Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De beste fietslamp volgens de kenners? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De beste fietslamp volgens de kenners?

Een mooie website om fietslampen te bekijken is tredz.co.uk. Goede afbeeldingen van het licht dat de lampen geven. Ik heb er zelf een Moon Meteor gekocht. Prima USB lamp, nu alweer een paar jaar oud. (Verder geen connectie met die zaak).
De lichtintensiteit is echt heel ruim. Je ziet echt heeeeel veel. Die Leyzine is qua accuduur in de winter echt voldoende voor wat je beschrijft. Beide hebben geen lens/spiegel waardoor je tegenliggers verblind, waarbij maximaal licht dus ook maximale hinder is. Kom je tegenliggers tegen?
Handige website!

Eens dat we nu enkele weken verder zijn kom quasi nooit meer tegenliggers tegen tot pakweg april :lol: Doodzonde want het is een prachtig fietspad helemaal afgezonderd van de autoweg door bos en velden, maar het is al snel te koud voor veel mensen denk ik
Ik heb voor zowel mijn plooifiets (brompton) als mijn alledaagse fiets een Son Edelux gekocht.
Deze lampen kosten 150 Euro per stuk, maar ik heb het me nog geen moment beklaagd.
Aansluiten op de naafdynamo en voor de rest vergeten.
Deze lampen zijn zo ontworpen dat alles wat fout kan gaan, gecounterd wordt, geen draadjes die kapot gaan, ze gebruiken een coax kabeltje, de lichtbron is een serieus gekoelde led, gaat dus ook niet meer stuk.
De behuizing is van aluminium, de bevestigingsbeugel van roestvast staal, krijg je dus ook niet kapot, de schakelaar die ze gebruiken is een magnetische schakelaar (oxideert niet)
Ik ben misschien wel maniakaal, maar goede, werkende verlichting is van levensbelang, zeker omdat de fietspaden er hier bijliggen zoals in een derdewereldland !
Son maakt mooie degelijke lampen ja, ik heb nu een Son op één fiets en een B+M IQ-X op de andere, moet zeggen dat ze beide goed licht geven. Wel is de afwerking van de B+M wat minder, het beugeltje plastic, het snoer goedkoop en vrij kort, de spiegel zit een klein beetje scheef waardoor je voor een rechte lichtbundel de lamp iets scheef moet zetten. Doet aan de werking niks af, maar toch...
Ik heb niet bezuinigd op verlichting, en toch ben ik er niet tevreden over.
Ik heb het idee dat het witte licht van mijn LEDlamp van bepaalde kleuren te weinig heeft.

Als ik door een donkere polder over een zwart geasfalteerd fietspad rijd, zie ik het gras in de berm erg goed.
En daar tussen in zou dan het geasfalteerde fietspad moeten liggen.
Maar ik zie het zwarte asfalt niet echt goed.
Grijs asfalt gaat al weer beter.
Van rood asfalt weet ik het niet, omdat dat niet wordt toegepast in een verlaten polder.
Straatstenen zijn geen probleem.

Met een ouderwetse halogeenlamp heb ik dat probleem niet.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Noot: Ik heb een van de eerste versies van https://www.lupine.de/products/helmetlights/wilma
Ik heb een fietslicht van Halfords. Ongeveer 55 euro, 1600 lumen, oplaadbaar via usb. Ik gebruik het licht zelden op de hoogste stand, en ik moet m na ongeveer vijf uur weer opladen. Al met al zeer tevreden omdat het licht erg makkelijk in gebruik is (geen dynamo of naafdynamo nodig). Het bijgeleverde beugeltje was dan weer ruk, maar met een goedkope van ebay was dat probleem snel opgelost.
tndmbkr schreef:
wo 20 mei, 2020 08:26
Ik heb niet bezuinigd op verlichting, en toch ben ik er niet tevreden over.
Ik heb het idee dat het witte licht van mijn LEDlamp van bepaalde kleuren te weinig heeft.

Als ik door een donkere polder over een zwart geasfalteerd fietspad rijd, zie ik het gras in de berm erg goed.
En daar tussen in zou dan het geasfalteerde fietspad moeten liggen.
Maar ik zie het zwarte asfalt niet echt goed.
Grijs asfalt gaat al weer beter.
Van rood asfalt weet ik het niet, omdat dat niet wordt toegepast in een verlaten polder.
Straatstenen zijn geen probleem.

