Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De beste fietslamp volgens de kenners? - Forum Wereldfietser

De beste fietslamp volgens de kenners?

Hoi Wereldfietsers,

Zelf heb ik een webshop in zaklampen, hoofdlampen en fietslampen.
Echter is mijn fietslampen assortiment redelijk beperkt. Stuks of 7 lampen.
https://www.zaklampwinkel.com/fietsverlichting

Deze zou ik graag willen uitbreiden, daarvoor vraag ik jullie hulp.

Kunnen jullie mij jullie ervaringen sturen mbt fietslampen, misschien een paar voorbeelden geven waar een goede fietslamp aan moet voldoen voor de wereldfietser.

Super bedankt voor jullie hulp!

Gr Bram
Zaklampwinkel.com
Je hebt een paar grote namen, maar daarmee ga je natuurlijk ook in concurrentie met de grote verdelers: Busch & Muller, Supernova en Son.

Het kan ook interessant zijn om de wat minder bekende eens te bekijken. De ex-philips en nu Spanninga lampen zoals de Axendo reeks en de op dit moment bijna niet te krijgen Roxim D6. Voor inspiratie en reviews van een hele hoop high-end lampen kan je hier terecht: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_en.html (al zijn er wel mensen die hem niet objectief vinden)

Met batterij verlichting heb ik geen ervaring.
Er bestaat niet zoiets als DE wereldfietser, bij lange na niet.

Voor velen die een compleet uitgeruste fiets kopen zal de koplamp iets zijn zoals de koplamp van een auto: die zit er op als je hem koopt. Zo lang hij het doet is het goed genoeg.

Voor degenen die een budgetfiets kopen moet een lamp vooral goedkoop zijn. Het is ook fijn als hij het doet.

Bij degenen die een lamp op een fiets willen zetten heb je variaties van "mag niks kosten" tot lampen van zelfs 129 euro :shock: .

Voor iemand die de fiets ook thuis in de winter gebruikt moet de lamp vooral niet kapot gaan.

Voor mountainbikers en offroadfietsen die (ik niet...) in het donker gaan fietsen moet er vooral goed licht uitkomen.

Voor lichtgewicht fietsers moet de lamp vooral licht zijn, in ieder geval niet zwaarder dan een modern Petzl-lampje. Het zou fijn zijn als de lamp een beetje de vorm heeft van een petzl en je de lamp daarmee ook als hoofdlamp kunt gebruiken, want anders heb je eigelijk twee zaklampen bij je.

Ikzelf fiets op mijn tochtjes- en vakantiefiets nooit in het donker. Ik heb daarom geen licht op de fiets. Voor het geval dat de camping zo groot en donker is dat ik in de nacht per fiets de weg naar de WC moet zoeken voldoet de Petzl. Als de Petzl het niet doet heb ik een lampje in de telefoon.
EnriceV schreef:
vr 25 mei, 2018 11:41
Je hebt een paar grote namen, maar daarmee ga je natuurlijk ook in concurrentie met de grote verdelers: Busch & Muller, Supernova en Son.

Het kan ook interessant zijn om de wat minder bekende eens te bekijken. De ex-philips en nu Spanninga lampen zoals de Axendo reeks en de op dit moment bijna niet te krijgen Roxim D6. Voor inspiratie en reviews van een hele hoop high-end lampen kan je hier terecht: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_en.html (al zijn er wel mensen die hem niet objectief vinden)

Met batterij verlichting heb ik geen ervaring.
Super dankjewel voor het uitgebreide antwoord.
Ik ga ze even nalopen.
Die Busch en Müller ziet er wel goed uit.
Supernova en Son is wel wat prijziger zie ik, maar de oplossingen zien er wel slik uit.

Bedankt!
Leon schreef:
vr 25 mei, 2018 12:04
Er bestaat niet zoiets als DE wereldfietser, bij lange na niet.

Voor velen die een compleet uitgeruste fiets kopen zal de koplamp iets zijn zoals de koplamp van een auto: die zit er op als je hem koopt. Zo lang hij het doet is het goed genoeg.

Voor degenen die een budgetfiets kopen moet een lamp vooral goedkoop zijn. Het is ook fijn als hij het doet.

Bij degenen die een lamp op een fiets willen zetten heb je variaties van "mag niks kosten" tot lampen van zelfs 129 euro :shock: .

Voor iemand die de fiets ook thuis in de winter gebruikt moet de lamp vooral niet kapot gaan.

Voor mountainbikers en offroadfietsen die (ik niet...) in het donker gaan fietsen moet er vooral goed licht uitkomen.

