Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Travelmaster schreef:Sowieso valt er met volle bepakking weinig op te tillen :oops:
Ik heb toch een aantal keren meegemaakt dat mijn fiets het ene moment beneden aan de trap-zonder-goot stond of op het perron en een paar momenten later wel stond waar hij moest zijn, hetzij door persoonlijk toedoen ofwel door dat van spoorwegpersoneel. In Hasselt moest de fiets zeker een meter de lucht in, want er was geen perron waar de trein vertrok (nog maar een paar jaar geleden was de achttiende eeuw daar nog niet voorbij) en tot mijn grote schrik grepen twee mannen van het spoorwegpersoneel de fiets bij de tassen (45 kg totaalgewicht incl fiets) en de fiets ging verticaal de lucht in en werd aan het voorwiel aan een haak opgehangen. Niet leuk, maar er was niks kapot.
Ik sprak voor mezelf Leon. Tuurlijk zijn er zat situatie te verzinnen waarbij je al dan niet zelf je fiets met bagage en al optilt. En Erik+ weet nu dat dat stangetje daar niet bijster geschikt voor is :wink:
Felix Fietst schreef:Dan heb je een inferieur statussymbool i.p.v. een functionele fiets. In de prullenbak ermee en een échte fiets kopen!
Maar hij fietst wel erg lekker hoor!

Heb je een beter alternatief voor de Tubusdrager, zodat ik mijn statussymbool kan upgraden en wat bagagedrager betreft dezelfde status kan genieten als jij? dat lijkt mij wel wat namelijk.. :D
Travelmaster schreef:Ik sprak voor mezelf Leon. Tuurlijk zijn er zat situatie te verzinnen waarbij je al dan niet zelf je fiets met bagage en al optilt. En Erik+ weet nu dat dat stangetje daar niet bijster geschikt voor is :wink:
Al doende leert men :D (met een groet van Edwin*)
Hahaha excuses, ik twijfelde al toen ik het tikte! Ik zat in de buurt :wink: !
Ik ben me serieus aan het orienteren op een nieuwe fiets, en denk aan de TravelMaster 3+. Ja, ik ben dus zo iemand die op dit forum trechtkomt vóór de aanschaf van een nieuwe fiets.

Op dit forum lees ik dat veel mensen Santos (te) duur vinden, met een op zijn minst niet al te beste prijs/kwaliteitverhouding. Nu staat het als een paal boven water dat dit een dure fiets is. Echter, ik ben 2,05 m lang, en zo veel fabrikanten die grote fietsen maken zijn er niet. Bij Eric in de winkel kwamen we uit op Santos of de eveneens dure Tout Terrain (Tanami). Die laatste heeft echter de veel mindere CDX riem en een stalen frame (ik heb een lichte voorkeur voor aluminium).

Liefst heb ik een fiets als de TravelMaster 2.8, maar dan met 50 mm banden. En dat past dus niet, dus kom je bij een 3+ (of 2.9) uit. Wel een beetje bedroevend dat je dan meteen ruim € 500 extra moet betalen enkel omdat je wat dikkere banden wil. De 3+ is verder toch aardig gelijk aan de 2.8, enkel wat beter afgewerkt en met dubbele remnokken (die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken). Andere merken die iets vergelijkbaars bieden in mijn maat voor minder geld heb ik nog niet gevonden. Met 'vergelijkbaar' bedoel ik Rohloff, liefst met riemaandrijving. En dan 65-70 cm hoog.
Mark80 schreef:Andere merken die iets vergelijkbaars bieden in mijn maat voor minder geld heb ik nog niet gevonden. Met 'vergelijkbaar' bedoel ik Rohloff, liefst met riemaandrijving. En dan 65-70 cm hoog.
Kijk eens bij Avaghon in Rotterdam, Snel in Utrecht en Vittorio in Heerhugowaard.

