Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vittorio

Als Vittorio zich weer stort op klassiek geënte koers- en randonneur-fietsen is hun toekomst gegarandeerd. Als ze dan ook het persoonlijk contact a la Frank Groot kunnen benaderen zitten ze helemaal goed. Destijds(1994) was het contact met Frank de doorslag om bij Vittorio een randonneur te bestellen...
Dat denk ik ook, de naam is er nog.
https://www.fundainbusiness.nl/winkel/h ... dokweg-13/
Deze showroom van ca. 425 m² VVO op de begane grond en met een tussenvloer van 250 m² VVO is op zichtlocatie langs de N242 en de spoorlijn gelegen. Bovenstaand metrage is uit te breiden naar totaal 1.100 m² incl. tussenvloer.
Shadow schreef:
ma 29 okt, 2018 22:56
Dat denk ik ook, de naam is er nog.
Bij wie...? Zou de nieuwe generatie die hier al eerder werd aangehaald, en deze site niet bezoekt, ook nog warm gaan gloeien bij de naam Vittorio? Misschien wel hoor, maar nu heel veel merken off the shelf gravelbikes aanbiedt die prima geschikt zijn voor een langere of kortere vakantie, is er misschien wel wat erg weinig vraag naar klassiekertjes. Hoe mooi die ook kunnen zijn, het wordt wel een heel smalle markt dan, misschien.
Nou meer dat de naam wat historie heeft, dat is mooi toch?
Friso* schreef:
ma 29 okt, 2018 23:54
https://www.fundainbusiness.nl/winkel/h ... dokweg-13/
Deze showroom van ca. 425 m² VVO op de begane grond en met een tussenvloer van 250 m² VVO is op zichtlocatie langs de N242 en de spoorlijn gelegen. Bovenstaand metrage is uit te breiden naar totaal 1.100 m² incl. tussenvloer.
Een bericht in het Noordhollandsedagblad sluit hier goed bij aan:
"Ton Berkhout in zijn winkel waar straks een keukenboer in komt. Hijzelf zal achterin het pand een werkplaats en kleinere winkel betrekken"

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... t-elastiek
Er is al jaren op tal van gebieden een doorgaande "retro-trend", zeker ook bij fietsen. Ik hoef de voorbeelden hier niet te noemen denk ik, maar diverse maatframebouwers hebben flinke levertijden. (niet per se retro uiteraard)

Ik ben inmiddels 45 jaar, en ik had, anders dan via dit forum, nog nooit van Vittorio gehoord. Gazelle kende ik, en Batavus, en Koga. Ik denk dat dat voor het overgrote deel van de bevolking geldt, en dat is denkelijk het probleem van Vittorio, bekijk de website eens...Dat ziet er toch niet uit. Dat nodigt bepaald niet uit om daar eens te gaan kijken. Velen, zeker de meer technisch aangelegde onder ons, zijn enigszins vies van marketing ofwel het vermarkten van zaken, maar in deze modegevoelige branche is het wel essentieel.

En inderdaad, de grote fabrikanten van fietsen bieden steeds meervoudig bruikbare fietsen aan, dat is toch waar het grote publiek eerder op af zal gaan. Als fietsbouwer zul je je denk ik echt moeten onderscheiden om een specifieke doelgroep aan te spreken. Het eerder genoemde hippe klassieke werk verkoopt goed, maar trends kunnen ook zo weer over zijn, en in Nederland is denk ik iets minder voedingsbodem voor retro-klassieke fietsen dan in Engeland of de USA. "Wij" zijn net als de Duitsers eerder op het moderne functionele gericht, op fietsgebied.

Maar goed, kijk naar een merk als Santos, hoe succesvolle marketing werkt. Mooie fotografie, mooie frame-kleuren, soepele teksten, zogenaamd alles "custom", (zeker niet mijn persoonlijke favoriet overigens, maar ze doen het op dat vlak wel erg goed, dat valt niet te ontkennen)

