Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electronisch geschakelde Rohloff Speedhub - Forum Wereldfietser

Electronisch geschakelde Rohloff Speedhub

'Vers' van de pers: eerste info over de electronisch geschakelde Rohloff Speedhub
https://www.facebook.com/Rohloff-Belgie ... 751774369/

Eerste modellen worden eind 2017 verwacht.
Zit er nog steeds een draadje aan... Zoals ze zelf al stellen: vooral interessant voor e-bikes.
Nog meer toestanden waar je weinig aan hebt. Ik zou toch de voorkeur geven aan een goed passende en rijdende ligfiets met frictie-thumbies. (Of een normale Rohloff daarin verwerkt, maar het nadeel is dan dat je zelf zo bijzonder weinig kunt verhelpen indien er iets mis is. Dus eigenlijk dezelfde reden dat het voordeel van dat elektrische gedoe me enigszins ontgaat.)
Als ze nu Di2 hadden gebruikt dan was het nog aardig geweest omdat je dan meteen een nette oplossing voor race grepen hebt. Maar ja, Shimano zal er wel angstvallig voor zorgen dat Di2 alleen met hun eigen spulletjes werkt :(
Volgens het bericht in eerste instantie gericht voor Bosch ondersteunde e-bikes. Mij ontgaat de zin van een Rohloffnaaf op een elektrische fiets uberhaupt, al dan niet elektrisch geschakeld. Ik rijd zelf op een elektrische fiets met 9 versnellingen d.m.v. derailleur. In de praktijk gebruik ik niet meer dan de 4 à 5 zwaarste versnellingen. Dat komt door de elektrische aandrijving die maakt dat je al snel op snelheid zit en vrijwel uitsluitend de hogere versnellingen gebruikt. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een high speed e-bike is, maar mijn inschatting is dat het niet veel anders is bij een gewone e-bike. Noodzaak voor een groot bereik van schakelen is er niet bij e-bikes.

Blijft over elektrisch schakelen bij Rohloff voor een gewone fiets. Tja, wie zit daar op te wachten?
Volgens mij geeft de electronische schakeling een signaal aan de motorsturing zodat deze even ophoudt met kracht te geven bij het schakelen. Daarenboven kan je de huidige versnelling aflezen op het display van de electrische fiets.
Dat het systeem als eerste op een elektrische fiets komt heeft denk ik te maken met de stoormvoorziening, die is bij een elektrische fiets standaard al aanwezig.

Op zichzelf vind ik het wel iets vooral omdat het afrekent met twee kabels die toch niet al te handig zijn met een stuurtas, bedraad vind ik een voordeel, geen batterij nodig achter.

Na wat zoeken lijkt dit uit de keuken van Bosch afkomstig te zijn, zie news-2018 en eshift.
Vandaar als eerste op elektrische fietsen (met een Bosch motor).
Ikzelf volg Di2 van Shimano als een interessante ontwikkeling die het schakelen met derailleurs (bijna) even eenvoudig kan maken als met de Rohloff.

Als je elektrisch schakelen bij Rohloff toepast moet het wel voordelen opleveren. Samen met een elektrische aandrijving zie ik die wel: dan hoef je alleen maar te trappen en de rest gaat automatisch. Je kun er zo mee de alpen over fietsen.

Voor mijzelf zie ik hier een paar robuuste mechanische kabels die overal verkrijgbaar zijn vervangen door een speciaal elektrisch kabeltje, met als extra bonus dat je elektriciteit nodig hebt om te schakelen. En dat terwijl er geen enkel probleem opgelost wordt, of die twee kabels moeten heel erg in de weg zitten.

Je hebt nu al aardig wat keuze in schakelgrepen, wellicht dat de keuze met elektrische schakelen nog wat groter wordt. Interessant en leuk allemaal, maar voorlopig wil ik dit niet op mijn fiets hebben zitten als ik naar een ander continent ga.
Eerlijk gezegd vind ik het schakelen bij Rohloff het zwakste punt. Als je maanden op pad bent gaat het schakelen zwaarder en zwaarder. Geen probleem als je handen droog zijn maar zodra het regent en/of je veel zweet dan moet je soms best wel hard knijpen om de schifter rond gedraaid te krijgen. Elk jaar vervangen we daarom de kabels. Want daarin zit de meeste weerstand. Dat helpt bijzonder goed maar eigenlijk is dat natuurlijk gek voor zo'n dure naaf. Een oplossing zou kunnen zijn:
1. Hydraulisch schakelen.
2. Overstap van draaishifter naar 'reguliere' shifters
3. Electronisch schakelen
Ik ben het dan ook niet eens dat er geen probleem wordt opgelost. Ik geef toe, geen wereldschokkend probleem maar een verbetering is echt wel mogelijk. Binnenkort testen we mogelijkheid 2.
Mogelijkheid 3 vind ik wel interessant. Ik weet niet of het speciale elektrische kabeltjes zijn. Dat lees ik nergens maar ik geef toe, heb het ook nog niet in detail onderzocht. De Di2 is een hele fijne oplossing waar wielrenners erg enthousiast over zijn. Maar goed, die hebben wel de mogelijkheid om de electronica vaak op te laden. Ben benieuwd hoe dat hier is opgelost.
Kortom: chapeau voor de ontwikkelaars. Laat ze lekker door ontwikkelen.
goldenlion schreef:Hydraulisch Schakelen

