Je zou inderdaad verwachten dat het een aflopende zaak is met de routeboekjes, maar telkens als ik bij de Zwerfkei in Woerden ben, verbaas ik me over het enorme aantal titels in routeboekjes; het zijn er echt tientallen (niet allemaal heel actueel overigens) en ook meer dan een paar jaar geleden als je het mij vraagt. In Duitsland is het aanbod helemaal overweldigend (Bikeline).
Lonely Planet verkoopt zijn e-reisgidsen zonder enige beveiliging; dat lijkt me getuigen van realisme, want elke beveiliging is gemakkelijk te kraken. Ik weet niet in hoeverre e-routeboekjes de verkoop van papieren routeboekjes zouden benadelen, maar het meest praktische en overzichtelijke is wat mij betreft de gps-track op de telefoon op het stuur en het papieren routeboekje op de stuurtas (kun je mooi verdelen als je met zijn tweeën fietst). Wij gebruiken de routeboekjes hoofdzakelijk als reisgids-achtige toelichting op de route, dus beschrijvingen en tips over omgeving, wegkwaliteit, bezienswaardigheden, cultuur etc. (zoals in de boekjes van Clemens Sweerman) zijn voor ons interessanter dan hotel-, restaurant- en campinglijsten, daarvoor zijn google maps, booking.com en tripadvisor echt veel actueler en handiger.