Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid Gates CDC riem en onderdelen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid Gates CDC riem en onderdelen

Nog een vraagje naar aanleiding van niet binnenkort niet beschikbaar zijn van CDC onderdelen: Ik heb een reserveriem maar wat is de normale praktijk als de riem vervangen moet worden, moeten dan ook het achter- en voortandwiel vervangen worden?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het achtertandwiel ongeveer even hard slijt als de riem en dus beter vervangen wordt maar hoe zit het met het voortandwiel?
Je vervangt de riem en het achtertandwiel en het voorblad op het zelfde moment.
daulagari schreef:Nog een vraagje naar aanleiding van niet binnenkort niet beschikbaar zijn van CDC onderdelen: Ik heb een reserveriem maar wat is de normale praktijk als de riem vervangen moet worden, moeten dan ook het achter- en voortandwiel vervangen worden?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het achtertandwiel ongeveer even hard slijt als de riem en dus beter vervangen wordt maar hoe zit het met het voortandwiel?
Het hangt er ook vanaf wie het onderhoud aan je fiets doet.

Als je het onderhoud zelf doet kun je regelmatig checken hoever de slijtage van de verschillende onderdelen gevorderd is, en dan op het juiste moment de versleten delen vervangen. Dat betekent wel dat je je in de materie dient te verdiepen, wat dan weer handig is als je op reis bent.

Een fietsenmaker die de fiets maar één keer per jaar ziet zal een andere beslissing nemen: dan ligt alles in één keer vervangen meer voor de hand.

Onder sommige omstandigheden kunnen de CDX tandwielen sneller slijten dan de riem. Gelukkig schijnt dat alleen maar in Nederland voor te komen vanwege het hoge silica gehalte in de bodem hier.
Rij nu met mijn tweede riem. Bij het vervangen van de riem hoefde het voorblad niet vervangen te worden.

Ik denk dus dat het niet altijd hoeft, maar als je een reserve set wilt hebben moet je natuurlijk wel alles hebben. Je kunt ook een ongelukje hebben waarbij je iets beschadigt.

Martijn
Door het aanzetten op je pedalen slijt het voorblad niet op iedere plek evenveel. Om dit regelmatiger te laten verlopen kan je b.v. één keer per jaar, het voorblad een kwart slag verdraaien. Gaat je voorblad langer mee.
Bedankt voor de informatie en de tip, Martijn en Ronald!

Ik heb een riem en achtertandwiel in voorraad genomen en ga binnenkort eens het voortandwiel een kwartslag draaien.
Ronald van der Perk schreef:Door het aanzetten op je pedalen slijt het voorblad niet op iedere plek evenveel. Om dit regelmatiger te laten verlopen kan je b.v. één keer per jaar, het voorblad een kwart slag verdraaien. Gaat je voorblad langer mee.
Het lijkt me voldoende om die kwartslag uit te voeren op de helft van de levensduur. Je hebt namelijk zowel links als rechts een pedaal.
Leon schreef:
Ronald van der Perk schreef:Door het aanzetten op je pedalen slijt het voorblad niet op iedere plek evenveel. Om dit regelmatiger te laten verlopen kan je b.v. één keer per jaar, het voorblad een kwart slag verdraaien. Gaat je voorblad langer mee.
Het lijkt me voldoende om die kwartslag uit te voeren op de helft van de levensduur. Je hebt namelijk zowel links als rechts een pedaal.
Eh..levensduur? Ben jij helderziende?
Ronald van der Perk schreef:
Leon schreef:
Ronald van der Perk schreef:Door het aanzetten op je pedalen slijt het voorblad niet op iedere plek evenveel. Om dit regelmatiger te laten verlopen kan je b.v. één keer per jaar, het voorblad een kwart slag verdraaien. Gaat je voorblad langer mee.
Het lijkt me voldoende om die kwartslag uit te voeren op de helft van de levensduur. Je hebt namelijk zowel links als rechts een pedaal.
Eh..levensduur? Ben jij helderziende?
Je tipt het dillemma trefzeker aan :D
Kreeg vanmiddag van Santos te horen dat het cdc 55 tanden voorblad(steek 104) op dit moment bij hun is uitverkocht(wilde dit via mijn dealer bij santos laten bestellen)Weet iemand een webwinkel waar ik deze kan bestellen?

Alvast bedankt
Wel in Amerika maar hier zijn ze nog "in stock".

Je zou ook kunnen kijken 55 te vervangen door 50, dat is meer gangbaar, dan moet je ook een andere riem hebben maar waarschijnlijk is die ook aan vervanging toe.
Verkeerd draadje. Ik verplaats mijn bericht.
Maar Santos zegt toch dat ze onderdelen garanderen tot 2021 of zo?
Eric Schuijt schreef:
ma 14 mei, 2018 23:07
Maar Santos zegt toch dat ze onderdelen garanderen tot 2021 of zo?
Kreeg toch echt te horen dat het voorblad er nu niet is, niet echt fraai.
'Op dit moment uitberkocht' is toch iets anders dan 'niet meer verkrijgbaar'?