst sterk gaat veranderen. Ik zag dat al bij het uitkiezen van mijn auto. Ik heb nauwelijks de dealer nodig gehad.
Marco Meijerink schreef:
di 23 apr, 2019 10:53
.... Ik zag dat al bij het uitkiezen van mijn auto. Ik heb nauwelijks de dealer nodig gehad.
Dat was bij mij al langer zo, de dealer had ik 9 jaar geleden vooral nodig voor de korting.

Mijn boodschap was: Wat kost ie en wat is de korting ... als ik er eentje wil zoals de vorige.
Enige echte vraag was of ze de verschillende opties ook op de eenvoudigste versie konden leveren en dat kon.
Dwz ... na een aflevering (die ook nog vertraagd was) bleek er nog een to-do lijstje over ... maar dat was ik al gewend van de vorige.   En op die punten waar je misschien dealer info had willen hebben wisten ze me niks te vertellen, dat was ik ook al gewend van de vorige.
Inmiddels heb ik een andere dealer, maar dat heeft te maken met de werkplaats, niet met de korting.

Groeten BSM
Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat ook andere grote merken direct gaan leveren aan consumenten.
En dat is helemaal niet erg, want dat maakt een dealer nog belangrijker (of juist niet)
Met name voor het opmeten en aanpassen van fiets. Zo kunnen vaak onderdelen gemonteerd worden die de fabrikant zelf niet levert, maar de winkel wel. Dat maakt het tweaken van fietsen ook leuk!
En een relatie met een winkel is beter dan een band met een fabrikant.

En dan heb je ook nog het aspect service, al is dat net als bij auto's tegenwoordig minder belangrijk. Mede omdat je veel meer zelf kunt doen, maar omdat een R&R of R&P fiets (Riem en Rohloff/Pinion) niet zo spannend meer is.
Vergelijk het maar met een telefoon: vroeger moest je nog wel eens wat solderen in een telefoon met draaischijf, maar met een smartphone doe je dat niet meer.
@ Eric,

Mijn complimenten met jouw commentaar. Je staat er helemaal goed in.

groet,

ton haas
Hoi Forum leden,

ik wil zelf een travel bike kopen , en mijn oog is gevallen op de Koga worldtravelerbike,
mooi afwerking en naar mijn id waar voor je geld , inmiddels al even gefietst en getest .
welk ervaring hebben jullie met de Koga ??

mijn keuze was tussen Santos , en Koga maar er zn 500 euro tussen met de zelfde onderdelen
rolofnaaf , tandriem, aandrijving, son verlichting .

graag wacht ik jullie reactie af
Fryslân boppe!

Ik trap al een jaartje of 15 op een Koga (toen nog KogaMiyata) Prima fiets, Nooit spijt gehad van mijn keuze.

Onlangs heeft mijn vrouw ook een Koga Worldtraveller aangeachaft. Met Rohloff en Son. Machtig mooie fiets. Rohloff is ideaal als je een hekel hebt aan schoonmaken van je ketting. Met name rond deze tijd van het jaar heeft je ketting nogal eens een poetsbeurtje nodig. Dan is Rohloff wel een uitkomst. Maar het heeft wel een prijskaartje. Derailleur, mits schoon, loopt altijd nog soepeler dan een Rohloff schijnt het.
WT74 schreef:
do 09 dec, 2021 08:13
Hoi Forum leden,

ik wil zelf een travel bike kopen , en mijn oog is gevallen op de Koga worldtravelerbike,
mooi afwerking en naar mijn id waar voor je geld , inmiddels al even gefietst en getest .
welk ervaring hebben jullie met de Koga ??

mijn keuze was tussen Santos , en Koga maar er zn 500 euro tussen met de zelfde onderdelen
rolofnaaf , tandriem, aandrijving, son verlichting .

graag wacht ik jullie reactie af
Ik heb de 1.0-versie (2018) maar die verschilt amper van de huidige versie. Heb nu zo'n 22k km met de fiets gereden en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Twijfel soms over een nieuwe fiets maar steeds denk ik: "mijn huidige fiets bevalt nog veel te goed".

Wel heeft de fiets een relatief diepe zit (is voor mij prima) dus een "e-bike"-houding is absoluut niet mogelijk of je moet met verhogers gaan werken. Bij de 2020-versie zou dat al iets zijn aangepast.

Versie die ik heb is de Rohloff-Riem-versie met 27,5 wielen. Geschikt voor vrijwel elke terrein (gisteren nog over gravelwegen en door de sneeuw in de Eifel gereden). De lakkwaliteit is goed maar pas op met beugelsloten want er komen dan wel snel krassen op.