Als ik van Vittorio was, zou ik daar eens goed naar kijken en over nadenken.
Er is echt wel een markt voor stalen maatfietsen zonder lelijk gelaste aluminium frames, samen met een normale(re) levertijd dan de concurrentie, mooie natlak/spuitwerk kleuren, een fraaiere presentatie van de zaak en succes verzekerd zo je denken. Scherp prijsje om mee te beginnen wil in NL ook nog wel helpen...
Friso* schreef:
ma 29 okt, 2018 23:54
https://www.fundainbusiness.nl/winkel/h ... dokweg-13/
Deze showroom van ca. 425 m² VVO op de begane grond en met een tussenvloer van 250 m² VVO is op zichtlocatie langs de N242 en de spoorlijn gelegen. Bovenstaand metrage is uit te breiden naar totaal 1.100 m² incl. tussenvloer.
Wat een gigantische en mooie winkel! Het verklaart voor mij weer een deel van hun probleem.
Mooie fotografie trouwens, vergelijk het met het fotootje in het genoemde dagblad.

Ik lees trouwens dat ook het hele object te huur is:
https://www.bregmanbedrijfsmakelaardij. ... eg-275822/
Leon schreef:
di 30 okt, 2018 09:06
Friso* schreef:
ma 29 okt, 2018 23:54
https://www.fundainbusiness.nl/winkel/h ... dokweg-13/
Deze showroom van ca. 425 m² VVO op de begane grond en met een tussenvloer van 250 m² VVO is op zichtlocatie langs de N242 en de spoorlijn gelegen. Bovenstaand metrage is uit te breiden naar totaal 1.100 m² incl. tussenvloer.
Wat een gigantische en mooie winkel! Het verklaart voor mij weer een deel van hun probleem.
Mooie fotografie trouwens, vergelijk het met het fotootje in het genoemde dagblad.
Ja, maar bekijk hun website... Die kun je vol zetten met gelikte racefietsen of randonneurs met SRM of met dit soort gedrochten:
Afbeelding
Afbeelding
Hierboven worden ze gedrochten genoemd. Ik denk dat dat precies het probleem is. In de tijd van Frank Groot vond ik het haast allemaal mooie fietsen/tandems. Zelfs bij een afwijkende maat kon hij er iets moois van maken. Sinds Ton Berkhout de scepter zwaait zie ik steeds meer modellen die, althans in mijn ogen, gewoon lelijk zijn. En zoals ook al gezegd, de zeer klantgerichte persoonlijke benadering van Frank Groot had ook absoluut iets. En niet te vergeten, toen, halverwege de jaren 90, stonden er in de winkel ook alleen maar Vittorio’s.
Tweede fiets is door Frank Groot ontwikkeld 8) . Hebben we ooit lang geleden nog eens getest.
Als je die dan nu nog steeds aanbiedt in die kleurstelling, doe je jezelf m.i. tekort. Maakt niet uit hoe stevig hij is of hoe lekker hij rijdt - dat zal 'm niet gaan redden.
Het zal ook niet alleen de framebouw zijn, maar ook de opbouw. Vergis ik me, of werden vroeger vakantie fietsen niet zo snel met zo’n hoog stuur afgeleverd, maar toch liever met een wat sportievere zit? Ik begrijp best dat iemand graag wat rechterop wil zitten, waardoor het stuur hoger moet staan, maar daar wordt het geheel niet altijd mooier van.
Afmontage, maar daarin is klant natuurlijk koning, maar ook de kleurschema's van de frames zijn foeilelijk. Daarbij hoef je een fiets met zo'n raar hoog stuur niet op je website te zetten. Zadel hoger, stuur lager en het smoelt meteen wat beter. Mensen kijken toch eerst op websites voordat ze ergens heen gaan.

En hier nog 6 pagina's geneuzel over Vittorio uit 2013. Kennelijk leest Vittorio hier niet mee :lol:

