Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijimpressie van de Santos TM3+ - Forum Wereldfietser

Rijimpressie van de Santos TM3+

De afgelopen weken hebben we flink wat uren/dagen/weken/maanden besteed op onze Santos Travelmaster 3+ bikes. Daar hebben we een verslagje over geschreven.
Als er interesse is kunnen we het hele verslag hier plaatsen.
Of anders kan je hier naar linken.
Laat maar weten en dan plaatsen we alles op de WF site. Zo niet, dan laten we het staan waar het nu staat :lol:

Groetjes,
Marco en Lisette

http://www.marcolisettesport.com/single ... elmaster-3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi en interessant stuk om te lezen!

Ik kan het natuurlijk niet nalaten om te reageren, omdat er in een ander draadje zoveel te doen geweest is over de lancering van de Travelmaster3+. Gezien alle commotie daar is het des te leuker om jullie verslag te lezen!

Ik ben blij om jullie voornamelijk positieve ervaringen te lezen. Dat bevestigt mijn gevoel wat ik had bij het kiezen en kopen van een nieuwe (vakantie)fiets.
Mijn idee daarbij was: het móet haast wel een hele goede fiets zijn. Waarom zou een A-merk anders een nieuw item op de markt brengen als er niks verbeterd zou zijn ten opzichte van bestaande items.
Uiteraard zit daar altijd een commercieel belang bij en dat mag ook wel. Daar draait een gezonde economie op (en natuurlijk moet er ruimte zijn voor non-profit organisaties).

Ik heb nog niet heel veel gefietst op mijn TM3+, ben er toch een beetje zuinig op en er ligt mij teveel pekel op de weg momenteel. Al twijfel ik er niet aan dat de TM3+ daar in zekere zin tegen bestand zal zijn.
Mijn vrouw en ik verheugen ons op de komende periode, om veel km's te kunnen maken op onze nieuwe fietsen.
En na jullie verslag gelezen te hebben krijg ik er in ieder geval steeds meer zin in!

Voor wat betreft de USB-lader in de stuurpen. Deze kun je wellicht een halve slag draaien, zodat de USB aansluiting aan de voorkant zit en het kabeltje niet meer aan je benen kriebelt.

Ik wens iedereen veel plezier op zijn of haar eigen fiets, degene met een TM3+ in het bijzonder!

Marco en Lisette, nogmaals dank voor dit heldere verslag!
Marco - Santos - Meijerink schreef:Niet lang over nadenken. Beurs trekken en kopen dat ding.
Nu die deur open getrapt wordt durf ik dit wel te vragen: wat hebben die twee fietsen nu gekost voor jullie? Volgens het internet hebben jullie ze direct bij SantosBikes ontvangen, terwijl die helemaal niet aan klanten levert...
Oh ja Marco, ik heb nog wel een vraag: ik heb een SQ lab 602 zadel op mijn Santos Travelmaster 3+ en zie dat jullie andere zadels hebben. Hebben jullie ervaring met de SQ lab zadels? En zo ja, dan ben ik daar wel benieuwd naar.

Dan nog een vraag over de remmen: je schrijft lovend over de Hope schijfremmen. Ik kan me voorstellen dat schijfremmen zo z'n voordelen biedt, maar zijn de Magura HS33 remmen naar jouw mening ook een goede combinatie met de TM3+?
Ik vond de meerprijs voor de ongetwijfeld goede Hope schijfremmen wat aan de hoge kant en heb daarom de Magura's gekozen (ik zal zeker geen extreme afdalingen maken). Zo kwam de fiets net boven de € 5.000,-. Al met al een stevige prijs, maar wel voor een stevige fiets (zo te lezen in jouw verslag).

Daarnaast ben ik blij met de stalen voorvork. Volgens de echte kenners een must i.p.v. een aluminium voorvork. Dat laat zien dat ze bij Santos ook echte kenners zijn!
Peter_K schreef:
Marco - Santos - Meijerink schreef:Niet lang over nadenken. Beurs trekken en kopen dat ding.
Nu die deur open getrapt wordt durf ik dit wel te vragen: wat hebben die twee fietsen nu gekost voor jullie? Volgens het internet hebben jullie ze direct bij SantosBikes ontvangen, terwijl die helemaal niet aan klanten levert...
En dan hebben ze ze mogelijk niet (volledig) zelf bekostigd. Wat hoop je met deze vraag dan te bereiken?