Met een ouderwetse halogeenlamp heb ik dat probleem niet.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Noot: Ik heb een van de eerste versies van https://www.lupine.de/products/helmetlights/wilma
Dat heeft te maken met de kleurweergave index van je lichtbron, een hogere index is een betere weergave van kleuren, de index van gloeilampen is bijna 100, wat maximaal is, goeie leds scoren 90 of hoger, maar wat oudere niet en daar zit hem jouw probleem in. Het volgende probleem is dat bijna geen enkele fabrikant van fietslampen de index op geeft...
tndmbkr schreef:
wo 20 mei, 2020 08:26
Ik heb niet bezuinigd op verlichting, en toch ben ik er niet tevreden over.
Ik heb het idee dat het witte licht van mijn LEDlamp van bepaalde kleuren te weinig heeft.

Als ik door een donkere polder over een zwart geasfalteerd fietspad rijd, zie ik het gras in de berm erg goed.
En daar tussen in zou dan het geasfalteerde fietspad moeten liggen.
Maar ik zie het zwarte asfalt niet echt goed.
Grijs asfalt gaat al weer beter.
Van rood asfalt weet ik het niet, omdat dat niet wordt toegepast in een verlaten polder.
Straatstenen zijn geen probleem.

Met een ouderwetse halogeenlamp heb ik dat probleem niet.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Dit is volgens mij ook een algemeen bekend probleem vooral bij regen, en in de winter (grijze dode berm). Ik twijfel of licht met een betere kleurspectrum hier veel uitmaakt. Ook de hoek van de lichtbundel op het wegdek, m.a.w. hoe laag of hoog je je lamp hebt afgesteld, zal ws van invloed zijn. Wegbeheerders passen steeds vaker dunnen belijning toe aan de rand van het fietspad zodat je het verschil tusen weg en berm goed kan zien, vooral in bochten belangrijk.
tndmbkr schreef:
wo 20 mei, 2020 08:26

Noot: Ik heb een van de eerste versies van https://www.lupine.de/products/helmetlights/wilma
Ik hoop niet dat je mij met die lichtbak niet weet te vangen want dan vlieg ik er recht in. Sowieso zou je een helmlicht alleen in de bossen moeten dragen, en dat mag dan weer niet omdat je na zonsondergang niet in het bos hoort te zijn. Dus stop met het kopen van helmlampen en ander veblindend licht, dan heb je ook niet van doen met boze medeweggebruikers, als je dat zelf überhaupt ziet.

Sorry voor de uitval, ik kan er alleen slecht tegen dat medefietsers zich niet of slecht informeren als het gaat om de regelgeving omtrent verlichting op de fiets, en dan maar gewoon doorklooien.
Goede fietsverlichting voldoet m.i aan de duitse regelgeving, (die hebben er tenminste één) En alle andere (Chinese vaak) is rommel en kan je maar beter links laten liggen.
_Peter_ schreef:
wo 20 mei, 2020 12:23
.....Ik hoop niet dat je mij met die lichtbak niet weet te vangen want dan vlieg ik er recht in. ....
Je uitval is je vergeven.
Ik kan me heel erg boos maken op fietsers die geen, of een goedkoop lichtje hebben dat veel LUX straalt, maar weinig LUMEN.

Ik vind dat de Duitse regelgeving mij als fietser onvoldoende zichtbaar maakt in het stadsverkeer.
De doorsnee auto heeft meer lichtjes dan een kerstboom.
De Duitse regelgeving geeft mij onvoldoende mogelijkheden om mij te onderscheiden van al die kerstbomen, tegen een achtergrond van neon reclameuitingen.

Ik kan je pleidooi voor de Duitse regelgeving alleen ondersteunen als diezelfde regelgeving kerstboomverlichting voor autos verbiedt.
De Nederlandse regelgeving is eerder nog strikter, met het verbod op meervoudige verlichting voor fietsers.
Ik stoor mij inderdaad ook steeds vaker en meer aan veel te felle fietsverlichting die alle tegenliggers verblindt omdat het RECHT VOORUIT schijnt, ipv, zoals het hoort, schuin naar beneden, en naar boven toe afgeschermd. Dan vind ik helemaal geen verlichting zoals studentenbarrels in de stad eigenlijk nog beter.
tndmbkr schreef:
wo 20 mei, 2020 17:34
Ik vind dat de Duitse regelgeving mij als fietser onvoldoende zichtbaar maakt in het stadsverkeer.
De doorsnee auto heeft meer lichtjes dan een kerstboom.
De Duitse regelgeving geeft mij onvoldoende mogelijkheden om mij te onderscheiden van al die kerstbomen, tegen een achtergrond van neon reclameuitingen.

