Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Peter_K schreef:
Travelmaster schreef:Ik heb ook een hele serie fietsen, en als ik er enthousiast over ben schrijf ik er graag over. Dat is toch niet gek?
Afgaande op je naam zijn dat allemaal Santos Travelmasters?
Travelmaster schreef:Maar ik begrijp hieruit dat het niet ging om de post van degene die 'm net had gekocht maar meer om het hele topic?
Ik vindt die ene post van Edwin* hierboven wel degelijk vreemd overkomen. Als ikzelf weer eens een fiets koop dan ben ik daar kritisch over. Ik ga dan niet meteen na aankoop reclame maken op een forum waar ik nog geen gebruiker van ben.
Travelmaster schreef:Overigens durf ik het forum best onafhankelijk te noemen, maar niet ongekleurd (dat geldt elke kant op). De negatieve klank rondom Santos hier is sterker dan elders.
Mensen die belangen hebben zijn niet onafhankelijk, zo simpel is dat. Ik vindt zelf dat daar op dit forum véél duidelijker naar voren gebracht zou moeten worden, zodat dit ook voor eerste bezoekers duidelijk is. Dat voorkomt een nare smaak later. Topic starter, Eric Schuijt, en bike4travel zijn bijvoorbeeld helder, en dat is wat mij betreft goed. Mensen die wel belangen hebben, maar die niet zelf proactief naar voren brengen, zijn wat mij betreft duister bezig.
Nee zeker niet allemaal TM's. Daarvan heb ik er slechts één, da's zat. Gaat meer om MTB's, en daarover schrijf ik hier niet (vaak). En Edwin? Misschien wil hij gewoon een tegengeluid laten horen? Kan ik best inkomen. Ik vind je laatste zin toch wat achterdochtig, maar misschien is dat je woordkeus.
Travelmaster schreef:Ik vind je laatste zin toch wat achterdochtig, maar misschien is dat je woordkeus.
Als mensen niet open zijn word je vanzelf achterdochtig, en terecht.
Tsja, je punt is helder. Ik hoop dat je fout zit... :|
Wat een reuring om een fiets. Ik verbaas me hier wel over als nieuwkomer...
En nee, ik heb geen enkel belang in welk fietsmerk dan ook. Waarom zou ik voor mijn zoon, die een Giant mtb voor dagelijks gebruik heeft, anders een Islabike en voor mijn vrouw een Koga gekocht hebben en zelf nog een mtb van het merk Viner hebben, mijn andere zoon een Cube mtb aanbevolen hebben, die op een Cortina naar school fietst.
Om maar eens wat merken te noemen...

Jammer om bepaalde reacties te lezen, waar inderdaad achterdocht uit naar boven borrelt.
Ik ben een simpele nieuwkomer, die dacht het plezier van de aankoop van zowel de S..tos als de K.ga te delen met andere liefhebbers op dit forum.

Misschien te simpel gedacht. Hoe dan ook, veel fietsplezier allemaal. Het ga jullie goed.
Degenen die positief reageerden: dank! Wellicht tot een volgende keer (na 10.000 km?) :D
Over een week of twee kunnen we de beide fietsen ophalen en gaan we lekker genieten.

Adios!
Edwin* schreef:Ik ben een simpele nieuwkomer, die dacht het plezier van de aankoop van zowel de S..tos als de K.ga te delen met andere liefhebbers op dit forum.
Edwin* schreef:Over een week of twee kunnen we de beide fietsen ophalen en gaan we lekker genieten.
Veel plezier ermee.

Mensen hebben gewoon een andere insteek. Ik houdt van fietsen, maar een fiets is niet meer dan een hulpmiddel.

Ik heb alweer een nieuw frame gekocht, en die zit op dit moment in de post (zal waarschijnlijk vandaag aankomen). Ik kijk er erg vreemd tegenaan om daar positieve dingen op een forum te gaan schrijven terwijl ik hem nog niet eens heb.