Het enige wat ik oorspronkelijk graag had gewild zijn grotere remschijven. Volgens de leverende dealer was dat echter niet mogelijk icm de XT-remmen. Maar in drie jaar gebruik heb ik nog geen probleem gehad met het remvermogen, ook niet in steile afdalingen (maar ik heb daar ook nog geen noodstop nodig gehad).
Mijn vrouw heeft een Koga Worldtraveller S met Rohloff en riem en ik een Santos Travelmaster 3+ met Rohloff en riem.
De afgelopen jaren (dat we de fietsen in gebruik hebben) zijn we toch wel wat verschilletjes tegen gekomen in het voordeel van de Santos.

Met zwaardere bepakking is de Santos duidelijk stabieler, op de Koga zit op het achterspatbord een soort flapje onderop die steeds scheef staat, in het begin al meteen een (onder garantie vervangen) kapotte lager, minder prettige overbrenging op de Koga voor steile klimmen. Met de Burley hondenkar erachter is de Santos beduidend stabieler/voelt sterker aan. Op onverhard is de Santos in z’n element.

Als het gaat om louter asfaltwegen is de Koga iets meer in het voordeel, vanwege de lagere/lager aanvoelende rolweerstand (maar dat kan beïnvloed zijn door het verschil in banden, bandendruk, bepakking, etc.).

Sommige van de genoemde verschillen kunnen waarschijnlijk met wat aanpassingen teniet gedaan worden. Het verschil is dat die aanpassingen dan bij de Koga wel nodig zijn en bij de Santos niet.

Het aller, aller, allerbelangrijkste is proef fietsen. En dan niet een uurtje, maar een dag of een groot deel van de dag en het liefst met de bepakking die je ermee wilt vervoeren.
Dat hebben wij destijds eerlijk gezegd niet gedaan, maar we hebben toen wel op verschillende fietsen een (korte) proefrit gemaakt. De Travelmaster 3+ was er toen nog niet in een damesframe, andere modellen van Santos wel, maar die vond mijn vrouw niet mooi. Het is mede daarom een Koga voor haar geworden.

Het zijn beiden topfietsen in hun segment, waarbij de (inderdaad duurdere) Santos onze lichte voorkeur heeft.
De laatste tijd kijkt mijn vrouw steeds meer met een schuin oog naar de Santos. Er zal er voor haar uiteindelijk dan wel eentje komen, vrees ik :wink:
Dat van die grote schijven is weer zo'n lekker broodje aap van een fietsenmaker die geen zin heeft...kwestie van 2 schijven en 2 adapters in de juiste maat monteren...
Verder heeft Denham nu net een nieuw frame na bijna 2 jaar met z'n 2020 model te hebben rond gereden, ik dacht de nieuwe geo nu iets meer rechtop zitten geeft, maar hij heeft ook een andere maat begreep ik van hem, even goed testen dus.
Edwin* schreef:
do 09 dec, 2021 12:13
minder prettige overbrenging op de Koga voor steile klimmen.
Santos heeft daar idd keuze in in Koga niet. Als de huidige (eerste set) op is ga ik deze vervangen door een lichtere overbrenging (maar ik woon dan ook in Zuid-Limburg ;)).
Edwin* schreef:
do 09 dec, 2021 12:13
De Travelmaster 3+ was er toen nog niet in een damesframe, andere modellen van Santos wel, maar die vond mijn vrouw niet mooi. Het is mede daarom een Koga voor haar geworden.
Maar als zij een damesframe rijd en jij een herenframe - daar zit ook al een bak verschil in - ook al willen de heren verkopers ons laten geloven dat dat niet zo is. De mixte was er niet voor niks - maar lastiger te maken en meer marge op een simpel damesframe misschien?
Bronsky schreef:
do 09 dec, 2021 11:21
Rohloff is ideaal als je een hekel hebt aan schoonmaken van je ketting. Met name rond deze tijd van het jaar heeft je ketting nogal eens een poetsbeurtje nodig. Dan is Rohloff wel een uitkomst.
Dat maakt pas daadwerkelijk iets uit zodra je die Rohloff combineert met een volledig gesloten kettingkast zoals bijvoorbeeld idworx gebruikt, een Chainglider of van de ketting afstapt naar riemaandrijving. Wel minder tandwielen om schoon te maken natuurlijk in tegenstelling tot een derailleur systeem, met maar 2 aan de buitenkant.

Fedor schreef:
do 09 dec, 2021 11:46

Het enige wat ik oorspronkelijk graag had gewild zijn grotere remschijven. Volgens de leverende dealer was dat echter niet mogelijk icm de XT-remmen. Maar in drie jaar gebruik heb ik nog geen probleem gehad met het remvermogen, ook niet in steile afdalingen (maar ik heb daar ook nog geen noodstop nodig gehad).
Vaak geven fabrikanten limieten op voor gebruik van maximale schijfdiameters op vork en frame. Als dit niet specifiek vermeld staat gewoon even een mailtje sturen naar de fabrikant in kwestie. Zolang je op of onder die maximumdiameter blijft en er verder niets van je op- en aanbouwdelen in de weg zitten kun je er prima grotere remschijven op monteren. Let op dat je achterop een voor Rohloff specifieke 4-gaats remschijf nodig hebt. Voorop afhankelijk van je remschijf bevestiging een centerlook of 6-gaats. En dan een remklauw adapter om de extra diameter op te vangen, eventueel ter vervanging van je huidige remklauw adapter.