http://www.cyclingabout.com/2017-bpod-p ... hloff-hub/
Je weet op welke datum dat stukje is geschreven of niet?
Marco Meijerink schreef: 1. Hydraulisch schakelen.
2. Overstap van draaishifter naar 'reguliere' shifters
3. Electronisch schakelen
Ik ben het dan ook niet eens dat er geen probleem wordt opgelost. Ik geef toe, geen wereldschokkend probleem maar een verbetering is echt wel mogelijk. Binnenkort testen we mogelijkheid 2.
Zijn er nog steeds geen deftige duimschakelaars op de markt?
In 2013 kwam Cinq5 al met een schakelaar die op Iets leek. Met kinderziektes wellis waar en prijzig.
Moest iemand al degelijke duimschakelaars gevonden hebben ben ik zeer benieuwd.
Lidje schreef: Moest iemand al degelijke duimschakelaars gevonden hebben ben ik zeer benieuwd.
http://shop.cinq5.de/epages/es984127.sf ... altsysteme

Of ze degelijk zijn weet ik niet.
Lidje schreef:
Marco Meijerink schreef: 1. Hydraulisch schakelen.
2. Overstap van draaishifter naar 'reguliere' shifters
3. Electronisch schakelen
Ik ben het dan ook niet eens dat er geen probleem wordt opgelost. Ik geef toe, geen wereldschokkend probleem maar een verbetering is echt wel mogelijk. Binnenkort testen we mogelijkheid 2.
Zijn er nog steeds geen deftige duimschakelaars op de markt?
In 2013 kwam Cinq5 al met een schakelaar die op Iets leek. Met kinderziektes wellis waar en prijzig.
Moest iemand al degelijke duimschakelaars gevonden hebben ben ik zeer benieuwd.
Volgens mij wel maar ik heb ze nog nooit getest. Ben zelf ook benieuwd. Zodra ik ze heb laat ik onze ervaringen weten.
Wij hebben een tijd lang de Cinq shifters op een Santos gehad (door onszelf erop gezet hoor). Als de klant dan een testrit maakte, kocht hij/zij deze fiets niet omdat ze hem niet lekker vonden schakelen...
Toen hebben we weer de Rohloff draaischakelaar erop gezet (versie 3) en vonden klanten hem een stuk lekkerder testrijden en verkochten we hem weer :D

Hier nog een link naar een ander bericht over de Rohloff-E; http://www.bicycleretailer.com/new-prod ... Wc5yVFpzDA
Hoi Eric, weet je wat de reden was waarom ze het niet lekker vond schakelen?
Je kan maar een paar stappen tegelijk en het voelde nogal stroef aan. Maar ja, het is wel een oplossing voor mensen die geen draaibeweging met hun polsen kunnen maken.
Marco Meijerink schreef:Eerlijk gezegd vind ik het schakelen bij Rohloff het zwakste punt.
Helemaal mee eens.

Lees veel over de voordelen van schakelen met een Rohloff naaf. Mijns inziens juist de grootste en enige echte beperking van de naaf. Schakelen gaat traag en zwaar.
Een oplossing zou kunnen zijn:
1. Hydraulisch schakelen.
2. Overstap van draaishifter naar 'reguliere' shifters
3. Electronisch schakelen
Ik heb reguliere shifters van SRAM, maar dat is niet de oplossing. Schakelt, net als de draaischakelaar, behoorlijk zwaar.

Kortom, kom maar door met dat elektronisch schakelen!
Als het manueel al zwaar schakelt, dan zal het elektrisch schakelen batterijen vreten.
Als hij zwaar schakelt ligt dat vooral aan de kabels, dus waarschijnlijk valt de kracht die nodig is direct op de naaf nog best mee.