Intussen blijf ik het vreemd vinden dat er zo hoog van de toren geblazen wordt over een fiets die echt niet zoveel afwijkt van wat er al vele jaren is.
Peter_K schreef:
Edwin* schreef:Ik ben een simpele nieuwkomer, die dacht het plezier van de aankoop van zowel de S..tos als de K.ga te delen met andere liefhebbers op dit forum.
Edwin* schreef:Over een week of twee kunnen we de beide fietsen ophalen en gaan we lekker genieten.
Veel plezier ermee.

Mensen hebben gewoon een andere insteek. Ik houdt van fietsen, maar een fiets is niet meer dan een hulpmiddel.

Ik heb alweer een nieuw frame gekocht, en die zit op dit moment in de post (zal waarschijnlijk vandaag aankomen). Ik kijk er erg vreemd tegenaan om daar positieve dingen op een forum te gaan schrijven terwijl ik hem nog niet eens heb.

Intussen blijf ik het vreemd vinden dat er zo hoog van de toren geblazen wordt over een fiets die echt niet zoveel afwijkt van wat er al vele jaren is.
Je mag alles vreemd blijven vinden. Ik hoef niemand ergens van te overtuigen. Na een proefrit op meerdere fietsen is mijn keuze op de S..tos gevallen. (Ja, ik zal het merk maar niet meer noemen...). En mijn vrouw vond de K.ga de beste keuze. Ik was in ieder geval wel overtuigd en ben dat nog steeds van deze geweldig mooie hulpmiddelen!

Maar hoezo vreemd?? Kijk eens in de volgende spiegel:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rn#p273607

even naar onderen scrollen en dan kom je vanzelf een voor jouw bekende fiets tegen...

Met de aanschaf van een goed hulpmiddel hoop ik dat ik niet om de haverklap een nieuw frame hoef te kopen. Goedkoop is duurkoop.

Voor zover mijn bijdrage in deze ietwat vreemd gelopen discussie.
Einde bericht.
Edwin* schreef:Maar hoezo vreemd?? Kijk eens in de volgende spiegel:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rn#p273607

even naar onderen scrollen en dan kom je vanzelf een voor jouw bekende fiets tegen...

Met de aanschaf van een goed hulpmiddel hoop ik dat ik niet om de haverklap een nieuw frame hoef te kopen. Goedkoop is duurkoop.
De titel van die post is "post eens een foto van je vakantiefiets", en die staat in het forum "Kletspraat".

U zit hier in het sub forum " Commercieel Nieuws" een fiets op te hemelen die u nog niet eens in uw bezit heeft.

Begrijpt u het verschil tussen het posten van een foto van een fiets en het ophemelen een fiets?

Het Thorn Nomad frame was een vervanging van een KTM Alp Challenge frame, dat geleverd was door Bongers Bikes. Het aluminium KTM Alp Challenge frame is gescheurd.

Het Thorn Nomad frame is beresterk (net als bijvoorbeeld een Velotraum om nog even een ander merk te noemen) maar is ook vrij zwaar.

Daarom heb ik voor het klimwerk, in Europa, waar gewicht van belang is, een aluminium Rohloff compatible frame erbij gekocht.

Dat aluminium frame is wat kwaliteit betreft zeker vergelijkbaar met dat Santos frame van u dat 1699 euro kost, echter het frame kost inclusief verzendkosten slechts 405 euro.

Nu staat op dat frame van u "Santos", maar wat is dat waard? Santos heeft geen fabriek die frames maakt. Santos koopt die in bij een fabriek die ook frames voor andere merken maken. Santos vermeld op zijn site niet wat voor garantie er gegeven wordt, en dat heeft een reden.

Die KTM Alp Challenge frame was nieuw ook vrij duur, maar ik had hem vrij voordelig tweede hands kunnen kopen. Dat heeft mij wel bewust gemaakt van wat je eigenlijk koopt als je iets tweede hands koopt: de merknaam wordt dan plotsklaps een zak met lucht. En die sticker van Bongers Bikes die er op zit zegt dan ook niets meer: laat maar de breuk maar lassen schrijven ze na een lang wachten als antwoord, maar vermelden niet eens waar dat dan zou kunnen.

