Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het klinkt als een krakende trapas maar het is een achterkransje - Forum Wereldfietser

Het klinkt als een krakende trapas maar het is een achterkransje

Voor mensen met een CDX riemaandrijving op een Rohloff fiets is het volgend bericht:

Zoals ikzelf heb ervaren tijden mijn Mekong fietstocht maar ook klanten en niet-klanten (die ons mailen): Heel soms hoor je tijdens het fietsen je trapas kraken, maar het komt ergens anders vandaan.

Sinds medio 2017 zitten op fietsen met CDX-riemaandrijving (met gleuf) en Rohloff-naaf, zogenaamde splined kransjes die soms wel en soms niet ietsiepietsie afwijken. Het lijkt dan alsof jouw trapas kraakt, maar het is het achterkransje dat een klein beetje speling heeft t.o.v. de carier waar die opschuift.
Bij sommige fietsen is dit hoorbaar, bij andere nooit. Het is een afwijking in het productieprocess van Gates geweest.

Vanaf derde kwartaal 2018 moet dit zijn opgelost. Heb je je fiets (idworx, Koga, Santos, Tout Terrain, Gaastra, Van Nicholas) bij ons gekocht en heb je hier last van, neem dan contact met ons op. In het derde kwartaal 2018 gaan we kransjes vervangen, als dan de verbeterde exemplaren op de markt zijn.

Omdat het gekraak onderweg makkelijk door jou zelf is op te lossen, heb ik een filmpje gemaakt. Dat scheelt mij weer veel uitleg over de telefoon :D. Het is geen permanente oplossing, maar je kan er in ieder geval mee doorfietsen naar Santiago, Beijing, Rome, Bangkok of andere mooie bestemmingen.
Hier kun je het filmpje zien: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... loff-naaf/

Afbeelding
@Eric, weet je ook of er inderdaad geen Koga WTS met CDX wordt uitgeleverd op dit moment ?

Gemeld door Fedor uit een ander topic :
Ik hoorde dat KOGA alle splined carrier tandwielen heeft moeten inleveren bij Rohloff (?? waarom niet bij Gates zelf?). Op dit moment worden er dus geen WT-Sen uitgeleverd met deze optie (geen idee of ze dan niets uitleveren of bijv. de oude schroef-opzet).

Fedor meldt overigens op 6 Juni :
Nog een update: Men verwacht tussen 10 dagen en 3 weken de nieuwe tandwielen.
Ik weet dat niet, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet naar gevraagd heb.

Wat ik wel weet dat wij zoveel mogelijk hebben geprobeerd de oude schroef kransjes te monteren, maar dat die op dit moment ook bij de Rohloff importeur uitverkocht zijn. Dus heb ik een kransjes van showroommodellen en voorraadmodellen 'geleend' :oops: :oops:
Helaas ben ik één van de "slachtoffers"... pech gehad met de toleranties heet zoiets :(

Waar ik me vooral over verbaas is waarom het zo lang moet duren voordat er nieuwe kransjes zijn terwijl behoorlijk wat kopers van zo'n dure set problemen hebben... Probeert Gates eerst de oude kransjes te slijten en dan maar hopen dat er geen haan naar kraait?

Het filmpje is leuk maar het heeft maar een zeer tijdelijk effect (ook met Rohloff Grease), na enkele 100 km's kraakt bij mij de boel weer :evil: :roll:

Bovendien is het niet alleen maar kraken maar je voelt het ook door de pedalen heen, en bij elke keer rondtrappen "trap je een beetje door"... en dat bij elke pedaalslag dus niet "heel soms" zoals wordt vermeld.
Overigens zie ik bij veel (misschien zelfs wel alle) aanbieders nog vrolijk de losse CDX splined achtertandwielen voor Rohloff verkocht worden. Leuk voor kopers die niet weten dat er een grote kans is dat die problemen kunnen opleveren :roll:
Ik heb een VSF met Pinion en CDX. Bij stevig doorduwen bergop hoor ik ook ergens gekraak. Het lijkt uit te trapas te komen ...
Zou dat hetzelfde probleem kunnen zijn? Nog gehoord? Hij gaat woensdag naar de dealer voor nazicht.
Vorig jaar kreeg de Koga Worldtraveller S van mijn vrouw er ook last van. Echt een irritant probleem als je daar nog zo'n 800 km mee door moet fietsen naar huis.
De dealer gebeld met wat te doen. Op zijn aanraden de vakantie afgemaakt en meteen daarna de fiets terug gebracht ter inspectie.

