Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Vittorio

Travelmaster schreef:
za 10 nov, 2018 15:02
Ah, jullie zijn zelf een beetje over-engineered ;) ?
I'm not fat, i'm just over-engineered - geniaal!
Gisteravond een natuur-documentaire Australië en het verhaal over de Cane Toads een pad die na het konijn en de vos een natuurramp veroorzaakte in Australië.
Ik zocht nog even op internet naar meer info over deze padden en stuitte op het verhaal van Dick en Els bij Wereldfietsers wel bekend.
Ik bladerde daarna even door hun site en stuitte op dit verhaal over hun Vittorio.

http://www.dickenels.nl/Verhalen/rijden ... etsen.html

Nog even en Vittorio is nostalgie
Dat vond ik destijds een heel inspirerende blog. En ja, die prachtige Vittorio´s. Ik kan alleen maar hopen dat het afgeslankte Vittorio zich weer gaat richten op waar het merk groots in was.
Ik kan in de tekst echter nergens de voordelen van een maatframe tov een confectieframe vinden.
Bert van Sprang schreef:
di 13 nov, 2018 10:12
Ik kan in de tekst echter nergens de voordelen van een maatframe tov een confectieframe vinden.
Daar dient het acht pagina's tennende artikel uir 1998 voor waarnaar verwezen wordt.
Niet handig als je reclame wilt maken, maar dat er hele verhalen worden geschreven waarbij de kern van alles achterwege wordt gelaten omdat dat voor de schijver iets té voor de hand lag is niets nieuws voor mij.
Een maatframe zal voor 9 van de 10 fietsers niet echt uitmaken. Kleine verschillen in lichaamsbouw kan je prima opvangen met de verscheidenheid in onderdelen. Een kleine groep fietsers zal er wel degelijk baat bij hebben.
Blijft nog 1 ding over, het is natuurlijk wel erg leuk om een maatframe te bestellen en te hebben, en als je geen
probleem hebt met de meerkosten, waarom dan niet?
Inderdaad, prima reden om een maatframe te bestellen, maar zeg dat dan ook gewoon!
Voor mij zou behalve de externe maten ook de buizenkeuze in relatie tot je lichaamsgewicht en bagagegewicht een overweging zijn. Met een maatframe kun je precies de gewenste stijfheid krijgen - niet te veel en niet te weinig. Bovendien kun je in de praktijk veel mooiere dunwandige buizensets krijgen dan bij confectieframes. Overigens is dat nu niet iets waar Vittorio in uitblonk: daar gebruikte men traditioneel toch vooral dikwandige standaard buizen, al weet ik niet of dat de laatste jaren ook nog zo was.
Wim schreef:
di 13 nov, 2018 12:14
Voor mij zou behalve de externe maten ook de buizenkeuze in relatie tot je lichaamsgewicht en bagagegewicht een overweging zijn. Met een maatframe kun je precies de gewenste stijfheid krijgen - niet te veel en niet te weinig. Bovendien kun je in de praktijk veel mooiere dunwandige buizensets krijgen dan bij confectieframes. Overigens is dat nu niet iets waar Vittorio in uitblonk: daar gebruikte men traditioneel toch vooral dikwandige standaard buizen, al weet ik niet of dat de laatste jaren ook nog zo was.
Maar jij bent 1 van de 10 fietsers natuurlijk Wim, niet de 9 van de 10 hierboven.
Ik heb geen uitzonderlijke maten hoor, hoogstens een beetje te zwaar, maar ik hou wel van een frame dat perfect past, en vooral een frame dat precies de voor mij juiste stijfheid heeft. Dat rijdt toch wel erg lekker.
Maar wat is de juiste stijfheid als je het niet in getallen kunt uitdrukken? Hoe weet je dat de door jou gewenste juiste stijfheid door de framebouwer goed wordt vertaald? Dan ben je toch veel beter af met een confectieframe waarvan de stijfheid van te voren vaststaat.
Wim schreef:
di 13 nov, 2018 12:23
Ik heb geen uitzonderlijke maten hoor, hoogstens een beetje te zwaar, maar ik hou wel van een frame dat perfect past, en vooral een frame dat precies de voor mij juiste stijfheid heeft. Dat rijdt toch wel erg lekker.
Tuurlijk - dat weet ik! Althans, dat denk ik te weten want ik heb nog nooit op een maatframe (althans, niet op een speciaal voor mij gemaakt frame) gereden. Maar ik ben fietsgek genoeg om zoiets ook wel eens te willen. Juist omdat je, naarmate je meer fietst en meer fietsen leert kennen, weet wat voor jou wel en wat niet werkt. En als je dat ver genoeg doorvoert, komt een maatframe in zicht.
Bert van Sprang schreef:
di 13 nov, 2018 12:31
Maar wat is de juiste stijfheid als je het niet in getallen kunt uitdrukken? Hoe weet je dat de door jou gewenste juiste stijfheid door de framebouwer goed wordt vertaald? Dan ben je toch veel beter af met een confectieframe waarvan de stijfheid van te voren vaststaat.
Als je Wim een beetje kent weet je dat zijn huidige fiets niet de eerste fiets in zijn leven zal zijn.
Ik denk dat hij ooit eerder wel eens een fiets heeft gehad, en nog een, en nog een, en nog.... :D

Dat het niet meevalt voor een fietsbouwer om de wensen, maten en gewichten van een klant te vertalen in een fiets die de klant fijn vindt is mij ook wel duidelijk. Niet dat veel mensen hun fiets niet fijn vinden, maar ik denk dat er veel mensen zijn die nog nooit op een echt fijne fiets gereden hebben. (Afhankelijk van bagage en fietsomgeving uiteraard)
Leon schreef:
di 13 nov, 2018 14:48
Niet dat veel mensen hun fiets niet fijn vinden, maar ik denk dat er veel mensen zijn die nog nooit op een echt fijne fiets gereden hebben. (Afhankelijk van bagage en fietsomgeving uiteraard)
Hmmm... kun je "fijn" niet in getallen uitdrukken Leon :lol: ?
Wim schreef:
di 13 nov, 2018 09:48
Dat vond ik destijds een heel inspirerende blog. En ja, die prachtige Vittorio´s. Ik kan alleen maar hopen dat het afgeslankte Vittorio zich weer gaat richten op waar het merk groots in was.

Het waren Dick en Els die mij inspireerde wegwijs maakte in de wereld van (wereld)fietsen :D
Travelmaster schreef:
di 13 nov, 2018 15:06
Leon schreef:
di 13 nov, 2018 14:48
Niet dat veel mensen hun fiets niet fijn vinden, maar ik denk dat er veel mensen zijn die nog nooit op een echt fijne fiets gereden hebben. (Afhankelijk van bagage en fietsomgeving uiteraard)
Hmmm... kun je "fijn" niet in getallen uitdrukken Leon :lol: ?
Jawel, maar als de fiets twee klasses beter is dan je zelf bent is hij "out of your league". :wink:
Dus TB van Vittorio is met (vroeg?) pensioen en klust nog wat bij. Geen sores verder en mogelijk is het pand nog in de familie om pensioen/huuropbrengsten te genereren. Wat betreft communiceren: niet alle westfriezen zijn fietsenmaker toch? Wel een beetje narrig volk......
Mijn handen jeuken, maar heb nog genoeg projectjes liggen :roll:

https://link.marktplaats.nl/m1409890611