Strikt genomen is een Santos een wegwerpfiets: de eerste eigenaar krijgt wellicht 5 jaar garantie. (Citaat: "Daarom geven wij als énige 5 jaar garantie op uw droomfiets, óók op de gemonteerde Rohloff en Pinion onderdelen.". Garantie aan de eerste eigenaar dan, als je hem tweedehands koopt kun je aan het gas.

Wat mij brengt op de prijs voor een tweedehands Santos, idworx, etc.: mensen betaal daar niet teveel voor! Op het moment dat Edwin* zijn mooie Santos Travelmaster 3+ ontvangt verliest hij meteen meer dan 1699 - 405 = 1294 euro aan waarde!

Heel toevallig is dat overigens zo ongeveer de prijs van mijn stalen Thorn Nomad frame, dat véél zwaarder te belasten is dan een willekeurig Santos frame, en dat bovendien uitgerust is S&S koppelingen, die duidelijk een meerwaarde hebben. Verder zegt Thorn levenslange garantie te bieden, voor mij geeft dat in ieder geval aan wat hun insteek is, en mij spreekt dat aan (ik heb geen enkele band met Thorn, koop gerust een ander merk).

Sommige mensen zeggen dat levenslange garantie niets waard is, mijn ervaring is anders. Tijdens mijn reis in India begon mijn bijna 10 jaar oude Tadpole tent van The North Face uit elkaar te vallen. Ik ben ermee teruggegaan naar OutdoorXL, en de zaak is keurig afgehandeld: ik kon kiezen tussen een nieuwe tent, of mijn aankoopbedrag terug.

Van een bedrijf als Santos waar het woord garantie niet eens terug te vinden is op hun site zou ik niet veel verwachten.

Bottom line: Santos maakt wel mooie fietsen, maar levert weinig "bang for the buck".

Ikzelf ben niet vies van wat geld uitgeven voor een mooie fiets. Als je veel geld uitgeeft voor een confectie fiets als een Santos laat je zien wie je bent. (Duurkoop is niet per se goedkoop.)

Dit geldt overigens niet voor iedereen: ik heb sterk de indruk dat bepaalde mensen die dingen gratis krijgen, met als tegenprestatie om die dingen zoveel mogelijk te pushen.
Peter_K schreef: Van een bedrijf als Santos waar het woord garantie niet eens terug te vinden is op hun site zou ik niet veel verwachten.
Nou ja, Santos geeft misschien fabrieksgarantie maar dat is verder helemaal niet interessant. Als koper heb je uitsluitend te maken met de garantie van de Santosdealer bij wie je je duurbetaalde Santos koopt en kun je je altijd op het conformiteitsbeginsel beroepen. De wet beschermt de koper in dat opzicht ruimhartig.
peter de rijk schreef:Nou ja, Santos geeft misschien fabrieksgarantie maar dat is verder helemaal niet interessant. Als koper heb je uitsluitend te maken met de garantie van de Santosdealer bij wie je je duurbetaalde Santos koopt en kun je je altijd op het conformiteitsbeginsel beroepen. De wet beschermt de koper in dat opzicht ruimhartig.
Dit is natuurlijk onzin. In mijn inmiddels afgedankte KTM Alp Challenge zat een Rohloff naaf, en ook die is in India defect geraakt. Rohloff heeft die tweedehandse en jaren oude naaf gratis en voor niets hersteld: de garantie en service van Rohloff is gewoon geweldig! En dat helemaal buiten Bongers Bikes en KTM om...

Zonder fabrieksgarantie ben je inderdaad op de dealer aangewezen. De praktijk wijst uit dat dat over het algemeen niet veel voorstelt.

Aan de wet heb je uiteindelijk niet zoveel: wie heeft nu zin om te gaan procederen om garantie af te dwingen? Bovendien is de wettelijke garantietermijn maximaal 2 jaar, dat is niet lang voor een erg dure fiets.