Het leek ook hier alsof de trapas speling veroorzaakte. Nu ik dit topic lees zal de splined carrier het probleem veroorzaakt hebben. Het is in ieder geval netjes en onder garantie opgelost door de dealer.
Waar bij deze fiets het exacte probleem lag is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zal er in ieder geval alert op blijven dat het niet terug komt.

Het blijft toch vreemd dat Gates een goede riem (CDC) vervangt door een minder goede variant (CDX) en de oude (CDC) niet meer produceert. Hun commerciele afweging (kwaliteit vs imago) heeft wat mij betreft verkeerd uitgepakt.
Edwin* schreef:
zo 10 jun, 2018 21:29
Vorig jaar kreeg de Koga Worldtraveller S van mijn vrouw er ook last van. Echt een irritant probleem als je daar nog zo'n 800 km mee door moet fietsen naar huis.
De dealer gebeld met wat te doen. Op zijn aanraden de vakantie afgemaakt en meteen daarna de fiets terug gebracht ter inspectie.
Als je internet afstruint kom je wel meer verhalen tegen, tot wereldreizigers aan toe die hun reis hebben afgebroken (was toen nog niet bekend wat het probleem in eerste instantie was).

Ik heb iig een officiële klacht naar Koga gestuurd t.a.v. Aloys Hanekamp (PL van het WT-S gebeuren). Ik wil nu duidelijkheid, en een oplossing, nu blijkbaar niet eens nog bekend is wanneer het probleem is opgelost. En Koga kan mij nu niet eens tijdelijk helpen omdat alle tandwielen (waaronder misschien wel een beter passende dan de huidige) zijn teruggestuurd (althans volgens Koga zelf). Een onacceptabele situatie.

Het was een kleine moeite geweest alle WT-S-eigenaren met problemen tegemoet te komen door meerdere tandwielen naar de dealer te sturen en de best passende te laten monteren zodat men ff vooruit kon tot er nieuwe tandwielen waren.
En bij de montage had ook al meteen gecontroleerd kunnen worden of het tandwiel (enigszins) passend was ipv meteen maar de eerste de beste te grijpen en die er op te zetten.
Hier nog een foto (van het MTB-forum):
Afbeelding

In hetzelfde topic:
"De nuance is dat Rohloff wel al hun drivers heeft aangepast en de bestaande voorraad in de prullenbak heeft gekieperd. En dat Gates al een paar maanden gewoon de te-ruime-passing riemwieltjes gewoon via de consument aan het opmaken is...."
Eric Schuijt schreef:
zo 10 jun, 2018 16:31
Wat ik wel weet dat wij zoveel mogelijk hebben geprobeerd de oude schroef kransjes te monteren, maar dat die op dit moment ook bij de Rohloff importeur uitverkocht zijn. Dus heb ik een kransjes van showroommodellen en voorraadmodellen 'geleend' :oops: :oops:
Ik kreeg vandaag bericht van Koga dat zij nu ook de schroefkransjes gaan uitleveren aan de "probleemgevallen" (of misschien alleen diegenen die bij hun geklaagd hebben :roll:), vanaf volgende week.

NB: Koga gaf ook aan dat de testen van de oplossing met de nieuwe kransen nog niet tot 100% tevredenheid hebben geleid. Zij gaan dus ook de nieuwe fietsen met de schroefkransjes uit leveren en niet met de splined carrier.