Ik kan je pleidooi voor de Duitse regelgeving alleen ondersteunen als diezelfde regelgeving kerstboomverlichting voor autos verbiedt.
Ik vind zelf een wapenwedloop met grote hoeveelheden licht niet iets waar ik aan mee wil doen, maar als je het doet, gebruik dan alsjeblieft verlichting met niet-verblindende bundels en stel ze goed af. Van goed afgestelde 2x 35W xenonlampen van auto's heb ik ook geen last.
bast1aan schreef:
wo 20 mei, 2020 20:38
..... te felle fietsverlichting die alle tegenliggers verblindt omdat het RECHT VOORUIT schijnt, ipv, zoals het hoort, schuin naar beneden, ....
Daar heb je een punt.
Ik schijn ook te veel horizontaal, omdat mijn superdeluxe hightech verlichting niet ver genoeg reikt.

Ik begrijp niet waarom het licht van een auto met gemak 100+ meter ver schijnt, en mijn licht niet ver genoeg reikt om sneller dan 22 km/uur te rijden.
Dat wordt 25 km/uur als ik de lamp horizontaal laat schijnen.
Welke lamp heb je dan?
Autolamp 60/55W, fietslampje is max 3W.
Met mijn B&M ledlamp op 1,5W afgesteld met een lichtvlek van ca 5m voor me zie ik het ruim genoeg in het donker. Je ogen wennen dan ook goed aan het donker waardoor je al snel meer ziet.
Alleen voldoet het inderdaad niet als er een lompe bak licht tegen mij in schijnt.
@bast1aan, ik kan je niet volgen.
Ik begrijp dat mensen die zonder licht rijden, zeggen dat zij goed kunnen zien omdat hun ogen aan het donker wennen.
Maar als je naar het licht van je lamp tuurt, wennen je ogen toch niet aan het donker?

Verder vind ik een zicht van 5 meter wel erg kort als je 18 km/uur rijdt.
18 km/uur = 5 m/sec
Met een lichtvlek op 5 meter gun je je zelf een reactietijd van 1 seconde.
Dat vind ik niet ontspannen fietsen.

Het is mogelijk dat ik verder vooruit wil kunnen kijken omdat ik veel kegeltjes, en weinig staafjes in mijn netvlies heb.
tndmbkr schreef:
vr 22 mei, 2020 16:17
@bast1aan, ik kan je niet volgen.
Ik denk dat bast1aan bedoelt dat, wanneer de lichtkegel van jouw fietsverlichting niet te fel is, je ook nog iets kan ontwaren in de rest van je omgeving (tenzij het stikkedonker is). Wanneer je een hele felle lichtkegel hebt zijn je ogen aangepast aan die grote lichtsterkte en zie je niks in de periferie.

Als je zonder stress en tegelijk op een sociale manier in het donker wil rijden: ik heb goeie ervaringen met een B&M IQ-X. Sterke lichtbron maar mooi verdeeld over een lang en breed stuk baan (dus geen heldere lichtvlek voor je snuit). Mits goed afgesteld verblindt de afgetopte lichtstraal de tegenliggers niet, maar kan je comfortabel 25-50 meter voor je uitkijken. Ik rij daar 's winters mee langs onverlichte jaagpaden, zonder probleem tot 25km/u en meer. Uiteraard zullen veel andere fietslichten aan gelijkaardige criteria voldoen (zoals de Edeluxen en consoorten).

Dus voor diegenen die twijfelen: geen hyperactieve rotatiesymmertrische brol op de weg aub! Met de auto rij je toch ook niet constant met je grootlichten aan? :-)
Wat Aniphys zegt, bedoel ik inderdaad.

Ik heb de B&M Cyo van 6 jaar oud, die met een omvormertje op 'halve kracht' kan branden, 1,5W (en ook op volle kracht geschakeld kan worden, 3W). Ik weet eigenlijk niet hoe lang mijn lichtvlek op het wegdek is, die 5m was een gok, paar keer fietslengte. Maar 1s is niet onacceptabel als het gaat om gaten in de weg, denk ik? Grotere objecten zie je ook van verder, die hoeven niet in de lichtkegel te staan. Borden, strepen, ogen van roofdieren en andere reflecterende objecten zie ik al van grote afstand.