Santos heeft in zijn vestiging in Nieuw-Vennep wel een showroom om klanten aan de Santos fiets te helpen, maar geen service center om je kapotte Santos fiets te laten repareren.
Peter_K schreef: Zonder fabrieksgarantie ben je inderdaad op de dealer aangewezen. De praktijk wijst uit dat dat over het algemeen niet veel voorstelt.
Het is precies andersom. Zonder dealer ben je op de fabrieksgarantie aangewezen, en die stelt niet veel voor. Uitzonderingen zoals Rohloff uit jouw voorbeeld daargelaten.
Peter_K schreef:Aan de wet heb je uiteindelijk niet zoveel: wie heeft nu zin om te gaan procederen om garantie af te dwingen? Bovendien is de wettelijke garantietermijn maximaal 2 jaar, dat is niet lang voor een erg dure fiets.
Er is geen wettelijke garantietermijn van twee jaar. De Nederlandse wet is voor de consument gunstiger, zoals gezegd (conformiteitsbeginsel).

Peter_K schreef:Santos heeft in zijn vestiging in Nieuw-Vennep wel een showroom om klanten aan de Santos fiets te helpen, maar geen service center om je kapotte Santos fiets te laten repareren.
Bij mijn weten kun je bij Santos geen fiets kopen.
peter de rijk schreef:
Peter_K schreef: Zonder fabrieksgarantie ben je inderdaad op de dealer aangewezen. De praktijk wijst uit dat dat over het algemeen niet veel voorstelt.
Het is precies andersom. Zonder dealer ben je op de fabrieksgarantie aangewezen, en die stelt niet veel voor. Uitzonderingen zoals Rohloff uit jouw voorbeeld daargelaten.
Peter_K schreef:Aan de wet heb je uiteindelijk niet zoveel: wie heeft nu zin om te gaan procederen om garantie af te dwingen? Bovendien is de wettelijke garantietermijn maximaal 2 jaar, dat is niet lang voor een erg dure fiets.
Er is geen wettelijke garantietermijn van twee jaar. De Nederlandse wet is voor de consument gunstiger, zoals gezegd (conformiteitsbeginsel).
Allemaal juridische regels. Op deze wijze kom je uit bij het verschil tussen gelijk hebben, en gelijk krijgen.

Voor een consument is een rechtsgang gewoon veel te duur, en de uitkomst ervan te onvoorspelbaar. Soms is er een goedkopere rechtsgang mogelijk in de vorm van een geschillencommissie, maar ook daar moet je maar zin in hebben en dan ook de weg nog weten.

Ik ga mijzelf maar na met mijn 6 jaar oude tweedehands KTM Alp Challenge: zowel de fabrikant KTM als de dealer Bongers Bikes zegen dat ik spreekwoordelijk aan het gas kan. Wie zou ik dan aan moeten gaan klagen?
peter de rijk schreef:
Peter_K schreef:Santos heeft in zijn vestiging in Nieuw-Vennep wel een showroom om klanten aan de Santos fiets te helpen, maar geen service center om je kapotte Santos fiets te laten repareren.
Bij mijn weten kun je bij Santos geen fiets kopen.
Ik schreef dat ze een showroom hebben, en geen service center.
Hallo allemaal,
Ik voel mijzelf heel klein worden.
Was tot nu toe heel blij en tevreden met mijn Idworx OR en mijn Koga, blijk ik een patser te zijn met te veel geld en weinig inzicht in de waarde van geld en product.

Hopelijk blijft iedereen rustig ademhalen, bij mij helpt een rondje fietsen altijd.

