Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Hier wat uitleg over naloop (trail) en de invloed van de grootte van het wiel:
https://www.cyclingabout.com/understand ... -geometry/
https://www.pinkbike.com/news/To-the-Po ... ffset.html
Als de rest allemaal het zelfde blijft geeft een kleiner wiel een geringere naloop en dat betekent dat de fiets lichter stuurt.
Meneer Zwijn schreef:
di 21 aug, 2018 15:48
Ik heb nu een jaartje ervaring met de VSF 1200tx en Pinion 18, en ga een Travelmaster 3+ bestellen. En daar komt toch een Pinion met 18 versnellingen op, zeker weten. De kleine stapjes en het grote bereik passen gewoon bij mijn fietsstijl. Ik geniet ervan een zo constant mogelijk inspanning te leveren, en kies constant de juiste versnelling.
Ik “voel” ook wel de riem, maar het irriteert me niet. Regelmatig eens afspuiten zorgt tot nu toe voor geruisloze aandrijving.
De reden van overstap naar 3+ is dat ik 28” wil voor woon-werk en 27,5 voor vakantie. Ik kies voor de schijfremmen van Hope, dus even van wielset veranderen lijkt me goed te doen. Hoef ik geen twee rohlof’s.
Zorg er bij de 2e set wielen dan wel voor dat je dezelfde naven hebt als in de andere set, dat scheelt bij het wisselen van de wielen aan opnieuw uitlijnen van de schijfremmen. Ook al is het maar een mm, bij schijfremmen is dat al heel veel.
Leon schreef:
wo 22 aug, 2018 17:10
Ik heb laatst in plaats van de 55 mm banden ineens 40 mm banden op mijn fiets gezet. Dan verandert er dus iets aan de geometrie, maar om nou te zeggen dat het rijgedrag van mijn fiets is veranderd? Nee. Ik merk tenminste niets.
Wel is de fiets nu een stukje lager; iets waar ik in het begin in de bochten wel rekening mee moest houden. Mijn pedalen hebben een paar keer duchtig over het asfalt gekrast.
Niet om het één of ander, maar wat je beschrijft valt toch ook onder rijgedrag? Rekening houden met bochten, pedalen die de grond kunnen raken...
rockhopper schreef:
do 23 aug, 2018 00:38
Leon schreef:
wo 22 aug, 2018 17:10
Ik heb laatst in plaats van de 55 mm banden ineens 40 mm banden op mijn fiets gezet. Dan verandert er dus iets aan de geometrie, maar om nou te zeggen dat het rijgedrag van mijn fiets is veranderd? Nee. Ik merk tenminste niets.
Wel is de fiets nu een stukje lager; iets waar ik in het begin in de bochten wel rekening mee moest houden. Mijn pedalen hebben een paar keer duchtig over het asfalt gekrast.
Niet om het één of ander, maar wat je beschrijft valt toch ook onder rijgedrag? Rekening houden met bochten, pedalen die de grond kunnen raken...
Ik vind van niet.
Ik haal dit oude onderwerp boven om het volgende.
In 2017 kocht ik een TM3+, aangepast naar doortrapper (vaste pion) middels een hub met schijfrem (IS disc - 6 boutjes M5) montage, met daarop een bolt-on tandwiel van het Engels specialistisch bedrijf Velosolo.Ltd.
Van bij de eerste testrit vond ik de fiets, om het te verwoorden zoals iemand in deze draad, "nerveus".
De fiets reageerde veel directer op het stuur dan op alle andere fietsen die ik heb gehad. In die mate dat ik me onveilig voelde. Rechtop op de trappers duwen maakte de fiets nog amper berijdbaar door het meer trekken aan het stuur - links rechts zwalpen.
Ik heb op het punt gestaan de fiets terug te brengen met die klacht.
Maar nadat ik het bagagerek aanpaste (verlengen, mand erop) en dubbele fietstas met bagage voorzag, verdween dat nerveus gedrag als bij toverslag. Daar ik altijd nogal wat bagage mee heb, en ook vrachtjes nu en dan, had ik geen last meer van het probleem.
Vandaag echter, wegens trapas speling en ik de fiets "kaal" maakte enerzijds om mijn aanpassingen te repareren / verbeteren, reed ik ermee naar de fietsenmaker. Dat erg nerveuze gedrag bleek even plots terug, in die mate dat ik diverse malen bijna ten val kwam bij het maneuvreren langsheen hoogteverschillen in de baan.
Ik deed diverse tests om de oorzaak preciezer vast te kunnen stellen. Het lijkt te zitten aan het stuur. En toen dacht ik aan naloop. Om een fiets stabiliteit te geven, is er naloop, het contactpunt van het wiel met de grond ligt een afstand weg van de stuur draaiingsas. Hoe groter die afstand, hoe stabieler vooruit, maar hoe slechter te sturen in bochten. En omgekeerd.
Klaarblijkelijk zorgt massa achterop / achteraan de fiets voor een compenserend effect op die "nervositeit. Geen idee hoe.
Zijn er hier nog mensen met deze ervaring met de TM3+ ?
Mijn fiets heeft een naar voren gebogen stuur dat via een 12 cm lange stuurpen verbonden is met het draai-as-ount, quasi haaks erop.
Heel vreemd dat je niet direct terug bent gegaan.
Ik zou alsnog teruggaan, al is het om je fiets eens te laten zien aan iemand die een oorzaak kan opsporen.
Het is niet duidelijk of je de fiets nieuw gekocht hebt of overgenomen van iemand. Zijn er, los van de aanpassingen tot doortrapper en aan het bagagerek nog andere zaken verandert en zo ja, is dat door de leverancier gedaan, of heb je dat zelf (of de vorige eigenaar) gedaan?