Anders wellicht Thorn in de UK, of iets Duits...
Jurr schreef:
Mark80 schreef:Andere merken die iets vergelijkbaars bieden in mijn maat voor minder geld heb ik nog niet gevonden. Met 'vergelijkbaar' bedoel ik Rohloff, liefst met riemaandrijving. En dan 65-70 cm hoog.
Kijk eens bij Avaghon in Rotterdam, Snel in Utrecht en Vittorio in Heerhugowaard.
Bedankt, dit heb ik inderdaad overwogen. Maar alle drie zijn ze nogal ver fietsen voor mij (uit Haarlem). Ik zie het niet zo zitten om voor elk probleempje of een onderhoudsbeurt een dag onderweg te zijn. En met de trein is ook niet ideaal. De Vakantiefietser is voor mij een uurtje fietsen, dus dat is goed te doen.
Een wild idee, maar de 2.6 is ook nog leverbaar. OK, de verhoudingen raken wat zoek maar hij fietst ook érg lekker.
Travelmaster schreef:Een wild idee, maar de 2.6 is ook nog leverbaar. OK, de verhoudingen raken wat zoek maar hij fietst ook érg lekker.
Ook een idee inderdaad. Maar 26" wielen klinken met mijn 2,05 m niet heel erg aanlokkelijk. Wat ik nog niet heb vermeld is dat ik de fiets vooral op asfalt ga gebruiken (woon-werk etc, dagtochtjes in NL). En slechts één keer per jaar voor een korte fietsvakantie in Europa met risico op wat onverhards. 28" past daar toch wel veel beter bij lijkt mij.
Dat kan ik me voorstellen. Maar dan kom je met de maximum breedte van de 2.8 toch prima weg?
Mark80 schreef:....Liefst heb ik een fiets als de TravelMaster 2.8, maar dan met 50 mm banden. En dat past dus niet, dus kom je bij een 3+ (of 2.9) uit. Wel een beetje bedroevend dat je dan meteen ruim € 500 extra moet betalen enkel omdat je wat dikkere banden wil. De 3+ is verder toch aardig gelijk aan de 2.8, enkel wat beter afgewerkt en met dubbele remnokken (die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken).
Het prijsverschil met de 2.9 is € 326,- en met de 3+ is dat € 526,-.

Ik lees over de 2.9: " Santos bouwt al jaren de Travelmaster 2.8, maar door de beperkte bandbreedte van maximaal 42 mm is dat geen 29er. De 2.9 is dit wel, achtentwintig inch + extra dikke band = 29er. Hoe groter het wiel, hoe lichter deze rolt. Hoe dikker de band, hoe meer luchtvering de fiets heeft en dus hoe meer comfort je ervaart. Een dikkere band met een lagere luchtdruk strijkt kleine oneffenheden glad en zorgt zo voor een lagere luchtweerstand. De extra bandbreedte zorgt dus ook voor een groter contactoppervlak met de ondergrond en dus voor meer grip." Dit is te lezen op de site van Bikefeeling.

Ik kan me dan ook voorstellen dat het verschil in prijs van de modellen 2.8, 2.9 en 3+ niet alleen in het frame zit, maar ook in bijvoorbeeld de prijs van de banden en misschien ook wel de velgen en de Tubus dragers en andere onderdelen, maar zover reikt mijn kennis niet, dat zijn dus aannames.