Voor lichtgewicht fietsers moet de lamp vooral licht zijn, in ieder geval niet zwaarder dan een modern Petzl-lampje. Het zou fijn zijn als de lamp een beetje de vorm heeft van een petzl en je de lamp daarmee ook als hoofdlamp kunt gebruiken, want anders heb je eigelijk twee zaklampen bij je.

Ikzelf fiets op mijn tochtjes- en vakantiefiets nooit in het donker. Ik heb daarom geen licht op de fiets. Voor het geval dat de camping zo groot en donker is dat ik in de nacht per fiets de weg naar de WC moet zoeken voldoet de Petzl. Als de Petzl het niet doet heb ik een lampje in de telefoon.
Hoi Leon,

Ik denk inderdaad dat onderscheid in de verschillende toepassingen belangrijk is.
Op dit moment bestaat het assortiment vooral uit mountainbike lampen en misschien nog een tourfietser.

Wel handig is dat je die lampen ook als zaklamp kunt gebruiken.
Echter denk ik minder interessant voor de budget fietser, daar deze lampen aardig aan de prijs zijn.
Wat mij zou aanspreken in een webshop is dat naast de fietslampen een ruim assortiment aan bevestigingsmateriaal te koop is. Zo wil ik mijn achterlicht eigenlijk een stukje lager zetten omdat de tas eroverheen hangt als deze in de lengterichting op de achterdrager ligt. Daar heb ik nog geen beugel voor kunnen vinden.
Lees je in op de site van Peter White. Hij is gespecialiseerd op fietsverlichting en heeft diverse koplampen vergeleken.
Bekijk ook goed het onderscheid tussen "normale" fietsverlichting (met spiegel ter voorkomen van het verblinden van tegenliggers) en verlichting specifiek voor MTB-gebruik (rondom spreiding, dus ook naar boven (net zoals een hoofd- of zaklamp)) om takken e.d. te kunnen zien.
Zaklampen die je ook als fietslamp kan gebruiken vallen vaak ook in die categorie "verblindend" en zijn er eigenlijk niet voor geschikt.

Ik gebruik zelf al 7 jaar de B&M Cyo lampen, fijne dingen.
Kwa batterij verlichting gewoon kwaliteitsmerken. Geen goedkoop china spul. Koplampen op accu die ook als zaklamp gebruikt kunnen worden zijn fijn. Knog heeft een nieuwe lijn koplampen die als zaklamp te gebruiken zijn en als powerbank.

Achterlamp is net zo belangrijk dan een koplamp. Ik gebruik m’n verlichting permanent , ook overdag. En dan kan een achterlamp niet fel genoeg zijn. 65 lumen minimaal.