Ik heb een TM3 met 622-50 almotions, en in die configuratie zou ik de fiets eerder een gemoedelijke tractor willen noemen dat een nerveuze fiets.

Voor de rest helemaal eens met Leon, laat je dealer er naar kijken of maak desnoods een afspraak met Santos zelf om even langs te gaan met de fiets.
Ik schuif de popcorn vast in de magnetron.
Ik hou wel van een vlot sturende fiets en de TM3+ stuurt bijna net zo vlot als de TM 2.6 maar is zeker niet nerveus, niet zo als een Koga wat nerveus is.
GMS21 schreef:
za 09 apr, 2022 19:20

Maar nadat ik het bagagerek aanpaste (verlengen, mand erop) en dubbele fietstas met bagage voorzag, verdween dat nerveus gedrag als bij toverslag. Daar ik altijd nogal wat bagage mee heb, en ook vrachtjes nu en dan, had ik geen last meer van het probleem.
Vandaag echter, wegens trapas speling en ik de fiets "kaal" maakte enerzijds om mijn aanpassingen te repareren / verbeteren, reed ik ermee naar de fietsenmaker. Dat erg nerveuze gedrag bleek even plots terug, in die mate dat ik diverse malen bijna ten val kwam bij het maneuvreren langsheen hoogteverschillen in de baan.
Als je jarenlang met een bepaalde setup hebt gereden en 'm daarna kaal maakt is het toch niet gek dat je verschil merkt?

Blijkbaar is de geometrie van de fiets zodanig dat je dat als zodanig ervaart. Als 'ie technisch verder ok is, dan is dat gewoon wat het is vrees ik.

Natuurlijk zou je nog naar een andere vork kunnen gaan, een framebouwer die ook vorken bouwt kan je daar vast bij helpen. En misschien dat je het nog met een standaard vork redt van bijvoorbeeld een merk als Surly. Maar als de fiets voor jou goed genoeg rijdt met de verlengde stellage, mand etc... dan zou je het ook kunnen accepteren?
Ga terug naar de winkel.
Leon schreef:
za 09 apr, 2022 20:06
Heel vreemd dat je niet direct terug bent gegaan.
Ik zou alsnog teruggaan, al is het om je fiets eens te laten zien aan iemand die een oorzaak kan opsporen.
Als gezegd, ik merkte het al op de eerste rit, de proefrit, 1 rit binnen in stad en terug naar dealer, dan nog een lokaal ritje aldaar, dan opnieuw terug naar dealer. Die zei dat hij geen verklaring kon bedenken waarom ik de fiets zo aanvoelde. Nadien met mijn toenmalige gebruikte fiets terug naar huis.
Het was een nieuwe fiets gekocht bij een Santos dealer. Gevraagd als fixie, geleverd als fixie. Hij is niet later of zo aangepast geweest om daarna dat nerveus stuurgedrag te vertonen.
Eerder omgekeerd, de aanpassingen (Travelrack verlengen, grote (later nog grotere) mand erop) deden het problematisch (ik moet meer op sturen letten dan op het verkeer) stuurgedrag verdwijnen.