Trek je hun objectiviteit in twijfel? Denk je aan de andere kant dat als M+L zeggen dat men er één moet kopen, iedereen z'n eigen financiële plaatje overboord gooit?

Ik zou hier gewoon niet te zwaar aan tillen, een dergelijke opmerking voor lief nemen en nog steeds m'n eigen overwegingen het zwaarst laten tellen.

Aan Edwin*: ik denk dat je qua pekel gelijk hebt: jouw fiets is vermoedelijk niet beter, of slechter trouwens, beschermd tegen pekel dan andere fietsen.
Travelmaster schreef:En dan hebben ze ze mogelijk niet (volledig) zelf bekostigd. Wat hoop je met deze vraag dan te bereiken?

Trek je hun objectiviteit in twijfel?
Edwin* geeft aan om budgettechnische redenen van de Hope schijfremmen af te hebben gezien, en komt zo net boven de € 5.000,- uit. Reken je mee? Twee fietsen met die Hope schijfremmen komen dan dus makkelijk boven de € 10.000,- uit. Er is al het effect dat als mensen een dure miskoop hebben gedaan, dat sommigen er moeite mee hebben dat toe te geven. Wat denk je wat het effect zal zijn als je dure spullen bespreekt die je (gedeeltelijk) cadeau hebt gekregen?
Travelmaster schreef:Denk je aan de andere kant dat als M+L zeggen dat men er één moet kopen, iedereen z'n eigen financiële plaatje overboord gooit?
Dat effect bestaat inderdaad. Er worden miljarden aan reclame uitgegeven. Als jij denkt dat mensen zich niet door reclame laten beïnvloeden, dan vergis je je.

Overigens ben ik van mening dat dit draadje onder Commercieel Nieuws thuis hoort.
Peter_K schreef:
Travelmaster schreef:En dan hebben ze ze mogelijk niet (volledig) zelf bekostigd. Wat hoop je met deze vraag dan te bereiken?

Trek je hun objectiviteit in twijfel?
Edwin* geeft aan om budgettechnische redenen van de Hope schijfremmen af te hebben gezien, en komt zo net boven de € 5.000,- uit. Reken je mee? Twee fietsen met die Hope schijfremmen komen dan dus makkelijk boven de € 10.000,- uit. Er is al het effect dat als mensen een dure miskoop hebben gedaan, dat sommigen er moeite mee hebben dat toe te geven. Wat denk je wat het effect zal zijn als je dure spullen bespreekt die je (gedeeltelijk) cadeau hebt gekregen?
Travelmaster schreef:Denk je aan de andere kant dat als M+L zeggen dat men er één moet kopen, iedereen z'n eigen financiële plaatje overboord gooit?
Dat effect bestaat inderdaad. Er worden miljarden aan reclame uitgegeven. Als jij denkt dat mensen zich niet door reclame laten beïnvloeden, dan vergis je je.

Overigens ben ik van mening dat dit draadje onder Commercieel Nieuws thuis hoort.
Helder, ik snap wat je bedoelt. Misschien lees ik er wat meer doorheen en verwacht ik van anderen hetzelfde.

Ik ben geen reclamekenner maar zal de laatste zijn om te beweren dat ik niet word beïnvloed door reclame. En de boodschap waarom een bepaald product zo fantastisch is, draag ik ook graag uit naar anderen ook al merk ik dat in de praktijk misschien helemaal niet. Dat gaat in zekere zin ook op voor fietsen.

Toch ben ik juist bij fietsen, en ik durf te vermoeden andere fiets(techniek)liefhebbers ook, wat minder vatbaar voor de mooie praatjes omdat je juist bij fietsen de zin en onzin van "features" vaak wel merkt. De vermeende voordelen van bijvoorbeeld pressfit-trapaslagers zijn voor de gebruiker simpelweg non-existent, om maar een voorbeeld te noemen. Leidingen en kabels door het frame? Alleen esthetisch enigszins verantwoord. Remote lockout bij een voorvork? Weer iets wat kapot kan.