Groeten Cor
Peter_K schreef:Allemaal juridische regels. Op deze wijze kom je uit bij het verschil tussen gelijk hebben, en gelijk krijgen.
Voor een consument is een rechtsgang gewoon veel te duur, en de uitkomst ervan te onvoorspelbaar. Soms is er een goedkopere rechtsgang mogelijk in de vorm van een geschillencommissie, maar ook daar moet je maar zin in hebben en dan ook de weg nog weten.
Hoezo rechtsgang? Je verwijt aan Santos is gewoon futiel, dat is alles. Garantie claim je bij de verkoper, punt uit.
peter de rijk schreef:
Peter_K schreef:Allemaal juridische regels. Op deze wijze kom je uit bij het verschil tussen gelijk hebben, en gelijk krijgen.
Voor een consument is een rechtsgang gewoon veel te duur, en de uitkomst ervan te onvoorspelbaar. Soms is er een goedkopere rechtsgang mogelijk in de vorm van een geschillencommissie, maar ook daar moet je maar zin in hebben en dan ook de weg nog weten.
Hoezo rechtsgang? Je verwijt aan Santos is gewoon futiel, dat is alles. Garantie claim je bij de verkoper, punt uit.
Als je naar een fietsenboer gaat en een willekeurige fiets koopt van een merk waarvan nog nooit iemand gehoord heeft, dan heb je helemaal gelijk. Ook juridisch gezien heb je gelijk. (Kom je soms uit die hoek?)

Praktisch gezien is Santos echter een merk met pretenties, en daar zou je meer van mogen verwachten dan van een willekeurig merk X.

Zoals het nu is worden er vanuit Nieuw-Vennep verwachtingen gewekt, maar moet je er in de praktijk inderdaad maar met je dealer uit zien te komen.

De verkoper is in geval van een tweedehands fiets de vorige eigenaar, waarmee alle meerwaarde dus komt te vervallen. Daarom herhaal ik mijn advies voor een tweedehands fiets van een pretentieus merk: mensen betaal daar niet teveel voor!
Peter_K schreef: U zit hier in het sub forum " Commercieel Nieuws" een fiets op te hemelen die u nog niet eens in uw bezit heeft. Begrijpt u het verschil tussen het posten van een foto van een fiets en het ophemelen een fiets?
Edwin komt hier slecht melden dat hij recentelijk een nieuwe Travelmaster heeft aangeschaft. Hij geeft in het kort aan waarom hij gekozen heeft voor de Travelmaster. Het ophemelen waar je zo driftig naar refereert zie ik niet terug. En zo wel, wat dan nog? Dan kun je dit forum wel opdoeken.

Jij, daarentegen, bent je eigen Thorn Raven wel aan het ophemelen. Je spreekt jezelf tegen en gaat bovendien off topic.
Wat mij brengt op de prijs voor een tweedehands Santos, idworx, etc.: mensen betaal daar niet teveel voor! Op het moment dat Edwin* zijn mooie Santos Travelmaster 3+ ontvangt verliest hij meteen meer dan 1699 - 405 = 1294 euro aan waarde!


Rare berekening en conclusie. Daarbij, Edwin is blij met zijn nieuwe fiets. Mooi toch.

Heel toevallig is dat overigens zo ongeveer de prijs van mijn stalen Thorn Nomad frame, dat véél zwaarder te belasten is dan een willekeurig Santos frame, en dat bovendien uitgerust is S&S koppelingen, die duidelijk een meerwaarde hebben.


De Travelmaster kan, zo heb ik begrepen, ruim 50 kilo aan. Zo zwaar hoef je een fiets natuurlijk niet te belasten. Zeker niet als het ten koste gaat van het gewicht...

Ik vind je erg schreeuwerig. Dwingend ook. Enige nuance zou fijn zijn, ook voor de discussie.