viewtopic.php?t=21117
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog 1 van de Vittorio site....die ik wel fatsoenlijk vind, maar zelfs ik kan een betere foto maken als ik mijn fiets wil verkopen...
Afbeelding
Eric Schuijt schreef:
zo 28 okt, 2018 20:18
Jammer, want Vittorio was in de tijd van Frank voor mij het ijkpunt voor hoe een winkel voor vakantiefietsers moest zijn. Vooral hun manier van klantenbehandeling was een voorbeeld voor mij.
Een paar jaar geleden heeft Corrie even overwogen om een fiets door Vittorio te laten maken omdat ze op zoek was naar een fiets met een lage bottom bracket. (Op alle confectiefietsen zit de bottom bracket te hoog voor haar korte benen. Ze kan pas op haar zadel gaan zitten wanneer de fiets voldoende vaart heeft. Daar is ze aan gewend, maar in de Alpen bleek haar fiets op steile hellingen soms al stil te staan voordat ze op haar zadel plaats had kunnen nemen. Ze had het zadel wat lager kunnen zetten, maar dat is vragen om knieklachten. Daarom besloot ze om een maatframe te laten maken, waarop ze met haar voeten net de grond zou kunnen raken terwijl ze op het zadel zit.)
We hadden ook aan M-gineering gedacht, waar ik een jaar eerder al een mooie fiets had laten bouwen. Dan zou ze echter nog een jaar op haar fiets moeten wachten, want Marten Gerritsen heeft het altijd erg druk. (Bovendien was toen ook op de website van M-gineering te lezen dat Marten wegens familie-omstandigheden minder tijd had.) Corrie had daar geen geduld voor: het was half juli en ze wilde het liefst voor onze volgende Alpentocht, begin oktober, al een nieuwe fiets hebben.

Dat leek mij niet realistisch voor een maatframe, maar Corrie ging toch even rondbellen om te horen wat de mogelijkheden waren. Bij Vittorio kreeg ze de indruk dat ze daar niet op nieuwe klanten zaten te wachten. Aangezien Heerhugowaard voor ons niet naast de deur ligt en Corrie een drukke baan heeft, vroeg ze of ze 's avonds langs kon komen voor een gesprek (wat destijds bij de Vakantiefietser, waar we in 2008 fietsen hadden gekocht, ook gekund had). Bij Vittorio bleek dat nooit mogelijk te zijn. Ook niet overdag op zaterdag, want dan was het er te druk. Corrie had dus een vrije dag moeten nemen om bij Vittorio over een maatframe te kunnen praten. Na enig aandringen mocht ze dan toch op zaterdag komen, maar alleen voor tien uur 's ochtends. De fiets kon sowieso niet binnen drie maanden geleverd worden.

Bij Van Herwerden in Voorburg (voor ons ook lekker dichtbij) was men een stuk vriendelijker aan de lijn. Corrie werd vrij snel teruggebeld door degene die alles afwist van hun maatframes. Helaas bleek een extra lage bottom bracket er niet tot de mogelijkheden te horen.

Uiteindelijk is het een maatframe van Snel geworden. Daar waren we zelfs op zaterdagmiddag welkom en de fiets zou eind september al klaar kunnen zijn. Deze zou wel een stuk duurder worden dan mijn M-gineering was geweest: dat beschouwden we maar als de prijs voor een snelle levering. Even leek de koop niet door te gaan omdat de chef monteur die ons hielp, tegen het monteren van een 'vierkante' trapas was. De eigenaar van de zaak greep net op tijd in door ons te verzekeren dat die vierkante trapas er toch zou komen. So far so good.
Uiteindelijk was de fiets pas in oktober klaar, twee dagen voor ons vertrek naar de Alpen (de framebouwer bleek langer vakantie te hebben dan de eigenaar van Snel had verwacht). Ook bleek het een andere fiets te zijn dan Corrie had besteld: nokken voor de bidons zaten niet op de juiste plek, er zat toch een andere trapas op dan we zwart op wit hadden afgesproken, een heel ander stuur, andere pedalen, de tandwielen waren groter dan afgesproken, de low riders konden niet verwijderd worden zonder het snoer naar de koplamp door te knippen, er zaten Smart Sams op i.p.v. Big Apples en de Rohloffnaaf schakelde veel te stroef. Wel zat de bottom bracket, de voornaamste reden van de aanschaf, op de gewenste hoogte.
We kregen de indruk dat men zich vergist had. Afgezien van de trapas kwamen de specificaties overeen met die in de allereerste mail. Deze waren in latere mails gewijzigd en herbevestigd. Dat er sprake zou zijn van een vergissing werd echter stellig ontkend. De fiets was bewust niet zo afgemonteerd als we hadden afgesproken omdat het dan een betere fiets zou zijn! Klanten zouden dit volgens de eigenaar van Snel altijd erg waarderen. Ik geloofde mijn oren niet en Corrie ontplofte bijna. Na de vakantie hebben ze alsnog de nokken op de juiste plek moeten zetten en de afmontage aangepast aan Corries wensen. Daarna schakelde de Rohloffnaaf nog steeds veel te stroef. Dat heb ik uiteindelijk zelf maar verholpen door de bochten in de kabels wat flauwer te maken.
Uiteindelijk heeft Corrie nu wel een fiets die in principe voldoet aan haar wensen, maar als ze haar fiets vergelijkt met die van mij, ziet ze genoeg verschillen om te begrijpen dat ik daar een jaar op heb willen wachten. Ook beseffen we nu hoe handig het is wanneer framebouwer, monteur en verkoper verenigd zijn in één persoon ;-).

