Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vittorio

Wij hebben midden jaren negentig twee 48-spaaks wielen gekocht bij Vittorio om onze Trek tandem te verstevigen voor onze wereldreis van anderhalf jaar. Perfecte keus, weinig problemen gehad met de wielen tot….... we in Singapore in een putdeksel rijden. Voorwiel zo krom als een hoepel. En in Singapore geen passende velg te koop. We hebben toen m.b.v. de ANWB Reis en Kredietbrief en de medewerking van Frank binnen een paar dagen een nieuwe velg kunnen afhalen op het vliegveld van Singapore. Zelf de spaken omgezet en de lokale fietsenmaker heeft het wiel afgespannen. Wat waren wij toen blij met Frank!
Heel bekend allemaal. Wij kochten in ‘95 een tandem, een Vittorio Strada. Frank ging voor degelijk. 8 vits? Niet doen joh, die extra versnelling maakt niet uit en een 7 vits is robuuster. Hij had zelf een schijfrem op zijn tandem gezet. Nee, die lever ik nog niet aan klanten, ik wil het eerst zelf rustig uitproberen. Voor een 48 spaaks wiel is toch niet nodig? Nee, natuurlijk niet, maar als je ergens in Verwegistan problemen met je achterwiel hebt, kan je de voor velg achter zetten en voor het voorwiel een nieuw 36 of 40 spaaks wiel kopen, dat is overal verkrijgbaar. Wat ik dan wel weer vreemd vond is dat hij standaard 32 mm banden monteerde, terwijl 37 mm toen ook al heel gewoon was.
abre facil schreef:
wo 07 nov, 2018 16:22
Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar kon het toch niet laten:
Frank was helemaal niet moeilijk
Of Frank wel/niet moeilijk was, daar kun je over discusseren. Misschien is het correcter te schrijven dat zijn "communicatieve vaardigheden" iets beperkt waren?

Ik woonde er in de buurt en heb er een keer in de winter een stalen (niet bij hem gekocht) mountainbike frame opnieuw laten spuiten. Het zou drie weken duren maar na drie weken niets, nog maar even wachten wellicht word er dan gebeld. Maar ook na vier weken niets, toen zelf maar eens opgebeld. Ze waren er nog niet eens aan begonnen... Pas na zeven weken was het eindelijk eens klaar (maar verwacht geen excuus of uitleg). Ik zag meteen al een plek op het frame dat niet al te best gelakt was...

Maar nog erger, ik had gevraagd of hij ook een nokje aan de LINKER kant van de onderbuis kon solderen, tot mijn verbazing had hij het aan de RECHTER kant gesoldeerd. Op het orderpapiertje stond toch ook echt LINKS. Toen ik dit benadrukte schoot Frank helemaal uit zijn slof: "Dat gedonder met die mountainbikes ook altijd! Nou, geef maar hier dat frame, dan soldeer ik het wel weer aan de linkerkant..." brulde hij.

Tja, wat moet je daarvan als klant nou zeggen...? Ik weet ook wel dat waar mensen werken fouten worden gemaakt, maar als je op zo een banale wijze je ergernis (en onkunde?) van mountainbikes aan de klant ventileert... Enfin, voor mij was het duidelijk: eens Frank Groot/Vittorrio maar nóóit meer!
Paul Watzlawick, de pragmatische aspecten van de menselijke communicatie.
Jan ter Burg schreef:
do 08 nov, 2018 14:28
Wij hebben midden jaren negentig twee 48-spaaks wielen gekocht bij Vittorio om onze Trek tandem te verstevigen voor onze wereldreis van anderhalf jaar.
Senior2 schreef:
do 08 nov, 2018 15:29
Heel bekend allemaal. Wij kochten in ‘95 een tandem, een Vittorio Strada. Frank ging voor degelijk. 8 vits? Niet doen joh, die extra versnelling maakt niet uit en een 7 vits is robuuster. Hij had zelf een schijfrem op zijn tandem gezet. Nee, die lever ik nog niet aan klanten, .....
 