@Edwin: geniet van je nieuwe aankoop. Laat tzt even weten hoe die bevalt.
DennisM schreef:Edwin komt hier slecht melden dat hij recentelijk een nieuwe Travelmaster heeft aangeschaft. Hij geeft in het kort aan waarom hij gekozen heeft voor de Travelmaster. Het ophemelen waar je zo driftig naar refereert zie ik niet terug.
De argumenten die Edwin* aandraagt voor zijn aankoop:
Edwin* schreef:
  1. Omdat we veel waarde hechten aan goed materiaal.
  2. Omdat we van kwaliteit houden.
  3. Omdat een nieuwe caravan gemiddeld anderhalf tot twee maal zo duur is dan deze drie nieuwe fietsen en wij geen caravan hoeven te kopen.
  4. Omdat we het kunnen betalen.
  5. Omdat we een ander gunnen dat hij/zij of meerdere personen (de fabrikant, de toeleveranciers, de transporteur die de afgebouwde fiets bij het bikecenter aflevert, de verkoper van het bikecenter, de eigenaar van het bikecenter) daar een (goed) belegde boterham mee kunnen verdienen.
  6. Omdat.... ja er zijn veel redenen te bedenken.
Waarom meld Edwin* zich speciaal aan bij dit forum om deze wijsheid met ons te delen? Ik vind dit wel degelijk ophemelen, wij verschillen kennelijk van mening.
DennisM schreef:En zo wel, wat dan nog? Dan kun je dit forum wel opdoeken. Jij, daarentegen, bent je eigen Thorn Raven wel aan het ophemelen. Je spreekt jezelf tegen en gaat bovendien off topic.
Ik heb helemaal geen Raven, en iemand anders kwam met mijn fiets aandraven, ik reageerde daar vervolgens op.
DennisM schreef:De Travelmaster kan, zo heb ik begrepen, ruim 50 kilo aan.
Op hun site staat inmiddels 55 kg vermeld, dat valt inderdaad niet tegen.
Stelletje egotrippers. :D
Heinz Stucke reed op een (weliswaar gemodificeerd, extra verstevigde) fiets van, als ik het mij goed herinner 100,00 DM (Duitse mark) en afhankelijk van het gebied waar in hij fietste met 50+ kg bagage. Dat was begin jaren zestig.
jeroen_ schreef:Heinz Stucke reed op een (weliswaar gemodificeerd, extra verstevigde) fiets van, als ik het mij goed herinner 100,00 DM (Duitse mark) en afhankelijk van het gebied waar in hij fietste met 50+ kg bagage. Dat was begin jaren zestig.
Dat is meer dan een halve eeuw geleden. Als je dit bedrag met inflatiegegevens dan kom je op een bedrag waar je nu een veel luxere fiets voor kunt kopen, maar geen Santos en al helemaal geen Santos 3+. Ofwel: fietsen waren toen niet alleen eenvoudig en lomp sterk, maar ook duur. Alles ten gevolge van het feit dat wij toen niet hele schipladingen arme drommels in het oosten onze spullen konden laten fabriceren.

En denk maar niet dat een fiets die 'gemaakt' is in Nederland of Duitsland hier niet aan onderhevig is. Die zijn alleen hier geassembleerd. Veel onderdelen zijn op zich weer gefabriceerd over de hele wereld.

Hetzelfde geldt weer tenten. Als ze in al Zweden in elkaar worden gestikt, waar wordt dan het stof geproduceerd en waar de kleurstoffen die er in zitten en waar de machines waar de stoffen mee gemaakt worden?
Leon schreef:
jeroen_ schreef:Heinz Stucke reed op een (weliswaar gemodificeerd, extra verstevigde) fiets van, als ik het mij goed herinner 100,00 DM (Duitse mark) en afhankelijk van het gebied waar in hij fietste met 50+ kg bagage. Dat was begin jaren zestig.
Dat is meer dan een halve eeuw geleden. Als je dit bedrag met inflatiegegevens dan kom je op een bedrag waar je nu een veel luxere fiets voor kunt kopen, maar geen Santos en al helemaal geen Santos 3+. Ofwel: fietsen waren toen niet alleen eenvoudig en lomp sterk, maar ook duur.
Ik heb het even nagerekend aan de hand van de Nederlandse inflatie gegevens: 100 DM in 1962 komt overeen met 638 DM in 2015, en dat is dan weer 326 euro. Dat zou ikzelf niet duur noemen.
Leon schreef:...waar de machines waar de stoffen mee gemaakt worden?
Het toenemende gebruik van machines is nu juist de reden dat er in toenemende mate weer meer hier geproduceerd wordt.