Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het klinkt als een krakende trapas maar het is een achterkransje - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Het klinkt als een krakende trapas maar het is een achterkransje

Ik rijd naar volle tevredenheid met een Idworx ER met rohloff en CDC aandrijving. Sinds kort is echter bij mijn fiets ook een kraak te horen die lijkt te komen uit de trapas. Ik heb het filmpje van Erik bekeken maar heb geconstateerd dat bij mijn fiets het achterkransje is geschroefd. De fiets is van 2016 en ik heb er ruim 15K mee gefietst. Helaas is de zaak waar ik de fiets gekocht heb begin deze maand failliet gegaan.....
Zijn er mensen die een vergelijkbare problemen hadden met een geschroefd achterkransje? Zou het nieuwe achterkransje hier ook een oplossing voor kunnen zijn? Maak ik iets kapot als ik ermee door blijf fietsen?
Ik hoor graag jullie reacties voor de oplossing van mijn probleem.
Of het is natuurlijk gewoon wel je trapas.

Of je excenter, pedaal,zadel, zadelpen, stuurpen enz. enz. enz.
Heel onwaarschijnlijk dat de kraak komt door een geschroefd achtertandwiel.

Voor het opsporen is het best systematisch te werk te gaan, is het alleen bij kracht zetten (je kan dat testen door met aangetrokken remmen op de pedalen te gaan staan) of is het gesynchroniseerd met de trappers, de snelheid of het achtertandwiel.

De laatste keer dat ik een kraak had koste mij het meerdere weken om te vinden dat het kwam door een los moertje in de staande achtervork bedoeld om het frame deelbaar te maken om de riem te kunnen verwisselen.
Ja precies, dat kunnen van die lekkere zoekplaatjes zijn :roll:
jacar65 schreef:
zo 22 jul, 2018 11:34
Ik rijd naar volle tevredenheid met een Idworx ER met rohloff en CDC aandrijving. Sinds kort is echter bij mijn fiets ook een kraak te horen die lijkt te komen uit de trapas. Ik heb het filmpje van Erik bekeken maar heb geconstateerd dat bij mijn fiets het achterkransje is geschroefd. De fiets is van 2016 en ik heb er ruim 15K mee gefietst. Helaas is de zaak waar ik de fiets gekocht heb begin deze maand failliet gegaan.....
Zijn er mensen die een vergelijkbare problemen hadden met een geschroefd achterkransje? Zou het nieuwe achterkransje hier ook een oplossing voor kunnen zijn? Maak ik iets kapot als ik ermee door blijf fietsen?
Ik hoor graag jullie reacties voor de oplossing van mijn probleem.
Advies : het controle-lijstje van Marten afwerken.
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Fedor schreef:
vr 20 jul, 2018 22:50
Bovenstaand zou kunnen werken, maar de carrier ziet er helaas anders uit.
IMG
Zijwaartse bewegingen tov de as (als er speling is tussen tandwiel en carrier) worden imho dan niet ongedaan gemaakt, hoe strak je die ring ook aandraait. Er komt te veel kracht op het tandwiel zodat deze toch gaat bewegen.
IMG
Die speling ga je ook niet met een schroefring ongedaan maken.
Je hebt gelijk, Fedor. In het huidige ontwerp is dit probleem inderdaad onderschat en heeft men er blijkbaar geen rekening mee gehouden. Enkele juist geplaatste tapse oppervlakken zouden dit euvel wellicht van de baan kunnen helpen.

Een heel mooie toepassing van dit principe die iedereen wellicht kent zijn die S&S Torque Couplings die in deelbare frames worden toegepast (taps op alle mogelijke contactoppervlakken). Knelt zich muurvast en komt bij losschroeven zonder problemen terug los. Dat is het gedrag dat je bij een uitwisselbaar tandwiel ook beoogt.

De grootste hindernis is dat dit véél bewerkelijker qua productie en de prijs een stuk hoger zal liggen t.o.v. een ogenschijnlijk gestanst of gelaserd plaatje waar vervolgens de tanden op werden gezet.

Ik ben eens benieuwd welk pad Rohloff uiteindelijk zal inslaan. Voor hen is het ongetwijfeld een lastige evenwichtsoefening tussen iets wat perfect werkt maar dat tevens ook betaalbaar moet blijven voor henzelf en de tegenwoordig veeleisende consument.

Greetz,
Bram
A3C8E572-FE72-49D4-BF2D-C033D6FD4C52.jpeg
Heerlijk, verbeterd tot het niet beter meer kan :D
Ik vraag me af hoe de verhouding Rohloff - Gates contractueel is... Rohloff moet zich in alle bochten wringen om een (imho weer niet werkende, en het is helemaal leip om weer een nieuw stuk gereedschap te verzinnen) oplossing voor een probleem aan Gates-kant (niet passend tandwiel) te brengen.

Als Gates goed passende tandwielen zou maken zou er geen probleem zijn, maar a: blijkbaar lukt dat niet, en b: ze hebben waarschijnlijk nog een voorraad "foute" tandwielen liggen die nog wel verkocht moeten worden.
mijn probleem is inmiddels opgelost, had niets met tandwielen te maken met de cranck zat niet meer goed vast in de trapas. Lekker ingevet, aangedraaid en probleem was verholpen. Iedereen bedankt voor het meedenken. Check lijstje van M-engineering is handig
Bericht van Rohloff:

De nieuwe Rohloff Splined Carrier L (Art. 8540L) is speciaal ontwikkeld voor de combinatie met de Gates-Rohloff opsteek-riemkrans en komt naast de huidige Splined Carrier in het programma.

Anders dan bij de Rohloff Splined Carrier (Art. 8540) en Splined Carrier S (Art. 8540S), waarbij het opsteektandwiel met een zekeringsring geklemd wordt en de montage zonder gereedschap gedaan kan worden, is de nieuwe Splined Carrier L van een Lock-Ring voorzien. Die wordt met het Rohloff Lock-Ring-gereedschap (Art. 8518) vast gezet.

Door de Lock-Ring wordt de Gates-Rohloff opsteek-riemkrans axiaal op de Splined Carrier L geklemd. En zo worden de kleine bewegingen van de riemkrans, die door de voorspanning van de getande riem veroorzaakt worden, vermeden.

Leverbaar vanaf ergens in september.
De Vakantiefietser schreef:
wo 05 sep, 2018 11:26
Bericht van Rohloff:

De nieuwe Rohloff Splined Carrier L (Art. 8540L) is speciaal ontwikkeld voor de combinatie met de Gates-Rohloff opsteek-riemkrans en komt naast de huidige Splined Carrier in het programma.
Da's dus de versie die hierboven uitvoerig "beschreven" is?

Als er weer (speciaal) gereedschap voor nodig is om deze carrier-ring los te krijgen, wat is dan het voordeel t.o.v. de schroeftandwielen?