Nog een toevoeging die ik vergat: ik heb een dubbele tas over het Travelrack gehangen. Massa daarin doet het nerveus stuurgedrag NIET verdwijnen. Er is massa nodig bovenop het Travelrack. Ik heb dat door toeval heel vlug ontdekt na aanschaf - de fiets was kaal als geleverd, ik ging met de trein de fiets na bericht klaar afhalen, en had mijn standaard spullen in een rugzak mee. Het was warm en in besloot de rugzak op de bagagedrager te bevestigen. Floep, het stuurgedrag was plots hetzelfde als die van mijn vorige fiets.
Thuisgekomen deed ik de rugzak eraf, spullen over in de dubbele tas over het rack, deed ermee een proefrit, en dat nerveuze was terug. Nochtans hangt die tas over het rack, hij trekt er van beneden aan, zou dat niet hetzelfde moeten zijn als gewicht dat erop duwt van boven? Dit detail wijst erop dat het verschil gemaakt wordt door een gewichtsverdeling in een vlak onder een bepaalde hoek tov de verticale, dat ergens boven het Travelrack ligt.

De oorzaak lijkt me dus iets heel specifieks. Nerveus stuurgedrag, krak hetzelfde als bij te korte naloop, gecompenseerd door massa achteraan ter hoogte van het stuur (of hoe je het wil, het zadel). Rugzak op rug maakt geen verschil.

Bvb gisteren reed ik met de kale fiets met een 7 kg rugzak op mijn rug naar de dealer, en de fiets bleek even lastig te sturen als bij mijn eerste proefrit in stad indertijd. Ik moest een spoorwegbrug over met tegenwind, moest rechtstaan om vooruit te komen, en dat ging even grillig als een mier loopt. Op mijn vorige fietsen ging ik dan in een trage slinger naar boven, linkerbeen duwen, fiets gaat naar links, rechterbeen, fiets gaat naar rechts. TOEVOEGING POST - ik zou het kunnen verwoorden als dat de fiets voorspelbaarder stuurde/reed. Dat nerveus gedrag maakt het onvoorspelbaarder, je hebt even tijd nodig om vast te stellen, dan reageren/corrigeren door bijsturen. Dat vaststellen is niet nodig zonder dat nerveuze gedrag. Je moet dan veel minder aandacht steken in het sturen. Nu ik dit typ, besef ik dat nog meer. Normaal kan ik na een rit zeggen wat ik gezien heb tijdens de rit. Van gisteren herinner ik me vrijwel niks. Omdat het gedrag van de fiets mijn aandacht in beslag nam en ik dat nu besef. Merkwaardig he?

Bij dat nerveus gedrag lijkt er geen verband tussen richting fiets en welk been duwt. Het lijkt wel alsof de naloop 0 is geworden en ik in zo een klein kinderdriewielerke zit.
Het rare is dat het op die manier plots komt en gaat. Er is geen overgang, geen trend. Een soort van "kritische massa" bovenop het Travelrack, en floep de fiets stuurt normaal.
Leon schreef:
zo 10 apr, 2022 14:05
Ik ben wel geïnteresseerd om foto's van de fiets te zien, waarvan zeker één van precies de zijkant zodat je de kromming van de vork en de hoeken van het frame goed kunt zien.
Of het aan het stuur ligt kun je gemakkelijk vaststellen door met losse handen te fietsen. Als dat niet lukt dan ligt het op zijn minst niet alleen aan het stuur want zonder handen er aan is een stuur alleen maar een stuk metaal dat uit het frame steekt.
Staat het balhoofdstel niet te strak? Dat zou het rijgedrag kunnen verklaren. Til de stilstaande fiets aan de voorkant een paar cm op en draai aan het stuur. Dit moet moeiteloos gaan.
Wat voor banden zitten er op? Ik werd qua stuureigenschappen bepaald niet blij van de Marathon Greenguard en de Marathon Plus. Welke druk doe je in de banden?
Nu je bandendruk ter sprake brengt, toen ik die proefrit deed met de fiets, bleek de druk te laag voor mijn gewicht. Het leek wel alsof de band soms naast de velg wilde floepen of alsof ie door water zwalpte en wilde drijven. Dat had geen nerveus stuurgedrag tot gevolg, enkel dat ik in bochten het gevoel kreeg uit te gaan glijden. De dealer heeft de druk voor het tweede proefritje dan verhoogd van 2.5. Geen idee was de druk eerst was. Later stelde ik vast dat dat zwemmen in bochten gevoel pas verdwijnt bij minstens 3 bar. Ik pomp bij tot 3.2, en dat lijkt ook te volstaan voor elk bagagegewicht.