Aardig, ik kocht onze 48-spaaks wielen in 1997, en ook toen was 7 speed "standaard".
Ik heb ze na een paar jaar gemodificeerd naar 8 speed, die extra versnelling maakt soms net iets uit.

Wellicht was mijn vraag toen juist de goeie, ik zocht toen een wiel met de mogelijkheid om de Dynex-rem van de Bridgestone te kunnen monteren. Frank leverde op de tandems iets wat hij een sleeprem noemde.

Frank had toentertijd ook twijfels of mijn gewenste tandwiel-combinatie wel zou werken, hij was daarin duidelijk te behoudend, ofwel was hij niet op de hoogte wat een SunTour Pro X lange-arm derailleur met een stuurcommandeur vermag (deze derailleur blijkt nl ruim meer aan te kunnen als vlgs de bijsluiter mogelijk was). Er waren toentertijd wel meer "deskundigen" die op basis van hun kennis van het toen nog jonge index-schakelen twijfelden of ik mijn gewenste combinatie wel goed zou kunnen schakelen.

BSM
Een Arai sleeprem was (en is eigenlijk) de beste extra rem op een tandem. Helaas worden ze niet meer gemaakt. Je had er een speciale tandemnaaf voor nodig met speciaal schroefdraad aan de linkerkant.
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 16:24
Een Arai sleeprem was (en is eigenlijk) de beste extra rem op een tandem. Helaas worden ze niet meer gemaakt. Je had er een speciale tandemnaaf voor nodig met speciaal schroefdraad aan de linkerkant.
Die "speciale" schroefdraad is gewoon net zulke schroefdraad zoals "vroegehh" de freewheel-blokken hadden.
Deze schroefdraad zit ook in een Bridgestone schijfrem en de Bridgestone Dinex rem.

BSM
Aan de linkerkant dus.
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 16:59
Aan de linkerkant dus.
Ja, Ja.

De originele naven van mijn Bridgestones hebben dus links en rechts deze fijne draad.

BSM
En modernere tandemnaven links die draad en rechts splines voor het freewheel cassette systeem. Tot een paar jaar terug had Shimano hier 140 en 145 mm naven voor met 40 of 48 gaten. Phil Wood heeft ze dacht ik nog wel - voor veel geld.
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 18:31
En modernere tandemnaven links die draad en rechts splines voor het freewheel cassette systeem. Tot een paar jaar terug had Simano hier 140 en 145 mm naven voor met 40 of 48 gaten. Phil Wood heeft ze dacht ik nog wel - voor veel geld.
Begrijp ik hieruit goed dat 48 spaaks wielen (of althans de naven) een zeldzaamheid worden ??
Onze "Vittorio" wielen hebben Shitmano naven, ik denk 145 mm (in ieder geval veel, maar het paste)/size].

BSM
Bridgestone SM schreef:
do 08 nov, 2018 18:46
...Shitmano naven...
Pfffff.... :roll:
Ja 48 spaaks naven zijn zeldzaam en dus duur geworden. Shimano maakt ze niet meer. Nog wel xt naven met 40 gaten maar dat is niet noodzakelijkerwijs een goed idee want dat zijn gewone xt naven met meer gaten, en dus minder vlees. Je hebt zo minder kans op spaakbreuk maar meer kans op brekende flenzen.
Die tandemnaven waren er in 140 of 145 mm met schroefdraad voor een sleeprem, of ook (maar lastiger te krijgen) in 135 mm zonder extra schroefdraad. De 140 mm naven met schroefdraad waren weer wat smal waardoor het wiel niet zo sterk werd. Die Shimano naven waren er in 7 speed LX uitvoering en in 8 speed xt uitvoering. De 7 speed was dan wel een beter idee want zo'n cassette is wat smaller dan die voor 8 speed en dus kunnen de spaken dan iets verder uit elkaar voor een sterker wiel.
Omdat de Arai sleeprem niet meer gemaakt wordt heeft het steeds minder zin daar nog naven voor te bouwen. 48 spaaks gaat er uit omdat moderne velgen zoveel stijver zijn dat het ook met minder spaken wel lukt om een goed wiel te bouwen. De komst van de Rohloff naaf heeft ook aan dat proces bijgedragen. Omdat de spaken daarbij niet parapluie gespaakt hoeven te worden is een Rohloff wiel zelfs met 32 spaken waarschijnlijk al net zo sterk als een 48 spaaks wiel met 8 speed cassette.
Ik zie dat Phil Wood nu ook geen traditionele tandem naven met freewheel en Arai draad meer levert, maar alleen nog maar cassette naven met Arai draad. Een gek idee is dat niet want cassette naven zijn echt degelijker, zeker voor tandemgebruik. Zie hier voor het overzicht: https://www.philwood.com/philpdfs/wheel ... _break.pdf
Travelmaster schreef:
do 08 nov, 2018 18:53
Bridgestone SM schreef:
do 08 nov, 2018 18:46
...Shitmano naven...
Pfffff.... :roll:
Ja, sorry, ik kan eigenlijk niks tegen die naven inbrengen, ik ben heel blij met onze 48 spaaks-wielen.

