De nieuwe Santos Travelmaster 3+

284 berichten
Hier wat uitleg over naloop (trail) en de invloed van de grootte van het wiel:
https://www.cyclingabout.com/understand ... -geometry/
https://www.pinkbike.com/news/To-the-Po ... ffset.html
Als de rest allemaal het zelfde blijft geeft een kleiner wiel een geringere naloop en dat betekent dat de fiets lichter stuurt.
Meneer Zwijn schreef:
di 21 aug, 2018 15:48
Ik heb nu een jaartje ervaring met de VSF 1200tx en Pinion 18, en ga een Travelmaster 3+ bestellen. En daar komt toch een Pinion met 18 versnellingen op, zeker weten. De kleine stapjes en het grote bereik passen gewoon bij mijn fietsstijl. Ik geniet ervan een zo constant mogelijk inspanning te leveren, en kies constant de juiste versnelling.
Ik “voel” ook wel de riem, maar het irriteert me niet. Regelmatig eens afspuiten zorgt tot nu toe voor geruisloze aandrijving.
De reden van overstap naar 3+ is dat ik 28” wil voor woon-werk en 27,5 voor vakantie. Ik kies voor de schijfremmen van Hope, dus even van wielset veranderen lijkt me goed te doen. Hoef ik geen twee rohlof’s.
Zorg er bij de 2e set wielen dan wel voor dat je dezelfde naven hebt als in de andere set, dat scheelt bij het wisselen van de wielen aan opnieuw uitlijnen van de schijfremmen. Ook al is het maar een mm, bij schijfremmen is dat al heel veel.
Leon schreef:
wo 22 aug, 2018 17:10
Ik heb laatst in plaats van de 55 mm banden ineens 40 mm banden op mijn fiets gezet. Dan verandert er dus iets aan de geometrie, maar om nou te zeggen dat het rijgedrag van mijn fiets is veranderd? Nee. Ik merk tenminste niets.
Wel is de fiets nu een stukje lager; iets waar ik in het begin in de bochten wel rekening mee moest houden. Mijn pedalen hebben een paar keer duchtig over het asfalt gekrast.
Niet om het één of ander, maar wat je beschrijft valt toch ook onder rijgedrag? Rekening houden met bochten, pedalen die de grond kunnen raken...
rockhopper schreef:
do 23 aug, 2018 00:38
Leon schreef:
wo 22 aug, 2018 17:10
Ik heb laatst in plaats van de 55 mm banden ineens 40 mm banden op mijn fiets gezet. Dan verandert er dus iets aan de geometrie, maar om nou te zeggen dat het rijgedrag van mijn fiets is veranderd? Nee. Ik merk tenminste niets.
Wel is de fiets nu een stukje lager; iets waar ik in het begin in de bochten wel rekening mee moest houden. Mijn pedalen hebben een paar keer duchtig over het asfalt gekrast.
Niet om het één of ander, maar wat je beschrijft valt toch ook onder rijgedrag? Rekening houden met bochten, pedalen die de grond kunnen raken...
Ik vind van niet.