Maar worden deze potentiele oorzaken niet geelimineerd door het gegeven dat wat gewicht boven het bagagerek achter de fiets terug normaal doet sturen?
Ga terug naar de winkel.

Edit: Weet je zeker dat het een echte Santos is?
Edit 2: Nee dus.
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 14:10
Er is geen overgang, geen trend. Een soort van "kritische massa" bovenop het Travelrack, en floep de fiets stuurt normaal.
Maar wat is normaal? Is normaal iets wat jij blijkbaar al jaren gewend bent, fijn vindt en wil creëeren op je TM3+?

Als er technisch niets mis is met de fiets kan onder andere de geometrie je niet zinnen, de belading apart zijn en je bandenspanning niet goed zijn... misschien is accepteren dan inderdaad het beste. Zeker als de fiets met jouw 'tweaks' wel naar wens lijkt te zijn.
Leon schreef:
zo 10 apr, 2022 14:50
Geen idee hoe de bagage het kunstje flikt. Verder dan hypotheses daarmee komen we toch niet. En zelfs al zouden we het weten dan verandert er nog niets.
Idee: ga terug naar de winkel of sluit vrede met je fiets.

Edit n.a.v. de advertentie op mp in het andere draadje: heb je de fiets nieuw of tweedehands? Weet je zeker dat het een echte Santos is?
Ik kocht de fiets in 2017 van een Santos dealer, de fiets is als nieuw verkocht en zag er nieuw uit. Het zal dan wel een "echte" zijn zeker? De fiets is, neem ik aan, zoals standaard de TM3+ wordt geleverd, met uitzondering van de aandrijving natuurlijk, wegens de fixie aandrijving tandwiel voor, achter en ketting.
Wegens snelle slijtage (in 1 gebruiksmaand was de aandrijving versleten), wat na lang zoeken uiteindelijk vooral bleek te komen door een halve cm scheve kettinglijn, heb ik later zelf de aandrijvingsonderdelen gekozen.
De fiets heeft nu een Velosolo 47T 1/8" 7075T6 alu kettingblad, nog steeds hetzelfde Velosolo cromoly tandwiel achteraan, en een standaard motorfiets type 420 1/4" ketting. Die configuratie houdt het, mits regelmatig omdraaien en roteren op de montages, 2 jaar uit.
Ook het crankset moest al vervangen worden na enkele maanden. Maar dat is allemaal dus offtopic

En het stuurprobleem werd opgelost, mee-opgelost met mijn veel bagage gerichte aanpassingen van de fiets.
Daarmee was voor mij de kous af, wat u verwoordt als "vrede sluiten met de fiets".
Het probleem komt enkel terug bij "kale", zijnde dan voor mij quasi nutteloze toestand van de fiets.
Daar dit gisteren door de speling op de trapas en de rit naar dealer, kwam het terug op mijn aandachts agenda, en de reden dat ik de vraag hier stel, is om nog eens te pogen er een verklaring voor te vinden. Uit interesse.
Er kunnen mensen zijn met genoeg inzicht in relevante etenschap om die verklaring te bedenken. Toen, nu, of ooit. Het is vreemd, omdat er me dunkt toch veel mensen, wellicht de meesten, met een TM3+ rijden zonder iets bovenop hun bagagerek, en dit probleem niet ervaren.
Misschien is er; op vlak van frame, geometrie, een ongewone samenstelling gebeurd met de mijne. Er zijn diverse problemen met deze fiets geweest, die niet hadden mogen zijn.
Ik ga eens een goede foto pogen maken en posten.
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 17:01
Ik ga eens een goede foto pogen maken en posten.
Ik ben benieuwd :P
Jurr schreef:
zo 10 apr, 2022 14:53
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 14:10
Er is geen overgang, geen trend. Een soort van "kritische massa" bovenop het Travelrack, en floep de fiets stuurt normaal.
Maar wat is normaal? Is normaal iets wat jij blijkbaar al jaren gewend bent, fijn vindt en wil creëeren op je TM3+?