Zo te lezen is er wel degelijk een bepaalde meerwaarde toe te kennen aan de 2.9 en de 3+, maar of de meerprijs van deze modellen t.o.v de 2.8 dit rechtvaardigt moet iedereen dan maar voor zichzelf beoordelen. Alles heeft een prijs... :D
Mark80 schreef:Liefst heb ik een fiets als de TravelMaster 2.8, maar dan met 50 mm banden. En dat past dus niet, dus kom je bij een 3+ (of 2.9) uit. Wel een beetje bedroevend dat je dan meteen ruim € 500 extra moet betalen enkel omdat je wat dikkere banden wil. De 3+ is verder toch aardig gelijk aan de 2.8, enkel wat beter afgewerkt en met dubbele remnokken (die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken).
Dit is gewoon een marketingverhaal. En bij Santos hebben ze heel goed opgelet bij de cursussen marketing, waarop je steevast leert dat je voor een kleine extra voorziening relatief heel veel geld kunt vragen, vooral als je doelgroep goed in de slappe was zit. Allemaal psychologie. Bij auto's en tv's en smartphones gaat het precies zo. Overigens zou ik zelf niet de neiging hebben om voor jouw gebruiksdoel 50 mm banden te monteren, 42 mm is toch ook reuze comfortabel? Mijn vrouw rijdt ook een Santos 2.8 en we rijden best veel onverhard, maar ik hoor haar helemaal nooit klagen over gebrek aan comfort of grip of wat dan ook. Maar goed, dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.
. Een dikkere band met een lagere luchtdruk strijkt kleine oneffenheden glad en zorgt zo voor een lagere luchtweerstand
Lúchtweerstand?! Whahaha!
Liefst heb ik een fiets als de TravelMaster 2.8, maar dan met 50 mm banden. En dat past dus niet
Ik heb op mijn 2.8 voor een Almotion 50mm geplaatst. Gaat heel goed, wel even de spatborden wat bijstellen. Ik had direct de indruk /het gevoel dat dit veel prettiger fietst dan de 42 mm Dureme die er op zat.
Binnenkort probeer ik het achterwiel (daar zit nog Dureme op), maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in. Misschien dat het alleen kan zonder spatbord en ik weet niet of ik dat wel wil. Wordt vervolgd.

-Jan
Offtopic, maar:

Een velgrem is bij nat weer altijd ongeveer een wielomwenteling trager (Je moet de waterfilm eraf knijpen. Zelfs met 20kmpu is dat samen met je reactietijd soms krap als iemand het fietspad opstapt, slingert, auto opeens ruw de oprit opgaat (koppeling te snel laat opkomen).

Let wel, ik rij spits Amsterdam, route Van Baerle, Ceintuurbaan.

Lukt het Magura's? Ja hoor. Maar zijn Schijfremmen in natte omstandigheden in de spits fijner? 100% zeker.
peter de rijk schreef:Overigens zou ik zelf niet de neiging hebben om voor jouw gebruiksdoel 50 mm banden te monteren, 42 mm is toch ook reuze comfortabel? Mijn vrouw rijdt ook een Santos 2.8 en we rijden best veel onverhard, maar ik hoor haar helemaal nooit klagen over gebrek aan comfort of grip of wat dan ook. Maar goed, dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.
Ja, ik twijfel op dit moment dus ook tussen de 2.8 met 42 mm, of een 3+ met 50 mm. Liefst het laatste, maar zoals gezegd ruim € 500 duurder.
JanH schreef:
Liefst heb ik een fiets als de TravelMaster 2.8, maar dan met 50 mm banden. En dat past dus niet
Ik heb op mijn 2.8 voor een Almotion 50mm geplaatst. Gaat heel goed, wel even de spatborden wat bijstellen. Ik had direct de indruk /het gevoel dat dit veel prettiger fietst dan de 42 mm Dureme die er op zat.
Binnenkort probeer ik het achterwiel (daar zit nog Dureme op), maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in. Misschien dat het alleen kan zonder spatbord en ik weet niet of ik dat wel wil. Wordt vervolgd.

-Jan
Als Almotion 50 mm past op een 2.8 koop ik hem direct. Maar mij is verteld dat 42 mm de max is. Dus ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Ik ga overigens vrijdag langs bij Santos, eerst maar eens kijken hoe het fietst op een 2.8 en 3+.
Travelmaster schreef:
. Een dikkere band met een lagere luchtdruk strijkt kleine oneffenheden glad en zorgt zo voor een lagere luchtweerstand
Lúchtweerstand?! Whahaha!
In dit kader: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand kan ik 'm ook niet echt plaatsen.

Maar ik denk dat ze hier mee de luchtdruk in de band bedoelen. Hoe zachter de band opgepompt is hoe minder last je van oneffenheden hebt (tenzij je op de velg rijdt :P )... dus hoe minder weerstand je ondervind van de lucht(druk in de band)...

... ik vind deze nieuwe betekenis van luchtweerstand wel grappig eigenlijk!

Wel een leuke gadget op zo'n Santos Travelmaster 3+ :lol: :lol: :lol:
Volgens mij bedoelen ze rolweerstand;).