Ik denk dat Edwin* er verstandig aan heeft gedaan om bijvoorbeeld de Hoperemmen even te laten voor wat ze zijn. Hij moet echter niet denken dat het bestaan van de Hopermmen de Magura's tot een stelletje budgetremmen reduceert. En als hij toch schijfremmen wil, is er nog een wereld naast Hope beschikbaar. En als het dan toch Hope moet zijn, is er ergens in een uitverkoop vast wel een financieel interessant setje te vinden.
De stuurstop is wel een mooie feature. Ik zie het Santoslogo er op staan, is deze door Santos zelf ontwikkeld? Past het ook op andere fietsen, zijn er fabrikanten die iets soortgelijks maken?
Hoi John, volgens mij heb ik iets soortgelijks ook bij andere merken gezien. Idworx heeft iets soortgelijks. Of het apart te koop is weet ik niet. Je zou het even aan een dealer, of aan Santos zelf, kunnen vragen, Ik vermoed van niet maar zoals gezegd, ik weet het niet zeker.

Hoi Edwin/Travelmaster, wat de remmen betreft....ik ben altijd een enorme fan geweest van de Magura HS33 remmen. En ben dat nog steeds. Wat een enorme verbetering tov de vroegere cantilever remmen. Toen wij ermee begonnen te fietsen werden we voor gek verklaard. Maar ik ben heel blij dat we toen die stap hebben gezet. Deze remmen staan wat mij betreft heel erg hoog in kwaliteit en remkracht. Wilde daarom eigenlijk ook nooit schijfremmen hebben. De HS33 waren/zijn al zo goed, waarom wil je dan nog iets beters. Kan mij dus heel goed voorstellen dat je daarvoor gaat. Dat zijn zeker geen budgetremmen 8) . Je zit eigenlijk op het niveau om zaken te vergelijken die al heel erg goed zijn. En tja, dan zijn de hope remmen net weer een tikje beter. Minder kracht nodig, nog betere dosering, nog betere remkracht, onder alle omstandigheden. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het voor Lisette wel even wennen was. De eerste week remde ze nogal eens veel te hard....best wel eng in een afdaling 8) . Als je steil onverhard naar beneden gaat dan is je eerste reactie om al je vingers te gebruiken om te knijpen in de remhandel. Een vingertje is echter genoeg....en dat kost even wat tijd om daarop te vertrouwen. Maar dan is het ook heerlijk. met een vinger kun je de hele fiets laten stoppen.
Tja, en het is aan iedereen voor zich om te bepalen of hij/zij dat wil betalen. Daar ga ik niet over....gelukkig niet.
Johnh schreef:De stuurstop is wel een mooie feature. Ik zie het Santoslogo er op staan, is deze door Santos zelf ontwikkeld? Past het ook op andere fietsen, zijn er fabrikanten die iets soortgelijks maken?
Acros maakt ze.

https://www.bike-components.de/de/Acros ... il-p39865/

Ritchey blijkbaar ook

http://www.paligap.cc/Ritchey-Comp-Uppe ... set_6624_p

Geen ervaring met de laatste site overigens. Ik denk dat een beetje zoeken je nog wel meer resultaten oplevert. "Block Lock" is de term.
Marco Meijerink schreef:...
Tja, en het is aan iedereen voor zich om te bepalen of hij/zij dat wil betalen. Daar ga ik niet over....gelukkig niet.
Helemaal mee eens, en ik kan me voorstellen dat je ook geen zin hebt elke keer een disclaimer op te moeten nemen.

"Let op: dit artikel lezen kan leiden tot geld uitgeven. En geld uitgeven kost geld." :lol:
Edwin* schreef: Mijn idee daarbij was: het móet haast wel een hele goede fiets zijn.
Natuurlijk maken Santos en IdWorx goede fietsen. Stevig frame met doordachte geometrie, top-notch parts (Son, The Plug, Gates, Rohloff, Hope, Tubus, die shizzle), doordachte details in de afwerking (stuurstopje, kabelvoering etc) én strak gestyled. Daar kan weinig aan fout. (oké, liever een vierkante trapas erin)

Maar het is geen zwarte magie wat ze doen ofzo :wink: voor een vergelijkbaar (of veel lager) budget kun je zelf ook iets dergelijks (laten) bouwen, alleen heb je dan vaak niet zo'n optisch strakke package.