Als er technisch niets mis is met de fiets kan onder andere de geometrie je niet zinnen, de belading apart zijn en je bandenspanning niet goed zijn... misschien is accepteren dan inderdaad het beste. Zeker als de fiets met jouw 'tweaks' wel naar wens lijkt te zijn.
Wat normaal is: dat ik, net zoals met al mijn andere fietsen ooit gehad, zijnde met 3 versnellingen, met 14 of zo, sinds pakweg laat 200x, singlespeed, en sinds 2016; vaste pion, mijn aandacht op de weg kan concentreren ipv genoopt te zijn te concentreren op sturen. Alle fietsen werden gekozen en samengesteld door de betreffende dealers. Pas sinds de vaste pion ben ik begonnen specifieke merken / modellen zelf te kiezen, en ook zelf wat zaken beginnen doen. Voorheen liet ik een platte band zelfs door dealer vervangen, ik kende er niks van, was er niks ingeinteresseerd, en wilde er mijn tijd niet in steken. Miserie door foute keuzes van dealers hebben me genoopt tot interesse forceren, om mijn plan te kunnen trekken, en nu vervang ik zelf binnen en buitenbanden, kettingblad, tandwiel en ketting. Remmen trapas enz daar ken ik nog steeds niks van. Ik had geen hydraulische gewild maar V remmen bestonden niet voor mijn gekozen banden/wielen, geen montagepunt voor cantilevers en schijfrem flens in beslag genomen door tandwiel. Dus die zaken zijn voor dealer, ook al omdat ze speciaal gereedschap vereisen. Mijn ketting op lengte brengen doe ik met hamer en doorslag en blok ijzer met gaatje in geboord. Het kettingblad met die flut schroevendraaier moertjes die rap beschadigd worden (bladboutjes) heb ik gemonteerd met gewone M10's met tegenmoeren. Die bleken perfect te passen en nauw aan te sluiten, zodat ik met 1 sleutel 17 genoeg heb. Kettingopspanning is met een inbus, net als het tandwiel achter.
En ik heb een hele voorraad gehamsterd van de aandrijvingsonderdelen en binnen en buitenbanden, het meeste gelukkig voor de lockdown prijsstijgingen.

En nog eens, het is niet dat ik de fiets niet "accepteer", ik zoek naar een verklaring voor het vreemd veranderende stuurgedrag. Interesse is toch gezond?
Ik begrijp uit je antwoorden dat de dealer de ombouw heeft gedaan naar fixie. Na je proefrit en jouw verhaal kon hij er helemaal niets mee en laat je zo weggaan. Dezelfde dealer stuurde jou op een proefrit met veel te zachte banden. Ik zou graag willen weten wie deze dealer is en of het een echte Santos dealer is. Misschien toch verstandig om een andere Santos dealer er naar te laten kijken of met Santos zelf contact op te nemen voor advies. Ik weet niet uit welke streek je komt, maar Santos dealers zitten aardig verspreid over het land.

Aanvulling: je dealer heeft de ombouw naar fixie gedaan met als gevolg een scheve kettinglijn !!!

Aanvulling 2: Santos geeft zelf op de site aan dat V brakes wel mogelijk zijn.

Ik word steeds nieuwsgieriger naar de naam van de dealer.
Die was geen hulp. Eigenlijk nooit echt geweest. Tijdens de productie van de fiets kreeg ik op een bepaald moment een mail dat "de fiets in principe zou geleverd kunnen worden"
dat was door GMS21 » zo 24 mei, 2020 14:14

Soms is geschiedenis best leuk. Zie bijvoorbeeld dit draadje:
viewtopic.php?f=8&t=34768
daarin staat bovenstaande tekst.

Paar jaar later schrijft hij
GMS21 schreef: Ik kocht de fiets in 2017 van een Santos dealer, de fiets is als nieuw verkocht en zag er nieuw uit.
Uhh, oeps.
Lees het eerste draadje nog eens goed door. Interessant.