Edwin* schreef:
do 09 dec, 2021 12:13

Als het gaat om louter asfaltwegen is de Koga iets meer in het voordeel, vanwege de lagere/lager aanvoelende rolweerstand (maar dat kan beïnvloed zijn door het verschil in banden, bandendruk, bepakking, etc.).
Dat zal dat laatste zijn inderdaad. Zeker met zoveel onderdelen gelijk te kiezen aan beide fietsen zullen daarin de verschillen liggen.
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 12:28
Edwin* schreef:
do 09 dec, 2021 12:13
De Travelmaster 3+ was er toen nog niet in een damesframe, andere modellen van Santos wel, maar die vond mijn vrouw niet mooi. Het is mede daarom een Koga voor haar geworden.
Maar als zij een damesframe rijd en jij een herenframe - daar zit ook al een bak verschil in - ook al willen de heren verkopers ons laten geloven dat dat niet zo is. De mixte was er niet voor niks - maar lastiger te maken en meer marge op een simpel damesframe misschien?
De verkoper heeft bij onze aanschaf (gelukkig) nergens op aangedrongen, we zijn toen prima geadviseerd. Mijn vrouw vond het damesmodel van Santos toen echt niet mooi, ze wilde (wederom) een mixte frame hebben, dus bleef eigenlijk alleen Koga over in dat segment.

De volgende fiets voor mijn vrouw wordt niet alleen hoogstwaarschijnlijk een Santos Travelmaster 3+, maar dan ook zeker wel een herenframe.
Jurr schreef:
do 09 dec, 2021 12:47
Dat maakt pas daadwerkelijk iets uit zodra je die Rohloff combineert met een volledig gesloten kettingkast zoals bijvoorbeeld idworx gebruikt, een Chainglider of van de ketting afstapt naar riemaandrijving. Wel minder tandwielen om schoon te maken natuurlijk in tegenstelling tot een derailleur systeem, met maar 2 aan de buitenkant.
Als ik de berichten goed begrijp dan kun je volgens Rohloff met een splined carrier geen chainglider meer gebruiken...helaas.

Edwin* schreef: De volgende fiets voor mijn vrouw wordt niet alleen hoogstwaarschijnlijk een Santos Travelmaster 3+, maar dan ook zeker wel een herenframe.
Mijn vrouw ging ook van Koga Mixte naar (Idworx) herenframe en het verschil was behoorlijk volgens haar...
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 13:12

Als ik de berichten goed begrijp dan kun je volgens Rohloff met een splined carrier geen chainglider meer gebruiken...helaas.
Die lijken geen goede vriendjes te zijn inderdaad.

Chainglider gebruikers kunnen nog een beroep doen op de oude voorraad van de winkels in het oude type schroeftandwielen, en anders zijn misschien bijvoorbeeld deze nog een optie:

https://www.sjscycles.co.uk/sprockets/t ... -hubs-19t/

https://titaniumplanet.com/de/kettenbla ... 70496.html

Al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Ik fiets op een Koga world traveler S.
Het is een heerlijk reisfiets met veel comfort en degelijk uitgevoerd. In veel wisselende en extremen omstandigheden houdt hij zich prima.
Nu heb ik ook niet veel referentie, want ik heb nog nooit op een Santos of andere high-end reisfiets gereden anders dan mijn koga. Voorheen had wel een reisfiets maar deze was van een andere prijsklasse.
Wat ik wel ervaren heb, is dat een fiets went na mate van gebruik en je bepaalde aspecten steeds meer gaat waarderen. Net als met het inlopen van nieuwe leren bergschoenen, dat duurt even.
Pas na enige weken fietsen past je lichaam zich aan, aan de nieuwe fiets. Andersom is lastiger, dat de fiets zich vormt naar jouw lichaam maar wellicht dat dat voor anderen wel geldt.
Koga world traveler is zonder meer een geweldige fiets, en ook te costumizen naar eigen wens.
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 13:12
Als ik de berichten goed begrijp dan kun je volgens Rohloff met een splined carrier geen chainglider meer gebruiken...helaas.

Ik heb een Rohloff met splined carrier + chainglider.
https://www.bike4travel.nl/onderdelen/4 ... hloff.html
1309-5 is het achterste stuk bij mij, en daar staat duidelijk "Splined/Nexus Hebie Chainglider 18 tot 22T".

Ik heb wel wat heenenweer gemaild met Ellen om daar op uit te komen want volgens Hebie is dat niet mogelijk (vooral met mijn 19t achtertandwiel geloof ik).

Indien jullie toch problemen met deze oplossing zouden zien hoor ik het natuurlijk graag :)
Da's mooi dat dat toch kan! :D