Heb alleen geen idee waar die schroefkransjes vandaan moeten komen ;)
Het lijkt me razend interessant ooit te horen hoe het kon dat een bedrijf dat zo'n prachtig gecompliceerd mechaniek in zulk een hoge kwaliteit fabriceert op zo'n relatief onbeduidend deel van het ontwerp een ontwerpfout maakt.
Leon schreef:
do 14 jun, 2018 18:30
Het lijkt me razend interessant ooit te horen hoe het kon dat een bedrijf dat zo'n prachtig gecompliceerd mechaniek in zulk een hoge kwaliteit fabriceert op zo'n relatief onbeduidend deel van het ontwerp een ontwerpfout maakt.
Doel je dan op Rohloff of Gates? Die laatste heeft een stevige tandriem ontworpen, de eerste een legendarische versnellingsbak ;)
Fedor schreef:
do 14 jun, 2018 18:40
Doel je dan op Rohloff of Gates? Die laatste heeft een stevige tandriem ontworpen, de eerste een legendarische versnellingsbak ;)
Beide bedrijven hebben track record - beide producten waren "not first time right" zelfd niet "the second time right"
- de eerste Gates waren brak
- hetzelfde verhaal met de eerste R14 naven.

De goede niews is dat uitendlijk komt goed. Dit is geen probleem voor de doelgroep "early adopters" https://en.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

Wat ik apart vind is dat deze probleem ik niet bekend bij een Shimano riem aandrijving. Shimano naven zijn splined vanaf dag 1.
miro schreef:
do 14 jun, 2018 19:43
Wat ik apart vind is dat deze probleem ik niet bekend bij een Shimano riem aandrijving. Shimano naven zijn splined vanaf dag 1.
Shimano heeft wel erg veel ervaring. In deraileurfietsen zitten stapels van die dingen. Stapels van 7, 8, 9, 10 en 11 stuks. :D
Dat klopt.
Ik denk dat het probleem is niet technisch maar juridisch. Als resultaat wij /klanten hebben last van/.
Shimano, SRAM, Gates, Continantal – beschermd alles met een patent. Resultaat is een slecht werkende systeem.
Bijvoorbeeld - Spline systeem A heeft problemen met riem systeem B.
Andere klantaspect is de prijs. – kijk eens naar een uitstekende ketting system – KMC ketting X8.93 116 schakels + missing link + mooi verpakking + winkel kosten = 10 euro
https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... in-p13496/
Andere klantaspect is de beschikbaarheid – een ketting heb je overal. Geen enkele winkel is blij met tientallen riem en tandwielen. Grote voorraad kost geld.

Is dit erg? Nee hoor, dat kan erger. Kijk eens naar de tientalen trapas systemen, allemaal zijn beschermd met een patent en ze werken niet beter dan een 4kant trapas.
Dit is al minstens een jaar bekend. Bijzonder slecht van Gates dat ze pas vanaf het derde kwartaal 2018 met een oplossing komen.
Ff feedback: mijn “gekraak” in de aandrijving was opgelost door de Pinion-bevestiging na te lopen en ophet juiste moment te zetten. Dus Pinion-Gates geen probleem, excuses voor eerdere post.
Vraag aan de techneuten: Bij vervangen van de splined carrier door een schroeftandwiel (van Gates) verandert de kettinglijn (gaat van 57 naar 54 mm). Is dit aan de voorzijde goed af te vangen zodat de riem precies recht blijft lopen?
Lijkt me geen probleem. Dat is prima uit te lijnen met een excentrische trapas.
Marco
Marco Meijerink schreef:
di 26 jun, 2018 12:26
Lijkt me geen probleem. Dat is prima uit te lijnen met een excentrische trapas.
Marco
Tuurlijk! Stom van me om daar niet aan gedacht te hebben.

Zat te denken aan vulringen ozd... kon niets vinden op internet behalve dit (voor de overgang van schroef naar splines carrier): "let op: bij de adapter 8540 verandert de kettinglijn van 54mm bij een schroeftandwiel naar 57mm bij de combi adapter en steektandwiel. Het voortandwiel zou dus ook 3mm naar buiten geplaatst moeten worden. Vaak kun je dit al bereiken door het voortandwiel van de middelste naar de buitenste positie op de crank te verplaatsen."

En toen was ik de draad ff kwijt ;)