Het is een erfenis ... ooit had ik trapassen van dit merk gemonteerd, en eentje ging binnen de 1000 km tikken.
Ik vervang die trapas in Beaune (bij een heel vriendelijke fietsenmaker, hij leende me een voor een de benodigde gereedschappen - ik had niet alles bij me voor een trapas-vervanging - en ik kon dus op de stoep aan het werk, maar niet tussen 12 en twee, want dat is heilige tijd in Frankrijk). Ik neem de tikkende as mee terug, klaag bij mijn lokale fietsenmaker, die klaagt bij de importeur en ik krijg de melding dat het géén garantie was. Ik krijg het advies dat ik het ook zelf kan proberen maar dat dat weinig kans heeft (en dat zij zich als wederverkoper ook genept zouden voelen als ik dan gelijk kreeg) .... en ik krijg gelijk, en mag de aanschafprijs in Nederland bij mijn leverancier gaan ophalen.
Netjes was geweest als ze 1º mijn leverancier niet zo genept hadden, ik weet dat ze hun best gedaan hebben maar een gemiddelde klant denkt: ik doe het beter als de vakman, en 2º was het wel zo netjes geweest als ze mij de prijs van de Franse aankoop hadden vergoed - ik betaalde in Frankrijk een stuk meer - en een "bloemetje" voor het ongemak was ook op z'n plek geweest -- al met al was ik er minstens een halve dag mee zoet. De as ging namelijk al eerder een beetje tikken, en al eerder bezochten we een fietsenmaker maar die had geen passende as in voorraad, uiteindelijk toen het steeds erger werd de route naar een grotere plaats verlegd, en ook onze fietsen gewisseld omdat ik toch meer gewicht verplaats en daarbij harder trap als mijn wederhelft.
Ja het is al weer lang geleden, maar mijn vingers typen er gemakkelijk een t teveel in.

BSM

PS Mijn bedenkingen worden misschien ook wel versterkt door de "truuk" die dat bekende merk uithaalde toen het SunTour patent op het "slant parallellogram" verliep, ze overspoelden toen de markt met deze "nieuwe" vinding en dat was toen mede de oorzaak van het instorten van SunTour.
Als een patent verloopt kan iedereen daar mee aan de slag. Dat heeft niets met een truuk te maken. Als jij als (ex) patenthouder denkt dat anderen daar niets of weinig mee doen, dan maak je zelf een inschattingsfout. Het is niet anders.
Senior2 schreef:
do 08 nov, 2018 22:55
Als een patent verloopt kan iedereen daar mee aan de slag. Dat heeft niets met een truuk te maken. Als jij als (ex) patenthouder denkt dat anderen daar niets of weinig mee doen, dan maak je zelf een inschattingsfout. Het is niet anders.
Daarom staat bij mij "truuk" ook tussen aanhalingstekens.
Suntour was denkelijk te naïef in zijn bedrijfsstrategie, de Suntour Seven en de Suntour VX derailleurs waren schier onverslijtbaar. De concurrent keek de techniek af en bracht een heel scala aan modellen, om te beginnen goedkoper in alle opzichten, en tegen de tijd dat Suntour hierop antwoordde met goedkopere producten kreeg Suntour de naam van "goedkoop" terwijl de anderen zich als innovatief verbeterend profileerden.
Het is dus een variant op de wet van de remmende voorsprong.