Ik weet niet hoe dit bij Vittorio zou zijn gegaan. Men moet daar gewend zijn aan maatwerk, terwijl Snel toch vooral confectiefietsen met een beperkt aantal vaste framematen en afmonteringsmogelijkheden verkoopt. Ik weet ook niet hoe de medewerkers van Vittorio scoren op een schaal tussen stronteigenwijs enerzijds en perfect aanvoelen wat de klant wil anderzijds. Bij Corrie gaf het eerste telefoongesprek al een negatieve indruk, maar misschien had degene aan de andere kant van de lijn toevallig een rotdag. Ik weet ook niet hoe soepel bij Vittorio de communicatie tussen framebouwer, monteur en verkoper verloopt.

Tien jaar geleden ben ik meegegaan met een excursie naar Vittorio, die georganiseerd was door het Pedersen Genootschap. De huidige winkel was er toen al, met op de eerste etage het Vittoriomuseum vol oldtimers en achter de showroom de werkplaats en de verfspuiterij. Een fietsenmerk met zo'n lange geschiedenis, waar het hele productieproces van framebouw tot en met lakwerk onder een dak plaatsvindt, is uniek in Nederland (of wordt het spuiten inmiddels uitbesteed?). Bewust klein blijven met doordachte maatframes als unique selling point zou best een goede strategie kunnen zijn omdat er nog maar weinig fietsenbouwers zijn die echt maatwerk kunnen leveren. Al zou een vormgeving zonder fratsen en wat meer naamsbekendheid bij de doelgroep zeker geen kwaad kunnen. Het zou erg jammer zijn als Vittorio helemaal zou verdwijnen of andere merken zou gaan imiteren met meer standaardisering, een hipper imago en guerilla marketing :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kees schreef:
> De fiets was bewust niet zo afgemonteerd als we hadden afgesproken omdat het
> dan een betere fiets zou zijn! Klanten zouden dit volgens de eigenaar van
> Snel altijd erg waarderen.
Dat is dus ook onwaar omdat ik zelf één Snel in mijn leven heb gekocht, in 2003, en toen precies die discussie bij aflevering had. Daar heb ik toen weinig woorden ( :twisted: ) voor gebruikt voordat men het oplostte. Gelukkig was de fiets een paar uur later wel conform de gespecificeerde opdracht.
Er was overigens op zich niets mis met die fiets.

Van Vittorio op dit moment kan ik me voorstellen dat ze zakelijk een heel goede beslissing hebben genomen. Het is namelijk wel een bedrijf, daar kun je gevoelens bij hebben, maar als het de verkeerde kant op gaat moet je ingrijpen. Maar op dit forum weten we trouwens niets eens zeker of het de verkeerde kant op ging of dat het een andere keuze is om het zo te doen, al dan niet zakelijk.
Kees, wordt het niet eens tijd voor https?

Screenshot_2018-10-31 Vittorio - Pagina 2 - Wereldfietser Forum.png
(zie https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 47&t=32091)
eindgebruiker schreef:
wo 31 okt, 2018 22:36
Kees, wordt het niet eens tijd voor https?
Op mijn pc zijn de foto's wel zichtbaar met Firefox. Blijkbaar is dat een andere versie.
En het wordt inderdaad tijd voor https :wink:
keesswart schreef:
wo 31 okt, 2018 23:00
eindgebruiker schreef:
wo 31 okt, 2018 22:36
Kees, wordt het niet eens tijd voor https?
Op mijn pc zijn de foto's wel zichtbaar met Firefox. Blijkbaar is dat een andere versie.
En het wordt inderdaad tijd voor https :wink:
Mijn website is zojuist beveiligd met SSL en voorzien van een groen slotje met https, dus de foto's zouden nu voor iedereen weer zichtbaar moeten zijn.