Waarom zou een A-merk anders een nieuw item op de markt brengen als er niks verbeterd zou zijn ten opzichte van bestaande items.
Dat lijkt me dan weer een gevaarlijke aanname. :wink:
Edwin* schreef:Ik kan me voorstellen dat schijfremmen zo z'n voordelen biedt, maar zijn de Magura HS33 remmen naar jouw mening ook een goede combinatie met de TM3+?
Nadeel van velgremmen is dat je ze zou moeten verplaatsen als je van wielmaat wisselt. En ik weet ook niet hoeveel goede brede 650B velgen voor velgrem er te krijgen zijn. (gokje: weinig tot geen)
Avid BB7's brengen mij en vele anderen ook al jaren prima tot stilstand trouwens :wink:
Shrek schreef:
Edwin* schreef: Waarom zou een A-merk anders een nieuw item op de markt brengen als er niks verbeterd zou zijn ten opzichte van bestaande items.
Dat lijkt me dan weer een gevaarlijke aanname. :wink:
Da's waar! :oops:
Shrek schreef:
Edwin* schreef:Ik kan me voorstellen dat schijfremmen zo z'n voordelen biedt, maar zijn de Magura HS33 remmen naar jouw mening ook een goede combinatie met de TM3+?
Nadeel van velgremmen is dat je ze zou moeten verplaatsen als je van wielmaat wisselt. En ik weet ook niet hoeveel goede brede 650B velgen voor velgrem er te krijgen zijn. (gokje: weinig tot geen)
Avid BB7's brengen mij en vele anderen ook al jaren prima tot stilstand trouwens :wink:
Ik heb de Travelmaster 3+ puur als vakantiefiets en voor de vrije tijd en niet voor woon-/werkverkeer o.i.d.
Wielen wisselen zal ik daarom niet zo gauw doen. Ik heb de 27,5" velgen gekozen, die al vrij breed zijn, breed genoeg in ieder geval. Mijn Travelmaster 3+ is uitgerust met 62 mm banden.

Zou het wisselen van wielen wel een rol gespeeld hebben, dan had ik waarschijnlijk voor de Shimano XT schijfremmen gekozen (zijn een stuk goedkoper dan de Hope remmen), inderdaad omdat je dan geen remmen hoeft te verplaatsen, het verdere gemak bij het wisselen, etc.
Marco heb je fiets in opdracht van, of in afspraak met Santos getest? - Zo ja, hoe luidde die opdracht of afspraak dan? Ik denk dat het goed is om hierover openheid te bieden naar de WF lezer en indien nodig dit draadje naar commercieel te verplaatsen.
Wat een droomfiets. Hoop deze santos snel ergens in het echt te kunnen bekijken. Afgezien van alle superelatieven zou ik wel graag wat echte info willen zien om de lovende woorden te onderbouwen. Welke bandbreedte gebruiken jullie? En welke velgbreedte zet santos er op? Hoe 'fat' kun je gaan? Wat zijn de mogelijkheden om er ook 29 inch wielen in te steken? Wat maakt het frame zo ontzettend goed? Is het extra stijf of juist vergevingsgezind? Wat maakt de Tubus drager beter dan de FAT drager die het merk zelf verkoopt? Ben benieuwd!
Wit schreef:Marco heb je fiets in opdracht van, of in afspraak met Santos getest? - Zo ja, hoe luidde die opdracht of afspraak dan? Ik denk dat het goed is om hierover openheid te bieden naar de WF lezer en indien nodig dit draadje naar commercieel te verplaatsen.
Ik voel een soortgelijke discussie opkomen als bij SintChristophorus.

Laat het nou voor wat het is, en trek je eigen conclusies, denk ik dan. Niet speciaal tegen Wit gericht dit, maar inmiddels is de suggestie toch al gewekt.
De vraag over zakelijke banden is niet ten onrechte. Marco heeft een lange geschiedenis met Santos.
Marco is niet de enige hier die zakelijke banden heeft en producten in de schijnwerpers zet. Ik zou het eleganter vinden als dat niet meer gebeurde.
Ik weet het, ik weet het... :(
Hou dan je mond.
Zo, goedemorgen Wim! De elegantie was even zoek begrijp ik?

Ik zei niet dat ik het ermee eens was, het was een verzuchting. Net zoals jij schrijft wat jij vindt, doe ik dat ook.