Overigens is Lupine echt de top kwa batterijverlichting :wink:
ik ben fan van deze lamp:
Afbeelding
hier te koop:
https://www.internet-bikes.com/75941-he ... cht-zwart/
geeft veel licht, betaalbaar (bijna 20 euro), standlicht, reflector, goede bundel: prima.
groet! hoogframe
Dennis1987 schreef:
vr 25 mei, 2018 18:00
Geen goedkoop china spul
Wat een onzin, ik rij met de Solarstorm X3 van aliexpress icm een zwaarder accupack, kost je 18 euro en het zwaardere pack iets van 15 euro, geeft een bak licht.
Ik heb thuis een duurdere Nitecore zaklamp, ja die is beter maar kost ook 5x zo veel.
Vrouwlief rijd er ook mee btw, prima spul.
(Binnen de bebouwde kom netjes naar beneden gericht, in het buitengebied hier gaan ze wat omhoog, geen afgesneden lichtstraal)
Dennis1987 schreef: Achterlamp is net zo belangrijk dan een koplamp. Ik gebruik m’n verlichting permanent , ook overdag. En dan kan een achterlamp niet fel genoeg zijn. 65 lumen minimaal.
Ik weet niet in wat voor oorlogsgebied jij fietst, maar als een achterlicht 1 ding NIET moet doen is het verblinden, je kan wel een flitsend of pulserend licht extra monteren, maar 65 lumen als achterlicht is redelijk overdreven lijkt me...Spanninga Lineo of Elips geven veel difuus rood licht, fijne lampen...
bast1aan schreef:
vr 25 mei, 2018 17:47
Zaklampen die je ook als fietslamp kan gebruiken vallen vaak ook in die categorie "verblindend" en zijn er eigenlijk niet voor geschikt.
Andersom is uiteraard geen probleem.
bramlouwers schreef:
vr 25 mei, 2018 11:29
Zelf heb ik een webshop in zaklampen, hoofdlampen en fietslampen.
Echter is mijn fietslampen assortiment redelijk beperkt. Stuks of 7 lampen.
https://www.zaklampwinkel.com/fietsverlichting
Tip: Bij een aantal lampen mis ik de brandtijd (evt. per instelling). Is toch één van de belangrijkere eigenschappen van een lamp. Zonder die info zou ik een lamp niet kopen.
hoogframe schreef:
vr 25 mei, 2018 18:16
ik ben fan van deze lamp:
Afbeelding
hier te koop:
https://www.internet-bikes.com/75941-he ... cht-zwart/
geeft veel licht, betaalbaar (bijna 20 euro), standlicht, reflector, goede bundel: prima.
groet! hoogframe
40lux zie ik als een minimum voor een lamp waarmee je ook echt iets kunt zien. Ik fiets vaak buiten het seizoen en rij dan ook vaker een paar uurtjes in het donker. Ik wil dus ook echt iets zien op de weg. Vandaar dat ik ook op mijn vakantiefiets de volledige Schmidt setup heb. De enige concessie is dat er een ouder model koplamp van SON op zit die eerst op mijn brevettenfiets zat. Geeft nog altijd een forse bak licht (60 lux). Uit gewoonte vanuit het randonneuren heb ik er nog een B&M Ixon batterijlamp bij van eveneens 60 lux. Ik ben al eens na afloop van een tocht, toen ik de 30km van het dichtstbijzijnde Duitse station naar huis fietste, aangehouden door de politie omdat ik op dat moment alleen nog maar een lamlendig hoofdlampje bij me had nadat m'n dynamoverlichting kapot was gegaan.
Ik heb geloof ik idd de 80 lux versie van de B&M Cyo. Ik gebruik 'm wel meestal op de (onofficiele) dimstand, dan gebruikt ie ook maar 1,5 ipv 3W, zal ook wel de helft van de lichtsterkte geven. De volle sterkte is vooral fijn bij verblindende tegenliggers. (wat tegenwoordig vooral fietsers met slecht afgestelde koplamp lijken te zijn :roll: )
Shadow schreef:
vr 25 mei, 2018 19:28
kan wel een flitsend of pulserend licht extra monteren, maar 65 lumen als achterlicht is redelijk overdreven lijkt me...Spanninga Lineo of Elips geven veel difuus rood licht, fijne lampen...
Niet te fel diffuus acherlicht is idd fijn, maar flitsende (achter)lichten vind ik ook geen goed idee, het leidt af en je kan de afstand niet meer goed inschatten, vooral als fel voorlicht enorm irritant. Het is bovendien ook officieel verboden.
Die Chinese lampen boeren liegen bijna allemaal over hun lichtopbrengst. Een 3000 Lumen lamp doet vaak maar 300 Lumen. En met accu’s moet je geluk hebben bij hun. Sommigen zijn niet waterdicht en daarvan roesten de batterijen van het accupack al na een regenbui.

Ieder het zijne. Voor mij alleen de betere merken zoals de duurdere Sigma’s , Knog , Bontrager enz..

Overigens is 65 Lumen voor een achterlicht idd aardig extreem. Daarom moet je die in het donker ook op een veel minder felle stand zetten omdat je anders verkeersborden 150 Meter achter je knalrood oplicht en iedereen verblind. Maar overdag heb je dat felle achterlicht wel nodig wil je gezien worden. Een lampje van de Action heb je dan niks aan.
Tuurlijk liegen ze daarover, je kun nou eenmaal maar een aantal lumen/Watt verwachten en aangezien die Cree led’s iets van 600mA doen per stuk, wat 1,8A is aan de voeding (gemeten). Ik geloof dat die emitters zo’n 750 lumen max per stuk doen, dus 2250 max voor 3. Ik rij meestal op de laagste stand en dan staan ze op 450 lumen ongeveer, meer dan genoeg. Gaat m’n accu ook lekker lang mee. Als je dan een stuk echter duisternis hebt kun je hem nog op half of vol vermogen zetten.
Ik ben nog altijd blij met mijn Spanninga Axendo 40 batterij koplamp waarover hier reeds bericht. Het zou wel fijn zijn om alle Spanninga accessoires tesamen te hebben, nu heb ik de lamp bij 1 webshop moeten kopen en de beugel om de lamp boven het voorwiel te monteren bij een andere.

Achterlichten zijn hier bijna allemaal B+M Flatline S.
en deze Axendo 40 is ook nog eens goedkoper dan wat ik aanprees: zo'n 14 euro :roll:
(staat onder 'lampen dynamo' en volgens toelichting moet 'ie aan accu aangesloten worden. vreemd)
https://www.internet-bikes.com/170547-s ... gLCCPD_BwE

de Axendo 80 kost zo'n 30 euro:
https://www.internet-bikes.com/177255-s ... led-zwart/

groet, hoogframe