Het raakt wat off topic ... hoewel ... misschien is de "werdegang" van Vittorio een vergelijkbaar verhaal.

BSM
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 19:19
Ja 48 spaaks naven zijn zeldzaam en dus duur geworden. Shimano maakt ze niet meer.
Halo maakt ze nog!
Phil Wood ook maar die kosten €600 per set
Ik heb een Halo MT6 drive maar ze maken voor tandems ook nog een Spin Doctor variant.
Waarheid is natuurlijk dat met goed gespaakte 36 spaaks wielen de meeste 'normale' mensen wel toe komen. Alleen gekken van 120kg+ met cargobikes enzo doen nog aan 48 spaken :wink:
Oh ja en bmx-ers en downhillers - maar dat zijn niet echt fietsers natuurlijk - knuppel - hoenderhok - gooi
Shadow schreef:
vr 09 nov, 2018 18:51
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 19:19
Ja 48 spaaks naven zijn zeldzaam en dus duur geworden. Shimano maakt ze niet meer.
Halo maakt ze nog!
Phil Wood ook maar die kosten €600 per set
Ik heb een Halo MT6 drive maar ze maken voor tandems ook nog een Spin Doctor variant.
Waarheid is natuurlijk dat met goed gespaakte 36 spaaks wielen de meeste 'normale' mensen wel toe komen. Alleen gekken van 120kg+ met cargobikes enzo doen nog aan 48 spaken :wink:
Tja, er is wat veel van mij, en dan dus een volledige bepakking en een Bridgestone.
Voor de laatste kilometers rijd ik soms nog met 10 liter water extra (en natuurlijk de boodschappen).
Die laatste kilometers zijn wisselend: soms is het kampeerplekje zo vlot en makkelijk gevonden dat ik daarna water ga zoeken, soms is het "landschap" zo dat je liever maar water tapt om daarna door-fietsend een kampeerplekje te zoeken, en soms weet ik al waar we heen willen maar ook dat ik niet weer terug wil om water te halen. Dus bij tijd en wijle is mijn fiets "gek" zwaar beladen.
Ook als ie gewoon zwaar beladen is (want ja, van mij is er wat veel) ben ik blij met wat extra degelijk ... we rijden soms "tous-chemins" of nog iets erger, en met een bepakte fiets is het ontwijken van gaten of stenen niet altijd evident.
En dan tenslotte: Ik ben nu al een paar keer ondersteboven gereden, soms ben ik gekneusd of erger, soms heeft de fiets (met name de voorvork) schade, maar de wielen geven geen krimp.

Ik weet het, de oude Bridgestone-wielen waren geen ideale wielen, wel goed gespaakt, met een sowieso al wat te meegevende velg, en erger nog een erg smalle naaf wat betreft de spaken en ook wat betreft de lagerconen.
Anyway, bij die oude Bridgestone-wielen had ik met een (on)zekere regelmaat spaakbreuk, en ook wel een slag in het wiel (en verder ook zo nu en dan as-breuk) ... bij de 48-spaaks wielen heb ik al 21 jaar geen gedoe.
Geen gedoe is best wat waard, dat bescheiden meer-gewicht wordt goed gemaakt door het vervallen van de noodzaak om reservespaken en reserve-assen mee te nemen.

BSM
Ik bedoelde mezelf eigenlijk, daar is ook 'wat meer' van dan standaard.
Ah, jullie zijn zelf een beetje over-engineered ;) ?
Jullie fietsen gewoon niet genoeg :wink: , dus van dat forum af en fietsen!

PS
Ik ben onder normaal gewicht voor mijn lengte